آنچه در مورد چیدمان دفتر خانگی لازم است بدانید

دفتر خانگی

اهمیت و نکات چیدمان دفتر کار خانگی

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، مشاغل جدیدی به بازار کار راه پیدا کرده‌اند که نیازی به فعالیت حضوری در یک مجموعه ندارند. از جمله فعالیت در بازارهای مالی دیجیتال، تدریس خصوصی آنلاین و انواع مشاغل تحت عنوان فری لنسری. از طرفی با شروع پاندمی کرونا که برخی از فعالیت‌ها و مشاغل به دلیل قرنطینه تعطیل یا نیمه تعطیل شدند، بسیاری از کمپانیها برای حل این مشکل، نیروهای خود را به صورت دورکاری به کار گرفتند. بنابراین تغییراتی در سبک اشتغال افراد در سرتاسر دنیا به وجود آمد و ایده دورکاری و انجام کار از منزل توسعه پیدا کرد. به همین دلیل در سال‌های اخیر نیاز به فراهم کردن یک دفتر کار خانگی یا اصطلاحا «هوم آفیس» افزایش چشمگیری داشته و بازار انواع تجهیزات اداری، لوازم هوم آفیس و همچنین دکوراسیون داخلی دفتر کار خانگی رونق پیدا کرده است.

بدیهی است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با بودجه‌ای مقرون به صرفه، بیشترین استفاده بهینه را از فضای مورد نظر خود به عنوان دفتر کار خانگی فراهم کنند. در این مطلب از «سایت بالسا چوب» به موضوع اهمیت چیدمان دفتر کار خانگی، نکات مهم در طراحی دفتر کار خانگی و چند ایده کاربردی برای افزایش بهره‌وری آن پرداخته‌ایم تا به عنوان یک راهنمای عمومی مورد استفاده قرار دهید.

اهمیت چیدمان مناسب دفتر کار خانگی

یک فضای مناسب و دلخواه برای کار، مهمترین نیاز اساسی فریلنسرها و افرادی است‌ که در منزل کار می‌کنند. بنابراین با توجه به نیاز فراهم کردن شرایط مطلوب و تمرکز برای انجام کار در فضای خانه، می بایست به نکات مهمی در دکوراسیون و چیدمان دفتر کار خانگی توجه شود. چرا که با چیدمانی اصولی می توانید مکانی کاربردی را به عنوان فضای کار در خانه ایجاد کنید. برای رسیدن به این منظور، با بررسی انواع ایده دکوراسیون داخلی دفتر خانگی می‌توانید بهترین ایده یا ترکیبی از چند سبک را برای داشتن دفتر کار خود به کار ببرید.

چیدمان دفتر خانگی

بررسی مکان مناسب برای دفتر کار خانگی

برای داشتن یک دفتر کار خانگی مناسب، می‌بایست با توجه به نوع کار و فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید، ابتدا تقسیم بندی فضای منزل را در نظر بگیرید و بررسی کنید کدام فضا برای چیدمان دفتر کار مناسب است. مثلاً اشغال کردن فضای استراحت و سالن نشیمن نمی‌تواند ایده مناسبی برای قرار دادن میز تحریر باشد. بنابراین در صورت عدم وجود اتاق اضافی برای اختصاص دادن به دفتر کار، قسمتی از خانه را که اغلب بدون استفاده است، به یک دفتر کار خانگی تبدیل کنید. به عنوان مثال فضای زیر شیروانی یا انباری در صورتیکه دارای نور و تهویه مناسب باشد، می‌تواند با قدری تغییرات به مکانی مناسب برای کار تبدیل شود. بنابراین در این بخش به بررسی چند پیشنهاد کاربردی برای استفاده از انواع فضای منزل به عنوان دفتر کار خانگی می‌پردازیم:

تقسیم اتاق خواب به عنوان دفتر کار خانگی

اگر در محل سکونت شما اتاق اضافی‌، فضای جانبی بلااستفاده یا انباری با تهویه و نور کافی برای ایجاد یک دفتر کار خانگی مناسب وجود نداشته باشد، می‌توانید بخشی از اتاق خواب را برای ایجاد دفتر کار خود آماده کنید. برای این منظور بهتر است دفتر کار خود را با یک پارتیشن از اتاق خواب جدا کنید تا علاوه بر شخصی تر کردن فضای کار خود، محیط اتاق خواب را با لوازم و وسایل کار خود شلوغ نکنید.

دفتر کار خانگی مخفی

با افزایش انواع طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه در صنایع مبلمان خانگی و اداری، از جمله محصولاتی که با اشغال کمترین فضا، کاربری متنوعی دارند؛ بهینه سازی فضاهای کوچک با استفاده از مبلمان چند منظوره میسر شده است. در نتیجه می‌توانید با انتخاب یک طراحی دکوراسیون خوب و چیدمان مناسب، دفتر کار خانگی حرفه‌ای و دوست داشتنی خود را داشته باشید. به عبارتی طراحی و اجرای یک دفتر کار خانگی که بخشی از تجهیزات آن از جمله میز تحریر و صندلی، یا کمد لوازم به صورت مخفی اجرا شده است، بهترین راه حل برای ایجاد یک دفتر کار خانگی کاربردی در فضای محدود است.

استفاده از زیر پله برای دفتر کار خانگی

استفاده از فضای راهرو و زیر پله می‌تواند یکی از راه حل‌های کاربردی برای چیدن لوازم دفتر کار خانگی کوچک و شخصی باشد. به این ترتیب می‌توانید بدون تغییر چیدمان و دکوراسیون اصلی خانه، یا اشغال اتاق خواب و سالن پذیرایی، از زیر پله یا راهرو به عنوان فضایی برای ایجاد یک دفتر کار خانگی دنج استفاده کنید.

 

دفتر کار خانگی در زیر پنجره

با بررسی ایده‌های طراحی دفتر کار خانگی، گاه از فضاهایی غیر معمول می‌توان برای کاربری متفاوت استفاده کرد. یکی از این ایده‌های خلاقانه، استفاده از فضای زیر پنجره است که به دلیل بهره‌مندی از نور طبیعی و امکان تهویه راحت هوا، انتخابی جذاب برای داشتن دفتر کار خانگی محسوب می‌شود.

از طرفی می‌توانید حتی از فضای پشت پنجره برای قرار دادن چند گلدان زیبا و ایجاد منظره‌ای دلچسب استفاده کنید، تا در ساعات کاری خود از انرژی خوب فضا سرشار شوید. برای این کار می‌توانید بخش داخلی و بیرونی زیر پنجره را در صورت نیاز با کمترین لوازم و امکانات توسعه دهید، تا بتوانید برای قرار دادن لوازم کار خود، همچنین لوازم تحریر و گل و گیاه برای زیباتر کردن چیدمان استفاده کنید.

دفتر کار خانگی در آشپزخانه

بدیهی است که در حالت کلی، آشپزخانه برای ایجاد یک دفتر کار خانگی فضای مناسبی نیست. اما در صورت کمبود جا می‌توانید از گوشهء آشپزخانه به عنوان فضای کار استفاده کنید. بهتر است این قسمت، محل رفت و آمد مداوم سایر افراد نباشد تا تمرکز شما بهم نخورد. همچنین دور از اجاق گاز باشد تا علاوه بر حفظ امنیت و پیشگیری از حوادث، تا جای ممکن از فضای طبخ غذا دور باشید. از همه مهمتر باید قسمتی از آشپزخانه را به این کار اختصاص دهید که نور کافی و امکان تهویه مناسب هوا وجود داشته باشد. همچنین برای استفاده از آشپزخانه به عنوان دفتر کار خانگی بهتر است از لوازم و میز تحریر پرتابل یا مخفی که فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند استفاده کنید.

اصول چیدمان و دکوراسیون دفتر کار خانگی

از آنجایی که در طول شبانه روز، مدت زمان زیادی را برای اشتغال در دفتر کار خود سپری می‌کنید، باید در انتخاب لوازم، دکوراسیون و چیدمان دفتر کار خانگی مورد نظر نکاتی را رعایت کنید تا به نتیجه بهتری برسید. مهمترین این نکات عبارتند از:

انتخاب میز و صندلی

با توجه به اینکه در زمان دورکاری در دفتر کار خانگی خود، زمان زیادی را باید پشت میز و صندلی بگذرانید، حتما از میز و صندلی استاندارد و مناسب استفاده کنید. به این طریق علاوه بر جلوگیری از ایجاد مشکلات ستون فقرات ناشی از نشستن طولانی، کمتر خسته شده و راندمان کار خود را بهبود می‌بخشید. برای این منظور هنگام خرید میز تحریر و صندلی حتما راحتی صندلی و ارتفاع میز کار را در نظر بگیرید.

تهیه قفسه، کمد و دراور

اینکه شما در دفتر کار خانگی خود چه کار و فعالیتی انجام می‌دهید، تعیین کننده انتخاب نوع لوازم و مبلمانی است که باید در این مکان قرار دهید. بنابراین بر حسب نیاز خود، از انواع قفسه، کمد لباس و دراور در ابعاد مناسب استفاده کنید تا بتوانید علاوه بر جلوگیری از آشفتگی و بی نظمی، به بهترین شکل لوازم خود را ساماندهی کرده و از حداقل فضا، حداکثر استفاده را بکنید. همچنین یک کتابخانه چند منظوره که دارای چند قفسه، کشو و کمد است می‌تواند جایگزین مناسبی برای خرید دراور، قفسه و کمد به صورت مجزا باشد. در نتیجه می‌توانید از حداقل فضا حداکثر استفاده را داشته باشید.

دراور برای دفتر خانگی

انتخاب رنگ مناسب

فراموش نکنید که دفتر کار خانگی باید آرامش بخش باشد. همچنین برای حفظ تمرکز در حین انجام کار، بهتر است از به کارگیری تعدد و تنوع رنگ، به ویژه رنگ‌های تند و تیره در اتاق کار خود اجتناب کنید. رنگ‌های تیره باعث احساس افسردگی و خمودگی می‌شوند و در دراز مدت بر بینایی تاثیر منفی می‌گذارند. از طرفی رنگ‌های تند و تنوع بیش از حد رنگ‌ در محیط کار، باعث حواس پرتی و عدم تمرکز کافی می‌شوند. بنابراین در طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار، بهتر است با توجه به سلیقه و روحیه خود، از رنگ‌های هم‌خانواده و در عین حال آرامش بخش و ملایم استفاده کنید.

تامین نور مناسب

انتخاب قسمتی از خانه که نزدیک پنجره است و نور طبیعی و کافی دریافت می‌کند، در اولویت قرار دارد. اما اگر دفتر کار خانگی شما نور کافی ندارد، با نصب منبع نور و چراغ مناسب مانند چراغ مطالعه بزرگ با پایه بلند که قابلیت تنظیم میزان نور به راحتی امکان پذیر باشد، می‌توانید این مشکل را حل کنید. همچنین بهتر است با حذف پرده های ضخیم، در طول روز از نور طبیعی خورشید نیز استفاده کنید تا علاوه بر جذب ویتامین دی، از نور کافی برخوردار شوید.

استفاده از گیاهان طبیعی

کمتر کسی است که با دیدن رنگ سبز یک برگ یا رنگ صورتی یک گل زیبای بهاری سر شوق نیاید و احساس بهتری نداشته باشد. بنابراین برای دکوراسیون دفتر کار خانگی خود از وجود گل و گیاه طبیعی غافل نشوید. استفاده از  گلها و گیاهان طبیعی در دفتر کار باعث شادابی، افزایش انگیزه و دفع انرژی منفی می‌شود، در نتیجه راندمان کار شما بهبود می‌یابد. اما در صورتیکه فضای مورد نظر طوری است که نمی‌توانید از گیاه طبیعی استفاده کنید، حداقل از انواع مصنوعی ولی با کیفیت که شبیه به گیاهان طبیعی هستند برای زیباسازی و روح بخشی به فضای اتاق کار خود استفاده کنید.

اجتناب از تزیینات اضافی

از قرار دادن مجسمه بزرگ یا اشیا غیر کاربردی در چیدمان دفتر کار خانگی اجتناب کنید، چرا که علاوه بر اشغال بیهوده فضا، محیط کار را شلوغ می‌کند. از طرفی چیدن بعضی از لوازم مورد علاقه شما مانند چند قلم لوازم تحریر فانتزی برای تزیین میز تحریر و یا چند اشیا مینیمال و جذاب برای تزیین کتابخانه، می‌تواند محیط کار شما را به فضایی دلچسب تبدیل کند.

کتابخانه برای دفتر خانگی

ویژگی‌های مهم دفتر کار خانگی

بدیهی است کار در خانه همان‌قدر که داری مزیت است، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال زمانی که در خانه کار می‌کنید، در صورت آنکه به تنهایی زندگی نکنید احتمال پیدا کردن فضایی ساکت که بتوان به راحتی تمرکز کرد، اغلب به راحتی میسر نمی‌شود. با این حال حذف هزینه رفت و آمد به محل کار خارج از منزل و امکان آزادی عمل، از مزایای دورکاری هستند. اما یک دفتر کار خانگی مناسب می‌بایست داری چند ویژگی اساسی باشد تا بر راندمان کار شما تاثیر منفی نگذارد. مهمترین این ویژگی‌ها عبارتند از:

نور کافی

نور محیط دفتر کار خانگی باید طوری باشد که چشم خسته نشود و از طرفی در صورت استفاده مداوم از صفحه نمایش مونیتور یا لپتاپ، بینایی شما آسیب نبیند. نور بسیار کم می‌تواند باعث ایجاد حس خواب آلودگی شود، از طرفی نور بیش از حد زیاد,، در طولانی مدت بر روی بینایی و مغز تأثیر سو دارد. در نتیجه نور اتاق کار را بر اساس استاندارد مناسب تنظیم کنید.

تهویه هوا و دمای مناسب

گردش جریان هوا و دمای معتدل محیط کار، تاثیر بسیار مهمی بر عملکرد شما دارد. بنابراین در صورت نیاز، با نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی مناسب، دمای اتاق کار خود را معتدل کنید. همچنین در صورت دسترسی به پنجره، از این بخش به عنوان راهی بدون هزینه برای تهویه هوا استفاده کنید. در غیر این صورت در صورت کار در فضای کوچک و بسته مانند اتاق زیر شیروانی یا انباری به عنوان دفتر کار خانگی، تهیه یک هواساز کوچک می‌تواند بر حفظ سلامتی شما تاثیر به سزایی داشته باشد.

میز تحریر برای دفتر خانگی

عدم وجود صدا و شلوغی

برای داشتن تمرکز و راندمان کاری مفید، یک دفتر کار خانگی باید دور از منبع صدا مانند تلویزیون و فضای شلوغ خانه باشد. ولی اگر به دلایلی دفتر کار شما در معرض شلوغی و صداست، بهتر است در صورت امکان از روش‌های عایق سازی صدا استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

یک دفتر کار خانگی حتی اگر کوچک و با حداقل امکانات باشد، در صورتیکه با سلیقه و چیدمان اصولی مهیا شود، نه تنها کاربردی و الهام‌بخش است و به شما کمک می‌کند تا بر کار خود تمرکز کنید، بلکه محیطی دلپذیر را برای فعالیت شما فراهم می‌کند. آنچه که لازم است برای دکوراسیون و طراحی دفتر کار خانگی خود بدانید این است که مهم نیست چه مقدار هزینه می‌کنید یا چه لوازم و مبلمانی برای تجهیز اتاق به کار می‌برید، بلکه کاربردی بودن لوازم دفتر کار مهم است. بنابراین با برنامه‌ریزی، خلاقیت و رعایت اصولی که در این مطلب عنوان شد می‌توانید یک دفتر کار خانگی ایده‌آل برای خود مهیا کنید. فراموش نکنید که یک فضای کار خوب نه تنها به شما کمک می‌کند تا وظایف شغلی خود را به بهترین شکل انجام دهید، بلکه می‌تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره لوازم و مبلمان اداری از جمله خرید کتابخانه و لوازم چند منظوره برای دکوراسیون و طراحی دفتر کار خانگی، می‌توانید با راه‌های ارتباطی «سایت بالسا چوب» تماس حاصل نمایید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید