نحوه تمیز کردن وسایل چوبی | 4 مرحله مهم برای نظافت سطوح چوبی

بسیاری از تجهیزات و وسایل چوبی منزل هرگز از مد نمی‌افتند خصوصا وسایل اتاق خواب. اما اگر می‌خواهید همیشه ظاهری خوب داشته باشند و فضای خانه را شیک کنند، باید با نحوه تمیز کردن وسایل چوبی آشنا باشید. برای اینکه ظاهر تجهیزات چوبی از جمله مبلمان خوب به نظر برسد، باید به صورت مداوم از آن‌ها نگهداری کنید. مراقبت بد و نا آشنایی با طرز تمیز کردن وسایل چوبی مانند تخت خواب می تواند منجر به خشکی زیاد، شکستی، پوسته پوسته شدن و همینطور تاب برداشتن چوب شود.

اما این مسئله می‌تواند برای بسیاری از افراد چالش برانگیز باشد، زیرا در بسیاری از مواقع ممکن است چوب وسایل دچار خش شود و یا رنگ اصلی و لایه رویی خود را از دست بدهد. بنابراین نباید از هر چیزی برای تمیز کردن چوب از کثیفی، و برق انداختن آن استفاده کنید. در اینجا ترفندهای جذابی را ذکر می‌کنیم که در مراقبت از وسایل چوبی فوق العاده به نظر می‌رسند.

نحوه گردگیری وسایل چوبی

چوب به عنوان یک عنصر طبیعی شناخته می‌شود که می‌تواند خود را به راحتی با هر سبک و سلیقه ای سازگار کند. اکثر چوب‌های استفاده شده ساخت تجهیزات منزل بادوام هستند و اغلب نیاز به مراقبت خیلی پیچیده ای ندارند. اما حتی همین وسایل هم برای اینکه ظاهر خود را حفظ کنند، باید به اندازه کافی تمیز شوند. شاید باور نکنید، اما حتی گرد و غبار هم می‌تواند ساینده باشد و موجب خراشیدگی سطح مبلمان چوبی یا کتابخانه چوبی شما شود. بنابراین حتی باید در پاک کردن گرد و غبار به برخی نکات توجه کنید. گردگیری می‌تواند باعث شود که گرد و غبار در هوا معلق شده و باعث شود که ذرات معلق موجود در آن‌ روی سایر وسایل بنشیند.

بنابراین بهتر است گردگیری خود را با یک پارچه مرطوب انجام دهید تا از آلوده کردن سایر وسایل هم جلوگیری کنید. برای تمیز کردن تجهیزات چوبی منزل مانند میز کامپیوتر چوبی، میز تلویزیون، میز ناهارخوری و … می‌توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.

  1. 1. از یک پارچه نرم یا حوله کاغذی بدون پرز برای مرطوب کردن سطح چوب استفاده کنید. از آن جایی که رطوبت می‌تواند باعث خراب شدن چوب شود، پس باید سریع آن را پاک کنید.
  2. 2. در صورتی که وسایل چوبی دارای لکه‌های چسبنده هستند، می‌توانید پارچه خود را با کمی مایع ظرفشویی آغشته کنید و آن را روی محل لک شده بمالید. اما قبل از این کار، مایع را روی قسمتی از چوب که در معرض دید قرار ندارد، استفاده کنید تا مطمئن شوید که به چوب آسیبی نمی‌رساند.
  3. 3. برای زدودن گرد و غبار می‌توانید از پارچه‌های مخصوص میکروفیبر یا گردگیرهای الکترواستاتیکی استفاده کنید.
  4. 4. در صورتی که می‌خواهید گرد و خاک را به صورت عمقی پاک کنید، پس از پاکسازی اولیه از محلول چای خنک شده برای پاک کردن سطح چوب کمک بگیرید.

تمیز کردن میز تحریر چوبی

برای حفظ سلامت و بالا بردن سطح بهره‌وری بهتر است که میز تحریرتان تمیز و فاقد درهم ریختگی باشد. گرد و خاک، جرم و باکتری باعث آن می‌شود که سلامت شما به خطر بیفتد. تمیز کردن میز تحریر چوبی شما کار سختی نیست فقط کافیست ابتدا با یک دستمال پارچه‌ای خشک، گرد و خاک روی میز را از بین ببرید. با دستمال خشک گرد و خاک از روی میز تحریر شما پاک نمی‌شود و مقدار آن زیاد است کمی دستمال را نمناک کنید و کارتان را انجام دهید. در آخر به سطح میز از یک ضدعفونی کننده و تمیز کننده سطوح چوبی استفاده کنید و سریعاً با دستمال پارچه‌ای خشک آن را پاک کنید. از صیقل دهنده چوب برای براق کردن سطح میز تحریر چوبی خود نیز استفاده کنید.

برق انداختن وسایل چوبی

اگرچه باید این موضوع را به خاطر بسپارید که یک چوب براق لزوماً چوبی تمیز و نو نیست، اما بسیاری از مردم یک روکش چوبی براق را به دیگر سبک‌های ساخت چوب ترجیح می‌دهند. ایده‌های زیادی برای براق کردن چوب و وسایل ساخته شده از این ماده طبیعی وجود دارد. اما برای هر کاری تکنیک خاصی نیاز است. در ادامه به معرفی چند روش خانگی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توانید چوب وسایل خانه مثل میز آرایش چوبی را براق کنید.

براق کردن چوب مخلوط لیمو و روغن زیتون

یکی از روش‌های خوب براق کردن وسایل چوبی ترکیب یک فنجان روغن زیتون با نصف فنجان آب لیموست. پارچه ای را به این محلول آغشته کنید و با حرکات دورانی روی چوب بمالید. بعد از اینکه چوب خشک شد، باید مقداری پولیش دیگر را روی پارچه ریخته و سطح مات را با آن صاف کنید تا درخشان و براق شود.

مخلوط سرکه سفید و روغن زیتون

حدود 1 فنجان روغن زیتون و 2/1 فنجان سرکه سفید را با هم ترکیب کنید. این مخلوط خانگی را روی یک تکه پارچه نرم بریزید. سپس با حرکات دورانی روی سطح مورد نظر بمالید. اگر چوب خشک به نظر می‌رسد، دقیقاً مانند روش اول از یک پولیش برای درخشان کردن سطح استفاده کنید. در این ترکیب روغن زیتون باعث تغذیه چوب شده و سرکه سفید آن را تمیز می‌کند.

سفیده تخم مرغ و تمیز کردن وسایل چوبی

سفیده تخم مرغ می تواند وسایل چوبی را به شدت خشک و تیره کند که در زیبا به نظر رسیدن آن‎ها نقش مهمی دارد، به احیای آن‎ها کمک می کند و آن ها را مرطوب، روشن و براق نگه می دارند. برای استفاده درست از این تکنیک، باید سفیده تخم مرغ را از زرده جدا کنید. بعد سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید. بعد از آن یک قاشق آمونیاک اضافه کرده و مستقیما روی چوب بمالید؛ در نهایت، بگذارید چند دقیقه بماند و با دستمال خشک تمیز کنید. این باعث می شود مبلمان براق تر به نظر برسند.

نکات مهم در نگهداری از تجهیزات چوبی

  • برای تمیز کردن لکه آب به جا مانده از لیوان می‌توانید از خمیر دندان ژله ای یا کمی روغن زیتون استفاده کنید.
  • تولید کنندگان از جمله سازندگان تخت خواب چوبی برای محافظت از سطح چوب از موادی مانند لاک یا لایه‌های پلی اورتان استفاده می‌کنند که برای محافظت از این لایه باید هر چند وقت یک بار از موم یا پولیش برای کاهش خراش‌های سطح چوب استفاده کنید.
  • وسایل چوبی خانگی را به طور مرتب گردگیری کنید. پاکسازی سطح آن را حداقل ماهی یک بار و پولیش کردن تجهیزات چوبی را حداقل سالی یک مرتبه انجام دهید.
  • در زمان خیس شدن چوب بلافاصله سطح آن را از رطوبت پاک کنید.
  • برخی از چوب‌ها برای نو شدن نیاز به رنگ آمیزی سالانه دارند. این امر خصوصاً در زمان‌هایی که چوب در معرض نور خورشید یا تغییرات آب و هوایی قرار دارد، اهمیت بیشتری دارد.
  • یکی از دلایل خراب شدن تجهیزات چوبی، خرد شدن مناطق ناهموار است. در صورتی که این امکان وجود دارد، باید چنین مناطقی را به طور مرتب سمباده بکشید.
  • در صورتی که وسایل چوبی سوراخ شده اند، از بتونه چوب برای وصله کردن و پر کردن این نقاط استفاده کنید. بتونه چوب برای نو کردن وسایل چوبی قدیمی هم کاربرد فوق العاده ای دارد.
  • در صورت لک شدن چوب، جای کثیف را به کمک یک حوله، آب گرم و مایع ظرفشویی تمیز کنید.

کلام پایانی …
در این راهنما به نحوه تمیز کردن چوب به شیوه‌های مختلف پرداختیم. پاک کردن چوب خصوصاً برخی نمونه‌ها، ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد. به همین خاطر بهترین کار این است که در هنگام خرید هر یک از وسایل چوبی، همیشه از فروشنده نکاتی را درباره شیوه مراقبت از آن‌ها بپرسید.
از آن‌جایی که نوع چوب‌ها متفاوت است و البته به شیوه‌های مختلفی هم کثیف می‌شوند، پس همیشه یک راهکار نمی‌تواند برای همه یک نتیجه مشابه را به دنبال داشته باشد. این را نیز به یاد داشته باشید که اگر از تجهیزات چوبی خود به خوبی مراقبت نکنید، ممکن است پس از گذشت مدتی جذابیت خود را از دست بدهند.

سوالات متداول

  1. از چه مواد شیمیایی برای تمیز کردن وسایل چوبی می‎توانم استفاده کنم؟
    روغن جلا یا همان روغن براق‌کننده چوب، اسپری روغن جلای چوب، محلول مخصوص پولیش و پارافین از جمله مواد شیمیایی هستند که می‎توانند چوب را تمیز کنند.
  2. بهترین زمان برای نظافت سطوح و وسایل چوبی چه موقع است؟
    بهتر است زمانی به نظافت وسایل چوبی بپردازید که حداقل 2ساعت بعد از آن، مجدد به استفاده از آن وسیله بپردازید. به همین دلیل پیشنهاد ما ساعات پایانی شب است.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید