هر آنچه که باید درباره انواع چوب و کاربرد آنها باید بدانید

چوب قدیمی ترین ماده اولیه مورد استفاده بشر است، که یک ماده آلی به حساب می‎آید، چوب‌هایی که از جنگل ها به دست می آیند، یکی از مهمترین منابع طبیعی تجدید شونده کره زمین می باشند. درختان بخشی جدایی‌ناپذیر از توسعه تمدن ما هستند، چرا که انواع مختلفی از همین چوب‌ها از دوران پارینه سنگی برای ساخت ساختمان‌ها، انواع ابزار، وسایل منزل، سلاح‌ و مبلمان استفاده می‌شدند. اساسا چوب یک ماده فیبری سخت است که تنه و شاخه‌های درختان یا درختچه‌ها را تشکیل می‌دهد. به گفته کارشناسان، چوب از نظر کاربرد پس از سنگ در رتبه دوم قرار دارد و به‌دلیل قیمت مناسب برای ساخت خانه‌ها، پناهگاه‌ها و قایق‌ها ترجیح داده می‌شود. یکی از نکاتی که افراد در زمان خرید تخت خواب و سرویس خواب و خرید وسایل اتاق خواب آن توجه می‌کنند نوع چوب آن است که در قیمت نیز تاثیر زیادی دارد. خالی از لطف نیست که با انواع چوب و کاربرد آنها بیشتر آشنا شوید چرا که نه تنها تخت بلکه در زمان روبرو شدن و زمان انتخاب وسایل اتاق خواب بهترین تصمیم بگیرید..

تخت چوبی

جالب است بدانید که بیش از 30 نوع چوب وجود دارد که به طور کلی به دو دسته چوب طبیعی و صنعتی تقسیم می‌شوند. از انواع چوب طبیعی می‌توان به چوب‌های نرم و سخت اشاره کرد. در ادامه به جزئیات انواع چوب و کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت میان چوب طبیعی و صنعتی چیست؟

پیش از آگاهی از انواع چوب و کاربرد آنها باید بدانید، برخلاف چوب طبیعی که به طور مستقیم از انواع درختان تهیه می‌شود، چوب صنعتی یا مهندسی‌شده به طور طبیعی در محیط وجود ندارد و توسط شرکت‌های صنعتی تولید می‌شود. معمولا برای ساخت چوب‌های صنعتی از ضایعات چوب کارخانه‌های چوب‌بری استفاده می‌شود که از طریق فرآیندهای شیمیایی یا حرارتی به تخته‌های فیبر مصنوعی تبدیل می‌شوند. از نمونه‌های محبوب آن می‌توان به انواع تخته فیبر، تخته سه‌لا، تخته خرده‌چوب (نئوپان) و تخته کامپوزیت اشاره کرد.

1. تخته فیبر
برای تولید تخته فیبر تکه‌های ریز چوب‌های طبیعی نرم و سخت، کاغذ، مقوا و الیاف گیاهی با مقداری رزین و موم ترکیب و به کمک فرآیندهای حرارتی در کنار یکدیگر پرس می‌شوند. اگر تراکم یا چگالی تخته فیبر پایین باشد، به محصول نهایی نئوپان گفته می‌شود که از نظر مقاومت ضعیف‌تر از ام دی اف است. ام دی اف (MDF) نیز که مخفف عبارت Medium Density Fibreboard است به معنای «تخته فیبر با چگالی متوسط» است. درصورتی‌که تخته فیبر در تراکم بالا تولید شود، محصول نهایی اچ دی اف (HDF) یا «تخته فیبر با چگالی بالا» است. مطمئنا این محصول استحکام و مقاومت بالاتری از ام دی اف دارد.

چوب طبیعی یا سنتی

بیشتر بدانید : ام دی اف چیست

تجربه نشان داده است که همه این فرآورده‌های چوبی از نظر وزن، کیفیت، میزان انعطاف‌پذیری و مقاومت تفاوت‌های بارزی با انواع چوب طبیعی دارند. اصولا انواع تخته فیبر به‌دلیل استحکام پایین‌تر و جاذب رطوبت‌بودن محصولی ارزان برای پروژه‌های مختلف محسوب می‌شوند، در مقایسه با چوب وزن سبک‌تری دارند، در برابر گرما و سرما مقاومت خوبی دارند، تنوع رنگ و طرح روکش‌های آن‌ها بالاست، روند شکل‌دادن به آن‌ها بسیار آسان‌تر از ورقه‌های چوبی است و همین مسائل آن‌ها را به یک گزینه جدید برای ساخت وسایل منزل مانند کابینت و سرویس تخت خواب تبدیل کرده است.

2. تخته سه‌لا
برخلاف تخته فیبر از ورق‌های چوبی مانند چوب راش، چوب ماهون یا بلوط تشکیل شده است که با زاویه 90 درجه روی هم قرار گرفته و چسبانده شده‌اند تا یک صفحه نازک اما سفت و سخت تشکیل دهند. ساختار تخته سه‌لا متقاطع است و این مساله آن را در برابر خم شدن بسیار مقاوم و مستحکم می‌کند. تخته سه‌لا در صنعت ساختمان‌سازی (به‌خصوص برای تولید کف‌پوش‌های سنگین)، مبلمان‌سازی یا تولید انواع روکش کاربرد زیادی دارد.

چوب نرم در مقابل چوب سخت

همانطورکه ذکر شد، از انواع چوب طبیعی می‌توان به چوب نرم و چوب سخت اشاره کرد. اما تفاوت میان آن‌ها چیست؟ مطمانا آگاهی از این مساله کمک زیادی به درک انواع چوب و کاربرد آن‌ها می‌کند.

انواع چوب

معروف‌ترین نمونه‌ها از انواع چوب های نرم و سخت

بنابراین انواع چوب های طبیعی موجود در طبیعت دارای خواص، رنگ، بافت و استحکام متفاوتی هستند و دلیل اصلی تمایز میان چوب نرم و سخت منشا گیاهی آن‌ها است. از کاربردی‌ترین انواع چوب های طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

1. چوب کاج

درخت کاج اغلب در نقاط نیمکره شمالی رشد می‌کند. چوب کاج یکی از انواع چوب های نرم با رنگ سفید یا زرد روشن است که وزن سبک و بافت ریزی دارد. معمولا در برابر انقباض، تورم و پیچ‌خوردگی به‌خوبی مقاومت می‌کند. این چوب در زمان پردازش برای ساخت انواع وسایل چوبی مانند مبلمان به‌راحتی شکل می‌گیرد و کار با آن آسان است. به‌همین‌دلیل، برای ساخت قاب در و پنجره، کفپوش و مصالح سنگفرش نیز استفاده می‌شود.

2. چوب بلوط

چوب بلوط یکی از پرمصرف‌ترین انواع چوب سخت است که به دو شکل بلوط سفید و قرمز یافت می‌شود. با وجود سنگین و قوی بودن، کار روی آن بسیار آسان است. مقاومت خوبی در برابر رطوبت، قارچ و مخمر دارد. درخت بلوط در مناطق مختلف آمریکا، آسیا، شمال آفریقا و اروپا یافت می‌شود. اصولا این مورد از انواع چوب و کاربرد آن‌ها یک انتخاب عالی برای ساخت سرویس خواب تک نفره یا دونفره، تخت خواب، قفسه کتاب، کابینت، بدنه کشتی‌ها و قایق‌ها، کفپوش و روکش به حساب می‌آید.

3. چوب افرا

چوب افرا یک نوع چوب سخت و دارای بافت ظریف با استحکام زیاد است. آنقدر در برابر ضربه مقاوم است که اغلب برای ساخت مسیرهای چوبی از آن استفاده می‌شود. افرا در برابر ترک‌خوردگی بسیار بادوام است و به‌راحتی تمیز می‌شود. امروزه به طور گسترده از این نمونه از انواع چوب و کاربرد آن‌ها در ساخت مبلمان خانگی مانند سرویس خواب، میز آرایش، قفسه دیواری، میز پاتختی و حتی آلات موسیقی مانند ویولن استفاده می‌شود.

انواع چوب و کاربرد آنها

4. چوب گردو

چوب گردو یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین انواع چوب سخت با بافت بسیار ظریف است. دوام بالایی دارد و رنگ آن قهوه‌ای شکلاتی روشن تا تیره است. به‌خوبی پردازش می‌شود و در مقایسه با سایر انواع چوب سخت بسیار گران‌قیمت است. این گزینه از انواع چوب و کاربرد آن‌ها، بهترین چوب مناسب برای ساخت تخت خواب محسوب می‌شود و یک انتخاب ایده‌آل برای تولید مبلمان، ست میز ناهارخوری، کفپوش، آلات موسیقی، چوب تفنگ و دکوراسیون است.

بیشتر بدانید : بهترین چوب مناسب برای ساخت تختخواب

5. چوب زبان گنجشک

این نوع چوب سخت به‌دلیل خاصیت ارتجاعی و استحکام خود شناخته شده است. ظاهر آن شبیه چوب بلوط و به رنگ سفید تا قهوه‌ای روشن است. این مورد از انواع چوب و کاربرد آن‌ها معمولا برای ساخت قطعات مبلمان، گیتار، پوسته دِرام، قاب، تجهیزات ورزشی، نردبان و چوب بیسبال استفاده می‌شود.

6. چوب راش

چوب راش نوعی چوب سخت، محکم و سنگین با منافذ ریز است. رنگ آن صورتی روشن و نسبتا ارزان است. کار با آن بسیار آسان است زیرا در برابر ترگ‌خوردگی بسیار مقاوم است. اغلب از این نمونه از انواع چوب و کاربرد آنها برای ساخت انواع قاب، کفپوش، تخته سه‌لا و سایر وسایل خانه استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید : چوب راش چیست

7. چوب سرو

چوب درخت سرو نوعی چوب نرم گره‌دار است که رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای با خطوط روشن دارد. در مقایسه با سایر چوب‌های نرم، تراکم آن کمتر است. بافت آن یکنواخت و در برابر پوسیدگی و حشرات بسیار مقاوم است. معمولا درخت سرو در کشمیر و آسام هند به آسانی یافت می‌شود. اصولا این مورد از انواع چوب و کاربرد آن‌ها در ساخت آستر کشوها، صندوق‌ها و جعبه‌ها و دیواره کمدهای انباری کارایی دارد.

قفسه چوبی

8. چوب صنوبر

درخت صنوبر معمولا در آمریکای شمالی و مرکزی، شمال آفریقا، اروپا و آسیا یافت می‌شود. چوب آن از نوع چوب نرم بوده، وزن سبک و بافت یکنواخت و غیرصمغی دارد و برابر پوسیدگی خیلی مقاوم نیست. چوب صنوبر در مقایسه با انواع چوب های نرم تراکم بالاتری دارد و به‌دلیل سختی زیاد نمی‌توان آن را به‌راحتی پردازش کرد. از این رو، اغلب این نمونه از انواع چوب و کاربرد آن‌ها به‌صورت خام یا به‌عنوان یک سطح رنگ‌شده برای ساخت دکل‌ها و ستون‌های کشتی‌ها و هواپیماها، قاب‌ها، پنجره‌ها، تخته سه‌لا، روکش و تزئینات داخلی استفاده می‌شود.

برای خرید سرویس خواب بهتر است به چوب و نوع آن بسیار دقت کنید. برای مثال وجود چوب مناسب برای کودکان و سرویس خواب نوزاد باعث افزایش آرامش و زیباتر شدن اتاق آنها می‌شود. چوب و متریال مناسب در سنین حساس باعث سلامت و رشد کودک می‌شود.

کلام پایانی …
در این مطلب سعی کردیم تا به انواع چوب و کاربرد آن‌ها اشاره کنیم. توصیه می‌کنیم که پیش از خرید وسایل منزل، با توجه به سبک زندگی، وضعیت اقتصادی و کاربری ویژه خود از میان چوب طبیعی و صنعتی یا انواع چوب های نرم و سخت دست به انتخاب بزنید. مشورت با یک کارشناس خبره نیز می‌تواند اطلاعات خوبی در زمینه انواع چوب و کاربرد آنها در اختیار شما بگذارد.

سوالات متداول

  1. در دکوراسیون خانه از چه چوبی استفاده کنم تا پس از مدتی ترک بر ندارد؟
    چوب آزاد، از جمله چوب‎هایی هست که ترک برنمی‎دارد و حتی از آن در ساخت پاروی قایقرانی، تخته زیر فنر اتومبیل، همچنین وسایل موسیقی (سنتور) استفاده می شود.
  2. برای مجسمه‌سازی از چه چوبی استفاده کنم؟
    چوب نمدار.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید