معرفی معماری و سبک دکوراسیون کلاسیک در طراحی داخلی

سبک کلاسیک یکی از سبک‌های قدیمی معماری و دکوراسیون است که در اصل مادر بسیاری از سبک‌های جدید مانند سبک نئوکلاسیک محسوب می‌شود. تقریبا اواسط قرن پنجم بود که سبک کلاسیک براساس قواعد و اصول اولیه معماری رم و یونان باستان رواج پیدا کرد و پس از دوره رنسانس توانست الهام‌بخش بسیاری دیگر از سبک‌ها باشد. نمای رومی، استفاده از المان‌ها و الگوهای مجلل و پیچیده، توجه به نظم و تقارن و به‌کارگیری رنگ‌های لطیف، ظریف و گرم از ویژگی‌های اصلی سبک کلاسیک است. از نظر بسیاری از طراحان داخلی، برخلاف ظاهر مجلل این سبک، اساس آن بر آرامش و راحتی استوار است.

اگر قصد بهره‌مندی از اصول ساده‌سازی سبک‌های مدرن یا مینیمال را ندارید و تمایل دارید فضای منزل یا محل کار شما خیلی لاکچری و مجلل به نظر برسد، پیشنهاد می‌کنیم که به‌سراغ دکوراسیون کلاسیک بروید. این دکوراسیون پرهزینه نیاز به متریال و تجهیزات ویژه دارد و برای تزیین بایستی از المان‌های اشرافی مانند سنگ، پارچه‌های مخمل، تابلوهای بزرگ، فرش سنتی و غیره استفاده کنید. در ادامه به توضیحات کاملی از سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک خواهیم پرداخت.

با قوانین و اصول طراحی داخلی کلاسیک بیشتر آشنا شوید

قبل از اینکه به جزئیات سبک کلاسیک در طراحی داخلی بپردازیم، قصد داریم تا شما را با اصول طراحی داخلی کلاسیک آشنا کنیم. این سبک نیز مانند انواع سبک طراحی داخلی، دارای مشخصه و نشانه‌های خاص خود است. جالب است بدانید که برخی از ویژگی‌های آن با دکوراسیون نئوکلاسیک یا حتی مدرن مشترک است. در واقع سبک نئوکلاسیک، سبک کلاسیک مدرن است که زیبایی و شکوه سبک کلاسیک را به روشی مدرن به تصویر می کشد. برای مطالعه بیشتر در مورد سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

به طور کلی، دکوراسیون داخلی کلاسیک بر 5 اصل مشخص استوار است که در ادامه به هرکدام اشاره خواهیم کرد.

نظم

در دیزاین کلاسیک، نظم حرف اول را می‌زند. در واقع همه وسایل و المان‌ها باید در جایی مشخص و طبق اصولی خاص چیده شوند. می‌توان سبک کلاسیک را به‌عنوان یکی از بهترین سبک‌های منظم در نظر گرفت. تجربه نشان داده است که استفاده از دکوراسیون کلاسیک باعث افزایش پایداری و استقامت فضا می‌شود. چراکه تعادل و رعایت فاصله اصولی میان اجزا در طراحی آن احساس می‌شود. بنابراین، اگر شخصیت فکری منظم و دقیقی دارید، می‌توانید روی این سبک طراحی داخلی حساب باز کنید.

تقارن

تقارن در چینش وسایل، تزیینات دیوار، طراحی نقوش و حکاکی روی مبلمان یا سرویس خواب کلاسیک موج می‌زند. اصولا مبلمان، مجسمه‌ها و وسایل تزئینی به‌صورت قرینه و جفت رو‌به‌رو هم قرار می‌گیرند. طراحان داخلی معتقد هستند که این ویژگی از دیزاین خانه کلاسیک باعث شده است که حس خوبی به ساکنین و حتی مهمانان منتقل شود.

نورپردازی ویژه فضا

قوانین دکوراسیون کلاسیک ایجاب می‌کند که از نور طبیعی برای نورپردازی فضا استفاده شود. به‌همین‌دلیل، معمولا از پنجره‌های بزرگ و پرده‌های روشن و نازک برای طراحی دکور اتاق و منزل یا محل کار استفاده می‌شود. البته نمی‌توان حضور منابع نوری مصنوعی مانند لوسترهای مجلل کریستالی و بزرگ، حباب‌های شیشه‌ای گران‌قیمت یا چراغ‌های رومیزی کلاسیک را نادیده گرفت. مطمئنا با وجود آن‌ها فضا پر نور و گرم‌تر جلوه خواهد کرد.

ویژگی‌های سبک کلاسیک در طراحی داخلی

اگر قصد طراحی و دکوراسیون منزل خود طبق سبک کلاسیک را دارید، بهتر است به نکات ذکر شده در این مطلب توجه کنید.

اجرای جزئیات خاص در دیزاین کلاسیک

به حدی در دکوراسیون کلاسیک به جزئیات توجه می‌شود که ممکن است در سبک‌های دیگر چنین مساله‌ای رعایت نشود. اساسا استفاده از قالب‌سازی‌های گچی، روکش‌های چوبی، حکاکی‌های ظریف ضروری است و کمک می‌کند تا فضا زیباتر و لوکس‌تر جلوه کند.

استفاده از منسوجات و پالت‌های رنگی کلاسیک

متریال ابریشم، نخ و ساتن جز جدایی‌ناپذیر منسوجات کلاسیک برای روکش مبلمان یا پرده‌ها هستند. معمولا در این منسوجات طرح‌های مجللی مانند طرح‌های اسلیمی، درباری و شاهانه در قالب رنگ‌های جذابی مانند بژ، طلایی، نقره‌ای، سبز یشمی، آبی کاربنی، قهوه‌ای تیره یا حتی مشکی مشاهده می‌شوند. چنین ساختاری می‌تواند به فضا عمق دهد و آن را باشکوه‌تر نشان دهد. جالب است بدانید که پارچه‌های راه‌ راه، شطرنجی، گل‌دار، کرباس و غیره مخصوص دکوراسیون کلاسیک یا نئوکلاسیک هستند. مطمئنا در مقایسه با یک پارچه ساده، استفاده از یک پارچه گل‌دار برای صندلی‌های میز ناهارخوری بزرگ یا مبلمان کلاسیک می‌تواند شکوه و جلال فضا را چندین برابر کند.

پیاده‌سازی سقف‌های بلند

یکی از شاخصه‌های اصلی دیزاین کلاسیک، پیاده‌سازی سقف، ستون و به تبع پرده‌های بلند است. چراکه باعث می‌شود فضا شکوه و عظمت بیشتری پیدا کند و با به‌کارگیری گچ‌بری‌های خاص واقعا منحصربه‌فرد شود. می‌توان این گچ‌بری‌ها را با رنگ‌های طلایی، نقره‌ای یا بژ تزئین کرد و جلوه متفاوتی داد.

به‌کارگیری تزیینات لوکس

علاوه‌بر تهیه انواع دیوارکوب، تابلو فرش، کتابخانه چوبی و بزرگ، میز و صندلی و مبلمان استیل یا چوب منبت‌کاری شده با طرح‌های نفیس و سنتی؛ برای دکوراسیون منزل کلاسیک باید به فکر خرید تعداد زیادی اکسسوری و دکوراتیو آنتیک و لوکس نیز باشید. چراکه تزئین ویترین‌های چوبی یا شیشه‌ای دکوراسیون کلاسیک با عتیقه‌جات ارزشمند و نایاب فلزی، چوبی یا دست‌ساز لازم است. اصولا طراحان داخلی برای چینش و استفاده از این تزیینات لوکس، از قوانین و نظم خاصی بهره می‌برند تا فضا بیش‌ازحد شلوغ جلوه نکند. پس بهتر است با یک طراح یا معمار داخلی حرفه‌ای نیز مشورت کنید.

نحوه طراحی اتاق خواب کلاسیک

اولین جز لازم برای طراحی اتاق خواب کلاسیک، یک سرویس خواب کلاسیک است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. معمولا سایز تخت خواب و سایر اجزای آن مانند میز آرایش بزرگ است و از جنس چوب یا استیل تهیه می‌شوند. روی آن‌ها نقوش پیچیده و هنرمندانه مشاهده می‌شود و رنگ طلایی، قهوه‌ای یا نقره‌ای آن‌ها واقعا چشمگیر است. گاهی برای جلوه بیشتر از پرده‌های افتاده برای تزئین تخت خواب نیز استفاده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با طراحی اتاق خواب کلاسیک مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

برای چیدمان یک اتاق خواب کلاسیک نیز باید به اصول نظم، قرینه‌سازی و تقارن و استفاده از مصالح طبیعی و ارزشمند توجه کنید و وجود فرش سنتی، پرده‌های روشن و کشیده، اکسسوری‌های لوکس و آنتیک، وسایل روشنایی و انواع دیوارکوب و آباژور لازم است. با توجه به اینکه سرویس خواب کلاسیک اغلب از جنس چوب است و برای ساخت آن باید از هنرهای سنتی استفاده کرد، معمولا قیمت آن خیلی بیشتر از سرویس خواب مدرن یا مینیمال است. توصیه می‌کنیم که قبل از خرید سرویس خواب دو نفره برای جهیزیه، حتما به سایز اتاق خواب دقت کنید. چراکه طبق تجربه، تخت خواب‌های کلاسیک با سایز بزرگ خود گزینه مناسبی برای آپارتمان‌های کوچک نیستند. با توجه به اینکه معمولا علاوه‌بر پاتخت دارای پاف نیز هستند.

مزایا و معایب بهره‌مندی از دکوراسیون کلاسیک

به طور کلی، از مزایای طراحی فضا به سبک کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش شکوه و زیبایی فضا
  • وجود نظم و اصول تقارن در اجرا و پیاده‌سازی اجزا
  • استفاده از تنالیته رنگی جذاب و مجلل
  • استفاده از مصالح باکیفیت و باارزش و به‌کارگیری اکسسوری‌های لوکس و آنتیک
  • بهره‌گیری از نور طبیعی برای دکوراسیون داخلی

معمولا معایب طراحی فضا به سبک کلاسیک شامل موارد زیر هستند:

  • هزینه خیلی بالا
  • پیچیدگی و شلوغی بیش‌ازحد فضا
  • خسته‌کننده شدن وسایل و چیدمان بعد از گذشت مدتی برای بعضی از افراد
  • اختصاص زمان زیاد برای خرید و انتخاب وسایل و الگوها طبق سبک کلاسیک

مطلب پیشنهادی: سبک دکوراسیون مدیترانه ای

کلام پایانی …
بنابراین، دکوراسیون کلاسیک یک دکوراسیون منظم و مجلل است که می‌تواند گزینه خوبی برای افراد ثروتمند و فضاهای بزرگ باشد. ناگفته نماند که دکوراسیون کلاسیک برای سرویس خواب یک نفره و افراد مجرد نیز می‌تواند یک انتخاب مناسب و شیک باشد. با توجه به پیچیدگی و قواعد خاص این سبک، پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید وسایل و چینش آن‌ها عجولانه تصمیم نگیرید و حتما با طراحان و مهندسان در این زمینه مشورت کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید