اصول انتخاب رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی

روان شناسی رنگ اتاق

روانشناسی رنگ اتاق خواب را باید به‌درستی از علوم جدید در شاخه روانشناسی دانست. فرصتی برای انتخاب بهتر و علمی رنگ محل خواب که فضا را برای رسیدن به آرامش و راحتی حین خواب و قبل و بعد از آن آماده می‌کند. گرچه مردم تا پیش از این هم درباره دکوراسیون اتاق خواب و رنگ و حال و هوای آن بسیار فکر کرده‌اند، اما در هیچ دوره‌ای مانند عصر ما در این مورد تامل نشده است.

اتاق خواب با توجه به فضای مورد نیاز برای ساعات خواب و لحظات عاطفی، از نظر انتخاب رنگ مناسب بیش از سایر بخش‌های خانه حساس است. برای انتخاب رنگ‌های آرامش بخش و تم مناسب برای اتاق و سرویس خواب دو نفره و یک نفره خود تا انتهاب همراه ما باشید.

اصول انتخاب رنگ اتاق خواب

تاثیر رنگ‌ها در محیطی که آرام‌ترین لحظات خود را در آن می‌گذرانیم از مهم‌ترین نکاتی است که در دکوراسیون فضای اتاق خواب خودنمایی می‌کند. رنگ اتاقی که در آن بر روی تخت خواب مان به‌خواب می‌رویم و از خواب برمی‌خیزیم از جهات مختلف دارای اهمیت است. از یک جهت این رنگ، آخرین تصویری است که پیش از خواب می‌بینیم و تاثیر آن بر ذهنیات ما می‌تواند بسیار عمیق باشد. آرامش حین خواب تا حد زیادی به حسی بستگی دارد که پیش از به خواب رفتن تجربه می‌کنیم و از نظر علمی ثابت شده رنگ‌ها در این مورد بسیار موثرند.

از جهت دیگر، صبح روز بعد را نیز با روشن شدن فضای اتاق خواب با این رنگ آغاز می‌کنیم! به‌عبارتی ساعات پایانی و آغازین روز خود را با تاثیرات این رنگ به‌ شراکت می‌گذاریم. اما این تنها وجه اهمیت روانشناسی رنگ اتاق خواب نیست. رنگ این محیط از جنبه روانشناسی، هم‌چنین در احساسی که نسبت به محیط داریم موثر بوده و فضای اطراف ما را برایمان دلنشین می‌کند. در ادامه مطلب با معرفی رنگ‌های مناسب و نامناسب برای اتاق خواب با شما خواهیم بود.

مقاله پیشنهادی: نحوه چیدمان میز آرایش

در دکوراسیون اتاق خواب از کدام رنگ‌ها استفاده کنیم؟

هر یک از ما سلیقه رنگی خاصی داریم و از دیدن همان رنگ یا طیف آن لذت بیشتری می‌بریم. اما علاوه بر این، اگر به دکوراسیون موفق و تاثیرگذار فکر می‌کنیم، لازم است شناختی نسبت به رنگ‌های مناسب برای فضاهای مختلف نیز داشته باشیم. برای مثال رنگ‌های روشن و ملایم از دیرباز انتخاب اول اغلب مردم برای اتاق خواب به‌شمار آمده‌اند.

انتخاب رنگ مناسب برای این مورد از میان طیف رنگ‌های روشن، بارها به تجربه تکرار شده و بعدها از طریق علمی نیز ثابت شده است. امروزه تحلیل‌های روانشناسی کامل‌تری نیز، این موضوع را بیشتر باز کرده است. برای مثال رنگ زرد روشن که نشانگر آغاز روز است، ضمن داشتن حس گرمای ملایم، دلپذیر وآرامش‌بخش نیز هست. همینطور نارنجی نیز سرشار از انرژی است و فضا را برای آغاز کار و فعالیت مهیا می‌کند.

شاید از این نظر، نارنجی رنگ مناسب‌تری برای ساعات خواب و استراحت به‌نظر نرسد. اما باید در نظر داشت که ترکیب طیفی از این رنگ‌ها با طراحی قوی و حساب شده، می‌تواند زمینه اتاق خواب را برای خوابی آرام و آغازی پرنشاط در روز بعد به‌خوبی مهیا کند.

رنگ‌های سبز و آبی با حس اشرافی و تجمل‌گرایی همراه با سرویس خواب هماهنگ در ایجاد هارمونی بی‌نهایت موثر بوده و فضا را به‌سوی نمای شیک و لاکچری هدایت می‌کنند. امروزه روانشناسی رنگ اتاق خواب با ترکیب و تلفیق حرفه‌ای رنگ‌ها گره خورده و تدارک هارمونی رنگ این فضا، به‌نوبه خود نوعی مهارت هنری به‌شمار می‌آید.

کدام رنگ برای کدام سرویس خواب؟

پس از گفتگویی که درباره ترکیب رنگ اتاق خواب و تم‌های رنگی و تاثیر آنها بر دکوراسیون اتاق خواب داشتیم، بد نیست موضوع را با تاثیر متقابل دکور و رنگ‌های مناسب با آن ادامه دهیم. هیچ یک از بخش‌های دکوراتیو مانند سرویس خواب‌ در فضای اتاق خودنمایی نمی‌کند. این بخش زمینه بسیار مناسبی را در دکوراتیو اتاق خواب ایجاد می‌نماید و با استفاده از تم رنگ و نور، می‌توانید فضا را به‌شکل محسوسی تغییر دهید.

اکنون این پرسش مطرح است که کدام سرویس خواب برای کدام زمینه رنگی و دکوراسیون اتاق خواب مناسب بوده و با آن هماهنگی دارد؟ تنوع سرویس خواب‌های تولیدی این روزها انتخاب را برای مشتریان آسان کرده است. به این ترتیب اگر قصد تغییر دکوراسیون یا خرید و تکمیل جهیزیه عروس را دارید، بهتر است ابتدا سبک دکوراسیون اتاق خواب خود را مشخص کنید و سپس بر مبنای آن نسبت به رنگ‌آمیزی و تهیه دکوراتیو لازم وارد عمل شوید.

اصولا رنگ‌های خنثی قابلیت ترکیب با هر نوع نمای دکوراتیو و سرویس اتاق را دارند. همان عاملی که باعث شده اغلب مردم این طیف رنگ‌ها را انتخاب کنند. کارشناسان دکوراسیون استفاده از رنگ روشن در اتاق خواب و سرویس عروس را به‌همین دلیل پیشنهاد می‌کنند. امروزه تنوع طلبی و آزادی در انتخاب رنگ‌ها و شیوه‌های دکوراتیو در اغلب موارد حرف اول را می‌زند.

برای مثال گرچه برای مواردی مانند سبک دکوراسیون کلاسیک استفاده از تم قهوه‌ای و طلایی با زمینه گرم، به صورت پیش فرض تا حدود زیادی پذیرفته شده، اما کاربرد سرویس خواب با رنگ‌های متفاوت نیز غیر مرسوم نیست.

از لحاظ روانشناسی چه رنگی برای اتاق خواب مناسب نیست؟

در کنار رنگ‎هایی که مناسب اتاق خواب هستند، رنگ‎هایی وجود دارند که اصلا برای اتاق خواب پیشنهاد نمی‎شوند. این رنگ‎ها علاوه‎بر اینکه آرامش را مختل می‎کند، ممکن است خواب را نیز برهم بریزند. بدترین طیف رنگی برای اتاق خواب عبارتند از:

  • رنگ قهوه‌ای، رنگی افسرده کننده!

رنگ قهوه ‎ای، یکی از بدترین انتخاب‎ها برای اتاق خواب است. این رنگ نمادی از افسردگی و غم می‎باشد. اما با این اوصاف رنگ قهوه‌ای در اتاق بزرگسالان بسیار پرطرفدار است! اگر اصرار بر این دارید که از رنگ قهوه‌ای برای اتاق خواب خود استفاده کنید، بهتر است که این رنگ را با رنگ‎هایی همچون سبز و آبی در قسمت‎های مختلفی از اتاق خواب ترکیب کنید.

  • قرمز، رنگی هیجان‎انگیز!

اگر کمی به محیط اطراف و یا تابلوهای موجود در خیابان‎ها دقت کنیم، رنگ قرمز به عنوان رنگی به معنی، کاری ممنوعه و یا خطرناک استفاده می‎شود.  بنابراین وجود این رنگ در اتاق خواب باعث ایجاد احساس ناآرامی و ناامنی در وجود ما می‎شود. علاوه بر این‌ها رنگ قرمز باعث افزایش فشارخون و هیجان در هر فردی می‎شود. وجود رنگ قرمز در اتاق خواب، جایی که باید در آن احساس آرامش داشته باشیم، امری به شدت اشتباه است.

  • طلایی، رنگی که ما را یاد بدهی‎ها می‎اندازد!

طلایی، یک رنگ گرم، روشن و درخشان است. این رنگ به دلیل اینکه احساس اشرافی و ثروت را به محیط القا می‎کند، وجودش در اتاق خواب باعث ایجاد خواب‌هایی نظیر مسائل و مشکلات مالی می‎شود.

  • خاکستری، رنگی غمگین!

خاکستری، یک رنگ خنثی و البته محبوب در میان بسیاری از افراد است. اما در استفاده از رنگ خاکستری احتیاط کنید! چرا که این رنگ به شدت باعث افزایش دلتنگی و افسردگی می‎شود و به شدت کیفیت خواب را کاهش می‎دهد.پ

رنگ قرمز در اتاق خواب

از روانشناسی رنگ اتاق کودک چه می‌دانیم؟

اتاق کودک لذت‌بخش‌ترین بخش از خانه است که زیبایی و مفرح بودن آن، حال و هوای کلی محیط را عوض کرده و شادی و نشاط را به فضا القاء می‌کند. با شناخت روانشناسی رنگ اتاق کودک می‌توان این مورد را به بهترین شکل اجرا کرد.

جالب اینکه در بسیاری موارد، اصول دکوراسیون این فضا با سایر موارد متفاوت بوده و چندان از قوانین خشک و رسمی پیروی نمی‌کند. در این مورد، هدف اصلی می‌تواند شاد و خلاق نگه داشتن محیط باشد و برای رسیدن به این هدف، کمتر موردی مانند استفاده مناسب از رنگ‌ها اثربخش است!

نکته کلیدی در این مورد تفاوت بین رنگ اتاق خواب پسرانه و دخترانه است که به روحیات و سن آنها مربوط می‌شود. اما به طور کلاسیک طیف صورتی تا بنفش و حتی یاسی برای رنگ اتاق خواب دخترانه معمول است. همینطور در مورد رنگ اتاق خواب پسرانه، شاهد طیف رنگ‌های آبی از فیروزه‌ای تا سرمه‌ای هستیم.

بیشتر بدانید : رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی

کلام پایانی …

ارتباط تنگاتنگی بین دکوراسیون اتاق خواب و روانشناسی رنگ اتاق خواب وجود دارد که توجه به آن می‌تواند تاثیر زیادی در اجرای این بخش داشته و نتایج جالبی به دست دهد. مخصوصا اگر بخواهید برای فرزندان خود این رنگ را انتخاب کنید، آن وقت است که یکی از دغدغه های شیرین شما در زمان خرید سرویس خواب نوجوان یا سرویس خواب نوزاد رنگ اتاق نیز است تا بتوانید آنها را باهم ست کنید. از یکسو نیاز است تا از قوانین و تاثیرات رنگ‌ها در این زمینه آگاه باشیم و از سوی دیگر الزامی به مقید شدن در چارچوب‌های سختگیرانه این قوانین نداشته و خلاقیت خود را نیز در این زمینه به‌کار ببندیم.

نتیجه برای انتخاب بهترین رنگ اتاق، خواب چاره کار در انتخاب هوشمندانه رنگ‌ها همراه با لحاظ کردن تاثیرات شگرف آنها در روحیات افراد به‌ویژه کودکان و نوجوانان است. پیشنهاد آخر ما برای علاقمندان به هنر دکوراسیون اتاق خواب بهره‌مندی از فرصت مشاوره با کارشناسان این رشته هنری درباره تاثیرات گوناگون رنگ‌ها بر دکوراتیو داخلی است.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

8 دیدگاه دربارهٔ «اصول انتخاب رنگ اتاق خواب از نظر روانشناسی;

  1. من دوسال پیش از شرکت بالسا تخت خواب گرفتم
    که الان پیج هاش باز شده و صدا می دهد
    خودمم بلد نیستم درست کنم از شهر اردبیل هستم
    فکر کنم اینجا نمایندگی هم نداره
    برای رفع مشکل پیش اومده راه چاره می خواستم
    ممنونم.

    پاسخ
    • با سلام و وقت بخیر لطفا با شماره تلفن درج شده در سایت تماس بگیرید. همکاران شما را راهنمایی می‌کنند.

      پاسخ
  2. سلام وقتتون بخیر. برای کسی که به بالش سبک و نسبتا نازک عادت داره و گردن درد داره چه مدل بالشی رو از محصولاتتون پیشنهاد میکنین؟

    پاسخ
  3. سلام خسته نباشید. برای کسی که قوس کمر و گردن درد داره کدوم مدل از تشک هاتون رو پیشنهاد میکنین؟

    پاسخ
  4. سلام خسته نباشید موقع رنگ کردن قسمت هایی که پریدگی داره و فرو رفته رو باید چیکار کرد؟

    پاسخ
  5. ُسلام و خسته نباشید. ببخشید برای پسر 19 ساله سرویس خواب نوجوان اسپرت بگیریم یا سلطنتی؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید