چگونه تخت خواب چوبی را رنگ کنیم؟ رنگ کردن وسایل چوبی منزل

رنگ کردن وسایل چوبی

رنگ کردن وسایل چوبی یکی از قدم‎‌هایی است که افراد برای تغییر دکوراسیون خانه و اتاق خواب انجام می‌دهند. چرا که رنگ کردن سرویس خواب و دیگر وسایل خانه از هر نظر و بخصوص از نظر مالی بسیار به صرفه است. اما چگونه تخت خواب چوبی را رنگ کنیم؟ قبل از تغییر رنگ سرویس خواب باید نکاتی را بدانیم که در هنگام رنگ کردن سرویس خواب بسیار به ما کمک می‌‎کند و از بروز مشکلات و اشتباهات احتمالی جلوگیری می‎کند. با ما همراه باشید تا باهم این نکات را بررسی کنیم.

رنگ کردن وسایل چوبی قدیمی

در اولین قدم از رنگ کردن وسایل چوبی باید مطمئن باشید که وسیله شما هیچ رنگی ندارد. اگر وسیله و یا سرویس خواب چوبی شما از قبل رنگ داشته باید در ابتدا آن رنگ‎‌ها را پاک کنید. اما چگونه می‎‌توانیم رنگ‎‌های قدیمی روی سطح وسایل چوبی را پاک کنیم؟ در ادامه شیوه‌‎های مختلف پاک کردن رنگ قدیمی از روی وسایل چوبی را بررسی کرده‌‎ایم:

استفاده از اسید رنگ پاک کن

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن رنگ شامل: قوطی رنگ پاک کن، عینک ایمنی، ماسک و دستکش می‎‌باشد. شما می‎‌توانید تمامی این موارد را از رنگ فروشی‎‌ها تهیه کنید. روش انجام این کار به گونه‎‌ای است که در ابتدا با قلمو آغشته به ماده رنگ پاک کن به وسیله چوبی خود بکشید. با این کار به سرعت رنگ روی وسیله چوبی شما نرم می‎‌شود و یا به اصطلاح ور می‎‌آید که شما می‎‌توانید آن رنگ‌‎ها را با کاردک و یا فرچه‎‌های سیمی جدا کنید. پس از رد کردن تمامی این مراحل حالا وسیله چوبی شما عاری از هرگونه رنگ می‎‌باشد.

ما در مقاله چگونه تخت خواب چوبی را رنگ کنیم؟ با توجه به تجربه‎‌های گوناگون از مصرف اینگونه اسیدهای رنگ پاک کن، این روش را به شما پیشنهاد نمی‌‎کنیم. چرا که این روش خطرات بسیار متعددی را با خود به همراه دارد و از نظر مالی اصلا مقرون به‎‌صرفه نیست.

تغییر رنگ چوب

پاک کردن رنگ با استفاده از سنباده

برای پاک کردن رنگ با استفاده از سنباده شما می‌‎توانید از سنباده‌‎هایی نظیر: دیسکی، گرد لرزان، لرزان و غیره استفاده کنید. با استفاده از این نوع سنباده‌‎ها شما می‌‎توانید به راحتی رنگ اولیه وسیله چوبی خود را پاک کنید. البته باید در جریان باشید که این روش یک نقطه ضعف بزرگی دارد، آن هم این است که سمباده‎‌ها به سرعت کارایی خود را از دست می‎‌دهند و نیاز هست که با سری نو تعویض کرد. پس از پاک کردن رنگ به وسیله سمباده‎‌ها شما می‎‌توانید وسیله‎‌ی چوبی خود را با رنگ‎‌های فوری، رنگ‌‎های روغنی و رنگ‌‎های سلولزی رنگ آمیزی کنید.

طریقه رنگ کردن وسایل چوبی منزل

تمامی سرویس خواب‌‎ها به صورت استاندارد شامل تخت خواب، میز آرایش، دراور لباس، پاتختی، آینه قدی و صندلی هستند که برخی برای کامل کردن این سرویس کمد لباس و میز تحریر نیز خریداری می‌‎کنند. در این بخش تصمیم داریم طریقه رنگ کردن وسایل چوبی منزل و تغییر رنگ سرویس خواب را به صورت تخصصی‎‌تر به شما آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

ابتدا زیر سازی کنید

در ابتدای تغییر رنگ سرویس خواب دو نفره و 1 نفره و یا رنگ کردن وسایل چوبی منزل، قبل از شروع هر کاری نیاز هست که زیر ساخت و وسیال موردنیاز خود را به صورت اصولی آماده کنید. افراد متخصص در این مرحله سمباده کشی سطح‎‌های برآمده و فرو رفته را آغاز می‌‎کنند و این امر را یک کار و قدم ضروری برای زیرسازی حرفه‌‎ای می‎‌دانند. شما می‎‌توانید همانند افراد حرفه‌‎ای و برای راحتی هرچه بیشتر کار خود برای سمباده‌‎کشی قسمت‌‎های کوچک و ریز وسایل چوبی از سمباده دستی و برای بخش‎‌های بزرگ‎تر از سمباده‌‎های برقی استفاده کنید.

رنگ کردن سرویس خواب

ذرات باقیمانده از سنباده کشی را تمیز کنید

در قدم دوم رنگ کردن سرویس خواب، پس از مرحله سنباده‌کشی بایستی به وسیله یک پارچه تمیز اثرات باقی‎مانده از ذرات چوب را پاک کنید. به یاد داشته باشید که برای انجام این کار اصلا از دستما‎ل‌‎های کاغذی استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد پرز بر روی سطح چوب شما می‎‌شوند.

به آستر کشی بپردازید

در قدم سوم از رنگ کردن وسایل چوبی، در ابتدای امر با دست سطح چوب را لمس کنید تا خیالتان از یکدست و صاف بودن سطح چوب راحت باشد. پس از آن لایه‌‎ای آستر که به آن بتونه هم می‎‌گویند روی سطح وسیله‎‌ی چوبی خود بکشید. نکته‌‎ای که باید به آن توجه کنید این است که رنگ بتونه انتخابی شما بسیار بر روی رنگ نهایی سرویس خواب یک نفره و دو نفره تاثیر می‎‌گذارد.

حالا نوبت به رنگ آمیزی می‌رسد

پس از مرحله آسترکشی و یا بتونه کاری وسیله‎‌ی چوبی خود، حال می‌‎رسیم به مرحله رنگ آمیزی چوب. برای راحتی در رنگ آمیزی وسیله‎‌ی چوبی شما می‌‎توانید از غلتک‎‌های فومی و رنگ‎‌های لاتکس استفاده کنید. و با استفاده از این دو وسیله به راحتی سرویس خواب چوبی خود را رنگ کنید. در رنگ آمیزی با غلتک‎‌های چوبی شما باید تا سه مرحله رنگ آمیزی خود را ادامه دهید، تا رنگ به صورت کامل و زیبا بر روی وسیله‎‌ی چوبی شما بشیند. اما نکته و فوت کوزه‌‎گری که در رنگ کردن وسایل چوبی بسیار مهم هست این است که حتما باید بگذارید که هر لایه به صورت کامل خشک شود و پس از آن لایه جدید رنگ را بزنید. بهترین زمان برای خشک شدن رنگ هر لایه بین 6 الی 8 ساعت می‌‎باشد.

از لایه محافظ استفاده کنید

این مرحله اختیاری می‌‎باشد اما اگر می‎‌خواهید خیلی کامل و حرفه‎‌ای رنگ‌‎آمیزی خود را به پایان برسانید می‎‌توانید از لایه محافظ نیز استفاده کنید. شما می‎‌توانید به وسیله‌‎ی همان غلتک فومی که در بالا گفتیم، لایه‌‎ای محافظ را که پایه آن آب هست بر روی وسیله‌‎ی چوبی خود بزنید. این کار را بایستی بسیار آرام و با حوصله و دقت فراوانی انجام دهید چرا که در غیر این صورت باعث ایجاد حباب بر روی سطح سرویس چوبی شما می‌‎شود.

رنگ کردن چوب

رنگ کردن وسایل چوبی با اسپری

اگر قصد این را دارید که برای تغییر رنگ سرویس خواب و یا رنگ کردن وسایل چوبی منزل ، از اسپری‎‌های رنگی استفاده کنید، به یاد داشته باشید که در قدم اول باید وسایل چوبی و یا سرویس خواب چوبی خود را با دقت و کامل با آب و صابون بشویید و حتما صبر کنید تا وسیله شما پس از شست و شو کاملا خشک شود. در قدم دوم باید سمباده کشی را آغاز کنید و با پایان آن و تمیزکاری ردهای باقی‎مانده با قوطی اسپری رنگی خود از فاصله 12 الی 14 اینچی، وسایل چوبی خود را رنگ کنید. به یاد داشته باشید که اگر این فاصله کمتر باشد ممکن است رنگ شما به صورت چکه‌‎ای پاشیده شود و باعث خراب شدن کار شما می‎‌شود. نکته بسیار مهم در رنگ کردن به این روش این است که باید با صبر کامل و لایه به لایه رنگ آمیزی انجام شود. به این صورت که با یک لایه رنگ آمیزی اجازه دهید آن به صورت کامل خشک شود و سپس لایه بعدی را انجام دهید. در آخر هم برای بهتر نشستن رنگ بر روی کار خود می‎توانید از اسپری شفاف کننده پلی اورتان استفاده کنید.

سرویس خواب

سخن پایانی

همه ما دوست داریم که برای برخی از کارها کمتر هزینه کنیم و یا اگر دستی به فن داشته باشیم، آن کار فنی را خودمان انجام دهیم. در سال‎‌های گذشته تنوع در رنگ‏‎‌های چوب بسیار محدود و کم بود. اما در این سال‎‌های جدید که تنوع تولید در رنگ‎‌ها بسیار بالا رفته، تنوع رنگی سرویس خواب‌‎های چوبی نیز افزایش پیدا کرده است. امیدواریم که حال، پس از بررسی نکات و موارد گفته شده در قسمت‎‌های بالا رنگ کردن وسایل چوبی منزل مسیر همواری را در این راه داشته باشید.

سوالات متداول

  1. با چه مواد طبیعی می‎‌توان وسایل چوبی را رنگ کرد؟
    داخل نوشیدنی قهوه و چایی ماده‌‎ای به نام تانن وجود دارد، که ترکیب‎اتش با سرکه طبیعی به شدت واکنش می‌‎دهد و یه رنگ خالص طبیعی به وجود می‌‎آورند. اگر به دنبال یک رنگ کاملا طبیعی هستید برای وسایل چوبی خود، می‌‎توانید از این ترکیب استفاده کنید.
  2. قیمت رنگ کردن وسایل چوبی منزل چقدر می‎‌شود؟
    نمی‎‌توانیم بگوییم که رنگ کردن وسایل چوبی منزل یک قیمت ثابتی دارند، چرا که این قیمت گذاری به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. عواملی همچون: حجم کاری، میزان رنگ مورد نیاز، جنس و نوع چوب، ابعاد وسیله چوبی، نوع و هزینه حمل و نقل به کارگاه رنگ.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه تخت خواب چوبی را رنگ کنیم؟ رنگ کردن وسایل چوبی منزل;

  1. سلام .ممنون از محتوا کاربردی و مفید . رنگ کردن تخت چوبی در منطقه مرطوب هم به همین منوال است؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید