راهکارها و روش‌های خانه تکانی عید | 6نکته خانه تکانی سال نو

روش های خانه تکانی

به ماه اسفند رسیدیم. ماهی که دیر یا زود همه در تکاپوی خانه تکانی عید قرار می‌گیریم. معمولا افراد در کنار کارهایی ماننتد تغییر دکوراسیون اتاق خواب و دیگر قسمت‌ها برای خانه تکانی اساسی نیز برنامه‌ریزی می‌کنند. خانه تکانی عید، بر خلاف اسمی که دارد بهتر است به شب عید موکول نشود و هر چه سریع‎تر با زمان مناسب و کافی انجام گیرد، چرا که این کار نیازمند زمان زیادی است. در ذهن بسیاری از ما خانه تکانی امری سخت و طاقت فرسا است.  اما دانستن اصول خانه تکانی و روش‌های خانه تکانی می‎تواند این کار را بسیار سهل و آسان کند. به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از شروع خانه تکانی عید، لیست کارهای خانه تکانی را آماده کنید. این کار به شما کمک می‎کند تا زمان کمتری را برای نظافت وسایل خانه از جمله سرویس خواب صرف کنید. در ادامه مطالب شما را با نکات مهم در خانه تکانی آشنا می‎کنیم. همراه ما باشید.

خانه تکانی عید

لیست کارهای خانه تکانی

همانطور که در قسمت بالا گفتیم، بهتر است لیست کارهای خانه تکانی را قبل از شروع کار خود، آماده کنید تا مسیر هموارتری را در پیش داشته باشید. در ادامه لیست کارهای خانه تکانی را با یکدیگر بررسی می‎کنیم.

برنامه ریزی خانه تکانی

اگر برای کارهای خانه تکانی عید برنامه ریزی کنید، همه چیز برایتان ساده و سریع پیش می‎رود. یادتان باشد که برنامه‌ریزی ، یکی از اصول خانه تکانی است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که سعی نکنید تمامی کارها را با هم انجام دهید. بهتر است که تمامی کارها را به چند مرحله تقسیم کنید و هر کدام را در یک دسته و روز و ساعت مخصوص به خود قرار دهید. یادتان باشد که در زمان خانه تکانی اصلا به خودتان فشار وارد نکنید و همه چیز را فشرده انجام ندهید، تا در پایان خستگی زیادی بر وجود شما نشسته باشد.

دور ریختن وسایل اضافی در خانه تکانی منزل

یکی از نکات مهم در خانه تکانی دور انداختن وسایل اضافی شما است. سعی کنید فضای خانه خود را خالی از وسایل و زباله‌هایی کنید که از عید سال گذشته انباشته شده‌اند و مصرفی ندارند. خانه تکانی عید بهترین زمان برای جدا کردن تمام لباس‌هایی است که آنها را نمی‌پوشید. وسایل شکسته، ظروف قدیمی بی‎استفاده آینه‌ها از جمله وسایل‌هایی هستند که در زمان خانه تکانی باید برای آنها تصمیم ماندن یا رفتن بگیرید. اگر از وسیله ای یک سال است که استفاده نکرده‌اید، مطمئن باشید که دیگر به آن احتیاجی نخواهید داشت. تمیز کردن آینه قدی نیز خود دارای مراحل و اصول خاص است.

نکات مهم در خانه تکانی

مقاله پیشنهادی: بهترین روش مرتب کردن کمد لباس

بخش آشپزخانه

در روش‎های خانه تکانی، گفته شده که بهتر است خانه تکانی را از آشپزخانه شروع کنید. آشپزخانه اجزا و قسمت‌های بسیار زیادی دارد که شما می‌توانید هر کدام از آنها را در دسته بندی‌های مختلف و در زمان‎های جدا اما پیوسته انجام دهید.

  • کابینت‌ها : در شروع خانه تکانی آشپزخانه از کابینت‌ها و قفسه‌ها شروع کنید. تمامی کابینت‌ها و قفسه‌ها حداقل سالی یک بار به نظافت و گردگیری نیاز دارند، حتی اگر در کف کابینت از نایلون یا کاغذهای محافظ استفاده می‎کنید و هر چند مدت یکبار آنها را تعویض می‎کنید، از گردگیری غافل نشوید. به یاد داشته باشید که کابینت‌ها فضای مخصوص مواد غذایی و البته ظروفی هستند که ما بر رویشان غذا میل می‌کنیم، پس بهتر است که همیشه آن را پاکیزه نگه داریم.
  • سینک ظرفشویی: معمولا سینک‎های ظرفشویی خانه‌ها از جنس استیل هستند، البته ممکن است برخی از سینک‌ها از جنس سنگ باشند. یکی دیگر از نکات مهم در خانه تکانی، استفاده نکردن از سفید کننده‌ها و مواد شوینده بسیار قوی برای سینک ظرفشویی است. چرا که استفاده از این سفید کننده‌ها باعث کدر شدن رنگ استیل سینک ظرفشویی شما می‌شود. شما می‌توانید برای تمیز کردن سینک‌های استیل از محلول جوش شیرین و برای سینک‌های چینی و یا آلومینیومی از محلول پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. بعد از آبکشی مواد شوینده از روی سینک‌ها، آن را با روزنامه‌های تمیز خشک کنید تا برق بیفتد.
  • ظروف آشپزخانه: برای تمیز کردن ظروف سفالی و سرامیکی خود می‌توانید از محلول مقدار زیادی نمک همراه با آب گرم استفاده کنید. این محلول می‌تواند سخت‌ترین و قدیمی‌ترین لکه‌ها را بدون آسیب رساندن به رویه ظروف شما، از بین ببرد. پس از شست و شو با پارچه‌های نخی و البته تمیز، ظروف را خشک کنید تا لکه‌هاط بر روی آن باقی نماند.
  • گاز و هود: تمیز کردن گاز و هود آشپزخانه جزو آن دسته کارهایی است که در مدت‌ کوتاهی انجام می‌شود. می‌توان گفت که نظافت گاز و هود برای خانم‌ها بسیار اهمیت دارد. اما باز هم این بخش جزئی از خانه تکانی عید به حساب می‌آید و نباید از آن غافل شد.
  • فریزر و یخچال: بهتر است که تمامی قفسات یخچال و فریزر را با محلول‎های مخصوص شستشو تمیز کنید تا به صورت کامل میکروب‌زدایی شود. شما می‌توانید برای این کار از محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید. این محلول علاوه بر تمیزی یخچال فریزر شما، بوی نامطبوع آن را نیز از بین می‎برد. این نکته را به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن یخچال و فریزر، بایستی آنها را از برق بکشید.

خانه تکانی

بخش اتاق خواب

در دومین بخش از خانه تکانی که بهتر است به سراغ آن بروید، اتاق خواب و سرویس خواب دو نفره و تک نفره است.

  • کمدها: یکی از اصول خانه تکانی در کمدها این است که تمامی وسایل کمد را در ابتدا خالی کنید. با این روش شما می‌توانید به راحتی تمام لباس‌های کهنه و نو را از یکدیگر جدا کنید. در بین وسایل کمد لباس اتاق خود بهتر است که 3 الی 5 لباس پیدا کنید که دور ریختنی هستند و 3 الی 5 عدد دیگر که مناسب دیوار مهربانی می‎باشند را جدا بگذارید. اگر برخی از لباس‌های شما دارای حجم زیادی است و فضای کمد را بسیار اشغال می‎کند، می‎توانید از کیسه‌های وکیوم‎دار استفاده کنید تا حجم لباس شما کم شود.
  • تخت خواب: برای مرتب کردن تخت خواب، ابتدا روتختی و ملحفه‎ تشک‌ها را به همراه تمام روبالشی‌ها جدا کرده و بشویید. سپس به سراغ پتو و لحاف‌ها بروید و برای شستن پتو و لحاف، می‎توانید هم در ماشین لباسشویی خود بشویید و هم به خشکشویی مراجعه کنید.

نظافت منزل

بخش حمام و دستشویی

برای نظافت حمام و دستشویی خانه خود توجه بسیار زیادی به جنس کف، دیوارها، وان و روشویی داشته باشید تا بتوانید مناسب‌ترین ماده شوینده را انتخاب کنید. اگر بر روی سرامیک و یا کاشی‌های کف حمام و دستشویی خانه، لکه‌هایی ایجاد شده است، می‌توانید از محلول سرکه سفید و جوش شیرین برای پاک کردن آن استفاده کنید. اگر در حمام، وان دارید، می‌توانید آن را با استفاده از نمک ضدعفونی و البته تمیز کنید.

مقاله پیشنهادی: نحوه شستشوی تشک

بخش سالن پذیرایی

سالن پذیرایی دارای اجزای بسیار زیاد و متنوعی است. که ما پیشنهاد می‌کنیم که برای این بخش زمان و حوصله کافی به خرج دهید. پیشنهاد ما این است که قبل از شروع خانه تکانی قسمت پذیرایی، وسایلی که نیاز به شسشتو دارند را خوب بشوید تا بعد از اتمام خانه تکانی وسایل و لوازم آماده استفاده باشند. برای مثال بهتر است برای شسشتن فرش و پرده ها از قبل به فکر باشد تا دچار چالش نشوید.

خانه تکانی سال نو

بعد از آن نیز بهتر است سروقت تلویزیون و دیگر لوازم صوتی تصویری بروید و با استفاده از دستمالی مناسب نظافت آنها را انجام دهید تا روی آنها خش نیفتد. ذر قسمت آخر نیز می‌توانید پروسه نظافت لوازمی مانند ساعت و … را شروع کنید.

  • شستن دیوارها: در روش‎های خانه تکانی گفته‌اند که بهتر است نظافت سالن پذیرایی را از دیوارها شروع کنید. البته به یاد داشته باشید که بایستی دیوارها را با اسفنجی نرم پاک کنید تا به آنها آسیبی وارد نشود. اگر بر روی دیوارها ردی از مداد رنگی و یا جوهر باقی‎مانده، لایه عمیقی خمیر دندان بر روی آن بگذارید، چند دقیقه زمان دهید و سپس به راحتی آن را پاک کنید.
  • شستن پرده‌ها: در هنگام شستن پرده‌ها حتما به جنس و رنگ آنها توجه بسیار زیادی داشته باشید. زیرا هر پرده با هر جنسی، نحوه شستن مخصوص به خود را دارد. بهتر است که برای بالا بردن دوام پرده قبل از شستشو، آن را با جاروبرقی جارو کنید.

پایان کار

حال پس از پایان یافتن لیست کارهای خانه تکانی، زمان آن رسیده که بنشینید و چایی دبش نوش جان کنید و از پایان کار خود لذت ببرید. خسته نباشید. شما توانستید کارهای خانه تکانی عید را در کوتاه‎ترین زمان ممکن پایان دهید.

سوالات متداول

  1. برای از بین بردن بوی سیر و پیاز مانده بر روی ظروف چه کار کنیم؟
    شما می‎توانید لیمو ترشی را از وسط نصف کنید و یا محلولی از جوش شیرین و آب درست کرده و آنها را بر روی ظروف بودار خود بمالید.
  2. بهتر است که فرش‎ها را با چه مواد شوینده‎ای بشویم؟
    شما می‌توانید فرش‌های خود را با صابون و یا مایع لباسشویی که از جمله موادی هستند که خاصیت قلیایی کمتری دارند، استفاده کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید