ام دی اف بهتر است یا چوب؟

ام دی اف و چوب کاربرد بالایی در ساخت محصولاتی همچون مبلمان، سرویس خواب یک نفره یا دونفره، کابینت و بسیاری دیگر از لوازم ایفا می‌نماید. در نتیجه هنگام خرید وسایل انتخاب بین چوب و ام دی اف اولین مشکل هر شخص خواهد بود. در ادامه به معرفی ام دی اف و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

ام دی اف چیست؟

ام دی اف (MDF) مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنای «تخته فیبر با چگالی متوسط» است و نوعی فرآورده چوبی محسوب می‌شود. برای تولید تخته فیبر از ترکیب تکه‌های ریز چوب نرم و چوب سخت با مقداری رزین و موم استفاده می‌شود که به کمک گرما در کنار یکدیگر پرس می‌شوند. اصولا اگر تراکم یا چگالی آن پایین باشد، محصول نهایی نئوپان است که از نظر مقاومت محصولی ضعیف‌تر از ام دی اف است. درصورتی‌که در تراکم بالا تولید شود، محصول نهایی اچ دی اف (HDF) یا «تخته فیبر با چگالی بالا» است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمان خرید تخت، مقاله تخت خواب ام دی اف بهتر است یا چوبی? را از دست ندهید

ام دی اف چیست؟

تجربه نشان داده است که همه این فرآورده‌های چوبی از نظر کیفیت، وزن، انعطاف‌پذیری، مقاومت و غیره تفاوت‌های بارزی با چوب دارند. به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب دیدگاه کلی خود را در مورد مساله ام دی اف بهتر است یا چوب بیان کنیم.

کاربردهای مختلف چوب و ام دی اف

وقتی قصد مقایسه و بررسی دیدگاه ام دی اف بهتر است یا چوب را داریم، باید اول نگاهی به تفاوت‌های این دو بیاندازیم. چوب یکی از متریال‌های رایج و پرطرفدار است که از گذشته تا به امروز برای ساخت انواع وسایل منزل مانند کمد، میز و صندلی، مبلمان، کتابخانه و غیره استفاده می‌شود. بعضی از انواع چوب به‌دلیل داشتن مزایای ویژه واقعا پرمصرف‌تر از بقیه هستند.

به عنوان مثال، چوب گردو در عین داشتن مقاومت و دوام بالا بافت مناسبی برای حکاکی دارد. به‌همین‌دلیل، اغلب برای طراحی محصولات چوبی سبک کلاسیک (به‌خصوص مبلمان و سرویس خواب) و صنایع دستی استفاده می‌شود. از نظر کارشناسان نیز چوب گردو یک چوب مناسب برای ساخت تخت خواب است.

برخلاف چوب که یک محصول طبیعی است، ام دی اف یک محصول دست‌ساز بشر است. بنابراین، نمی‌توان از آن انتظار مقاومت، ظاهر، طول عمر و شکل‌پذیری مشابه با چوب را داشت. ازآنجایی‌که در حین ساخت این نوع تخته فیبر از انواع روکش چوبی یا غیر چوبی با رنگ و طرح‌های مختلف استفاده می‌شود، امروزه برای تولید کابینت آشپزخانه، میز نهارخوری، میز آرایش ام دی اف، آینه قدی ، کمد لباس و حتی پارتیشن کارایی دارد. مطمئنا با وجود توضیحات ارائه‌شده، همچنان این ابهام در ذهن شما وجود دارد که ام دی اف بهتر است یا چوب؟ در ادامه به مزایا و معایب ام دی اف در مقابل چوب اشاره خواهیم کرد.

مزایای استفاده از ام دی اف برای ساخت محصولات مختلف

طرفداران این فرآورده چوبی معتقد هستند که به‌دلیل داشتن ویژگی‌های زیر می‌تواند جایگزین خوبی برای چوب باشد:

  • ام دی اف یک متریال مصنوعی است و به‌همین‌دلیل در مقابل چوب گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی محسوب می‌شود. اصولا روند تولید آن نسبتا ارزان‌قیمت است و محصولات ساخته‌شده توسط آن نیز قیمت مناسب‌تری دارند.
  • ازآنجایی‌که برای ساخت ورقه‌های ام دی اف از خرده چوب بازیافتی استفاده می‌شود، استفاده از آن به‌جای چوب برای تولید محصولات مختلف به حفظ محیط زیست و درخت‌ها کمک زیادی می‌کند. به‌همین‌دلیل، اغلب دوستداران محیط زیست در پاسخ به ابهام ام دی اف بهتر است یا چوب؟ گزینه اول را انتخاب می‌کنند.
  • اصولا ام دی اف فقط به رطوبت زیاد حساس است و در برابر گرما و سرما مقاومت زیادی داشته و خیلی زود منبسط یا منقبض نمی‌شود.

اگر خیلی علاقه‌مند به محصولات چوبی هستید ولی نمی‌توانید هزینه زیادی برای خرید آن‌ها اختصاص دهید، پیشنهاد ما به شما این است که به‌سراغ یک محصول ام دی اف مقاوم بروید که سطح آن با روکش چوبی طراحی شده است. بدین‌شکل، با حفظ ظاهر می‌توانید از قیمت مناسب ام دی اف نیز بهره‌مند شوید. چنین راه‌حلی می‌تواند نگرانی شما را نسبت به مساله ام دی اف بهتر است یا چوب را نیز برطرف کند.

معایب ام دی اف در مقایسه با چوب

با وجود ذکر همه مزایای ام دی اف پیشنهاد می‌کنیم برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در مورد انتخاب بین ام دی اف و چوب، از معایب ام دی اف نیز آگاه شوید. مواردی مانند:

  • ام دی اف اگرچه از مقاومت مناسبی برخوردار است، اما واقعا به اندازه چوب‌هایی مانند درخت گردو و افرا مقاوم نیست. از طرفی، اگر به هر دلیلی شکسته شود یا ترک بخورد، روند چسباندن دوباره آن نسبت به چوب دشوارتر است.
  • ام دی اف دارای روکش است و نمی‌توان مانند چوب به‌راحتی روی آن حکاکی کرد، در نتیجه با ام دی اف قدرت طراحی یک دکوراسیون مجلل و لوکس را ندارید. به‌همین‌دلیل، اغلب برای ساخت محصولاتی همچون سرویس خواب دو نفره کلاسیک از چوب استفاده می‌شود.
  • با وجود روکش، اما بعضی از انواع ام دی اف در تماس با آب متورم شده و باد می‌کنند. این مساله در تغییر شکل و ظاهر محصولاتی مانند کابینت آشپزخانه یا میز ناهارخوری موثر است و ممکن است باعث ناراحتی خریدار شود.

تخت خواب چوبی بهتر است یا ام دی اف؟

با وجود اینکه تخت خواب چوبی قدمت بیشتری نسبت به تخت خواب ام دی اف دارد، اما این نکته باعث نمی‌شود که بتوان صریحا اعلام کرد تخت خواب چوبی بهتر از ام دی اف است. چراکه قیمت تمام شده سرویس خواب ام دی اف معمولا خیلی پایین‌تر از سرویس خواب چوبی است و این مساله برای خانواده‌هایی با درآمد متوسط واقعا یک حُسن محسوب می‌شود. از لحاظ طرح و رنگ نیز محصولات ام دی اف تنوع بیشتری دارند و این ویژگی یک مزیت بزرگ برای خرید جهزیه است.

تنها نکته قابل توجه، محکم بودن و دوام بالای تخت خواب‌های چوبی است که واقعا نمی‌توان انکار کرد. به هر حال ام دی اف نوعی فرآورده چوبی است و به اندازه چوب تراکم و قدرت مقاومت ندارد. البته امروزه با ظهور فیبرهای چوبی دارای روکش ضد آب، دیگر نگرانی نسبت به عدم مقاومت ام دی اف در برابر رطوبت وجود ندارد.

در نهایت همه چیز به میزان هزینه و نوع سلیقه شما بستگی دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که بقای طبیعت برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد یا طبق عادت هر چند سال یکبار تمایل به تعویض تخت خواب خود دارید، مطمئنا خرید یک سرویس خواب ام دی اف بهترین کار ممکن است.

کلام پایانی …
بنابراین، مساله ام دی اف بهتر است یا چوب نیاز به بررسی دقیق‌تری در مورد ویژگی‌های هرکدام از آن‌ها و محصولی که می‌خواهید خریداری نمایید، دارد. علاوه بر این، شما باید به سبک زندگی، وضعیت اقتصادی و کاربری ویژه آن نیز نگاهی بیاندازید. با توجه به نکات ذکر شده، امیدواریم به یک پاسخ مناسب برای این سوال رسیده باشید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید