چوب راش چیست؟

درخت راش که در اصطلاح انگلیسی به آن بیچ (beech) می‌گویند، در اصل در اروپای مرکزی و غربی پراکنش خوبی دارد و نمونه‌هایی از آن در جنگل‌های شمال کشور ما نیز یافت می‌شود. چرا که قابلیت رشد در مناطق کم‌ارتفاع و کمی کوهستانی را دارد. عمر متوسط درخت راش 100 تا 140 سال است و ارتفاع آن بین 30 تا 35 متر متغیر است. در پاسخ به سوال چوب راش چیست؟ می‌توان گفت که چوب راش رنگ زرد روشن تا سفید مایل به قرمز دارد که پس از تیمار با بخار آب داغ در کارگاه به رنگ قرمز در می‌آید. این چوب منافذ ریزی دارد و چگالی آن حدود 0.73 گرم بر سانتی‌متر مکعب است. بسیار سخت و محکم است که مقاومت بالایی در برابر سایش دارد. با این وجود، می‌توان آن را به‌راحتی برش داد، رنده و سوراخکاری کرد و خرد نمود.

به طور کلی، پرداخت چوب راش کار ساده‌ای است و به‌خوبی رنگ‌پذیر است. اگرچه چوب راش خام دوام پایینی دارد اما می‌توان میزان ماندگاری آن را با فرآیند اشباع بیشتر کرد. در حال حاضر این چوب در قالب الوار برش‌خورده و روکش برای تولید محصولات چوبی مختلف مانند مبلمان، کابینت، پارکت، سرویس خواب یک نفره و دو نفره و غیره به بازار عرضه می‌شود. در ادامه به سایر مزایا و معایب چوب راش اشاره خواهیم کرد.

مشخصات چوب راش چیست؟

یکی از نکاتی که می‌شود طبق آن چوب راش را از دیگر چوب‌ها تشخیص داد رنگ آن است. تنه چوب راش به رنگ سفید و درون آن به رنگ زرد تا قهوه‌ای تیره مایل به قرمز است. البته در انواع چوب راش خارجی ممکن است رنگ درونی چوب کمرنگ‌تر باشد. ویژگی بارز و متمایز چوب راش، بافت آن است. در واقع بافت منسجم، یکنواخت و منعطفی دارد و به‌همین‌دلیل بسیار خوش‌تراش است و در حین پرداخت خیلی زود نمی‌شکند.

کاربرد چوب راش چیست؟

مطمئنا این ابهام در ذهن شما شکل گرفته است که کاربردهای چوب راش چیست؟ باید گفت که این چوب در روند برش دادن بسیار انعطاف‌پذیر است و با وجود سنگینی متوسط، یکی از بهترین گزینه‌ها در صنعت مبلمان محسوب می‌شود. از طرفی، بافت نرم آن به کنده‌کاری و منبت‌کاری مبلمان برای زیبایی بیشتر نیز کمک می‌کند. در حال حاضر چوب راش ایرانی و آذربایجانی بیشتری استفاده را در تولید مبلمان، میز آرایش و تخت خواب دارند. از دیگر کاربردهای چوب راش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و ساخت نماهای داخلی، پلکان و کفپوش پارکت
  • تولید ابزار و وسایل خانگی
  • تولید انواع سرویس خواب
  • مدلسازی
  • ساخت پیانو
  • ساخت انواع اسباب‌بازی

در میان محصولات تولیدشده توسط بالسا نیز سرویس خواب کاترین از چوب راش است. می‌توانید با خرید سرویس خواب دو نفره مدل کاترین، سرویس خواب نوجوان کاترین و سرویس نوزادی کاترین از کیفیت، ظاهر و دوام بالای این محصول بهره‌مند شوید. بنابراین دیگری نگرانی از بابت کیفیت ساختار و ماندگاری سرویس کاترین نخواهید داشت. حداقل یک دهه در کنار شما خواهد بود و خواب آرامی برای شما فراهم خواهد کرد.

مزایای چوب راش چیست؟

طبق تجربه، از فوائد این نوع چوب طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهر مناسب. چو راش ظاهر ریزبافت، صاف و یکنواختی دارد. به‌همین‌دلیل، الیاف چوب راش رنگ و پولیش را خوب حفظ می‌کنند.
  • مرغوبیت بالا. چوب راش در برابر سایش و ضربه مقاوم است و واقعا کیفیت و ماندگاری قابل توجهی دارد. البته در صورت مرطوب شدن این چوب، احتمال واکشیدگی و هم‌کشیدگی وجود دارد.
  • کاربرد زیاد. چگالی و سختی بالای چوب راش باعث شده است که به‌عنوان کفپوش زود خراشیده نشود و در صنایع تولید صندلی و مبلمان به‌دلیل داشتن قابلیت نگهداری طولانی میخ و پیچ، طرفداران زیادی داشته باشد.

معایب چوب راش چیست؟

در ادامه به نکات خوبی در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

  • گزینه خوبی برای ساخت محصولات موجود در فضای باز نیست. ازآنجایی‌که ممکن است در برابر رطوبت، تغییرات آب‌وهوایی، گرد و غبار و خاک خیلی زود دچار پوسیدگی و رنگ‌پریدگی شود، بهتر است مثلا برای ساخت نرده‌ها یا پله‌های چوبی به‌سراغ آن نروید. اگرچه چوب راش اصلاح‌شده یا حفاظت‌‌شده قابلیت تحمل رطوبت را دارد، اما واقعا قیمت آن زیاد است.
  • به‌مرور زمان بافت آن دچار ترک‌خوردگی یا پیچش می‌شود. اگر چوب راش بدون رنگ و جلا و به‌صورت طبیعی استفاده شود، به‌دلیل مواجهه با رطوبت احتمالا دچار ترک و شکاف می‌شود یا حتی بافت آن خم می‌شود.
  • کار با چوب راش در بعضی از افراد باعث بروز مسمومیت می‌شود.
  • در مقایسه با سایر انواع چوب طبیعی، چوب راش وزن بالایی دارد و ممکن است این مساله کار با آن را مشکل کند.

انواع چوب راش را بهتر بشناسید

ازآنجایی‌که درخت راش بیش از 650 گونه دارد، طبیعتا چوب راش نیز انواع مختلفی دارد. طبق ویژگی‌های ذکرشده در بخش‌های قبل، کاملا واضح است که چوب راش را می‌توان به عنوان نمونه چوب مناسب برای ساخت تختخواب دانست. در ادامه به جزئیات انواع آن اشاره خواهیم کرد.

چوب راش ایرانی

راش ایرانی یک بافت ریز و همگن دارد و معمولا رنگ آن از بیرون سفید مایل به صورتی و از داخل آن زرد روشن تا صورتی یا قرمز است. اگرچه کیفیت و دوام راش ایرانی قابل تحسین است اما چون بافت آن در مقایسه با انواع چوب راش اروپایی گره‌های بزرگی دارد، ممکن است این مساله روی جذب رنگ و یکنواختی رنگ‌کاری محصول نهایی اثر بدی بگذارد. چگالی چوب راش ایرانی حدود 0.6 تا 0.75 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.

چوب راش اروپایی

اگرچه رنگ آن کمی روشن‌تر از چوب راش ایرانی است اما پس از قرار گرفتن در معرض بخار، رنگ آن تیره‌تر می‌شود. در اصل راش اروپایی انواع مختلفی دارد که در کشور ما بیشتر واردات راش آلمانی و گرجستانی و حتی ترکیه‌ای انجام می‌شود. در این میان راش آلمانی بسیار با کیفیت، با چگالی بالا و مزایای منحصربه‌فرد است. به‌همین‌دلیل، قیمت بالاتری دارد.

چوب راش ترکیه‌ای اگرچه از نظر ظاهری شبیه چوب راش آلمانی است، اما واقعا کیفیت پایین‌تری دارد و محصولی مشابه راش گرجستانی است. معمولا از راش گرجستانی برای ساخت میز، کلاف مبل و درب و پنجره استفاده می‌کنند. می‌توان به صراحت اعلام کرد که یکی از پرمصرف‌ترین و ارزان‌ترین انواع چوب راش در ایران، راش گرجستانی است. در واقع اگرچه بافت آن گره زیادی ندارد اما دوام آن به راش آلمانی یا حتی ایرانی نمی‌رسد. این چوب برای سنین مختلف مانند کودک و سرویس خواب نوزاد نیز بسیار مناسب است.

کلام پایانی …
در این مطلب سعی کردیم شما را با ویژگی‌های کلی و جزئی چوب راش آشنا کنیم تا این‌بار با دقت بیشتری برای خرید محصولات چوبی منزل یا محل کار خود خواهید داشت.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید