بهترین مکان برای کتابخانه در منزل

بیشتر افراد کتابخوان به‌دنبال رویای داشتن فضایی دنج در منزل هستند که بتوانند با مطالعه کتاب‌های خود از دنیای پرمشغله و پراسترس امروزی فرار کنند. اما آیا واقعا امکان نصب یک کتابخانه خانگی در پذیرایی، اتاق خواب یا حتی فضای نشیمن وجود دارد؟ به‌خصوص در مورد آپارتمان‌های کوچک فعلی که گاهی برای چینش وسایل معمولی منزل هم فضای کافی بافت نمی‌شود.
پیشنهاد ما به شما قبل از هر اقدامی مشاوره با یک طراح یا معمار داخلی متبحر است. کسی که می‌تواند از فضاهای بلااستفاده منزل بهترین بهره را ببرد. مطمانا در این شرایط ایده کتابخانه خانگی شما نیز اجرایی می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتری از بهترین مکان برای کتابخانه در منزل اشاره خواهیم کرد.

دکوراسیون کتابخانه در پذیرایی

از نظر شما آیا فضای پذیرایی بهترین مکان برای کتابخانه در منزل است؟ در گذشته که بیشتر منازل به سبک کلاسیک طراحی می‌شدند، مشاهده کتابخانه در سالن پذیرایی یک امر عادی بود. در واقع نیاز بود که برای تداعی چنین سبکی یک کتابخانه چوبی بزرگ در بخش مرکزی پذیرایی نصب شود و کتاب‌های مرجع در آن قرار داده شوند.
امروزه با ظهور سبک‌های مدرن و ساده‌گرایی مانند مینیمالیسم، احتمالا کمتر با چنین طراحی مواجه می‌شوید و بیشتر ایده‌هایی مانند کتابخانه خانگی از جنس دیوارهای جداکننده یا کتابخانه خانگی در دل قناسی‌های خانه به چشم شما می‌خورد. در واقع سبک مدرن مانند گذشته به جایگاه ویژه کتاب‌ها اهمیت نمی‌دهد و سعی دارد که از وجود آن‌ها بیشتر برای تزئین فضا استفاده کند.


توصیه می‌کنیم اگر شما یک کتابخوان واقعی هستید، از چنین تفکری فاصله بگیرید و به‌جای قرار دادن یک بوفه ظرف بزرگ یک کتابخانه چوبی، شیشه‌ای یا فلزی مناسب نصب کنید. بهتر است که رنگ آن با بقیه وسایل منزل هماهنگ باشد و در کنار آن یک یا چند مبلمان راحتی، میز کوچک و گل طبیعی قرار داده شود.
بدین‌شکل یک فضای دنج برای مطالعه در لوکس‌ترین فضای منزل ایجاد می‎شود. به‌خصوص اگر اتاق نشیمن یا خواب شما به‌دلیل کوچکی پذیرای خوبی برای کتابخانه خانگی نباشد. در چنین شرایطی واقعا سالن پذیرایی بهترین مکان برای کتابخانه در منزل محسوب می‎شود.

بیشتر بدانید : ایده کتابخانه خانگی

کتابخانه در اتاق نشیمن

از نظر طراحان داخلی، اتاق نشیمن در مقایسه با پذیرایی فضای بهتری برای اجرای ایده کتابخانه خانگی و مطالعه بی‌دردسر کتاب است. چراکه اغلب وسایل راحتی مانند مبلمان، پاف و میز در آنجا یافت می‌شوند و می‌توان برای مدت طولانی با خاموش کردن تلویزیون غرق در کتاب‌ها شد.


ممکن است این ابهام برای شما به وجود بیاید که در یک اتاق نشیمن کوچک و پررفت‌وآمد چگونه می‌توان کتابخانه خانگی نصب کرد؟ از راهکارهای جالب در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه یک استند کوچک برای قرار دادن کتاب‌ها روی آن. شما به‌راحتی می‌توانید از بازار یک استند مناسب خریداری کنید و آن را در گوشه اتاق نشیمن قرار دهید. اغلب استندها ظرفیت 30 تا 40 کتاب را دارند.
  • نصب کتابخانه دیواری. حتما لازم نیست که کتابخانه شما روی زمین قرار بگیرد. از یک نجار حرفه‌ای بخواهید که روی دیوار به‌خصوص دیوار مجاور پنجره، یک کتابخانه رو باز یا دارای درب شیشه‌ای با توجه به ابعاد موجود برای شما بسازد. البته از فلز نیز می‌توانید برای این کار استفاده کنید.
  • نصب کتابخانه در فضای زیرپله. اگر منزل شما دوبلکس است و فضای زیرپله‌ای آن بلااستفاده مانده است، پیشنهاد ما به شما نصب کتابخانه خانگی در آن‌جا است. فقط کافی است که از یک طراح داخلی یا نجار متبحر در این زمینه کمک بگیرید.

با توجه به نکات ذکرشده، می‌توانید روی اتاق نشیمن به‌عنوان بهترین مکان برای کتابخانه در منزل حساب باز کنید.

کتابخانه در اتاق خواب

از نظر بسیاری از افراد، اتاق خواب امن‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین فضای منزل است. مطمانا از چنین فضایی می‌توان برای یادگیری داده‌های جدید از طریق مطالعه کتاب‌ها استفاده کرد. به‌خصوص اگر به‌دلیل ابعاد کوچک منزل یک اتاق کار مستقل نداشته باشید. خوشبختانه امروزه برخی از شرکت‌ها اقدام به اضافه کردن میز تحریر، صندلی و کتابخانه به سرویس خواب کرده‌اند. پس هنگام خرید سرویس خواب نوجوان حتما به این مساله توجه کنید. بدین‌شکل هماهنگی خاصی در طراحی اتاق ایجاد می‌شود و خبری از شلوغی یا دسته‌بندی نامنظم کتاب‌ها نخواهد بود.

اگر با در نظر گرفتن همه این مسائل متوجه شده‌اید که اتاق خواب شما بهترین مکان برای کتابخانه در منزل است، پیشنهاد می‌کنیم از ایده‌های زیر بهره ببرید:

  • نصب کتابخانه در بالای تخت خواب : اگرچه ممکن است ایده خطرناکی به نظر برسد، اما بسیار کاربردی است و علاوه‌بر زیبایی فضای زیادی از اتاق شما را اشغال نمی‌کند. می‌توانید در کنار کتاب‌ها، گل طبیعی یا قاب عکس نیز قرار بدهید.
  • نصب کتابخانه در بالای میز تحریر : اگر با ایده اول خیلی موافق نیستید، می‌توانید از این ایده استفاده کنید. بدین‌شکل قدرت تمرکز شما نیز افزایش پیدا می‌کند. چراکه اغلب ما هنگام مطالعه در تخت خواب احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم و نشستن پشت میز تحریر ساختار بهتری دارد. به‌خصوص اگر میز کار در کنار پنجره قرار داده شود و علاوه‌بر نور مصنوعی چراغ مطالعه بتوان از نور طبیعی خورشید نیز استفاده کرد. در این شرایط واقعا اتاق خواب بهترین مکان برای کتابخانه در منزل است.
  • نصب کتابخانه در فضای زیرشیروانی : اگر اتاق خواب شما زیرشیروانی قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم از کل فضاهای زیر سقف و قناسی‌های دیوار برای طراحی کتابخانه خانگی استفاده کنید. با این ایده فضای زیادی برای قرار دادن تخت خواب، کمد لباس و میز آرایش نیز باقی می‌ماند.
  • استفاده از دراور لباس به‌عنوان کتابخانه : اگر نهایتا از نظر شما اتاق خواب بهترین مکان برای کتابخانه در منزل است و با این وجود فضای کافی در آن نمی‌یابید، پیشنهاد ما به شما چینش کتاب‌ها روی دراور است. از این ایده تعجب نکنید!

 

کلام پایانی …
اگر اتاق و سرویس خواب دو نفره دارید و فضای کمی در اختیار دارید می‌توانید آنرا روی میز کامپیوتر نصب کنید و در چنین شرایطی بهتر است از خلاقیت خود نیز استفاده کنید. در این مطلب سعی کردیم تا با مطرح کردن مسایل و نکات مختلف یه شما کمک کنیم تا طبق سلیقه، ابعاد منزل و امکانات خود بهترین مکان برای کتابخانه در منزل را بیابید. در حال حاضر اغلب طراحان داخلی روی اتاق خواب یا نشیمن تاکید دارند. توصیه می‌کنیم پیش از هر اقدامی کمی فکر کنید و از تجارب کارشناسان برای ایده نصب کتابخانه خانگی در منزل استفاده کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید