بهترین گیاهان آپارتمانی که می‌توانید در منزل نگه‌دارید

اگر به ایجاد فضای آرامش‌‎بخش و سالم در منزل، محیط کار و اداره خود اهمیت می‎دهید پیشنهاد می‌‎‌کنیم که علاوه بر سرویس خواب، تخت خواب و کالای خواب، حتما به لیست گیاهان آپارتمانی نگاهی بیندازید! بهترین گیاهان آپارتمانی علاوه بر ایجاد احساس آرامش در خانه، جلوه زیبا و خاصی در دکوراسیون خانه به وجود می‌آورند. همچنین گیاهان آپارتمانی موجب کاهش استرس و تنش در محیط اطراف خود شده و هوای خانه را تصفیه و پاکسازی می‌کنند. در این مقاله از مجله بالسا قصد داریم بهترین گیاهان آپارتمانی، مزایای آن‎ها، پرطرفدارترین و پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی را برای شما شرح دهیم، با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

گیاه در دکوراسیون

معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی و خانگی به همراه مزایای آنها

بهترین گیاهان آپارتمانی و خانگی عبارتند از:

گل داوودی

گل داوودی یکی از زیباترین و محبوب ترین گیاهان آپارتمانی و خانگی با گل‌های خوش رنگ و چشم نواز است. این گل با آب، نور و خاک مناسب، زیبایی، شادابی و طراوت فوق العاده ای در فضای خانه ایجاد می‌‌کند. این گیاه آپارتمانی زیبا موجب تصفیه و پاکسازی هوا شده و مواد سمی نظیر آمونیاک، بنزن و فرمالدئید موجود در هوا را از بین می‌برد. همچنین برگ گل داوودی برای کودکان و حیوانات خانگی بسیار سمی و خطرناک است.

پتوس (پوتوس)

گیاه آپارتمانی زیبای پتوس یا پیچک شیطان از جمله گیاهان آپارتمانی سازگار با محیط خانه بوده که در تاریکی و نور کم به خوبی رشد می‌کند. نگهداری از گیاه پتوس در خانه راحت بوده و موجب تصفیه و پاکسازی هوای خانه می‌شود. از مشکلات عمده این گیاه می‌توان به پوسیدگی ریشه آن اشاره کرد.

برگ‌های پژمرده پتوس نشان دهنده تشنگی آن است، بنابراین اگر این گیاه آپارتمانی زیبا بعد از آبیاری، سرحال و شاداب نشود، نشان دهنده این است که به گلدان بزرگ تری برای رشد نیاز دارد. گیاه پتوس همچنین دارای برگ‌های سمی بوده که برای کودکان و حیوانات خانگی بسیار خطرناک است.

فیکوس یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی

گیاه فیکوس با ظاهر زیبایی که دارد، فضای منزل را خاص تر و جذاب تر می‌کند. فیکوس یکی از ده گیاه مناسب اتاق خواب بوده که در نور کم و خاک مرطوب به خوبی رشد می‌کند. همچنین برای پاکسازی و تصفیه هوای خانه، گزینه خوبی محسوب می‌شود. این گل نیز بسیار حساس بوده و تغییر مکان را دوست ندارد. همچنین توجه داشته باشید که شیره گیاه آپارتمانی فیکوس موجب حساسیت پوستی در انسان و حیوانات خانگی می‌شود.

بیشتر بدانید : ده گیاه مناسب اتاق خواب

گل لیلی صلح

گل لیلی صلح یکی از پرفروش ترین گیاهان آپارتمانی است که زیبایی و طراوت خاصی به فضای خانه می‌بخشد. گل لیلی صلح برای رشد به نور زیاد و غیرمستقیم خورشید نیاز دارد و در صورت تشنگی، برگ‌هایش پژمرده می‌شود اما با آبیاری به موقع، همیشه شاداب و سرزنده است.
گل لیلی صلح که یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود، به گلدانی مرطوب نیاز دارد و موجب تصفیه هوای خانه از مواد سمی می‌گردد. این گیاه به علت داشتن اگزالات موجب بروز درماتیت تماسی و تحریک پوستی در افراد نیز می‌شود.

بامبو یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی که در تاریکی رشد می‌کنند

یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی که در تاریکی به خوبی رشد کرده و طرفدارترین زیادی دارد، گیاه بامبو است. گیاه بامبو حال و هوای خانه را بسیار زیبا و چشم نواز می‌کند و برای گوشه و کنار خانه و اتاق‌ها گزینه مناسب است. بامبو به نور زیاد نیاز دارد اما اگر به خوبی آبیاری شود، در نور کم نیز رشد چشمگیری دارد.

به گیاه آپارتمانی بامبو نباید بیش از حد آب دهید. بامبو همچنین رطوبت را دوست دارد و برای تصفیه هوای آپارتمان نیز بسیار مناسب است. این گیاه برای حیوانات خانگی غیر سمی است. یکی از آفت‌های گیاه بامبو وجود کرم‌های عنکبوتی است که به صورت تارهای عنکبوتی روی برگ‌های بامبو به وجود می‌آیند.

گیاه عنکبوتی، گیاه آپارتمانی زیبا

گیاه عنکبوتی یک گیاهی استوایی بوده که امروزه در تمام نقاط جهان، آن را پرورش می‌هند. نگهداری و مراقبت از گیاه عنکبوتی راحت و آسان بوده و هر روز بـه چند ساعت نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد تا شادب و سرزنده باشد.
همچنین برگ‌های گل عنکبوتی در گلدان‌های آویز زیباتر حالت می‌گیرند. بنابراین اگر از گل عنکبوتی به خوبی مراقبت کرده و شرایط مناسبی برای رشد آن فراهم کنید، برگ‌هایی زیاد و خوشرنگی بـه وجود می‌آورد کـه به خانه حس تازگی، طراوت و زیبایی می‌بخشند.

گل شیپوری پیچی آمریکایی، گیاه آپارتمانی زیبا

گل شیپوری پیچی آمریکایی از بهترین گیاهان آپارتمانی بوده که برای خانه بسیار مناسب است زیرا به نور متوسط و غیرمستقیم آفتاب علاقه دارد. همچنین گل شیپوری پیچی برای رشد به آب کمی نیاز دارد اما خاک آن همیشه باید مرطوب باشد. برای آبیاری این گیاه، باید آب را اسپری کنید.

گل بونسای یکی از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی

گل بونسای یکی از خاص ‎ترین، مقاوم ترین و گران ‌ترین گل‌های آپارتمانی محسوب می‌شود. این گل به شکل اسرارآمیز و جالبی رشد کرده و به نام درختچه‌های مینیاتوری نیز معروف است. گل بونسای در اندازه‌های مختلف موجود بوده و در فضاها و محیط‌های گرم به خوبی رشد می‌کند، به همین دلیل یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی به شمار می‌رود.
تابش نور خورشید موجب رشد بهتر این گیاه می‌شود، بنابراین چند روز یک بار باید در برابر نور خورشید قرار گیرد. گل بونسای با هر میزان آبیاری نیز به خوبی رشد می‌کند.

سانسوریا معروف به زبان مادر شوهر

سانسوریا، گیاهی بادوام و مقاوم بوده که با کمبود آب و نور خورشید به رشد خود ادامه می‌دهد. این گیاه به تصفیه و پاکسازی هوای خانه کمک کرده و مراقبت و نگهداری از آن در منزل راحت است. گیاه سانسوریا همچنین به آبیاری زیاد نیاز ندارد و با نور کم نیز رشد می‌کند. ساپونین‌های موجود در برگ گیاه سانسوریا، موجب مسمومیت حیوانات خانگی و تهوع آنها می‌شود.

گیاهان آپارتمانی که در تاریکی رشد می‌کنند

برخی از گیاهان آپارتمانی در تاریکی و نور کم به خوبی رشد کرده و با نور کم سازگاری خوبی دارند. این گیاهان عبارتند از:

درخت اژدها

درخت اژدها یا دراسنا از گیاهان آپارتمانی زیبا بوده که در محیط تاریک و کم نور خانه به راحتی قابل نگهداری است. درخت اژدها دارای 50 گونه بوده که به راحتی در خانه رشد می‌کنند. این درخت باید به صورت مرتب هرس و آبیاری شود و از نگهداری آن در برابر نور مستقیم خورشید و آبیاری بیش از حد آن خودداری کرد.

آلوئه ورا یک گیاه کاربردی و زیبا

همه‌ی شـما حتماً با خواص آلوئه‌ورا آشنایی دارید و می‎دانید کـه ژل این گیاه می‌تواند سوختگی و تعداد زیادی از بیماری‌ها و مشکلات پوست و مو را درمان کند. اما شما می‎توانید گیاه آلوئه‌ورا را به عنوان یک گیاه آپارتمانی زیبا در منزل هم نگه‌داری کنید، بدون آن کـه این‎کار پیچیدگی خاصی داشته باشد.

پرسیاوشان، گونه پرطرفدار گیاهان سرخسی

گیاه پرسیاوشان از گونه‌های محبوب و پرطرفدار گیاهان سرخسی محسوب می‌شود که این گونه از گیاهان، دارای برگ‌های براق، تیره و بسیار زیبا است. پرسیاوشان همچنین در نور کم و تاریکی رشد کرده و باید به صورت منظم آبیاری شود.

نخل مرداب، یک گیاه زینتی زیبا

نخل مرداب، گیاهی زینتی بوده که در قسمت‌های تاریک و کم نور خانه به خوبی رشد می‌کند. همچنین خاک نخل مرداب باید همیشه مرطوب باشد، بنابراین زیر گلدانی نخل مرداب باید همیشه پر از آب باشد.

زاموفیلیا یا گیاه زی زی

گیاه زاموفیلیا از آن دسته گیاهان مناسب برای محیط‌های تاریک و کم نور آپارتمان است. نگهداری و مراقبت از زاموفیلیا راحت بوده و به نور غیرمستقیم خورشید نیاز دارد. برای رشد بهتر این گیاه باید چند ساعت در روز در مقابل نور غیرمستقیم خورشید قرار گیرد. گیاه زاموفیلیا همچنین در مقابل خشکی دوام و مقاومت بالایی دارد و نسبت به آبدهی زیاد واکشن بد نشان می‌دهد.

گیاهان مناسب اتاق خواب کودکان

بسیاری از گیاهان نیز برای اتاق خواب نوزادان و کودکان مناسب هستند، وجود گیاهانی مانند کروتون پرتقالی یا ونوس حشره خوار میزان اکسیژن موجود در اتاق را افزایش می‌دهند و علاوه بر به صید حشرات مزاحم کودکان می‌پردازند و در نتیجه کودک شما در سرویس خواب نوزاد خود به خوابی شیرین و عمیق فرو می‌رود. در ادامه به معرفی چند گیاه مناسب اتاق خواب کودک می‌پردازیم:

  • گل ژربرا
  • ساکولنت اشوریا
  • مارانتا
  • کالانکوئه
  • لیتوپس
  • کاکتوس کریسمس
  • تیلاندزیا

گیاه در آپارتمان

کلام پایانی …

در نهایت اگر بخواهیم پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی را معرفی کنیم می‌توانیم به فیلودندرون، بگونیا رکس، گندمی، بنفشه آفریقایی، ارکیده شاپرکی، نخل خیزران، برگ عبایی، گیاه یشم، تیلاندسیا، دراسنا، پاپیتال و مارانتا اشاره نماییم. مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی نیز شامل گل بونسای، گیاه لیندا، گل سانسوریا، گیاه یشم و غیره می‌شود. زیباترین و پرفروش ‌ترین گل‌های آپارتمانی عبارتند از: اسپاتی فیلوم، ارکیده، سانسوریا، سیکلامن، شمعدانی، آنتوریوم، بامبو، کالانکوئه، انواع کاکتوس، پتوس، شیپوری و لیلیوم. اکثر این گیاهان مانند اسطوخودوس موجب افزایش آرامش و کاهش استرس می‌شوند به همین دلیل استفاده از این نوع گیاهان برای اتاق خواب زوجین در کنار تخت و سرویس خواب دونفره آنها توصیه می‌شود.

گیاهانی نظیر یشم، سانسوریا، نخل مرداب، ارکیده، زاموفیلیا، گل شیپوری، بامبو، انواع کاکتوس و غیره از پرطرفدارترین و مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شوند که زیبایی و جذابیت خاصی به فضای خانه می‌بخشند.
همچنین از مزایای مهم این گیاهان این است که حال و هوای خانه را تازه، سرزنده و شاداب کرده و موجب تنظیم رطوبت خانه می‌شوند. این گیاهان همچنین هوای خانه را از وجود مواد سمی و خطرناک تصفیه و پاکسازی می‌کنند.

سوالات متداول

1. گیاه پوتوس طلایی در چه محیطی رشد می‎کند؟

گیاه پوتوس طلایی، یک گیاه مقاومی است که در نور کم زنده می‌ماند و اگر هم به‌طور منظم به آن آب ندهید، مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

2. حیوان خانگی دارم از چه گیاهی استفاده نکنم؟

فیکوس لیراتا یا فیکوس برگ ویولونی برای حیوانات خانگی بسیار مضر است و پیشنهاد می‎کنیم که اگر سگ یا گربه در خانه نگهداری می‎کنید این گیاه را به خانه راه ندید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید