تخت خواب ملامینه یا ام دی اف؟ 5 نکته مهم در انتخاب ملامینه و MDF

تخت ملامینه یا ام دی اف

شاید جواب این سوال برای بسیاری از ما گنگ باشد. اما می‌‎خواهیم که نظر شما را هم بدانیم. از دیدگاه شما تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف؟ این سوال از جمله سوالات پر تکرار است، به خصوص در بین افرادی که قصد خرید تخت خواب یا سرویس خواب را دارند. در واقع می‎‌توانیم بگوییم که در میان افرادی که قصد خرید یک تخت خواب بسیار با کیفیتی را دارند، این سوال زیاد مطرح می‎‌شود

تخت خواب ملامینه یا ام دی اف؟ کدام بهتر است؟

برای خرید تخت خوابی با کیفیت، بایستی به موارد بسیار زیادی توجه کرد. این موارد می‎‌تواند نظیر: قیمت، مقاومت در برابر دما، ضربه و رطوبت و دیگر چیزها باشد. ما امروز در این مطالب می‎‌خواهیم راجع به یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر کیفیت تخت، یعنی جنس آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا به بررسی تخت ملامینه یا ام دی اف بپردازیم.

تخت خواب ام دی اف

در اولین بخش از تخت ام دی اف یا ملامینه، به تخت خواب ام دی اف می‎‌پردازیم. تخت‎‌های ام دی اف به دلیل تنوع بسیار زیادی که در طرح و رنگ‎‌هایشان دارند، در میان مردم پرطرفدار شده‎‌اند. تخت خواب ام دی اف، ورق‎ه‌ای چوبی هستند که از ذرات بسیار ریز چوب ساخته شده‌‎اند. تخت خواب‎‌های ام دی اف، تراکم، مقاومت و استحکام بالایی دارند. اگر ظرافت و صافی سطح تخت خواب یکی از ویژگی‎‌های مهم برای شما است، تخت خواب‎‌های ام دی اف می‎‌توانند برایتان گزینه‎‌ی بسیار مناسبی باشند. چرا که الیاف به کار رفته در ساخت ام دی اف بسیار ظریف هستند.

مقاله پیشنهادی: تخت خواب چوبی بهتر است یا فلزی؟

ملامینه یا ام دی اف

تخت ملامینه

در دومین بخش از تخت ملامینه یا ام دی اف، به بررسی تخت ملامینه می‌‎پردازیم. اسم دیگر ملامینه نئوپان می‎‌باشد. ملامینه به دلیل اینکه دوام بسیار بالا و البته قیمت بسیار مناسبی که دارد، جزو یکی از پرطرفدارترین متریال‎‌های مورد استفاده در تخت خواب و یا سرویس خواب است. ملامینه نوعی روکش است که بر روی مغزی‎‌های چوبی قرار می‎‌گیرد. در نتیجه به ورق‎‌های چوبی با این نوع روکش، ملامینه می‌‎گویند. تخت خواب‎‌های ملامینه قیمت بسیار مقرون به صرفه‎‌ای را دارند و البته تنوع این نوع تخت‎‌ها هم در مدل و هم در رنگ بسیار زیاد است. ملامینه در تخت خواب‎‌های تاشو بسیار پرکاربرد است و کیفیت مطلوبی نیز دارد.

ملامینه یا ام دی اف؟

انتخاب شما کدام است؟ تخت ام دی اف یا ملامینه؟ برای مقایسه بین ملامینه یا ام دی اف، المان‎‌های بسیار زیاد و البته تاثیر گذاری وجود دارد. همان طور که در قسمت بالا گفتیم، ام دی اف‎‌ها را می‎‌توانیم با ترکیبات متنوعی روکش ‎کنیم، که یکی از این نمونه روکش‌‎ها ملامینه است. اگر برای شما نیز سوال شده است که تخت ملامینه بهتر است یا ام دی اف، همراه ما به نکات زیر توجه کنید.

  • تراکم وزن: راجع به ملامینه یا ام دی اف در ابتدا بایستی که به مغزی آن توجه کنید. اگر مغزی تخت خواب‎‌های ملامینه از نوع نئوپان باشد، به دلیل تراکم کمتری که دارد، وزن کمتری نیز دارد. اما ورق‎‌های ام دی اف، تراکم بیشتری نسبت به نئوپان‎‌ها دارند و در نتیجه وزن آنها نیز بیشتر است.
  • مقاوم در برابر رطوبت: می‎‌توانیم بگوییم که مقاومت در برابر رطوبت در میان ملامینه یا ام دی اف، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد. چرا که هر دو نوع تخت ملامینه یا ام دی اف، روکش یکسانی دارند. اما اگر ورق‌های به کار رفته در تخت خواب ملامینه از جنس نئوپان باشد و روکش ملامینه تخت شما دچار شکستگی و یا خط و خشی شود، میزان مقاومت تخت خواب شما پایین می‌‎آید. چرا که نئوپان مقاومت بسیار کمتری نسبت به ام دی اف دارد.
  • قابلیت برش خوردگی: هرچه تراکم ورق‎‌های چوبی تخت خواب شما بیشتر باشد، برشکاری آنها نیز آسان‎‌تر است. اما از طرفی ورقه‎‌هایی با خرده چوب‎‌های درشت‎‌تری که تراکم پایینی دارند، در زمان برشکاری تکه تکه می‎‌شوند و کار را سخت می‎‌کنند.
  • شل شدن پیچ‎‌ها: در است که تخت خواب‎‌های ام دی اف دارای استحکام بسیار بالایی هستند، اما در زمینه‎‌ی پیچ‎‌ها خوب عمل نمی‌‎کنند! در تخت خواب‎‌های چوبی با استفاده‌‎ی متداول پس از مدتی پیچ‎‌ها هرز و شل می‎‌شوند. اما در تخت خواب‎‌های ملامینه لولا‎ها و پیچ‌هادر طی سالیان طولانی هم به همان مقاومت اولیه خود پایبند هستند.
  • فشار و خمیدگی: فشار و خمیدگی تخت خواب‎‌ها مستقیما به مغزی داخل تخت خواب مربوط می‎‌شود . هیچ گونه ربطی به روکش آنها ندارد. اما این را بدانید که هرچه مغزی تخت خواب شما متراکم‌‎تر باشد، مقاومت بیشتری نیز در برابر فشار و خمیدگی دارد.

تختت ام دی اف یا ملامینه

قیمت تخت ملامینه یا ام دی اف

زمانی که برای خرید تخت خواب دو نفره یا تک نفره وارد بازار می‎‎‌شوید، ممکن است که با دو نوع تخت خواب ملامینه و ام دی اف برخورد کنید. همانطور که در قسمت بالا گفتیم ممکن است که هر دوی آنها از جنس ام دی اف باشند، مگر آنکه تخت ملامینه از نئوپان ساخته شده باشد. در حالت اول که هر دو از جنس ام دی اف هستند، یکی با روکشی از ملامینه و دیگری با روکشی طبیعی تولید شده است. اما در رابطه با قیمت این دو بهتر است بدانید که تخت خوابی که با ام دی اف و روکش طبیعی ساخته شده است، قیمت بیشتری نسبت به روکش مصنوعی دارد. روکش‌‎های طبیعی موجود بر مغزی ام دی اف، به اتاق خواب و دکوراسیون شما نمایی سرزنده و شادابی را هدیه می‎‌کند. از طرفی روکش‌‎های ملامینه علاوه بر زیبایی و تنوعی که دارند، مقاومت بیشتری نیز دارا هستند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید تخت خواب

مزایای تخت ام دی اف یا ملامینه

همان طور که گفته شد ملامینه نوعی روکش است که مغزی آن از خرده چوب‎‌ها تهیه می‎‌شود. این روکش‌‎ها و ورق‎ه‌ای نازک برای زیبایی هر چه بیشتر تخته‎‌های ام دی اف بر رویشان پرس می‌‎شود. همین روکش نازک، علاوه بر زیبایی باعث افزایش مقاومت ام دی اف نیز می‌شود. روکش‎‌های ملامینه به گونه‎‌ای ساخته و تولید می‎‌شوند که در برابر حرارت و سایش‌‎ها بسیار مقاوم کنند. از دیگر نکات و ویژگی‌‎های آنها تنوع بسیار در طرح و رنگشان است.

از طرفی دیگر روکش‎‌های طبیعی تخته‎‌های ام دی اف، به محیط اتاق، حالتی زنده و طبیعی می‎‌بخشد. درست است که ام دی اف‎‌ها با روکش‌‎های چوبی نیز طرح و رنگ‎‌های متنوعی دارند اما از نظر کیفیت روکش‌‎های ام دی اف مقاومت بیشتری دارند.

تخت خواب ملامینه یا mdf

تخت ام دی اف یا ملامینه؟ کدام یک بهتر است؟

در این مطالب گفته شده سعی کردیم که شما را با تمام نکات ریز و درشت ملامینه یا ام دی اف، آشنا کنیم. در هنگام خرید تخت یا سرویس خواب دو نفره، یک نفره، نوجوان و سرویس خواب نوزاد ملامینه یا ام دی اف، بهتر است شما با در نظر گرفتن نکات گفته شده و بر اساس بودجه و نیازهای خود بهترین انتخاب را متناسب با شرایط‎‌تان داشته باشید. اما در پایان اگر به دنبال تخت خوابی مقاوم در برابر رطوبت و حرارت هستید، تخت خواب ام دی اف، بهترین گزینه برای شما است. اما اگر سفت بودن پیچ و مهره‎‌های تخت و ماندگاری حالت اولیه‎‌ی آنها پس از سالیان طولانی، برای شما اولویت دارد، تخت‎ خواب‎‌های ملامینه را انتخاب کنید.

سوالات متداول

  1. نئوپان چیست؟
    نئوپان‎‌ها نوعی ورق چوبی هستند که از تکه‌‎های ریز و درشت چوب تشکیل می‎‌شوند و البته بافت درشت‎‌تری را نسبت به ام دی اف دارند. روکش نئوپان‎‌ها ملامینه است، بنابراین به صورت کلی به آن‎ها تخت ملامینه نیز می‎‌گویند.
  2. در تخت خواب‎‌ها ملامینه خوب است یا ام دی اف؟
    برای انتخاب جنس تخت خواب‎‌ها بهتر است که در ابتدا ویژگی‎‌ها و تفاوت‎‌های جنس تخت خواب را بدانید. این ویژگی‎‌ها عبارتند از وزن، مقاومت در برابر رطوبت، حرارت، ضرب دیدگی و فشار. با بررسی این موارد می‌‏توانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید