راهنمای خرید تشک و 6 نکته مهم + انواع تشک و ویژگی‌های آن

همانطور که همه ما تجربه کردیم، داشتن یک خواب آرام شبانه تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت زندگی روزانه ما خواهد گذاشت. برای با کیفیت کردن یک خواب المان‎های بسیار زیاد و تاثیرگذاری وجود دارند. المان‌هایی همچون تخت خواب، محیط خواب، بالش، روبالشی، تشک و غیره، که ما امروز با بررسی انواع تشک مناسب برای خواب و راهنمای خرید تشک با شما همراه هستیم. می‎توانیم با قطعیت بگوییم که در بین تمامی المان‌های گفته شده در بالا، وجود یک تشک مناسب برای خواب از اصلی ترین و تاثیرگذارترین بخش‎های یک خواب با کیفیت می‎باشد. اما چگونه می‎توانیم یک تشک مناسب و با کیفیت را تشخیص دهیم؟ همانطور که می‌دانید انتخاب تشک با کیفیت به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که در ادامه چند نکته مهم در خرید تشک و راهنمای خرید تشک را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

انواع تشک که بهتر است، بشناسید

امروزه با توجه به نیاز و سلیقه افراد تشک در انواع مختلف طراحی و تولید می‌شوند که عبارتند از:

  • تشک طبی : تشک‌ طبی که جنس آن یونولیت است، به عقیده برخی از افراد که دچار درد کمر و پا درد هستند، انتخاب بسیار مناسبی محسوب می‌شود اما این عقیده به صورت علمی ثابت نشده است. این تشک‌ها فاقد فنر می‌باشند و سفت و سبک هستند. برخی از این تشک‌ها از جنس اسفنج می‌باشند که از کیفیت بالاتری نسبت به بقیه تشک‌های طبی برخوردارند.
  • تشک فنری : تشک فنری از پرطرفدارترین و قدیمی ترین تشک‌ها در بین مصرف‌ کنندگان محسوب می‌شود. این نوع تشک پرمصرف از فنر‌هایی به ضخامت 2 سانتی متر ساخته شده و مهم ترین مزیت آنها این است که هر شخصی با هر میزان درآمد، قدرت خرید تشک‌های فنری را دارد. تشک‌های فنری که به عنوان تشک طبی نیز معرفی شده اند، دارای دو نوع منفصل و متصل هستند.
  • تشک فنری متصل : در تشک فنری متصل، فنرها در سرتاسر خوشخواب به یکدیگر متصل بوده که این اتصال، موجب نرمی تشک شده است. تشک فنری متصل برای کودکان و افرادی که مشکل مفصل و استخوانی ندارند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.
  • تشک فنری منفصل : فنر این نوع تشک‌ به صورت جداگانه بوده و درون پاکت‌های جدا از هم، کنار یکدیگر قرار گرفته اند. فنرهای تشک فنری منفصل به صورتی طراحی شده که هر فردی که روی تخت خواب باشد، با توجه به مقدار فشار، فنرها تغییر حالت پیدا می‌کنند. به همین سبب تشک فنری منفصل بر طبق وزن و اندام هر فرد روی خوشخواب، حالت می‌گیرد. این دسته از تشک‌ها همچنین آسیبی به ستون فقرات وارد نمی‌کنند.
  • تشک مموری فوم : مموری فوم کاربرد زیادی در صنایع فضایی دارد و به تازگی از آن نیز برای تهیه خوشخواب استفاده می‌شود. مموری فوم با توجه به میزان فشار و حرارت دریافتی، تغییر شکل پیدا می‌کند. در تشک مموری فوم با توجه به میزان فشار وارد شده به قسمت‌های مختلف بدن، جریان خون‌ رسانی به اندام‌های گوناگون بهتر شده و از کمر و ستون مهره‌ها به خوبی مراقبت می‌کند زیرا تشک مموری فوم نسبت به تشک فنری، طبی تر و راحت تر است.
  • تشک طبی فنری : با استفاده از اسفنج‌ با چگالی بالا و فنر‌های متصل فشرده، تشک‌ طبی فنری را طراحی و تولید می‌کنند. تشک‌ طبی فنری برای حفظ سلامت کمر و ستون فقرات، یکی از بهترین تشک‌ها محسوب می‌شود.

مقاله پیشنهادی: تاثیر کالای خواب بر کیفیت خواب

انتخاب تشک مناسب

تشک آبی، بادی یا لاتکس؟

در زمان اقدام برای خرید انواع تشک ممکن است با اسامی همچون بادی، لاتکس و آبی روبرو شوید، برای همه با این سه مورد نیز به صورت مختصر آشنا می‌شویم:

تشک‎های بادی و قابل تنظیم

تشک‌های بادی با ظاهر و اشکال متنوعی که دارند، حمل و نقل آنها به شدت آسان است. شما می‌توانید تشک بادی را هرجا که دوست دارید فقط بوسیله یک پمپ بادکننده، باد کنید و با خیال راحت رویش بخوابید. ورژن‎ها و مدل‎های جدیدی از این سبک وارد بازار شده که با نصب اپلیکیشن مخصوص آنها داخل تلفن همراه خود می‌توانید نرمی و سفتی تشک بادی خود را تنظیم کنید.

تشک آبی

کیسه آب گرم! فکر می‎کنم همه ما با این کیسه آب گرم آشنایی داریم و از مزیت‌های آن برای کاهش انواع دردها استفاده کرده‎ایم. می‎توانیم بگوییم که تشک آبی یک ورژن با ابعاد بسیار بزرگ از کیسه آب گرم هست. تشک آبی، نوعی تشک هست که در ساخت آن علاوه بر استفاده از فوم و سایر اقلام تشک، با آب نیز پر می‌شود. اگر کمردردهای شدید دارید یا به شدت دچار گرفتگی عضلانی می‎شوید، با وجود این تشک می‎توانید با اینگونه دردها خداحافظی کنید.

تشک لاتکس

احتمالا بخاطر اسم این نوع تشک‎ها خیال می‌کنید که از جنس پلاستیک هستند و احتمالا حساسیت زیادی را برای بدن ما ایجاد می‎کنند! اما باید بگویم که اصلا اینگونه نیست. این نمونه تشک‌ها که با نام تشک‎های لاتکس در بازار موجود هستند، ظاهری همانند دیگر تشک‎ها دارند و از لاتکس فقط در داخل و لایه‎ای که به چشم ما نمی‎خورد و با بدن ما تماسی ندارد، بکار رفته شده است. اگر بخواهیم از ویژگی‌های این نمونه تشک‌ها بگوییم، اول از همه باید به انعطاف‌پذیری بالا آن اشاره کنم. از دیگر ویژگی‎های تشک‎های لاتکس وزن پایین آنها است که به دلیل ضخامت کمتری است که نسبت به دیگر تشک‌ها دارد. ما می‎توانیم این نوع تشک‎ها را از نظر ویژگی هم‎خانواده تشک‎های مموری فوم بدانیم. چرا که تشک‎های لاتکس هم فشارهای زیادی را به نقاط حساس بدن شما کاهش می‎دهد.

راهنمای خرید تشک

انتخاب تشک مناسب

تشک خوب در ارتفاع استاندارد، درجه سختی مناسب و الیاف باکیفیت تولید می‌شود. با عدم توجه به این موارد، برای افراد امراضی نظیر کمردرد و آسیب به ستون فقرات، آلرژی و مشکلات پوستی ایجاد می‌شود. بالسا با استفاده از تکنولوژی و فناوری روز دنیا، بهترین و باکیفیت ترین تشک‌های طبی فنری، مموری فوم و غیره را برای کاربران خود فراهم کرده است. محافظ تشک از پارچه‌ای تهیه شده که از ورود مایعات، گرد و غبار و تعریق به تشک جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از محافظ تشک از نشت مواد آلرژی‌زا، حشراتی نظیر ساس و سایر آلودگی‌ها به درون تشک جلوگیری می‌کند. محافظ تشک موجب افزایش عمر تشک‌های مختلف شده و در اندازه، مدل و جنس‌های گوناگونی تولید می‌شود.

ابعاد استاندارد تشک خوشخواب

در هنگام انتخاب تشک مناسب اولین فاکتوری که باید به آن توجه کرد، ابعاد استاندارد تشک خوشخواب است که این ابعاد استاندارد عبارتند از:

  • تشک تک نفره: ۲۰۰ * ۹۰ سانتی ‌متر
  • تشک تک نفره بلند: ۲۰۰ * ۱۲۰ سانتی ‌متر
  • تشک دوبل کامل: ۲۰۰ * ۱۴۰ سانتی ‌متر
  • تشک کوئین: ۲۰۰ * ۱۶۰ سانتی‌ متر
  • تشک کینگ: ۲۰۰ * ۱۸۰ سانتی ‌متر
  • تشک کالیفرنیا کینگ: ۲۰۰ * ۲۰۰ سانتی‌ متر

راهنمایی بیشتر درمورد ابعاد تشک

در این بخش از راهنمای خرید تشک مناسب خواب به ابعاد مختلف آن می‎رسیم. این ابعاد شامل موارد زیر می‎باشند:

  • تشک مناسب برای تخت نوزاد؛ تشک‌های نوزادی ابعادشان برابر 70 در 130 سانتی متر باید باشند.
  • تشک‌ مناسب برای کودک نوپا؛ ابعاد این تشک، همانند تشک‎های نوزادی است. و تنها تفاوت در آنها این است که این مدل تشک‎ها مخصوص کودکانی است که نوپا هستند.
  • مدل‌های کامل یا دو نفره؛ ابعاد این مدل تشک‎ها برای خوابیدن یک فرد بسیار مناسب است و فضای خوبی را فراهم می‎کنند. اما اگر دو نفر هستید که اندام شما درشت است پیشنهاد خرید این نوع تشک را به شما نمی‎کنیم. چراکه ابعاد این تشک‎ها به اندازه کافی بزرگ نیست و چیزی حدود 135 در 190 سانتی متر می‎باشد که فضای لازم را برای شما ایجاد نمی‎کند.
  • تشک کوئین؛ یکی از محبوب‎ترین انواع تشک برای زوج‌ها ، تشک کوئین می‎باشد. چرا که این مدل تشک بسیار جادار است و فضای مناسب و راحتی را برای افراد ایجاد می‎کند. ابعاد تشک‎های کوئین برابر 152 در 203 سانتی متر می‎باشد.
  • تشک کینگ ؛ اگر به دنبال یک تشک به شدت لوکس می‎گردید، تشک کینگ بهترین گزینه برای شما است. ابعاد این تشک نسبت به تشک کوئین 40 سانتی متر بیشتر است و فضای بسیاری بسیار راحت و اضافی را برای شما ایجاد می‎کند.

تشک طبی

تشک خوشخواب نرم یا سفت، کدام بهتر است؟

میزان نرمی یا سفتی تشک خوشخواب به نوع تشک و مواد تشکیل ‌دهنده آنها بستگی دارد. انتخاب تشک خوشخواب سفت به علت ایجاد اختلال در خمیدگی‌‌‌‌های ستون فقرات به کاربران توصیه نمی‌شود اما انتخاب و استفاده از تشک خوشخواب نرم برای راحتی شانه، گردن و خمیدگی ستون فقرات بهترین گزینه است. همچنین در هنگام انتخاب تشک مناسب، هر فرد باید متناسب با نوع نیاز خود تشک خوب انتخاب کند.

چه زمانی باید تشک رو عوض کنیم؟

اگر از تشک خوشخواب به خوبی نگهداری نشود و روی سطح غیر استاندارد قرار گیرد یا برای محافظت از تشک در برابر عوامل آلرژی زا، گرد و غبار، لکه و حشرات موزی از محافظ تشک استفاده نشود، کیفیت تشک کاهش یافته و باید تعویض گردد.

به صورت کلی در دو مورد نیاز به تعویض تشک و خرید تشک طبی جدید خواهید داشت:

پایان طول عمر تشک

همانند هرچیزی در این دنیا تشک‌ها هم طول عمر مخصوص به خود را دارند. این طول عمر به صورت میانگین بین 5 الی 7 سال می‎باشد. اما با همه این اوصاف مواردی هستند که تاثیر مستقیمی بر افزایش و کاهش این طول عمر دارند. مواردی همچون شرایط نگهداری، عادات و نحوه خوابیدن، دمای محیط و غیره. اگر به هر نحوی متوجه فرورفتگی و یا گود افتادگی تشک خود شدید، تشک‎ها از کنار پهلو درآوردند و یا فنرها در رفتند بدانید که عمر تشک شما پایان یافته است.

راهنمای خرید تشک

احساس کمر درد بر روی تشک

در هنگام خرید تشک حتما حتما به اسکلت آن توجه بسیار زیادی داشته باشید. چرا که هرچه اسکلت تشک قوی‎تر باشد شما خواب آرام‎تری را خواهید داشت. در ضمن اگر متوجه شدید که پس از مدتی تشک شما تغییر شکل داده، گود شده است و یا به هر دلیلی دچار کمر درد شده‎اید حتما حتما تشک خود را عوض کنید.

نحوه نگهداری از تشک چیست؟

برای مراقبت از انواع تشک مراحل زیر را انجام دهید.

  • روی تشک‌ها را جارو برقی بکشید.
  • تشک را در جریان هوا قرار دهید.
  • از آب برای تمیز کردن لکه‌های روی تشک استفاده نکنید.
  • با استفاده از کف شامپو فرش لکه‌های تشک را تمیز کنید.
  • برای از بین بردن گرد و غبار، باکتری‌ها و بوی بد تشک از جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین را روی تشک پاشیده، بعد از چند ساعت با جاروبرقی روی تشک را جارو کنید.
  • توجه داشته باشید که در هنگام جا به جایی تشک به سطح آن آسیبی وارد نشود.
  • از ورود حشرات موزی به منزل جلوگیری کنید.
  • برای سالم ماندن تشک، آن را در برابر نور خورشید قرار دهید.
  • برای عدم ایجاد لکه روی تشک از محافظ تشک مناسب استفاده کنید.

نکات خرید تشک

چرا خرید تشک‌های مموری فوم توصیه می‌شود؟

تشک‎های مموری فوم نسل جدیدی از انواع تشک هستند. که این مدل تشک‎ها نسبت به تشک‎های نسل قبلی قیمت بالاتری نیز دارند. اگر بخواهیم مزیت‌های متفاوت و بسیار عالی مموری فوم را نام ببریم باید به برگشت پذیری آن و هوشمندی آن در تغییر شکل به وقت افزایش و یا کاهش دمای بدن ما، اشاره کنیم. اما این ویژگی‌ها چه کمکی به ما می‎کنند؟ این موارد باعث می‌شوند که دردهای عضلانی کاهش پیدا کند و حتی از بوجود آمدن آن جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن جریان گردش خون در بدن ما را بهبود می‎بخشند. به همین خاطر وجود چنین تشک‌هایی برای انواع سرویس خواب، مانند سرویس خواب دونفره، سرویس خواب یک نفره یا سرویس خواب نوجوان می‌تواند از بروز مشکلات و دردهای گوناگون در بدن جلوگیری و پیشگیری کند.

خرید تشک طبی برای کاهش درد و آرامش بیشتر

حال که به پایان راهنمای خرید تشک رسیدیم و چند نکته مهم در خرید تشک را باهم بررسی کردیم به شما پیشنهاد می‎کنیم که اگر در نواحی مختلف بخصوص گردن و کمر دچار مشکل درد هستید حتما تشک های طبی را نیز فراموش نکنید، چراکه آنها طوری طراحی شده اند که علاوه بر محافظت از شما موجب بهبودی وضعیت و کاهش درد شما می‌شوند و در نتیجه راحت‌تر به خوابی عمیق و باکیفیت می‌روید.

حتما برای خرید تشک، حضوری دست بکار شوید. چرا که شما می‎توانید با خرید حضوری و ارتباط مستقیم با کالای مد نظر خود تمامی موارد و نکات مهم گفته شده در قسمت‎‎های بالا را بررسی کنید و یک خرید مطمئن داشته باشید. شما می‎توانید همین حالا به صورت حضوری به شعب سراسری بالسا برای خرید بهترین تشک طبی نیز مراجعه کنید.

تاثیر تشک طبی بر روی سلامتی

یکی از مهم‎ترین نکاتی که بهتر است در هنگام خرید تشک تخت به آن توجه داشته باشید، تاثیر تشک بر روی سلامتی شماست. به شما پیشنهاد می‌کنیم که تشک خود را به همراه پایه تخت مخصوص به خودش تهیه کنید. چرا که پایه هر تشکی در بهبود عملکرد تشک کمک کننده است. اگر شما تشک خود را بر روی پایه‌های قدیمی قرار دهید، تشک نمی‎تواند آنطور که باید عمل کند. حتما به یاد داشته باشید که تخت و ابعاد تشک شما بایستی 10 الی 15 سانتی متر از قدتان بلندتر باشد. در هنگام خرید تشک اگر فروشنده به شما اعلام کرد که تشکی طبی است، با وجود سطح صاف تشک و نرمی و سفتی استاندارد آن، سخن فروشنده تایید می‎شود.

تشک استاندارد برای وزن بالای 90 کیلو

در تشک‌های طبی اسفنجی، به دلیل اینکه تنها از اسفنج‌های فشرده و پنبه استفاده می‌شود، طول عمر بسیار بالایی دارند و برای افرادی با وزن بالای 90 کیلو مناسب است. البته اکثر تشک‌های کودکان نیز اسفنجی هستند؛ چرا که ساختار تشک‌های طبی اسفنجی به گونه‌‌ای است که هرگز به بدن آسیبی وارد نمی‌کنند. این نوع تشک‌ها به دلیل پنبه به کار رفته در ساختارشان، فشار را از روی بدن بر می‌دارند و گردش خون را به راحتی در بدن ایجاد می‌کنند.

۳ سوال ساده اما مهم قبل از انتخاب تشک طبی

در ادامه سه سوال مهم را بهم بررسی می‌کنیم که می‌تواند در انتخاب شما نقش بسیار زیادی داشته باشد:

چه مواردی در تشک قبلی باعث ناراحتی شما میشد؟

قطعا مواردی در تشک قبلی شما بوده است که باعث شده شما تصمیمی برای خرید یک تشک جدید گرفته باشید. در راهنمای خرید تشک به شما پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید تشک جدید بهتر است که این موارد را یادداشت کرده و به شکل لیستی در بیاورید. در هنگام مراجعه به فروشگاه برای خرید تشک می‌توانید این لیست را با فروشنده به اشتراک بگذارید، تا ایشان بهترین گزینه را به شما معرفی کند.

چه مواردی در تشک قبلی خود را دوست داشتید؟

به طور قطعی تشک قبلی شما در کنار ناراحتی‌هایی که برایتان ایجاد می‎کرده است، ویژگی‌های مثبتی نیز داشته است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که همانند مورد قبل، لیستی از ویژگی‌های مورد علاقه تشک قبلی خود تهیه کنید و آن را نیز در هنگام خرید تشک طبی به فروشنده ارائه دهید.

آیا تنها بر روی تشک می‎خوابید یا دو نفره؟

پاسخ صحیح این سوال، در انتخاب و خرید تشک، بسیار زیاد به شما کمک می‌کند. اگر گه گاهی و یا به صورت دائم شخصی از خانواده در هنگام خوابیدن کنار شما استراحت می‎کند، انتخاب تشک قابل تنظیم، دوبل و تشک‎های دو نفره یک گزینه بسیار مناسب برای شما است.

سوالات متداول

  1. کدام تشک طول عمر بالاتری دارد؟
    تشک لاتکس، بالاترین طول عمر نسبت به دیگر تشک‎ها دارد که این طول عمر برابر 9 سال می‎باشد.
  2. چگونه بوی بد تشک را از بین ببریم؟
    اگر از بوی بد و شدید تشک رنج می‎برید پیشنهاد می‎کنم که مقداری جوش شیرین روی تشک خود بپاشید و با یک دستما مرطوب آن را پخش کنید در تمام قسمت‎ها و بعد از پایان 10 دقیقه که گذاشتید جوش شیرین بر روی تشک استراحت کند با جاروبرقی سطح تشک را جارو کنید تا اثری از دانه‎های جوش شیرین بر روی تشک شما باقی نماند.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید