سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی

بدون آنکه آگاه باشیم، سبک نئوکلاسیک به بخش‌های زیادی از طراحی داخلی منازل و محیط‌های اطراف ما رخنه کرده است. چراکه دیگر کسی پذیرش قوانین سفت و سخت طراحی کلاسیک را ندارد و هنوز سبک مدرن نتوانسته است جایگاه عمیقی در طراحی دکوراسیون همه منازل پیدا کند.

حدودا در قرن هجدهم بود که براساس تلفیق اصول دکوراسیون کلاسیک یونان و رم با عناصر مدرن معماری غرب، سبک جدید نئوکلاسیک معرفی شد. به‌همین‌دلیل، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که دکوراسیون نئوکلاسیک با وجود برخورداری از ظرافت و پیچیدگی‌های خاص سبک کلاسیک، دارای معیارهای سادگی سبک مدرن نیز است. بنابراین در پاسخ به سوال سبک نئوکلاسیک چیست؟ می‌توان گفت که چیزی بین سبک کلاسیک و مدرن است.

با گذشت زمان، از سبک نئوکلاسیک در طراحی وسایل منزل به‌خصوص مبلمان، لوستر و سرویس خواب نیز استفاده شد. به عنوان مثال اگر به یک اتاق نئوکلاسیک دقت کنید، تمامی اجزای به‌کاررفته مانند تخت خواب، پاتختی، میز آرایش و غیره ساده و متقارن هستند و ممکن است در قسمت‌های کمی از بدنه آن‌ها تزیینات زینتی یا نقوش ظریف دیده شوند. در ادامه به جزئیات بیشتری از اثرات سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون داخلی اشاره خواهیم کرد.

تفاوت سبک نئوکلاسیک و کلاسیک

می‌توان سبک کلاسیک را مادر سبک‌های مختلف معرفی کرد. علاقه‌مندی به اصالت و شکوه این نوع سبک و در عین حال توجه به سبک زندگی مدرن باعث شد که سبک نئوکلاسیک به‌عنوان نسل جدید سبک کلاسیک معرفی شود. در واقع هدف سبک نئوکلاسیک، ارائه زیبایی و شکوه سبک کلاسیک به روشی مدرن است. چراکه می‌تواند در عین به رخ کشیدن سادگی و ظرافت، ارتباط قوی با عناصر طبیعی سبک کلاسیک برقرار کند.
اغلب از سبک نئوکلاسیک برای طراحی خانه‌های بزرگ، ویلاهای دلباز و فضاهای لوکس و در عین حال مدرن استفاده می‌شود. به طور کلی از تفاوت‌های سبک نئوکلاسیک و کلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخلاف سبک کلاسیک که در آن شلوغی و به‌هم‌ریختگی یک نوع امتیاز است، در طراحی داخلی نئوکلاسیک جایگاهی برای استفاده از وسایل پر زرق‌وبرق و غیر ضروری وجود ندارد. چراکه هدف اصلی نشان دادن بهتر وسعت فضا است.
  • معمولا از مشاهده اشیا تزئینی و وسایل لوکس به‌کاررفته در دکوراسیون نئوکلاسیک، سادگی و دلپذیر بودن احساس می‌شود. درحالی‌که وسایل استفاده شده در سبک کلاسیک، معمولا خیلی شاهانه و دارای تزئینات برجسته هستند. فقط کافی است که به خطوط منحنی و منظم استفاده شده در حکاکی‌های مبل و نقوش پرده و تابلو فرش‌ها دقت کنید.

دکوراسیون خانه به سبک نئوکلاسیک

با وجود اینکه امروزه انواع سبک دکوراسیون داخلی وجود دارد، اما سبک نئوکلاسیک به‌دلیل تلفیقی بودن به یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های زیباسازی منازل تبدیل شده است. نباید فراموش کرد که سبک نئوکلاسیک در کنار ویژگی‌های طراحی مدرن، از عناصر کلاسیک نیز برخوردار است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به حداقلی‌های سبک ساده مینیمالیستی یا ساده‌گرایی رضایت نمی‌دهید و در عین حال به شلوغی و پیچیدگی‌های سبک کلاسیک حس خوبی ندارید، بهتر است برای دکوراسیون خانه به سبک نئوکلاسیک اقدام کنید. فقط کافی است که اصول سبک کلاسیک را به‌عنوان اصول پایه در نظر بگیرید و از وسایل مدرن برای چینش منزل استفاده کنید.

نحوه طراحی سرویس خواب نئوکلاسیک

ازآنجایی‌که کیفیت خواب شبانه تاثیر زیادی در کسب انرژی و بهبود روحیه ما دارد، تصمیم گرفتیم در مورد ویژگی‌های سرویس خواب نئوکلاسیک در بخشی جداگانه صحبت کنیم. امروزه بسیاری از زوج‌های جوان تمایل زیادی به سرویس خواب‌ سبک نئوکلاسیک نشان می‌دهند. چراکه می‌توانند با وجود آن در عین سادگی، زیبایی دکوراسیون اتاق خواب عروس را دو چندان کنند. از سایر مزایای خرید سرویس خواب نئوکلاسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه یک نوع طراحی ویژه. در واقع سرویس خواب‌ نئوکلاسیک یک طراحی بینابین دارد. نه تنها نشانه‌هایی از تزئینات ظریف در آن دیده می‌شود بلکه مشابه طراحی‌های مدرن، یک تناژ رنگی روشن و خنثی دارد. نوع زوایا و برش درنظرگرفته شده برای ساخت اجزای متفاوت این سبک سرویس خواب، ساده و در عین حال لوکس است. به‌همین‌دلیل، به‌راحتی می‌توان از انواع اکسسوری مدرن و کلاسیک در اتاق خوب استفاده کرد. قابل ذکر است که در سرویس خواب نئوکلاسیک، توجه به اصول هارمونی و تقارن اهمیت خاصی دارد.
  • استفاده از روکش پارچه‌ای. ازآنجایی‌که سرویس خواب دو نفره باید کمی لوکس و مجلل به نظر برسد، معمولا از روکش پارچه‌ای به رنگ کرم، سفید یا خاکستری برای این کار استفاده می‌شود. اصولا برخلاف مدل‌های مدرن، در طراحی نئوکلاسیک این روکش به طور کامل سرویس خواب را می‌پوشاند. از دیگر رنگ های نیز می‌توانید در این مدل برای سرویس خواب یک نفره با توجه به دکوراسیون اتاق نیز استفاده کنید.

سخن آخر
اساسا زندگی پرمشغله امروزی تمایل زیادی به ساده‌گرایی دارد. از طرفی نمی‌توان ضرورت وجود تزئینات ظریف و لوکس در منزل را نادیده گرفت. به‌همین‎دلیل، توصیه می‌کنیم پیش از طراحی دکوراسیون و معماری داخلی منزل خود، با یک طراح حرفه‌ای در مورد سبک نئوکلاسیک مشورت کنید. خوشبختانه این سبک تلفیقی توانسته است پاسخگوی سلایق مختلف بسیاری از افراد باشد و به‌خوبی رضایت خاطر آن‌ها را جلب کند!

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید