هر آنچه که باید درباره انواع سبک دکوراسیون داخلی بدانید

اگر در حال تحقیق برای طراحی داخلی منزل خود هستید، احتمالاً تا الان با انواع سبک دکوراسیون داخلی برخورد کرده‌اید. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این اصطلاحات در واقع چه معنایی دارند؟ این مقاله به‌دنبال رمزگشایی معنای این سبک‌های طراحی داخلی و توضیح اینکه چرا بعضی از آن‌ها محبوب‌تر هستند، است. اگرچه قدمت حرفه طراحی داخلی به بیش از 100 سال می‌رسد، اما فرآیند طراحی داخلی از زمانی وجود داشت که انسان‌های اولیه خانه‌های خود را می‌ساختند و آن‌ها را براساس نیازها و مواد موجود در دسترس خود تزئین می‌کردند.

در طول سال‌ها با پیشرفت تمدن و فرهنگ، ترجیحات و مصالح نیز تکامل یافتند و باعث ایجاد انواع سبک های دکوراسیون داخلی شدند. در ادامه قصد داریم در مورد اهداف، تاثیر روانشناسی بر ذهن و انواع طراحی داخلی صحبت ‌کنیم.

انواع سبک طراحی داخلی که باید از جزئیات آن‌ها آگاه باشید

واقعا اگر به‌دنبال یک سبک دکوراسیون داخلی منسجم یا سازگار با شخصیت خود هستید، چیزی که با شما طنین‌انداز می‌شود تا در نهایت خانه‌ای ایجاد کنید که احساس می‌کنید بیان واقعی شما و شخصیت شما است، باید با جزئیات انواع سبک دکوراسیون داخلی آشنا شوید. بدیهی است که ده‌ها سبک وجود دارد و هرکدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه به اغلب آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

1. سبک دکوراسیون کلاسیک

می‌توان سبک کلاسیک را به‌عنوان مادر سبک های معماری داخلی معرفی کرد. زیرا اثراتی از اصالت و شکوه آن، حتی در سبک‌های جدید نیز مشاهده می‌شود. از نظر طراحان داخلی در این سبک قدیمی، نحوه انتخاب رنگ و استایل اهمیت زیادی دارد. اصولا از رنگ‌های لطیف، جذاب و گرم استفاده می‌شود و نیاز است که جزئیات و ریزه‌کاری‌های فراوان در ساختار وسایل و تزئینات مشاهده شود.

اگر دقت کنید در این سبک بر روی سرویس خواب دو نفره یا مبلمان منزل، روی سطح خود دارای حکاکی‌های ریز و هنرمندانه هستند که اغلب با رنگ طلایی یا قهوه‌ای برجسته‌تر شده‌اند. اصولا خانه‌ها یا اتاق خواب‌ها با سبک طراحی داخلی کلاسیک، شلوغ و پر‌زرق ‌و برق دیده می‌شوند و از لوازم گلدار و کاغذ دیواری تیره برای تزئین آن‌ها استفاده می‌شود. کف این منازل اغلب با چوب و پارکت پوشیده شده‌ است.

2. سبک دکوراسیون معاصر یا امروزی

جالب است بدانید که این سبک تفاوت‌های زیادی با دکوراسیون مدرن دارد و نباید به‌جای هم استفاده شوند. در واقع سبک مدرن تفسیری از طراحی‌های داخلی قرن بیستم به بعد است، درحالی‌که سبک امروزی به‌دلیل انعطاف‌پذیری بالای خود خیلی محصور به قوانین خاصی نیست. در سبک دکوراسیون امروزی گاهی اثراتی از خطوط خمیده نیز مشاهده می‌شود و به‌همین‌دلیل، قدرت القای صمیمت و خودمانی بودن بیشتری را دارد.

می‌توان گفت که طراحی داخلی معاصر دارای ترکیبات مدرن برای ایجاد ظاهری تمیز و ساده با حداقل دکوراسیون است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به وجود هنر انتزاعی و الگوهای کمی اشاره کرد. علاوه بر این، تزئینات به کار رفته در آن معمولا دارای خطوط صاف و تمیز و سطوح براق هستند.

دکروسیاون مدرن و کلاسیک

3. سبک دکوراسیون مدرن

این سبک دقیقا برخلاف سبک کلاسیک، چینش و طراحی شده است. اصولا از طیف رنگی ساده و آرام و موادی مانند استیل و شیشه برای دکوراسیون المان‌های ساده منزل مانند مبلمان، سرویس خواب و غیره استفاده می‌شود. استفاده از انواع اشکال هندسی و خطوط صاف و منظم در سبک دکوراسیون مدرن رایج است.

از نظر طراحان داخلی، استفاده از اشکال هندسی زاویه‌دار مانند مربع، سرسخت بودن دنیای مدرن را تداعی می‌کند و می‌توان به کمک اشکال دارای منحنی مانند دایره بر پویایی زندگی مدرن تاکید کرد. بنابراین، اگر خیلی با ایده‌های دنیای فعلی سازگار هستید، بهتر است برای طراحی اتاق فرزند خود به سراغ سرویس خواب نوجوان طرح‌دار همچون سرویس خواب ماشینی، کلبه‌ای و … بروید.

4. سبک دکوراسیون نئوکلاسیک

حدود قرن هجدهم بود که به کمک تلفیق اصول دکوراسیون کلاسیک و مدرن، سبک نئوکلاسیک معرفی شد. به‌همین‌دلیل، این سبک علاوه‌بر داشتن ظرافت و پیچیدگی‌های خاص سبک کلاسیک از معیارهای سادگی سبک مدرن نیز برخوردار است. معمولا برای طراحی خانه‌های بزرگ، ویلاهای دلباز و فضاهای لوکس از این مورد از سبک های معماری داخلی استفاده می‌شود. برخلاف سبک کلاسیک که در آن شلوغی نوعی امتیاز محسوب می‌شود، در این سبک جایگاهی برای وسایل پر زرق‌وبرق و غیر ضروری وجود ندارد. به‌همین ‌دلیل در دکوراسیون اتاق خواب با این سبک آن حس آرامش ویژه‌ای که خانواده‌ها به دنبال آن هستند، القا می‌شود.

برای بهره‌مندی از سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی معمولا از رنگ‌های مدرن مانند خردلی، برنزی و لاجوردی در کنار رنگ‌های پایه مانند قارچی، صدفی و خاکستری استفاده می‌شود. بنابراین اگر از قوانین سخت و طرح‌های برجسته سبک کلاسیک خسته شده‌اید و تمایلی هم به سبک مدرن به‌دلیل سادگی ویژه آن ندارید، بهتر است به‌سراغ این مورد از انواع سبک دکوراسیون داخلی بروید.

هدف از طراحی داخلی یک محیط چیست؟

هدف اصلی از طراحی داخلی، کمک به فرد در شکل دادن فضای اطراف براساس طبع و ایده‌های خود و در چهارچوب انواع سبک طراحی داخلی است. اصولا طراحان داخلی سه اصل مهم زیر را در این زمینه مورد توجه قرار می‌دهند:

  • عملکرد: به این مسئله اشاره دارد که چگونه یک چیدمان به بهترین وجه مطابق با هدف یک مکان طراحی می‌شود.
  • کارایی: عمدتاً به جریان ایمن و ارگونومیک عناصر طراحی اشاره دارد که به نحوه تعامل افراد با فضا کمک می‌کند.
  • زیبایی‌شناسی: به جذابیت بصری نحوه ترکیب منسجم عناصر طراحی اشاره دارد.

در واقع تفاوت در نحوه اجرای این سه اصل به همراه اصول دیگری مانند بازنمایی، ادراک و ارزش، باعث شکل‌گیری انواع سبک دکوراسیون داخلی شده است.

چگونه طراحی داخلی بر روانشناسی ذهن اثر می‌گذارد؟

ازآنجایی‌که طراحی داخلی بر مفاهیم ظاهری و غیر ظاهری تأثیر می‌گذارد، قابل درک است که چگونه این موضوع بر روانشناسی ذهن نیز اثرگذار است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که به خودی خود، عناصر طراحی داخلی برای برانگیختن اثرات روانشناختی ما گزینه مطلوبی هستند. به عنوان مثال، یک منطقه بهم‌ریخته محیطی پر استرس را تداعی می‌کند زیرا جریان هوا را در آن منطقه مسدود می‌کند. وجود فرم، خطوط و لبه‌های سخت نشان‌دهنده رویکرد تجاری محیط است، درحالی‌که تقلید از طبیعت با فرم‌های ارگانیک و لطیف، ذهن را به آرامش دعوت می‌کند.

 

انواع دکوراسیون داخلی

سخن آخر
در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع سبک های دکوراسیون داخلی آشنا کنیم. با توجه تنوع بالای این مسئله، توصیه می‌کنیم که پیش از خرید مبلمان و سرویس خواب یک نفره و 2 نفره ابتدا در مورد طراحی داخلی منزل تصمیم‌گیری کنید. چراکه باید بین طراحی وسایل و دکوراسیون داخلی مورد نظر شما تطابق وجود داشته باشد. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید یک کتابخانه کلاسیک را در مرکز فضای پذیرایی یک منزل مدرن یا مینیمال قرار دهید. مطمئنا در هنگام مشورت با یک طراح داخلی حرفه‌ای، چنین نکاتی به شما یادآوری خواهد شد.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید