ابعاد استاندارد میز تحریر یا میز کامپیوتر به چه شکل است؟

قصد خرید میز تحریر دارید؟ و یا می‌خواهید نوع میز تحریر خود را تغییر دهید؟ برای خرید میز تحریر که یکی از مهمترین وسایل اتاق اتاق خواب و سرویس خواب هر فرد می‌باشد، موارد و نکات متعددی وجود دارند که بهتر است همه‌مان به آنها توجه کنیم. یکی از این موارد ابعاد میزتحریر است. میز تحریر یکی از لوازم پرکاربرد برای قرار دادن اشیایی نظیر چراغ مطالعه، لپ تاپ، کامپیوتر، ماشین حساب، لوازم التحریر و تلفن همراه بوده که برای قرار دادن این لوازم، باید به ابعاد استاندارد میز تحریر توجه کرد. علاوه بر این‎ها میز تحریر می‎تواند بخشی از  دکوراسیون اتاق خواب دخترانه بزرگسال و یا حتی پسرانه باشد و در چنین شرایطی تزیین میز تحریر نیز اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. به نظر شما ابعاد استاندارد میز تحریر به چه شکل است؟ ابعاد استاندارد میز تحریر به چه عواملی بستگی دارد؟ در این مقاله از مجله بالسا، به این سؤالات پاسخ خواهیم داد، بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

میز تحریر

ابعاد استاندارد میز تحریر به چه عواملی بستگی دارد؟

ابعاد استاندارد‌ میز تحریر همانند ابعاد تخت خواب به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم ترین آنها، اندازه معیار، عوامل مؤثر بر معیار استاندارد، حداقل اندازه‌ها برای سلامت کاربران، مساحت میز تحریر، عمق میز تحریر و فضای استاندارد پشت میز محسوب می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید تخت خواب

ابعاد میز تحریر در سنین مختلف کدام است؟

اصلی‌ترین نکته برای طراحی و ساخت میز تحریر، توجه به ابعاد و اندازه استاندارد آن برای گروه‌های سنی مختلف است. ابعاد استاندارد میز تحریر برای کودکان و بزرگسالان بسیار متفاوت بوده و معماران، انواع میز را با توجه به گروه‌های سنی مختلف (کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) طراحی می‌کنند.

توجه به نوع کاربرد میز تحریر

یکی دیگر از عوامل مهم برای طراحی و ساخت انواع میز تحریر، توجه به نوع کاربرد میز است. برخی از میز تحریرها برای کارهای اداری و قرار دادن لپ‌تاپ یا کامپیوتر طراحی شده و برخی دیگر از میزها، مخصوص کودکان و نوجوانان هستند. بنابراین طراحان با توجه به نوع کاربرد آنها، انواع میز تحریر را در اندازه و ابعاد استاندارد می‌سازند.

استاندارد میز تحریر و اندازه استاندارد میز کامپیوتر

از میز تحریر در فضاهای مختلف و توسط گروه‌های سنی متفاوت استفاده می‌شود. بنابراین باید عرض میز تحریر مناسب بوده تا فضای کافی برای قرار دادن کامپیوتر یا لوازم دیگر داشته باشد. همچنین ابعاد میز تحریر یا ابعاد میز کامپیوتر برای اتاق نوجوانان و کودکان باید به گونه‌ای باشد که وسایل آنها روی میز تحریر قرار بگیرند. بهترین نوع استاندارد میز تحریر برای اتاق کودکان و نوجوانان، میز تحریر کوچک با ارتفاع متناسب با قد آنهاست.

توجه به ارگونومی افراد و فضایی که میز تحریر در آن قرار می‌گیرد، از فاکتورهای مهم دیگر برای انتخاب میز تحریر استاندارد است زیرا عدم توجه به این موارد موجب بروز آسیب به ستون فقرات کاربران می‌شود.

بنابراین اندازه استاندارد میز تحریر معمولی عرض ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر دارد و میز تحریر مخصوص کار دارای ابعاد ۷۵ تا ۸۰ سانتی متر است. طول استاندارد میز تحریر نیز ۷۰ تا ۱۵۰ سانتی متر بوده و ارتفاع استاندارد میز 73 تا 77 سانتی متر است.

ارتفاع استاندارد میز تحریر / ارتفاع استاندارد میز و صندلی کامپیوتر

ارتفاع میز تحریر یا میز کامپیوتر نیز باید به گونه‌ای باشد که گردن بیشتر از 20 درجه خم نشود زیرا با خم شدن زیاد گردن، مهره‌های گردن و شانه‌ها آسیب می‌بینند. بنابراین ابعاد و اندازه استاندارد میز تحریر به ازای هر نفر، عرض میز تحریر 60 سانتی‌متر، طول میز تحریر 70 سانتی متر و ارتفاع استاندارد میز تحریر 73 سانتی متر است.

میزان ارتفاع استاندارد میز تحریر یا میز کامپیوتر در سنین مختلف عبارت‌اند از: ۳-۴ سال ۴۶ سانتی متر، ۴-۶ سال ۵۳ سانتی متر، ۶-۸ سال ۵۹ سانتی متر، ۸-۱۱ سال ۶۴ سانتی متر، ۱۱-۱۴ سال ۷۱ سانتی متر و افراد بالای ۱۴ سال ۷۶ سانتی متر است.

اندازه و ابعاد استاندارد میز کامپیوتر

ابعاد و اندازه استاندارد میز تحریر تأثیر مستقیمی روی اندام‌هایی نظیر مهره‌های گردن، ستون فقرات، چشم‌ها، پاها و دست‌ها می‌گذارند. بنابراین در هنگام استفاده از میز تحریر، دست‌ها باید روی میز تحریر و آرنج‌ها در یک خط باشند. همچنین کف پاها باید روی زمین قرار گرفته و ساق پاها زاویه 90 درجه با زمین داشته باشند. ابعاد استاندارد میز کامپیوتر باعث می‌شود چیدمان اتاق تان بهم نریزد و مرت باقی بماند، مخصوصا اگر سرویس خواب دو نفره دارید.

انواع میز تحریر استاندارد بر اساس نوع نیاز کاربران و عدم ایجاد آسیب به کمر، گردن، دست‌ها و پاها توسط معماران و طراحان متخصص در حداقل اندازه‌ و ابعاد طراحی و ساخته می‌شوند. حداقل ابعاد استاندارد میز تحریر عبارت‌اند از:

  • حداقل عرض، ۶۱ سانتی ‌متر برای هر نفر
  • حداقل عمق در سطح زانو، ۴۶ سانتی ‌متر
  • حداقل عمق در سطح پا، ۶۱ سانتی ‌متر
  • حداقل ارتفاع در سطح پا، ۱۰ سانتی ‌متر

طول میز تحریر

طول میز تحریر از موارد مهم دیگر در اندازه استاندارد میز تحریر است. طول استاندارد میز تحریر به نوع کاربرد میز بستگی دارد. برای نمونه معماران، میز تحریر مخصوص بزرگسالان را در طول ۷۰ تا ۱۵۰ سانتی متر طراحی می‌کنند. همچنین طول میز تحریر نوجوان یا کودکان را با توجه به فضای اتاق خواب آنها و وسایلی که روی میز قرار می‌گیرند، طراحی می‌کنند. علاوه بر طول، مساحت میز تحریر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مساحت میز تحریر به طول میز وابسته بوده و طراحان بر طبق کاربرد متفاوت از میز تحریر، مساحت میز را با توجه به لوازمی که روی آن قرار می‌گیرند، محاسبه و میز را بر طبق آن می‌سازند. مساحت استاندارد میز تحریر حدود ۱۵۲ سانتی‌ متر بوده و برای وسایل مورد نیاز در مصارف روزانه نظیر لپ‌تاپ، لوازم التحریر، کتاب و غیره بسیار مناسب است.

عرض میز تحریر

اگر اندازه و ابعاد عرض میز تحریر کمتر از حد استاندارد باشد، استفاده از آن میز بسیار سخت و آزاردهنده می‌شود زیرا پاها به راحتی در زیر میز حرکت نکرده و صندلی به طور کامل در زیر میز قرار نمی‌گیرد. بنابراین باید در خرید و انتخاب انواع میز تحریر علاوه بر نوع کاربرد میز، به طول و عرض آن نیز توجه کرد.

چرا باید ابعاد استاندارد میز تحریر را رعایت کنیم؟

رعایت اندازه استاندارد میز تحریر باعث جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون گردن درد، کمر درد، خستگی و حتی کاهش تمرکز می‎شود. برای این که میز تحریری کاربردی برای خود و یا فرزندانمان خریداری کنیم حتما باید به سن، قد و حتی فضایی که قرار است میز تحریر در آنجا مستقر شود نیز توجه داشته باشیم. وقتی قرار است زمان زیادی را پشت میز بگذرانید، باید راحتی خود را در اولویت قرار دهید. نحوه قرار گرفتن اندام بدن شما در پشت میز این راحتی و ناراحتی را ایجاد می‎کند.

بنابراین در هنگام خرید میز تحریر به یاد داشته باشید که اگر به ابعاد استاندارد و تناسب ابعاد با قد دقت نکنید، به مرور زمان و با استفاده‎ی متداول از میز تحریر، گردن و دست‎هایتان دچار آسیب می‎شود.

شیب میز مطالعه

به صورت کلی میزهای تحریر و یا میزهای کامپیوتر نباید هیچ شیبی داشته باشند. هنگام نشستن پشت میز تحریر بایستی زاویه آرنج‎ها نسبت به میز 90 درجه باشد. اگر قصد استفاده از لپ تاپ یا مانیتور را دارید بهتر است که زاویه دید خود را متناسب با افزایش و یا کاهش ارتفاع مانیتور تنظیم کنید. برخی از میزها هستند که شیب دارند. این گونه از میزها معمولا برای نقشه کشی و یا الگوهای خیاطی استفاده می‌‎شوند.

میز تحریر بهتر است یا میز کامپیوتر؟

پس از بررسی ارتفاع استاندارد میز کامپیوتر، ابعاد میز کامپیوتر و البته ارتفاع استاندارد میز تحریر، به سراغ این می‌رویم که کدام یک از این دو مناسب ما است و یا به اصطلاح بهتر است. به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که میز کامپیوتر بهتر است یا میز تحریر. چرا که هر یک از این دو ویژگی و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. به صورت کلی ساختار میز تحریر با ساختار میز کامپیوتر کاملا متفاوت است. عموما میز‎های تحریر کوچک‎تر از میزهای کامپیوتر می‌باشند و دارای کشوها و قفسه‌های متعددی هستند تا به راحتی بتوانید لوازم تحریر خود را در آنها قرار دهید. از طرفی برای میزهای کامپیوتر الزامات دیگری صورت گرفته است. چرا که میز کامپیوتر محل قرار گیری سخت افزارهایی چون: کیس، موس، مانیتور، کیبورد و غیره است. میز کامپیوتر باید میز بزرگی باشد که به راحتی تمامی این وسایل بر رویش جا شوند.

میز تحریر و کامپیوتر بالسا به گونه‌ای توسط هنرمندان تیم طراحی ساخته شده که شما به راحتی می‌توانید برای هر دو منظور از یک میز بخرید.

کلام پایانی …

بنا بر آنچه در مقاله از مجله بالسا بیان کردیم، برای جلوگیری از آسیب به گردن، کمر، دست‌ها و ایجاد خستگی، باید میز تحریر را با ابعاد و اندازه استاندارد، انتخاب و خریداری کنید. همچنین در هنگام خرید میز باید به مواردی نظیر نوع کاربرد میز تحریر، فضای قرارگیری میز تحریر، گروه سنی مختلف و قد افراد توجه کرد.

بالسا یکی از بهترین و باکیفیت‌ترین مجموعه‌ها برای تهیه انواع سرویس خواب یک نفره، نوجوان، نوزاد، دونفره، میز تحریر، خرید کتابخانه و سایر محصولات مورد نیاز برای اتاق خواب و دکوراسیون داخلی منزل به شمار می‌رود. بنابراین با ارتباط با مشاوران فروش این مجموعه می‌توانید انواع محصول با کیفیت و مرغوب را در اندازه و ابعاد استاندارد سفارش دهید.

سوالات متداول

  1. عمق میز تحریر چه استانداردهایی دارد؟
    اندازه استاندارد در نظر گرفته شده برای عمق میز تحریر بین 60 الی 75 سانتی‎متر می‎باشد.
  2. ارتفاع میز تحریر کودک چه اندازه باید باشد؟
    میز تحریر موجود در سرویس خواب دختران کوچک بهتر است که با دخترانه جولان متفاوت  و در استانداردهای لازم خود تولید شده باشند. در سن 3 الی 4 سالگی ارتفاع 46 سانتی متری، در 4 تا 6 سالگی ارتفاع 53 سانتی متری و در 6 تا 8 سالگی 59 سانتی متری مناسب است.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید