بهترین پارچه برای روتختی چه نوع پارچه‌ای است؟ انواع پارچه روتختی 

انواع پارچه روتختی

وقتی وارد اتاقی می‎‌شویم، اولین چیزی که چشم ما به آن برخورد می‌کند، تخت خواب آن اتاق خواب است. تخت خواب بیشترین زیبایی خودش را از روتختی می‎‌گیرد. بنابراین برای داشتن دکوراسیون زیبا در اتاق خواب بهتر است که روتختی زیبا نیز داشته باشیم. اما جدای این حرف‌‎ها روتختی بر روی کیفیت خواب ما و البته سلامت پوست و مو نیز بسیار تاثیر گذار است؛ که این نکته به جنس پارچه روتختی مربوط می‎‌شود. ما امروز می‎‌خواهیم از انواع پارچه رو تختی برای شما بگوییم. انواع پارچه روتختی عبارتند از: پنبه‎‌ای، کتان، تنسل، ابریشم، پشمی، مخمل، زربافت، گلدوزی، پلی استر و اکریلیک. اما شما بگویید، در میان این نوع پارچه‎‌ها به نظرتان کدام یک بهترین پارچه برای روتختی است؟ در ادامه به بررسی تک تک انواع پارچه روتختی، می‎‌پردازیم تا جواب این سوال تمام و کمال بدانیم. همراه ما باشید.

بهترین پارچه برای روتختی

بررسی انواع پارچه روتختی

برای داشتن تخت خوابی راحت تنها وجود بالش و لحافی گرم و نرم و البته تشک استاندارد و مناسب کافی نیست. یکی از مهم‌‎ترین بخش‌‎های کالای خواب، روتختی است. کیفیت بالای روتختی صد در صد بر روی کیفیت ما تاثیر می‌‎گذارد. اما بهترین پارچه برای روتختی چیست؟ در ادامه به بررسی انواع پارچه برای روتختی می‌‎پردازیم.

  1. پارچه پنبه‌‎ای: پارچه‎‌های پنبه‎‌ای یکی از پرکاربردترین، انواع پارچه برای روتختی هستند؛ به گونه‌‎ای که بسیاری از افراد معتقدند پارچه پنبه‎‌ای، بهترین پارچه برای روتختی می‎‌باشد. پارچه‎‌های پنبه‎‌ای مزایای فراوانی دارند که این نوع پارچه را برای تمامی گروه سنی مناسب کرده است. چه در فصل سرد سال باشیم، چه در فصل گرم، پارچه‎‌های پنبه‎‌ای انتخابی هوشمندانه هستند؛ اما پیشنهاد می‎‌کنیم که در فصل‌های سرد از پارچه‌های پنبه‌ای استفاده کنید که دارای کرک است؛ به این گونه پارچه‌ها فلانل پنبه‌ای می‌گویند. این نوع پارچه می‌تواند گرمای بیشتری را به شما اهدا کند.
  2. پارچه کتان: بسیاری از افراد می‌گویند که پارچه کتان، بهترین جنس پارچه روتختی است. پارچه کتان مقاومت بسیار زیادی بخصوص در مقابل رطوبت دارد. به احتمال زیاد اگر در مناطقی با آب و هوای مرطوب زندگی کرده باشید، ممکن است با کپک‎ زدن پارچه‎‌ها مواجه شده باشید. اما پارچه کتان همانطور که گفته شد، به دلیل مقاومت بالایش در برابر رطوبت، هرگز دچار کپک‎‌ نمی‎‌شود. پارچه کتان، از انواع پارچه روتختی است که کاملا مناسب تمامی فصل‌ها می‌‎باشد. پارچه‎‌های کتان هم از نظر طرح و رنگ، هم از نظر ضخامت، ‎دارای انواع مختلفی است که شما متناسب با نیاز و علایق خود می‌‎توانید از مدل‎‌های انتخاب کنید. از دیگر ویژگی‎‌های مثبت این پارچه، مقاومت و استحکام، ضد آلرژی و ضد حساسیت، درخشان و یکدست و مقاوم بودن آن در برابر پوسیدگی و قارچ است و اما اگر بخواهیم تنها یکی از عیب‎‌های این پارچه را ذکر کنیم، می‎‌توانیم به چروک شدن آن اشاره کنیم. پارچه‌‎های کتان، نسبت به دیگر پارچه‌‎ها به سرعت چروک می‌‎شوند.
  3. پارچه تنسل: شاید تا به حال نام این پارچه به گوش شما نخورده باشد، اما اگر به دنبال بهترین جنس پارچه روتختی بروید، به احتمال بسیار زیاد به صورت مکرر به این نام برخورد خواهید کرد. پارچه‎‌های تنسل از فناوری‎‌های نانو ساخته شده‌‎اند و بسیار زیاد با محیط زیست سازگار هستند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که بسیار پوست حساسی دارید، پارچه‎‌ی نرم و لطیف تنسل یک انتخاب مناسب برای شماست. در سنین پایین بعضی از افراد دارای پوست‌های حساس هستند، به همین علت اگر از سرویس خواب نوجوان و سرویس خواب نوزاد و … استفاده از پارچه تنسل توصیه می‌شود. دیگر ویژگی‎‌های مثبت پارچه تنسل عبارتند از: دوام بالا، شست و شوی راحت، سطحی صاف و نرم و درخشندگی بالا.
  4. پارچه ابریشم: تقریبا پارچه‎‌های ابریشمی برای تمامی ما شناخته شده هستند. پارچه‎‌های ابریشمی، جزو گران‎‌ترین انواع پارچه روتختی به حساب می‎‌آیند. این نوع پارچه‌‎ها احساس لوکس بودن را هم به محیط هم به افراد انتقال می‎‌دهند. یکی از علت‎‌های اصلی گران بودن این پارچه، سختی و دشواری در تولید آن است. اما اگر برای شما سلامتی پوست و مو و البته داشتن خوابی راحت در اولویت بیشتری نسبت به قیمت پارچه است، بی‎‌تردید پارچه‎‌های ابریشمی انتخابی مناسب برای شما هستند.
  5. پارچه پشمی: نوع دیگری از انواع بهترین جنس پارچه روتختی، پارچه‎‌ پشمی است. پارچه‌‎ پشمی، از پشم حیوانات تولید می‎‌شود و بسیار زیاد برای محیط‌ های سرد و حتی یخبندان‌ها مناسب است. اما در هنگام انتخاب پارچه پشمی، حتما بررسی کنید که شما به این نوع پارچه‌ آلرژی نداشته باشید. چرا که بسیاری از افراد به دلیل داشتن پوست حساس، به سادگی با تماس به این نوع پارچه‌ها دچار خارش‌های شدید و حتی آلرژی می‌شوند.
  6. پارچه مخمل: عده‌‎ی بسیار زیادی طرفدار پروپاقرص پارچه‌های مخملی هستند به گونه‌‎ای که می‎‌گویند: پارچه مخمل، بهترین جنس پارچه روتختی است. پارچه‎‌های مخمل گزینه‌ی بسیار لوکس و البته انتخاب خاص پسندان است.
  7. پارچه زربافت: پارچه‌‎های زربافت، همان پارچه‎‌هایی هستند که در زمینه‎‌اش طرح‎‌های برجسته و گل‎‌دار وجود دارد. اولین بار در دنیا، این پارچه‎‌ها در کشور چین شکل گرفته‌‎اند. البته وجود این پارچه‎‌ها در ایران نیز قدمتی بسیار طولانی دارد. در گذشته این سبک‎ پارچه‎‌ها با استفاده از پارچه‎‌های ابریشمی و نخ‌‎های طلایی و نقره‌‎ای تولید می‎‌شده‌اند. اگر یک روتختی بسیار مجلل برای تخت خواب خود می‎‌خوابید، پارچه‌‎های زربافت انتخابی مناسب برای شما هستند.
  8. پارچه گلدوزی شده: یکی دیگر از انواع پارچه روتختی که البته طرفداران بسیاری نیز دارد، پارچه‎‌های گلدوزی شده هستند. نمی‌توانیم بگوییم که پارچه گلدوزی، جنس مخصوص به خود را دارد اما به صورت کلی بهترین جنس پارچه برای این سبک پارچه‎‌های پنبه و یا کتان هستند و گلدوزی آنها توسط نخ‌هایی از جنس پشمی انجام می‌شود. اگر برای اتاق خواب و تخت خواب خود روتختی زیبایی می‎‌خواهید که کیفیت بالایی نیز داشته باشد، این نوع پارچه‎‌های روتختی بهترین گزینه برای شما هستند.
  9. پارچه پلی استر: پلی استر ساخته شده از الیاف مصنوعی است که البته قیمت بسیار پایینی دارد. اما این ارزان بودن بی‎‌دلیل نیست! پارچه‌‎های پلی استر به دلیل بافت زبر و خشنی که دارند، به صورت موجب حساسیت‎‌های پوستی می‎‌شوند. به همین ما استفاده از این نوع پارچه را برای کودکان و کسانی که پوست و مویی حساس دارند، هرگز توصیه نمی‎‌کنیم.
  10. پارچه اکریلیک: پارچه‌‎های اکریلیک، بسیار مشابه پارچه‎‌های پلی‌‎استر هستند. الیاف این نوع پارچه‌‎ها نیز از الیاف مصنوعی تشکیل شده‎‌اند و قیمت بسیار ارزانی دارند. اگر شما به دنبال پارچه برای روتختی هستید که اصلا چروک نباشد و قیمت ارزانی هم داشته باشد، پارچه‌‎های اکریلیک انتخابی مناسب برای شما است. البته بهتر است بدانید که این نوع پارچه‎‌ها اگر به درستی شست و شو نشوند، الیاف آنها گلوله گلوله می‎‌شود و پارچه تغییر شکل می‌‎دهد.

بهترین جنس پارچه روتختی

مقاله پیشنهادی: ست کردن رنگ روتختی با تخت خواب قهوه‌ای

استفاده از پارچه‌‎های ترکیبی

اگر شرایط خرید پارچه‌‎های صد در صد طبیعی را ندارید و جنس الیاف مصنوعی نیز به دلتان نمی‌‎نشیند، می‌‎توانید از پارچه‎‌های ترکیبی استفاده کنید. یکی از نمونه پارچه‎‌های ترکیبی باکیفیت، پارچه‌‎های پلی استر_پنبه است. این نوع پارچه هرگز چروک نمی‎‌شود و نرمی پنبه را با خود به همراه دارد. از دیگر ویژگی‎‌های مثبت این پارچه می‎‌توانیم به قیمت مقرون به صرفه و پر کاربرد بودنش اشاره کنیم. البته به یاد داشته باشید که اگر پوست حساسی دارید، بهتر است که از پارچه‎‌های صد در صد پنبه استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید روتختی برای سرویس خواب

بهترین جنس های پارچه روتختی

بهترین جنس پارچه روتختی چیست؟

همانطور که در قسمت بالا با یکدیگر بررسی کردیم، پارچه‎‌های روتختی انواع بسیار مختلفی دارند که باید با توجه به اینکه سرویس خواب دو نفره دارید یا یک نفره و دیگر شرایط برای خرید تصمیم گیری کنید.. هر کدام از این جنس پارچه‌‎های روتختی ممکن است در شرایط مختلف یکی از یکی بهتر باشد. بنابراین ما نمی‌‎توانیم به طور قطع بگوییم که کدام جنس پارچه از همه بهتر است. به شما پیشنهاد می‌‎کنیم که بر اساس نیاز و شرایط خود و با بررسی نکات و ویژگی‎‌های گفته شده برای هر نوع پارچه، خرید روتختی را نهایی کنید.  اگر شما به دنبال روتختی لوکس و باکیفیتی هستید که زیبایی اتاق خواب و آرامش شبانه شما را دو چندان کند، می‎‌توانید از طریق وبسایت بالسا از مدل‎‌های متنوع روتختی دیدن کنید و یا به صورت حضوری به شعب متعدد و سراسری بالسا در تمام نقاط ایران مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه روتختی را فیکس کنیم؟

پارچه رو تختی

سوالات متداول

  1. مناسب‎‌‌ترین رنگ پارچه برای روتختی چه رنگی است؟
    بهترین رنگ روتختی، رنگی است که با اتاق خواب شما هماهنگ باشد. البته شما می‎‌توانید در فصل‌‎های گرم سال از رنگ‎‌های سرد و کم رنگ و در فصل‎‌های سرد سال از رنگ‎‌های گرم و تیره استفاده کنید.
  2. برای محیط‎‌های بسیار سرد از چه نوع پارچه‌‎ای برای روتختی استفاده کنیم؟
    برای محیط‌‎های بسیار سرد و یا خانه‎‌هایی که در مناطق یخبندان وجود دارد بهتر است که جنس روتختی از پشن و یا فلانل باشد.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید