اصول انتخاب رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی از دیدگاه روانشناسی

بهتر است بدانید که از نظر اصول روانشناسی رنگ‌ها برای طراحی داخلی، دیگر صورتی یک رنگ صرفا زنانه نیست که فقط برای دکوراسیون اتاق خواب دختران استفاده شود، بلکه این رنگ مظهر احساسات، مهربانی، امید، شجاعت و سرزندگی است و می‌تواند به تنهایی یا در ترکیب با رنگ‌های دیگر جو متفاوتی به فضا بدهد. پس بدون نگرانی از رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی و سرویس خواب دو نفره یا یک نفره خود خود استفاده کنید، به‌خصوص اگر ذاتا به آن علاقه خاصی دارید. رنگ صورتی در دکوراسیون و به عبارتی دیگر دکوراسیون صورتی از جمله انتخاب‌های خاص برای طراحی داخلی منزل است.

اتاق خواب صورتی

رنگ صورتی زیرمجموعه رنگ قرمز است و طیف متنوعی از آن با مخلوط کردن رنگ‌های سفید و قرمز تولید می‌شود. از انواع صورتی می‌توان به صورتی ارکیده، صورتی شرابی، صورتی تیره، سرخابی، صورتی نئون یا فلورسنت، صورتی تند و غیره اشاره کرد. جالب است بدانید که هرکدام از این‌ها می‌توانند احساسات متفاوتی را در مخاطبین برانگیزند.

تجربه نشان داده است که صورتی روشن اغلب نشان‌دهنده شادی و قدردانی بی‌سابقه است، درحالی‌که صورتی تیره می‌تواند حسادت و خصومت را نشان دهد

صورتی رنگی است که می‌توان آن را در هر قسمتی از خانه استفاده کرد. چه حمام، آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق بچه‌ها یا حتی اتاق خواب مستر! چراکه قابلیت آن را دارد که ذهن را به سمت یک دیدگاه مثبت هدایت کند. صورتی در واقع یک رنگ متفاوت برای دکوراسیون منزل شما است. در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری از روانشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی اشاره خواهیم کرد.

روانشناسی رنگ صورتی در دکوراسیون

معمولا روانشناسی هر رنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. تجربیات گذشته، تأثیرات فرهنگی، سلیقه شخصی و عوامل دیگر می‌توانند بر احساس فرد نسبت به یک رنگ خاص مانند رنگ صورتی، تأثیر بگذارند. ازآنجایی‌که صورتی رنگی گرم و تسکین‌دهنده‌ است و قابلیت آن را دارد که به‌عنوان سایه خاموش رنگ قرمز پرشور جلوه کند، طراحی داخلی منزل به‌خصوص اتاق خواب با آن می‌تواند فضای منزل شما را به روشی که هرگز انتظارش را نداشتید متحول کند. امروزه اصول انتخاب رنگ اتاق خواب با ترکیب و تلفیق حرفه‌ای رنگ‌ها گره خورده است، برای آشنایی بیشتر با این اصول به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

بسیاری از افراد معتقد هستند که وجود رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی می‌تواند علاوه بر حفظ آرامش ذهنی و روحی به تحریک قلیان عشق و محبت در وجود ما نیز کمک کند. علاوه بر این، محرک خلاقیت است و به‌عنوان جانشینی از رنگ بنفش می‌تواند ایده‌های زیادی را به مغز ما سرازیر کند. در واقع دیدن رنگ صورتی باعث می‌شود که به گل‌های بهاری و همه چیزهای تازه و جدید فکر کنیم. به نظر می‌رسد یک رنگ واقعا الهام‌بخش است.

برخی از افراد می‌ترسند که استفاده از رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی مثلا با چینش وسایل صورتی رنگ، خانه را بیش‌ازحد دخترانه جلوه دهد. اما بهتر است بدانید که شما می‌توانید بدون زیاده‌روی با رنگ صورتی ظاهری متفاوت ایجاد کنید. مطمئنا ترکیب آن با رنگ‌های دیگر می‌تواند چنین اثرگذاری داشته باشد.

شخصیت شناسی رنگ صورتی

رنگ صورتی یک نسخه روشن از رنگ قرمز است. به‌همین‌دلیل، می‌تواند به‌عنوان نماد عشق و اشتیاق، چنین احساستی را به شیوه‌ای ملایم جلوه دهد. اصولا تناژهای مختلف رنگ صورتی زنده و دلپذیر هستند و به طرح‌های مختلفی که برای طراحی داخلی و دکوراسیون خانه انتخاب می‌شوند، شادی می‌بخشند. از نظر روانشناسان افرادی که به رنگ صورتی علاقه ویژه‌ای دارند، وجود آن‌ها سرشار از لطف، جوانی، شادی، اشتیاق و عشق پایدار هستند. پس با کاربرد رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی نیز می‌توان عشق، میل، تحسین، کمال، شادی و لطف را به اعضای خانواده و مهمانان هدیه داد.

مطالعات نیز ثابت کرده‌اند که رنگ صورتی می‌تواند باعث آرامش اعصاب شده و میزان استرس، خشم و عصبانیت را کاهش دهد. در عین حال روی بهبود وضعیت ضربان قلب، فشارخون و انرژی نیز موثر است. البته باید بدانید که استفاده بیش‌ازحد از رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی می‌تواند باعث بروز احساس حماقت و بی‌مسولیتی ساکنین در انجام کارهای روزانه شود. پس حتما در مورد بهترین روش کاربرد رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی با یک طراح داخلی مشورت کنید.

روانشناسی رنگ صورتی برای اتاق خواب

اگرچه اصول روانشناسی رنگ اتاق خواب روی رنگ‌هایی مانند بنفش، آبی، صورتی و کرم تاکید دارد اما واقعا رنگ صورتی حال و هوای متفاوتی در مقایسه با بقیه دارد. اغلب تصور می‌کنیم که اتاق خواب صورتی دخترانه یا زنانه است، در‌حالی‌که استفاده از رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی فراتر از این محدودیت‌ها است. تصور کنید که در کنار یک سرویس خواب نوجوان سفید رنگ، وجود یک ملافه صورتی رنگ چقدر می‌تواند آرامش‌بخش و در عین حال نشاط‌بخش باشد.

بنابراین اگر رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب به درستی استفاده شود، نه تنها چشم‌نواز خواهد بود بلکه اطمینان و قدرت ویژه‌ای در فضا حاکم خواهد کرد. بدین شکل، در عین داشتن آرامش با اعتماد به نفس ویژه‌ای به خواب خواهید رفت. به عنوان مثال، می‌توانید سرویس خواب را به رنگ روشن یا تیره انتخاب کنید و برای انتخاب فرش یا پرده‌ها به سراغ رنگ صورتی بروید. حتی اخیرا بعضی از خانواده‌ها تمایل پیدا کرده‌اند که سرویس خواب تک نفره یا دو نفره خود را به رنگ صورتی روشن خریداری کنید و بقیه اجزای اتاق را با رنگ سفید یا کرم هماهنگ کنند. به هر حال ایده بدی نیست!

مکمل رنگ صورتی در دکوراسیون

اگرچه تناژهای مختلف رنگ صورتی محبوب طراحی داخلی هستند اما ترکیب آن‌ها با رنگ‌های دیگر می‌تواند ظاهری شیک و منسجم‌تر ایجاد کند. رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی، به زیبایی با رنگ‌های سفید، کرم یا خاکستری جفت می‌شود. اگر به دنبال کنتراست واضح هستید، رنگ مشکی یا قهوه‌ای تیره را نیز برای ترکیب با صورتی انتخاب کنید. اصولا هارمونی از رنگ‌های کم‌رنگ و پررنگ با تناژهای مختلف صورتی، چشم‌ها را به خود جلب می‌کند.

ترکیب رنگ‌های سفید و صورتی در فضای خانه می‌توان محیط را بازتر نشان دهد و کورسویی از امید و عشق را در فضا زنده کند. به‌خصوص اگر دیوارها یا رنگ پرده‌ها به رنگ سفید انتخاب شوند و برای تهیه وسایل دیگر منزل مانند انواع کتابخانه چوبی، مبلمان اتاق یا آباژور به سراغ رنگ صورتی برویم.

تجربه نشان داده است که طراحی داخلی با رنگ‌های خاکستری و صورتی روشن یا تند، نه تنها به هر خانه‌ای زیبایی می‌بخشد بلکه ظرافت و جلوه ویژه‌ای در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. به‌خصوص اگر مثلا مبلمان خاکستری رنگ منزل با کوسن‌های صورتی رنگ تزئین شود. اصولا دکوراسیون اتاق با رنگ‎های خاکستری (یا سیاه) و صورتی، می‌تواند رنگ‌های زنانه و مردانه را به شکل متعادل‌تری در کنار یکدیگر قرار دهد.

طراحان داخلی معتقد هستند که صورتی تیره یا چرک کمی‌خاکستری در تناژ خود دارد و بهتر است با خاکستری یا سیاه ترکیب نشود. رنگ‌های روشن‌تر مانند سفید نقره ای، سبز روشن و فیروزه‌ای گزینه‌های بهتری هستند. مطمئنا رنگ صورتی در کنار رنگ سبز، حسی از طراوت و شادابی را منتقل می‌کند. به عنوان مثال، استفاده از یک گیاه سبز رنگ در کنار یک مبل صورتی رنگ، سرزندگی خاصی به اتاق یا فضای نشیمن می‌بخشد.

کلام پایانی …
بنابراین، ازآنجایی‌که رنگ صورتی از رنگ قرمز برآمده است و تناژی از رنگ بنفش نیز در وجود خود دارد، می‌توان روی جلوه‌های سرزندگی و عشق‌ورزی آن حساب باز کرد. مهم این است که به درستی و طبق اصول مشخصی در فضا استفاده شود تا باعث دلزدگی و بی‌رمقی ساکنین منزل نشود. به‌همین‌دلیل پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر توجه به نکات ذکر شده در این مطلب، پیش از خرید وسایل منزل به‌خصوص وسایل اتاق خواب و رنگ‌آمیزی فضاهای مختلف، با یک معمار یا طراح داخلی حرفه‌ای در زمینه نحوه صحیح استفاده از رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی مشورت کنید.

سوالات متداول

1. مکمل های رنگ صورتی چه رنگ هایی هستند؟

صورتی و مشکی، صورتی و سبز، صورتی و آبی، صورتی و طوسی، صورتی و قرمز، صورتی و مسی از جمله ترکیب رنگی‎های بسیار زیبا هستند.

2. اگر اتاقم را کاملا صورتی کنم زیبا می‎شود؟

اگر می‎خواهید اتاقی کاملا متفاوت و هیجان انگیز داشته باشید، میتوانید تمام اتاق را به رنگ صورتی مورد علاقه خود رنگ آمیزی کنید. شاید کمی ترسناک بنظر بیاید اما نمی‌شود شگفت انگیز بودن آن را انکار کرد.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید