بهترین نوع تشک برای کودکان

دوران کودکی، دوره بسیار مهمی در رشد ذهنی، جسمی و سلامتی افراد است. بیشتر فعالیت هورمون‌های رشد مربوط به زمان خواب است. بنابراین کیفیت و میزان خواب کودکان رابطه مستقیمی با رشد و سلامتی آن‌ها دارد. کیفیت خواب به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از راهکارهای مهم برای بهبود خواب کودکان و در نهایت رشد آن‌ها، انتخاب یک تشک من اسب است.

کودکان بیش از یک سوم عمر خود را در خواب می‌گذرانند؛ بنابراین تشک آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی بر شکل و فرم آناتومی بدن آن‌ها بگذارد. به همین دلیل در زمان خرید تخت خواب یا سرویس خواب باید به تشک نیز دقت بسیار زیادی داشت. اما بهترین نوع تشک برای کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟ جنس، ابعاد، میزان نرمی، طول عمر و… از مهم‌ترین مشخصات یک تشک است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار بگیرند. در ادامه تشک مناسب برای کودکان را از نظر این مشخصات بررسی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید سرویس خواب نوزاد

انواع تشک کودکان

مدل‌های مختلفی از تشک در بازار وجود دارد. این که شما چه مدل تشک را برای کودک خود انتخاب کنید به سن، وزن و البته راحتی او بستگی دارد. انواع تشک‌های مناسب برای کودکان عبارتند از:

  • تشک‌ فومی یا ابری: تشک‌های سبک و نرمی هستند که این نوع تشک‌ها برای کودکان 3 تا 6 ساله مناسب هستند. مزیت تشک‌های فومی این است که به خوبی از ستون فقرات کودکان محافظت می‌کنند.
  • تشک‌ فنری: محبوب‌ترین نوع تشک‌ها برای کودکان، تشک‌های فنری هستند. این نوع تشک‌ها دوام بالایی دارند و انتخابی به‌صرفه برای کودکان، از سنین پایین تا نوجوانی هستند.
  • تشک مموری فوم: مموری فوم یا فوم هوشمند ماده‌ای با تراکم و چگالی بالا است. ویژگی اصلی این فوم، شکل‌پذیری بالا است. به طوری که پس از چند دقیقه حالت و قالب بدن را به خود می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی: تشخیص تشک اصل از تقلبی

جنس بهترین نوع تشک برای کودکان

هنگام خواب، پوست کودک در تماس مستقیم با تشک است. هر چند که احتمالا شما برای تشک از ملحفه محافظ استفاده می‌کنید اما نمی‌توان تاثیر تشک روی پوست کودکان را نادیده گرفت. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک تشک، جنس پارچه آن است. پارچه رویه تشک باید تراکم بافت بالایی داشته باشد و گردش هوای درون تشک را تسهیل کند.

اهمیت ضد حساسیت بودن پارچه تشک

پوست کودکان بسیار حساس است و با کوچکترین ناملایمتی دچار آسیب می‌شود، به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز دارد. همانطور که گفته شد پوست کودکان زمان زیادی در تماس مستقیم با تشک‌ است‌‌. بنابراین احتمال آسیب دیدن پوست در اثر تماس با تشک و پارچه آن وجود دارد. بعضی تشک‌ها از مواد شیمیایی و مضر ساخته می‌شوند و تاثیر نامطلوبی روی پوست می‌گذارند. به همین دلیل بهترین نوع تشک برای کودکان تشکی است که از متریال ضد حساسیت ساخته شده باشد.

تشک‌های ضد حساسیت با پارچه و فوم کاملا ارگانیک ساخته شده‌اند. ممکن است پوست کودک شما در حال حاضر به چیزی آلرژی نداشته باشد. اما با توجه به تغییرات بدن انسان در طول زمان، انتخاب یک تشک ضد حساسیت برای کودکان کاملا هوشمندانه است و از اختلال خواب در کودکان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بدانید : اختلال خواب در کودکان 

سایز تشک مناسب برای کودکان

تشک‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. ابعاد بیشتر تشک‌ها مطابق استانداردهای جهانی و ارگونومی بدن انسان است. به طور معمول ابعاد تشک‌ها به شکل زیر است:

  • تشک مناسب نوزادان: ۷۰ در ۱۷۰
  • تشک مناسب کودک و نوجوان: ۸۰ در ۱۸۰
  • تشک یک نفره کوچک: ۹۰ در ۲۰۰

ابعاد تشک کودکان نوجوان، برای سنین ۵ تا ۱۶ سالگی مناسب است. البته این یک دید کلی است و سایز تشک بیشتر به قد کودک بستگی دارد. با توجه به رشد سریع کودکان و نوجوان، بیشتر خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند به جای خرید تشک کودک و نوجوان از تشک یک نفره استفاده کنند. هر چند که این انتخاب اقتصادی است اما باید توجه داشت عمر مفید یک تشک محدود است و بعد از مدتی تشک به تعویض نیاز دارد. در نتیجه نمی‌توانیم یک تشک را برای همیشه مورد استفاده قرار دهیم.

عمر مفید تشک

عمر مفید تشک‌ها به کیفیت آن‌ها وابسته است. اگر تشک خوب و مرغوبی انتخاب کنید، بین ۸ تا ۱۰ سال عمر مفید خواهد داشت‌. در صورتی که تشک شما از مواد نامرغوب ساخته شده باشد، خیلی زود فرسوده خواهد شد و عمری بین ۲ تا ۴ سال خواهد داشت‌. تشک‌های آسیب‌دیده سلامت شما را به خطر می‌اندازند بنابراین عمر مفید یکی از مهم‌ترین ویژگی تشک‌ها است.

نشانه‌های فرسودگی تشک چیست؟

  • خواب ناآرام
  • خستگی و بدن درد بعد از خواب
  • حرکت کردن زیاد در خواب

اگر کودک شما هر کدام از نشانه‌های بالا را داشته باشد، احتمالا باید به فکر خرید تشک طبی جدید و مناسب برای او باشید.

راه‌های حفظ کیفیت و نگهداری از تشک

راه‌هایی برای نگهداری و حفظ کیفیت تشک‌ها وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

    • انتخاب محل درست برای قرارگیری تشک در سرویس خواب کودک: باید توجه داشته باشید که تشک به طور کاملا دقیق در محل تعبیه‌شده و روی محفظه زیرین خود قرار گرفته است. این کار از فرسایش غیریکنواخت تشک جلوگیری می‌کند.
    • استفاده از محافظ تشک: یکی از مواردی که توجه به آن از ابتدای استفاده از تشک مهم است، استفاده از محافظ تشک است. محافظ تا حد بسیار زیادی از تشک در برابر نفوذ گرد و غبار، کثیفی‌ها، میکروب و باکتری‌ها محافظت می‌کند. بهتر است محافظ تشک ضد آب باشد تا مایعات نیز به تشک نفوذ نکنند.

کلام پایانی …
کودکان زمان زیادی را در خواب سپری می‌کنند و فعالیت هورمون‌های رشد آن‌ها در همین زمان انجام می‌شود. یکی از عوامل موثر بر سلامت و رشد کودکان، کیفیت خواب آن‌ها است. بنابراین والدین وظیفه دارند شرایط مناسبی برای خواب کودکان فراهم کنند. داشتن یک تشک خوب یکی از مهم‌ترین شرایط برای بهبود خواب است‌. تشک کودکان در انواع مختلفی تولید می‌شود. جهت انتخاب بهترین نوع تشک برای کودکان باید فاکتورهای مختلفی را بررسی کنید تا در نهایت یک انتخاب درست برای خواب کودک خود داشته باشید. به این ترتیب بهترین تشک برای کودک تشکی است که جنس پارچه آن مناسب باشد، ضدحساسیت بوده و ابعاد آن متناسب کودک باشد. برای انتخاب تشک مناسب برای کودک تمام این ویژگی‌ها را در نظر بگیرید. پس از انتخاب و خرید تشک نیز باید با دقت از آن مراقبت کنید تا کیفیت تشک حفظ شود و از فرسودگی سریع آن جلوگیری کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید