نحوه شستشوی تشک خوشخواب

شستشو و نظافت وسایل منزل باید مرتباً انجام شوند. اما برخی از وسایل هستند که ممکن است در طولانی مدت خصوصا خانه تکانی عید به فکر شستشوی آن‌ها نباشید. یکی از همین وسایلی که به شست وشوی آن کمتر توجه می‌شود تشک خوش خواب است. با اینکه خانه تکانی امری است که اکثر ما ایرانی‎ها آن را انجام می‌دهیم و کارهایی همچون قالیشویی، شست شوی مبل و تمیز کردن آشپزخانه را جدی می‌گیریم اما توجه بسیار کمی به تشک تخت داریم و از آن غافل می‌شویم. برای مثال بدون شک شما ملحفه‌های تخت را هر چند وقت یک بار تعویض کرده و آن‌ها را می‌شویید. باید بدانید که تشک خوشخواب نیز نیاز به شستشو دارد.

همان‌طور که می‌توانید نحوه شستن انواع روتختی را به راحتی در منزل انجام دهید، شستشوی تشک خوشخواب در منزل نیز امکان پذیر است. آلودگی تشک می‌تواند در دراز مدت باعث بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های پوستی شود. در این مقاله قصد داریم به آموزش شستشوی تشک تخت در منزل بپردازیم. اگر قصد دارید که تشک‌های خود را به بهترین شکل تمیز کنید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: چیدمان میز آرایش

نظافت تشک

روش شستن تشک خوشخواب

انسان یک سوم از زمان عمرش را در خواب سپری می‌کند. بنابراین طبیعی است همان‌طور که نیاز به شستشوی مرتب لباس‌ها داریم، باید روتختی و تشک را نیز شستشو دهیم. اما پیش از هر چیز اجازه دهید کمی در ارتباط با نظافت و پاکیزگی تشک‌ها مواردی را بازگو کنیم. در ابتدا توجه داشته باشید که نیاز است هر دو یا سه ماه یک بار تشک خود را برگردانید و از ظرف دیگر آن استفاده کنید. همچنین اگر می‎توانید تشک را در معرض نور خورشید قرار دهید تا میکروب‌های آن پاک شوند. در غیر این صورت باید به صورت مرتب تشک خود را بشویید. بنابراین نحوه نگهداری از تشک خیلی مهم است. اما جای نگرانی نیست. زیرا می‌توانید این کار را به راحتی و در منزل انجام دهید. در ادامه به آموزش شستشوی تشک تخت می‌پردازیم.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید تشک

نحوه شستن تشک تخت فنردار

برای شستن تشک تخت خواب ابتدا باید روی آن را جاروبرقی بکشید. این کار باعث می‌شود تا اگر گرد و غبار و حشرات کوچک روی تشک قرار دارد از بین برود. توجه داشته باشید که روی تشک را به خوبی جارو بکشید. همچنین از لوله جاروبرقی برای پاک کردن گوشه‌های تشک استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: تشخیص تشک اصل از تقلبی

شستشو با جوش شیرین

در مرحله دوم از نحوه شستشوی تشک خوشخواب باید از جوش شیرین برای پاکسازی استفاده کنید. برای این کار جوش شیرین را روی همه تشک بپاشید. همچنین برای خوشبو کردن تشک نیز می‌توانید جوش شیرین را با برخی از خوشبو کننده‌ها ترکیب کنید تا بوی بد نیز از بین برود. توجه داشته باشید که جوش شیرین را روی کناره‌های تشک نیز بریزید. معمولاً در طول زمان حاشیه‌های تشک تغییر رنگ می‌دهند. جوش شیرین می‌تواند این آلودگی را از بین ببرد. پس از پاشیدن جوش شیرین روی تشک باید به مدت 30 دقیقه صبر کنید. پس از نیم ساعت می‌توانید دوباره روی تشک را جاروبرقی بکشید تا جوش شیرین روی آن باقی نماند.

در آخر باید اجازه دهید تا تشک به خوبی خشک شود. برای این کار بهتر است تشک را در معرض نور خورشید قرار دهید. برای مثال پنجره‌ها را باز کنید تا نور مستقیم به تشک تابیده شود. این کار علاوه بر خشک شدن تشک باعث می‌شود اگر میکروبی روی آن باقی مانده از بین برود.

شستن تشک

روش شستن تشک طبی

تشک طبی یکی از انواع تشک است که کاربرد پزشکی و درمانی دارد. نحوه شستشوی این تشک همانند شستشوی تشک‌های فنردار است. به این معنی که نباید مستقیماً روی تشک آب بریزید تا به همه جای آن نفوذ کند. برای شستشوی تشک طبی باید ابتدا روی آن را جارو بکشید. اگر جارویی دارید که امکان تنظیم قدرت آن وجود دارد، آن را در بیشترین حالت خود قرار دهید.

پس از جارو کشیدن روی تشک باید مانند آنچه پیش تر گفته شد جوش شیرین بپاشید. جوش شیرین قدرت پاک کنندگی فوق العاده‌ای دارد. برای خوشبو شدن تشک نیز می‌توانید از روغن‌های خوشبو کننده استفاده کرده و آن را با جوش شیرین مخلوط کرده و روی تخت بپاشید.

پس از گذشت 30 دقیقه نیز مجدد روی تشک را جاروبرقی بکشید تا جوش شیرین‌ها از روی تشک پاک شود. در مرحله آخر نیز باید در و پنجره‌های خانه را باز کنید تا هوا در خانه جریان یابد و تشک خیلی زود خشک شود.

شستن لکه ادرار از تشک

اگر فرزند شما کوچک است و یا حیوان خانگی نظیر گربه و سگ در خانه دارید به احتمال زیاد با آثار هنری آن‎ها بر روی تخت برخورد کرده‎اید. حتما به یاد داشته باشید که اصلا نباید ادرار را با آب معمولی بشویید! بهتر است که برای شست و شوی تشک‎ها از سرکه سیب ترکیب شده با آب استفاده کنید این محلول جادویی به سرعت لکه‎های روی تخت خواب را از بین می‎برند. از دیگر محلول‎های جادویی که بسیار موثر است برای پاک کنندگی لک‎ها، ترکیب آبلیمو و آب اکسیژنه است.

شست شوی تشک

مراحل شستشوی تشک تخت

برای تمیز کردن تشک تخت ابتدا باید روتختی را از روی تخت بردارید و آن را به صورت جداگانه درون ماشین لباسشویی شستشو دهید. توجه داشته باشید که درجه آب را روی داغ ترین حالت تنظیم کنید تا همه میکروب‌ها کشته شوند و اثری از آن‌ها باقی نماند. حال می‌توانید به سراغ خود تشک بروید. لازم به ذکر است اگر با یک بار شستن فکر کردید که تشک هنوز به خوبی تمیز نشده یا همچنان بوی بد می‌دهد، دوباره تشک را بشویید. می‌توانید این کار را در همان روز با روزهای آینده تکرار کنید. نظافت تشک نوزاد نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری برخوردار است، به دلیل حساسیت بدن کودکان، تشک تمیز و استاندارد می‌تواند از بسیار از بیماری‌ها و مشکلات جلو گیری کند، پس جدا از داشتن سرویس خواب نوزاد مناسب و میز تعویض، باید برای نظافت آنها برنامه منظم داشته باشیم.

کلام پایانی …

در این مطلب با روش شستشوی خوشخواب در منزل آشنا شدید. توجه داشته باشید که علاوه بر تخت خواب و انواع سرویس خواب، تشک‌ها نیاز به نگهداری و شستشوی مرتب دارند تا همیشه پاکیزه باقی بمانند. تشک‌های آلوده می‌توانند باعث بیماری‌های مختلف از جمله امراض پوستی شوند. بنابراین شستشوی مرتب تشک و روتختی برای جلوگیری از بیماری بسیار حائز اهمیت است. اگر مدت زیادی است که تشک‌های خود را نشسته‌اید وقت آن رسیده که با آموزش بالا برای این کار اقدام کنید.

سوالات متداول

  1. چگونه بوی نامطبوع تشک را از بین ببریم؟
    بوسیله جاروبرقی، جوش شیرین، سرکه و قرار دادن تشک در هوای آزاد می‎توانید بوی نامطبوع را از بین ببرید.
  2. چگونه با بخارشو تشک را بشویم؟
    در هنگام استفاده از بخارشوی باید به خشک شدن تشک توجه بسیار زیادی داشته باشید. غلق مهم در استفاده از بخار شور، نحوه خشک کردن آن است. چراکه رطوبت باقی مانده در تشک آسیب شدید به لایه‌های داخلی آن وارد می‎کند.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید