روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون و زندگی روزمره!

به تصویر همراه این مقاله نگاه کنید و در نظر بگیرید که رنگ چه احساسی به شما می‌دهد. آیا احساس الهام یا شادابی می‌کنید یا احساس سردی و تنهایی در شما ایجاد می‌کند؟ بسیاری از مردم رنگ سفید را آرام و خالص می‌دانند، در حالی که برخی دیگر احساس می‌کنند که سفید و سرد است.

توجه داشته باشید که آنچه رنگ‌ها تداعی می‌کنند، به صورت جهانی، یکسان نیستند. نکته‌ای که باید به خاطر داشت این است که حسی که توسط رنگ‌ها ایجاد می‌شود، به عوامل مختلفی در انسان‌ها بستگی دارد. رنگ‌ها می‌توانند معانی، نمادها و تداعی‌های متفاوتی در فرهنگ‌های دیگر داشته باشند.

رنگ سفید نماد چیست؟

در فرهنگ‌های غربی، رنگ سفید اغلب با عروسی‌ها، بیمارستان‌ها و فرشتگان مرتبط است و اغلب برای انتقال حس پاکی، پاکیزگی و آرامش استفاده می‌شود. در ایران نیز رنگ سفید تداعی همین موارد را دارد. با این حال، در بسیاری از فرهنگ‌های شرقی، رنگ سفید به طور نمادین با مرگ و غم و اندوه مرتبط است. این رنگ اغلب در مراسم تدفین و دیگر مراسم عزاداری استفاده می‌شود.

رنگ سفید در روانشناسی

رنگ‌ها روانشناسی مخصوص به خود را دارند. طبق روانشناسی رنگ، رنگ سفید دارای ویژگی‌های خاص خود است‌. در ادامه به ویژگی‌های رنگ سفید می‌پردازیم.

1. رنگ سفید در برخی فرهنگ‌ها نشان دهنده خلوص یا بی گناهی است. در حالی که تصور می‌شود عروسی که لباس سفید می‌پوشد نشان دهنده پاکی اوست. اما رنگ آبی زمانی رنگی سنتی محسوب می‌شده و عروس‌ها به عنوان نماد پاکی در روز عروسی لباس آبی رنگ می‌پوشیدند.

جالب است بدانید که تأثیر رنگ سفید بر مراسم عروسی بسیار زیاد است. به شکلی که سرویس خواب عروس گاهی اوقات به رنگ سفید انتخاب می‌شود. همچنین دکوراسیون اتاق خواب سفید طرفداران زیادی دارد.

2. رنگ سفید روشن است و می‌تواند حس فضا را تغییر دهد یا برخی فضاها را برجسته تر کند. طراحان اغلب از رنگ سفید استفاده می‌کنند تا اتاق‌ها بزرگ تر و جادارتر به نظر برسند.

3. رنگ سفید سرد، ملایم و استریل است. اتاق‌هایی که کاملاً سفید رنگ شده‌اند، می‌توانند جادار، اما خالی و غیر دوستانه به نظر برسند. بیمارستان‌ها و کارکنان بیمارستان‌ها از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می‌کنند.
برخی از معانی مثبتی که رنگ سفید بیان می‌کند شامل تمیزی، تازگی و سادگی است. رنگ سفید اغلب مانند یک لوح خالی به نظر می‌رسد که نماد شروعی جدید یا شروعی تازه است.

از جنبه منفی، رنگ سفید می‌تواند تیره، سرد و منزوی به نظر برسد. در نظر بگیرید که چگونه یک اتاق بزرگ، سفید و خالی ممکن است خسته کننده، بی مزه و تیره به نظر برسد.

بیشتر بدانید : روانشناسی رنگ اتاق خواب

شخصیت شناسی رنگ سفید

همانطور که اشاره شد رنگ سفید اغلب نماد پاکیزگی، خلوص و ایمنی در فرهنگ غربی است. به عنوان مثال، عروس‌های آمریکایی معمولاً قبل از شروع ازدواج خود سفید می‌پوشند تا نشان دهنده معصومیت آنها باشد. این رنگ همچنین می‌تواند نشان دهنده بی طرفی یک فضا باشد.

در سال‌های اخیر، ما حتی شاهد آن بودیم که برندهای فناوری، هنری و مد طراحی خود را با لوگوهای سفید و ساده ارائه می‌دهند. بنابراین علاوه بر روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون، این رنگ را می‌توان از نظر شخصیت و احساسات نیز بررسی کرد.

بهترین استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون

اگر یک کسب و کار مدرن و هیجان انگیز مانند یک استارتاپ یا شرکت فناوری دارید، این یک رنگ عالی برای برندسازی شماست. استفاده از رنگ سفید در جلوه‌های بصری نیز می‌تواند با عمل کردن به عنوان یک لوح تمیز، خلاقیت را برانگیزد.
صاحبان استودیوهای هنری ممکن است دوست داشته باشند مارک سفید را به عنوان یک بوم خالی در نظر بگیرند. اگر صاحب فروشگاهی هستید که می‌خواهید در راهروها و قفسه‌ها تضاد ایجاد کنید، رنگ سفید نیز به شما کمک می‌کند.

استفاده از رنگ سفید در پذیرایی منزل

همانطور که اشاره شد، رنگ سفید محدودیتی ندارد می‌توان از آن در نقاط مختلف خانه بهره برد. استفاده از رنگ سفید در پذیرایی باعث می‌شود، تا فضاهای کوچک، بزرگ تر دیده شود. پس اگر پذیرایی کوچکی دارید دکوراسیون آن با رنگ سفید باعث می‌شود تا بزرگ تر به نظر برسد.

رنگ سفید در آشپزخانه

سفید رنگی روشن است. آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم خانه بوده بنابراین نور این قسمت بایدبه اندازه کافی باشد. استفاده از رنگ سفید در آشپزخانه باعث می‌شود تا پرنورتر به نظر برسد و همیشه آشپزخانه‌ای روشن داشته باشید. استفادده از رنگ سفید برای دیوارها و کف پوش درنهایت منجر به روشن شدن آن فضا می‌شود. اگر خانه‌ای کم نور دارید، دکوراسیون آن با رنگ سفید می‌تواند به شما کمک کند.

رنگ سفید در اتاق خواب

اتاق خواب معمولاً فقط برای استراحت استفاده می‌شود و افراد توجه کمتری به دکوراسیون آن نسبت به حال و پذیرایی دارند. ترکیب رنگ سفید با رنگ‌های روشن دیگر مانند سبز یا آبی روشن، فضایی آرامش بخش را در اتاق برای شما به وجود خواهد آورد.

بنا بر تمام آنچه گفته شد برای سرویس خواب نوزاد نیز گاهی از رنگ سفید استفاده می‌شود تا حس پاکی و تازگی را به همراه زیبایی و قدرت نشان دهد. همچنین باید بدانید که روانشناسی رنگ اتاق خواب می‌تواند در حسی که آن اتاق ایجاد می‌کند مؤثر باشد. برای مثال به همین دلیل است که از رنگ سبز برای اتاق عمل استفاده می‌شود.

رنگ سفید در دکوراسیون اتاق کودک

از رنگ های پرطرفدار در دکوراسیون اتاق کودک رنگ سفید است. این رنگ به دلیل ظاهری ساده و آرامش‌بخش، برای اتاق کودکان مناسب است. همچنین، رنگ سفید باعث ایجاد فضای بزرگتر و روشن‌تر می‌شود و به عنوان رنگ پایه‌ برای تزئین در اتاق کودک استفاده می‌شود.

برای افزایش جذابیت و از بین رفتن یکنواختی در دکوراسیون سفید اتاق کودک، می‌توانید از رنگ‌های روشن چون آبی، صورتی، بژ و کرم در جزئیات دکوراسیون و دیگر وسایل سرویس خواب مانند میز تعویض  کودک و کمد لباس استفاده کنید. می‌توانید از پارچه‌های رنگارنگ برای پرده‌ها، پوسترها و لوازم دیگر استفاده کنید. همچنین، می‌توانید از تزئیناتی مانند تابلوهای نقاشی کودکانه و اسباب بازی‌های با رنگ شاد و پاستلی استفاده کنید

چه زمانی از رنگ سفید اجتناب کنید

اگر برند شما شخصیت بزرگی دارد، استفاده از رنگ سفید به عنوان رنگ اصلی برند می‌تواند شما را مجبور کند که طراحی را محدود کنید. این بدان معنا نیست که شما باید به طور کامل از رنگ سفید اجتناب کنید. فقط باید از آن کم استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که رنگ سفید می‌تواند باعث سردی یا پوچی شود. اگر قصد دارید برندی پرانرژی یا شاداب داشته باشید، ممکن است بخواهید از رنگ سفید اجتناب کرده و به جای آن از رنگ‌های گرم تر استفاده کنید.

استفاده از رنگ سفید در اتاق خواب مزیت‌های زیادی دارد. یکی از مزایای استفاده از رنگ سفید در اتاق خواب بزرگتر دیده شدن فضا می‌باشد. رنگ سفید با همه رنگ‌ها به راحتی ست می‌شود و می‌توان دکوراسیون زیبایی را ایجاد نمود. یکی از رنگ‌های پرطرفدار در خرید سرویس خواب رنگ سفید است. سرویس خواب به رنگ سفید از پرطرفدارترین سرویس خواب‌هاست که بیشتر افراد آن را برای اتاق خواب خود انتخاب می‌کنند.

فضای لوکس با رنگ زیبای سفید

استفاده از رنگ سفید در اتاق خواب مزیت‌های زیادی دارد. یکی از مزایای استفاده از رنگ سفید در اتاق خواب بزرگتر دیده شدن فضا می‌باشد. رنگ سفید با همه رنگ‌ها به راحتی ست می‌شود و می‌توان دکوراسیون زیبایی را ایجاد نمود. یکی از رنگ‌های پرطرفدار در خرید سرویس خواب رنگ سفید است. سرویس خواب به رنگ سفید از پرطرفدارترین سرویس خواب‌هاست که بیشتر افراد آن را برای اتاق خواب خود انتخاب می‌کنند.

رنگ سفید برای دکوراسیون‌های به سبک کلاسیک، نئوکلاسیک و مدرن بسیار مناسب می‌باشد. با توجه به توضیحات ارائه شده برای ایجاد فضای لوکس و زیبایی در اتاق خواب خود می‌توانید سرویس خواب دو نفره با رنگ سفید و با کیفیت و طراحی جدید و به روز را انتخاب نمایید و از زیبایی اتاق خواب خود لذت ببرید.

کلام پایانی …

همانطور که خواندید توجه به روانشناسی رنگ‌ها در طراحی جزو نکات اصلی طراحی محسوب می‌شود. روانشناسی رنگ سفید در دکوراسیون نیز یکی از مواردی است که هنگام دکوراسیون به آن توجه زیادی می‌شود. این رنگ حس پاکیزگی و خلوص را نمایش می‌دهد. شما نیز می‌توانید از این رنگ در طراحی دکوراسیون منزل یا محل کار استفاده کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید