اصول فنگ شویی در دکوراسیون داخلی خانه

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی برای رسیدن به نتایج مطلوب و تعادل در زندگی به کار می‌رود. به‌کارگیری دانش فنگ شویی در فضای داخلی خانه منجر به اعتلای کیفیت زندگی می‌شود. این علم باستانی با تکیه بر اصول و مبانی معنوی، انسان را در جهت دریافت انرژی‌های مثبت طبیعت هدایت می‌کند. فنگ شویی یعنی انسان در هنگام هماهنگی با محیط پیرامون خود، زندگی را با لطافت بیشتری لمس خواهد کرد. نحوه چیدمان وسایل و انتخاب آن‌ها بر سلامتی، شادی، موفقیت و هماهنگی افراد با یکدیگر و محیط تأثیر دارد.

در فنگ شویی، هر کدام از لوازم منزل دارای مفهوم و معنای خاصی هستند و از این طریق، انرژی ساطع شده آن‌ها به راحتی قابل دریافت خواهد بود. امروزه از فنگ شویی در دکوراسیون داخلی برای رسیدن به نتایج مطلوب در خانه استفاده می‌شود.

به زبان ساده فنگ شویی چیست و از کجا آمده است؟

فنگ شویی یکی از فن‌ها و فلسفه‌های باستانی چینی است که برای انتخاب چیدمان و دکوراسیون صحیح اشیا در خانه‌های مسکونی، اماکن تجاری، باغ‌ها و موارد مشابه به کار می‌رود. هدف اصلی فنگ شویی انتخاب بهترین جهت و مکان برای قرار دادن اشیاء است که بتواند تاثیر مثبتی بر سلامتی، شادی، موفقیت، ثروت و غیره داشته باشد. فنگ شویی یکی از پنج هنر متافیزیکی چین است که قدمتی چندین هزار ساله دارد.

معنی لغوی فنگ شویی به معنی آب و باد است و به این معنی است که حرکت باد و آب و استفاده درست از عناصر مادی انرژی محیط زندگی ما را تامین می‌کند. عناصر نقش مهم در فنگ شویی دارند. عناصر پنج‌گانه چینی شامل آب، باد، خاک، آتش و چوب نقش کلیدی در این فلسفه ایفا می‌کنند. اصول فنگ شویی چیست؟ Feng Shui معتقد است که باید به دو اصل زنانگی (یین) و مردانگی (یانگ) تعادل برقرار شود. زیرا تمام اصول زندگی مانند آرامش، شادی، نشاط، خوبی یا بدی در اثر تعادل بین زنانگی و مردانگی به وجود می‌آید.

فنگ شویی خانه چیست؟

فنگ شویی دکوراسیون منزل به این معنی است که در طراحی و قرار دادن مبلمان، گلدان‌ها، لوستر، قفسه کتابخانه، آباژور، تخت خواب و غیره از روشی استفاده کنید که نشاط و آرامش به دنبال داشته باشد. برای تحقق این هدف باید شرایط لازم برای حرکت آزادانه انرژی در خانه فراهم شود. زمانی که صحبت از فنگ شویی در دکوراسیون و تاثیر مثبت آن در افزایش آرامش و شادی در خانه می‌شود، ذهن مخاطبان با این سوال درگیر می‌شود که اصول فنگ شویی چیدمان منزل چیست و به چه نکاتی باید توجه کرد؟

قوانین فنگ شویی و نحوه چیدمان و جنس وسایل خانه

به‌کارگیری دانش فنگ شویی در فضای داخلی خانه همواره با بهبود و اعتلای کیفیت زندگی اعضای خانواده همراه بوده است. در واقع این علم باستانی با تکیه بر اصول و مبانی معنوی، انسان را در جهت دریافت انرژی‌های مثبت طبیعت هدایت می‌کند. تمامی فنون فنگ شویی با استدلال و ادله محکم عقلانی به لحاظ علمی قابل‌اثبات هستند. به‌طوری‌که انسان در هنگام هماهنگی با محیط پیرامون خود، زندگی را با لطافت بیشتری لمس می‌کند و در این حالت، میل به آمال و آرزوها به‌صورت آسان‌تری امکان‌پذیر است. هر خانه‌ای باید نشانی از آرامش، آسایش و نشاط را به همراه داشته باشد. ازآنجایی‌که تمام اشیا در اطراف از خود انرژی دارند، طراحی خانه نیز باید در راستای طراحی راحت‌تر و با دریافت انرژی‌های مثبت همراه باشد تا بتواند احساساتی مطلوب و آرامی را در درون افراد ایجاد کند.

فنگ شویی چیدمان منزل چه تغییری در زندگی ایجاد می‌کند

خانه‌ای که از فضای یانگ بهره می‌برد دارای ویژگی‌هایی مانند کف‌پوش سرامیکی، شیشه‌های بزرگ، رنگ‌های قرمز و سطوح استیل بر دیوارها است. چنین فضایی می‌تواند موردی عالی برای جذب بینندگان و ایجاد شور در آن‌ها باشد. در فنگ شویی توصیه می‌کند که افراد در فصول سرد سال چراغ‌ها و نور خانه را زیاد کرده و همین‌طور سروصدای موسیقیایی بیشتری نیز در فضای داخلی ایجاد کنند. از نکات دیگر و مهم فنگ شویی در دکوراسیون داخلی جهتی است که خانه و بخش‌های مختلف خانه در آن جهت طراحی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال افراد در طول روز تمایل به استفاده از قسمت جنوب خانه دارند، شب‌ها در شمال خانه آرامش بیشتری خواهند داشت. در این راستا بر اساس فنگ شویی اتاق خواب سعی می‌شود در طراحی خانه‌های بزرگ اتاق‌خواب‌ها در شمال و محل‌های کار و فعالیت در جنوب خانه در نظر گرفته شود.

فنگ شویی چه کاربردهای در چیدمان خانه دارد؟

در ادامه انواع نحوه قرارگیری انواع وسایل خانه از جمله تخت و همچنین کاربردهایی که اجسام زاویه‌دار یا منحنی در دکوراسیون داخلی دارند را از منظر فنگ شویی بررسی می‌کنیم.

تأثیر اجسام منحنی در دکوراسیون خانه

فنگ شویی در دکوراسیون داخلی با اشکال هندسی مرتبط است. شکل هندسی دایره در علم فنگ شویی به معنای وحدت و یکپارچگی است. به‌طورکلی، اجسام منحنی گویای این واقعیت هستند که بازتاب هر عمل در نهایت به خود شخص بازمی‌گردد. از سویی دیگر، استفاده از اشکال دایره در فضای داخلی خانه به آرامش اعضای خانواده و لطافت بیشتر دکوراسیون داخلی کمک شایانی خواهد کرد. به‌عنوان‌مثال، به‌کارگیری میز غذاخوری دایره‌ای شکل سبب می‌شود تا در حین غذا خوردن انرژی به‌صورت مداوم در پیرامون افراد در حال گردش باشد و همین چرخه، لذت غذا خوردن را افزایش می‌دهد.

صندلی‌های منحنی شکل

صندلی‌های منحنی شکل علاوه بر افزایش میزان آرامش و آسایش ساکنان خانه، دارای تأثیرات شگفت‌انگیزی نیز بر دکوراسیون داخلی خانه هستند. این صندلی‌ها به دلیل شکل ظاهری و معلق بودن، باعث چرخش انرژی در فضای داخلی خانه می‌شوند. از سویی دیگر، صندلی‌های حصیری و فلزی برای فضای خارجی مناسب هستند، درصورتی‌که صندلی‌های پارچه‌ای و شیشه‌ای در فضای داخلی خانه نصب می‌شوند. فنگ شویی در دکوراسیون داخلی مبلمان به و صندلی به شکل دایره و یا با زوایای منحنی را برای ایجاد چرخش انرژی مناسب می‌داند.

استفاده از آینه

با استفاده از آینه می‌توان جلوه متفاوت و خاصی را به فضای زندگی بخشید. با تکنیک فنگ شویی در دکوراسیون داخلی با استفاده از آینه محیط بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان داده می‌شود. آینه قدی در کنار چوب می‌تواند منعکس‌کننده تفکر مدرن و بازتاب انرژی‌های مثبت در اتاق خواب باشد. آینه‌های دایره‌ای شکل یا آینه با طرح خورشیدی علاوه بر روشن‌تر کردن خانه، نقش خورشید تابان را نیز در اتاق ایفا کند و به برقراری جریان انرژی در خانه کمک می‌کند.

مبلمان مطابق اصول فنگ شویی

فنگ شویی را می‌توان از طریق مبلمان به فضای داخلی خانه منتقل کرد. در این صورت، صندلی‌های دایره‌ای و پاف‌های گرد گزینه‌های مناسبی برای خانه به شمار می‌روند. از طرفی، مبلمان راحتی نیم دایره‌ای شکل در اتاق نشیمن به کار می‌روند و معمولاً برای سبک‌های مدرن ایدئال هستند. البته قرار دادن مبلمان دایره‌ای شکل در انواع سبک دکوراسیون داخلی از جمله دکوراسیون‌های مدرن، سنتی و کلاسیک که مملو از خطوط صاف و ساده هستند، کار آسانی نخواهد بود؛ بنابراین، لازم است چند خط منحنی دیگر مانند میز گرد یا چراغ‌های قوسی در دکوراسیون به کار روند. همچنین که رنگ مبلمان بر اساس محیط می‌تواند گرم، سرد و یا خنثی باشد تا ظرافت خاصی به محیط بخشیده شود.

اصول فنگ شویی اتاق خواب

تختخواب‌های علاوه بر فراهم‌سازی فضایی برای خوابیدن و استراحت، بسته به ترکیب مناسب در سایر بخش‌های اتاق‌خواب، می‌توانند چیدمان درخور و هماهنگی را در دکوراسیون داخلی پدید آورند. رنگ خاکستری، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین ترکیب‌های رنگی برای سرویس خواب است. برای کف‌پوش و دیوار اتاق‌خواب می‌توان از کف‌پوش‌های چوبی و دیوارهای خاکستری بهره برد و با پهن کردن فرش دستباف ترکیب بسیار مدرن و زیبایی را در دکوراسیون اتاق خلق کرد.

بیشتر بدانید : چیدمان اتاق خواب در فنگ شویی

نحوه قرارگیری تخت در فنگ شویی

تخت مهم‌ترین عنصر در دکوراسیون اتاق خواب است که معمولاً از زوایای 90 درجه تشکیل شده و با توجه به دو عبارت یین و یانگ در فنگ شویی بهترین محل برای قرارگیری تخت سمت یین یا نقاط مجاور آن خواهد بود. در نتیجه استفاده از تخت به این روش، آرامش محل خواب تضمین می‌شود.

تکنیک فنگ شویی در اتاق کودک و نوجوان

یکی از مهم‌ترین فضاهای خانه، اتاق کودک و نوجوان است. رعایت قوانین فنگ شویی در آن منجر به شکل‌گیری روح و روان لطیفی در کودکان می‌شود. با فنگ شویی در دکوراسیون داخلی می‌توان فضاهای آرامش‌دهنده مناسب کودک ایجاد کرد. برقراری مسیر عبور انرژی از پنجره تا در و نحوه قرارگیری تخت در جهت این مسیر یکی از مواردی است که در فنگ شویی در دکوراسیون داخلی اتاق کودک منجر به ایجاد آرامش می‌شود. انتخاب سرویس خواب نوجوان و کودک باید از نظر رنگ نیز مورد توجه قرار گیرد، سرویس خواب‌هایی با رنگ‌های آبی ملایم و سفید و شیری رنگ‌هایی مناسب و آرامبخش هستند.

رنگ در فنگ شویی

در انواع سبک دکوراسیون داخلی برای ایجاد تنوع در بخش‌های مختلف خانه از رنگ های مختلف استفاده می‌شود. رنگ‌ها نیز فلسفه خاصی دارند و بهتر است با توجه به ماهیت واقعی هر رنگ از آن استفاده کنید. در فنگ شویی در دکوراسیون باید رنگ مبلمان، دیوارها و اکسسوری‌ها به‌گونه‌ای انتخاب کنید که تاثیر مثبتی بر انرژی خانه داشته باشد. قرمز قوی‌ترین رنگ در فنگ شویی و نماد خوش یمنی است. استفاده از این رنگ در محیط خانه سبب ایجاد حس خلاقیت، شادی و عشق می شود. بهتر است از این رنگ برای اکسسوری‌های کوچک مانند کوسن، روتختی و فرش استفاده کنید. برای مبلمان، پرده یا بخش‌های بزرگتر می‌توانید رنگ‌های عنابی، زرشکی و آجری را جایگزین کنید.

رنگ زرد نیز نماد خاک بوده و می‌تواند شهرت، عشق، سلامتی و دانش را جذب کند. ترکیب رنگ زرد، بژ و خاکی در دکوراسیون، خانه شما را گرم و با نشاط می‌کند. رنگ قهوه‌ای تیره نماد عنصر چوب و بیانگر رشد پرورش است. در فنگ شویی در دکوراسیون، رنگ قهوه ای روشن نیز نماد عنصر خاک است و بهتر است آن را در بخش‌های جنوب، جنوب شرق، جنوب غرب، شمال شرق و شرق ساختمان استفاده کنید. سایر رنگ‌هایی که برای افزایش دانش، سلامتی، نشاط و عشق می‌توانید بر اساس قوانین فنگ شویی در چیدمان منزل از آنها استفاده کنید، رنگ‌های سفید، سیاه، آبی، سبز و طوسی هستند. استفاده از این رنگ‌ها در کنار رنگ‌های گرم سبب ایجاد تعادل در خانه می‌شود.

رنگ صورتی نیز نماد عشق و طراوت است. اگر بر اساس نقشه فنگ شویی این رنگ را در جنوب یا جنوب غرب خانه استفاده کنید عشق و شهرت را جذب خواهید کرد. انتخاب رنگ‌های پاستیلی یا کم رنگ بهترین انتخاب هستند. اگر به رنگ سرخابی علاقه دارید، بهتر است برای انتخاب اکسسوری‌های کوچک به سراغ این رنگ بروید. رنگ نارنجی یکی دیگر از رنگ‌های بسیار مهم است که می‌توانید در قسمت جنوب غربی، شمال شرقی و مرکز خانه از آن استفاده کنید

کلام پایانی …
بسیاری از طراحان داخلی با استفاده از فنون فنگ شویی در تلاش برای طراحی مکان‌هایی با حداکثر هماهنگی و برخورداری از انرژی لازم هستند تا در نتیجه آن، سلامتی و شادابی را از طریق طراحی صحیح در اختیار افراد قرار دهند. چراکه اگر اصول فنگ شویی در دکوراسیون به صورت صحیح رعایت شود، افراد می‌توانند از احساس‌های آرام‌کننده بهره ببرند. به‌کارگیری راه‌هایی مطابق اصول فنگ شویی و استفاده از نور و رنگ و همچنین چیدمانی صحیح به بهره‌مندی از فضایی شاد و ملایم کمک خواهد کرد. طراحی دکوراسیون و چیدمان وسایل بر اساس اصول فنگ شویی منجر به زیبایی بصری و ایجاد هماهنگی در محیط می‌شود. به‌طورکلی، فنگ شویی در دکوراسیون با ایجاد تعادل میان اشیای بی‌جان و جانداران، درصدد پیوند روح آدمی با کائنات است.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید