ایده کتابخانه خانگی منحصر به فرد برای اتاق خواب

معمولا ما انسان‌ها از همان دوران کودکی عاشق کتاب می‌شویم. زیرا داستان‌هایی که می‌گوید و ماجراهایی که ما را در آن می‎برد، باعث می‌شوند که بتوانیم هنگام خواب در سرزمین رویایی خود غرق شویم. اگرچه اتاق خواب مخصوص انجام کارهای اداری نیست و فقط برای استراحت در نظر گرفته شده است، اما اگر در پایان یک روز طاقت‌فرسا بتوان مطالعه را به یک روال آرامش‌بخش قبل از رفتن به رختخواب تبدیل کرد، اتفاق جالبی است.

ازآنجایی‌که معمولا دکوراسیون اتاق خواب شامل سرویس خواب، پاف یا مبلمان و غیره است، ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل بگیرد که آیا فضایی برای نصف کتابخانه خانگی و میز تحریر باقی می‌ماند یا خیر.

به‌همین‌دلیل در این مطلب قصد داریم شما را با چندین ایده کتابخانه خانگی آشنا کنیم. مثلا می‌توانید از سر تخت به‌عنوان یک قفسه کتاب استفاده کنید یا سعی کنید یک قفسه دیواری توکار بالای تخت خواب ایجاد کنید. هیچ‌چیز غیر ممکن نیست، مهم این است که شما به‌عنوان یک فرد کتاب‌خوان و کتاب‌دوست به‌دنبال سر و سامان دادن به کتاب‌های خود در منزل باشید. به‌خصوص اگر به‌دلیل کوچک بودن منزل، یک اتاق کار جداگانه نداشته باشید و بهترین مکان برای کتابخانه در منزل شما همان اتاق خواب باشد!

نکاتی که باید پیش از طراحی کتابخانه خانگی در نظر بگیرید

پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی و اجرای ایده کتابخانه خانگی در اتاق خواب، به اصول زیر توجه کنید.

مدل کتابخانه

بهتر است بین دکوراسیون اتاق خوب و مدل کتابخانه تناسب ویژه‌ای برقرار باشد. مثلا اگر اتاق خواب خود را به‌صورت مدرن یا نئوکلاسیک طراحی کرده‌اید، واقعا وجود یک کتابخانه چوبی با نقش و نگارهای کلاسیک عاقلانه به نظر نمی‌رسد. در این شرایط بهتر است دکوراسیون کتابخانه در منزل ظاهری ساده و رنگ روشنی داشته باشد و حتی به جای چوب از فلز برای ساخت آن استفاده شود. اخیرا کتابخانه‌های چندضلعی با ظاهر مدرن و فانتزی خود طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. معمولا در عین زیبایی، سادگی خاص خود را دارند. به هر حال نمی‌توان جایگاه کتابخانه در فنگ شویی را دست کم گرفت.

وجود میز تحریر در کنار کتابخانه

اخیرا بسیار رایج شده است که در طراحان داخلی اتاق نوجوانان، میز تحریر در کنار کتابخانه در نظر گرفته می‌شود. در واقع با این کار صرفه‌جویی زیادی در فضای اتاق می‌کنند. البته اگر شما نیز به‌عنوان نویسنده یا مهندس نیاز به اتاق کار دارید، چنین ایده‌ای برای طراحی کتابخانه در منزل عالی است.

امنیت کتابخانه و میزان نورپردازی اتاق

ازآنجایی‌که معمولا اغلب کتابخانه‌های ثابت بالای سرویس خواب نصب می‌شوند، بهتر است خطرات ریزش آن‌ها هنگام زلزله را در نظر بگیرید. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که اگر قصد نصب یک کتابخانه ثابت را دارید، آن را بر روی دیواره‌های کناری نصب کنید. اگرچه امروزه کتابخانه‌های بدون درب به‌دلیل تنوع ظاهری بالای خود بیشتر دیده می‌شوند، اما برخلاف کتابخانه‌های قدیمی محافظ خوبی برای کتاب‌ها در مقابل گرد و غبار یا عوامل خارجی دیگر نیستند. پس اگر خیلی برای کتاب‌های خود ارزش قائل هستید، بهتر است این نکته را نادیده نگیرید!

توجه به میزان نورپردازی اتاق در کنار ایده کتابخانه خانگی نیز اهمیت زیادی دارد. سعی کنید از چراغ مطالعه یا آباژور برای بهبود نور ورودی به اتاق هنگام مطالعه روی تخت خواب استفاده کنید.

چند مورد جالب به‌عنوان ایده کتابخانه خانگی

اگر با وجود نکات مطرح ‌شده در مورد ایده کتابخانه خانگی در اتاق خواب، هنوز در مورد مدل و نوع طراحی آن شک دارید بهتر است به گزینه‌های زیر فکر کنید.

1. کتابخانه چندمنظوره

این مدل کتابخانه خانگی که از آن با عنوان کتابخانه دکوراتیو نیز یاد می‌شود، می‌تواند علاوه بر کتاب جایگاه مناسبی برای سایر وسایل تزئینی اتاق خواب مانند قاب عکس، ساعت یا عتیقه‌جات نیز باشد. معمولا به‌صورت ثابت و متحرک طراحی می‌شود و محدودیتی از لحاظ جنس و ابعاد ندارد. به عنوان مثال در ست خواب نوجوان استفاده از ویترین‌های مدرن انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

2. کتابخانه کلاسیک

اگر طراحی منزل شما به‌صورت کلاسیک است، طبیعتا گزینه‌ای جز ایده کتابخانه خانگی کلاسیک ندارید. معمولا کتابخانه‌های عظیم‌الجثه و پرباری هستند که قابلیت پذیرش کتاب‌هایی با قطع وزیری را دارند. در مقایسه با کتابخانه‌های مدرن، اصولا طراحی آن‌ها بسیار سنجیده و کاربردی است.

3. کتابخانه کوچک MDF با قفسه بندی ساده سفید و مدرن

اگر یک خانه نقلی دارید که اجازه نمی دهد فضای زیادی برای طراحی و اجرای کتابخانه اختصاص دهید، ایجاد یک قفسه در ابعاد کوچک و شناور روی دیوار می تواند به شما کمک کند. این کتابخانه ی کوچک می تواند به صورت شلف دیواری اجرا شود یا به صورت یک کتابخانه سنتی با کلاف چارچوب ساخته شود.

4. کتابخانه مناسب کنج دیوار

در آپارتمان‌های کوچک، برای استفاده حداکثر از فضا باید به این ایده کتابخانه خانگی روی آورد. به‌راحتی کنج‌های بلااستفاده منزل پر شده و ظاهر زیباتری نیز به دکوراسیون اتاق خواب یا منزل می‌دهد. حتی می‌توان به‌عنوان یک کتابخانه دکوراتیو از آن استفاده کرد.

کلام پایانی …
مناسب ترین مکان برای  چیدمان و قرار دادن کتابخانه در اتاق خواب جایی است که بتوانید به راحتی به کتاب‌های خود دسترسی داشته باشید و از آن‌ها حداکثر استفاده را برای مطالعه داشته باشید. یک اتاق مجزا مانند اتاق خواب، کنار پنجره و یا کنار میز تحریر می تواند فضای خوبی برای قرار دادن کتابخانه باشد. اگر کتابخانه را هماهنگ و ست با سرویس خواب یک نفره و یا دونفره خود خریداری نمایید، می توانید، دکوراسیون جذابی را در اتاق خواب خود داشته باشید. واقعا از هر بُعد به ایده کتابخانه خانگی نگاه می شود، تماما حسن است. به‌خصوص اگر در اتاق خواب نصب شود و جلوه و شکوه ویژه‌ای به آن القا کند. این فرصت عالی را از دست ندهید!

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید