از روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون چه می‌دانید؟

آیا تا به حال به این مسئله فکر کرده‌اید که چرا پس از گذراندن زمان در یک فضای خنثی احساس آرامش بیشتری می‌کنید؟ یا بعد از حضور در یک اتاق رنگارنگ و پرجنب‌‌وجوش انرژی بیشتری می‌گیرید؟ این احساسات تا حد زیادی به روانشناسی رنگ‌ها مربوط می‌شوند و تأثیر زیادی در نحوه طراحی داخلی یک فضا دارند. امروزه روانشناسی رنگ به یک ابزار قدرتمند در طراحی داخلی تبدیل شده است و بیش از هر عامل دیگری بر روحیه حاکم بر اتاق تأثیر می‌گذارد. بنابراین هنگام دکوراسیون، مهم است نوع فضایی که می‌خواهید ایجاد کنید و رنگ‌هایی که به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کنند را در نظر بگیرید.

اصول روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون نشان داده است که این رنگ می‌تواند گرمای نور خورشید را به‌خوبی جذب کند و به‌همین‌دلیل حس مثبت‌اندیشی را در افراد برانگیزد. بنابراین، یک انتخاب عالی برای دکوراسیون آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و حمام است. پس سعی کنید از سایه‌های طلایی و زرد رنگ برای روشن کردن گوشه‌های تاریک خانه خود استفاده کنید تا کیفیت نوردهی فضا دو چندان شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به رنگ زرد دارید و می‎خواهید دکوراسیون خانه و حتی اتاق خواب خود را به رنگ زرد در بیاورید بهتر است نکات و تاثیرات اصلی رنگ زرد را قبل از انجام این کار بدانید. در ادامه این مطلب به نکات بیشتری از این دست اشاره خواهیم کرد.

شخصیت‌شناسی رنگ زرد

رنگ زرد جز رنگ‌های گرم محسوب می‌شود و معمولا به‌صورت مکمل با رنگ‌هایی مانند ارغوانی، سبز، نارنجی و آبی استفاده می‌شود. روانشناسان معتقد هستند که می‌توان این رنگ را به‌عنوان نمادی برای خوش‌بینی، شوروشوق، خیرخواهی، اعتماد‌به‌نفس، خلاقیت، اصالت، خرد و منطق معرفی کرد. چراکه قدرت آن را دارد که با تحریک ذهن افراد را برای ارائه ایده‌های جدید آماده کند.

معمولا افرادی‌که به رنگ زرد علاقه‌مند هستند، شخصیت‌های پویایی دارند و به‌راحتی شاد می‌شوند و می‌خندند. اعتماد‌به‌نفس و عزت نفس بالایی دارند و برای تصمیم‌گیری به جای احساسات بیشتر به‌سراغ قدرت عقل و منطق خود می‌روند. بنابراین، انتخاب این رنگ برای طراحی بخشی از محیط داخلی منزل کمک می‌کند تا ذهن و روح شما و مهمانان خوش‌بین، شاداب، متمرکز و خلاق شود.

با خواص رنگ زرد بیشتر آشنا شوید

روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون ثابت کرده است که وجود آن می‌تواند با تقویت ارتباطات و حس همدلی و خیرخواهی، فضا را برای پذیرایی از اعضای خانواده و دوستان آماد‌ه‌‎تر کند. چراکه زرد یک رنگ آفتابی و روشن است و مشاهده آن حس گرما و آرامش را در وجود ما القا می‌کند.

البته باید بدانید که طبق اصول روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون، استفاده بیش‌ازحد از رنگ زرد می‌تواند باعث تحریک عصبانیت یا خستگی در افراد یا حتی تحریک گریه نوزاد شود. پس حتما پیش از خرید سرویس خواب کودک، در زمینه اثرات روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون اتاق خواب فرزندتان با یک طراح داخلی حرفه‌ای مشورت کنید.

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد همراه با خود خلاقیت، افزایش توانایی تحلیل، بهبود شیوه تفکر مثبت، داشتن تفکر خوشبینانه و البته نشاط فراوان می‎آورد. از دیگر تاثیرات رنگ زرد می‎توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رنگ زرد رویاپردازی‌های اضافی و مشکل‌ساز را از بین می‎برد.
  • این رنگ در پیدا کردن راه حل‌های مناسب برای رفع مشکلات به ما کمک می‎کند.
  • زرد، عطش به کسب دانش را افزایش می‎دهد.
  • هیجانات را تنظیم می‌کند.
  • رنگ زرد، به تمامی افکار نظم ‎می‌دهد.
  • با وجود رنگ زرد، مغز سروتونین بیشتری ترشح می‎کند و در نتیجه شادی و مثبت اندیشی

روانشناسی رنگ زرد برای اتاق خواب

واقعا اصول روانشناسی رنگ اتاق خواب را نمی‌توان دست کم گرفت. چراکه هرگونه انحراف در این مسئله می‌تواند باعث اختلال در خواب شبانه شود و زمینه تحلیل جسم و روح را فراهم کند. از رنگ‌های مورد توجه برای طراحی اتاق خواب می‌توان به بنفش، آبی، زرد و کرم اشاره کرد. بسیاری از روانشناسان ذکر کرده‌اند که استفاده از رنگ زرد برای حفظ یا بهبود سلامت روان مفید است. با توجه به اینکه دنیای شلوغ الان اتاق خواب را به یکی از امن‌ترین مکان‌ها تبدیل کرده است، مطمئنا استفاده از این رنگ به ما احساس سرحالی و شادابی می‌دهد.

امروزه استفاده از سبک‌های مینیمالیستی و ساده‌گرا برای طراحی اتاق خواب بسیار رایج شده است و رنگ زرد نشان داده است که می‌تواند در کنار رنگ‌های خنثی مانند خاکستری، سفید و کرم نقش خوبی برای این امر ایفا کند. در ادامه به ایده‌های جالبی از کاربرد روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون اتاق خواب اشاره خواهیم کرد. به دلیل روحیات و هیجاناتی که در افراد مجرد ممکن است وجود داشته باشد این رنگ برای اتاق خواب و در کنار سرویس خواب یک نفره شیک می‌تواند حال و هوای بسیار بهتری را برای آنها فراهم کند.

1. دیوار سفید اتاق خواب خود را با رنگ زرد اصلاح کنید

با توجه به خواص بی‌نظیر رنگ زرد، اگر بتوانید بخشی از دیوارهای اتاق را با کاغذ دیواری ساده یا طرح‌دار و حتی رنگ روغنی تزئین کنید، حس متفاوتی را در فضا حاکم خواهید کرد. فقط کافی است که اراده کنید! گاهی نیز می‌توانید از برچسب‌های بزرگ برای اصلاح رنگ دیوار استفاده کنید. طبق روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون اتاق خواب، ایده زرد رنگ کردن سقف اتاق نیز جالب است. این ایده زیبا می‌تواند نتایج خیره‌کننده‌ای برای فضای خواب شما ایجاد کند.

2. از ایده ترکیب رنگی زرد، خاکی و مشکی برای تاثیرگذاری بیشتر بهره ببرید

اگر به‌دنبال طراحی یک اتاق خواب لوکس و منحصربه‌فرد هستید، مطمئنا وجود این سه رنگ در کنار هم لازم است. با توجه به نورپردازی اتاق خواب، سرویس خواب دو نفره کلاسیک خاکی رنگ، پرده زرد رنگ و طراحی دیواری مشکی رنگ در یک زمینه سفید، کنتراست کافی را در اتاق ایجاد می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در مورد این ایده از روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون، حتما با یک معمار داخلی مشورت کنید.

نحوه صحیح ترکیب رنگ زرد با رنگ‌های دیگر در اتاق خواب

طبق روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون، این رنگ با هیجان زیادی همراه است، بنابراین بهتر است با رنگ‌های دیگر مانند بنفش، طوسی، سفید، کرم، مشکی و سبز ترکیب شود تا احساسات القایی آن کمی تعدیل شوند. در ادامه با ذکر دو نمونه، به جزئیات بیشتری از این مسئله اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون زرد و طوسی در اتاق خواب

امروزه ایده استفاده از رنگ‌های زرد و طوسی برای اتاق خواب بسیار پرطرفدار شده است. زیرا اثراتی از سبک نئوکلاسیک در این ایده مشاهده می‌شود و می‌تواند همزمان یک فضای کلاسیک و در عین حال مدرن و لاکچری طراحی کند. از نظر اصول روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون، این رنگ انرژی‌بخش می‌تواند در کنار رنگ طوسی آرامش بیشتری القا کند و در چنین شرایطی وجود گیاهان سبز رنگ و یک سرویس خواب چوبی با رنگ روشن نیز در طراحی یک اتاق خواب مدرن و بااحساس بسیار موثر است.

پیشنهاد می‌کنیم با وجود این مسئله، از رنگ‌هایی مانند سفید یا طوسی نیز برای بهبود بار روانی اتاق خواب استفاده کنید تا زمینه خواب آرامی برای شما فراهم شود. زیرا کارشناسان استفاده بیش‌ازحد از رنگ‌های بنفش و زرد را توصیه نمی‎کنند.

کلام پایانی …
بنابراین، روانشناسی رنگ زرد در دکوراسیون توانست به ما ثابت کند این رنگ قدرت ویژه‌ای در القای انرژی مثبت، شادی و آرامش ناشی از القای احساسات درونی خوب دارد. از این مزایا استفاده کنید و رنگ‌آمیزی بخشی از دکوراسیون اتاق خواب یا منزل خود را با رنگ زرد آغاز کنید.

سوالات متداول

  1. بهترین مکمل‎ رنگ زرد برای اتاق خواب چه رنگ‎هایی هستند؟
    رنگ‎هایی چون سیاه، سبز، طوسی، آبی و طوسی، طوسی و قهوه‎ای، کرم و نارنجی، صورتی و در پایان قرمز جزو ترکیب رنگی‌هایی هستند که بسیار با رنگ زرد همخوانی دارند.
  2. بهترین ترکیب رنگ زرد برای خانم‎ها چه رنگ‎هایی هستند؟
    اگر به دنبال رنگی زنانه و البته پر هیجان هستید، پالت رنگی زرد و صورتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما می‎توانید با استفاده از اکسسوری‌هایی با رنگ خنثی، محیط را لطیف و متعادل کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید