علت سر و صدای تخت چیست؟ ۶ راه حل برطرف کردن صدای جیرجیر تخت خواب

صدای تخت

همه ما برای یک بار همه که شده به صدای جیر جیر تخت خواب بر خورد کرده‌ایم. می‎‌توانیم بگوییم که صدای جیر جیر تخت خواب یکی از شایع‌‎ترین و عمومی‎‌ترین مشکل بین تخت خواب‎‌ها می‎‌باشد که همه ما دچارش شده‌‎ایم. صدای جیر جیر تخت خواب شاید به ظاهر مشکل کوچکی باشد، اما همراه با خود مشکلات بزرگ‎تری را به همراه دارد! تداوم صدای تخت خواب باعث برهم زدن آرامش و خواب شبانه می‎‌شود و نداشتن خواب کافی و کامل در شب باعث کاهش کیفیت زندگی روزانه و حتی مشکلات جدی‎‌تر در سلامت جسم و روان ما می‎‌شود. عوامل بسیار زیاد و متعددی هستند که باعث ایجاد سر و صدا در تخت خواب می‌‎شود. اما نگران نباشید تک تک این عوامل درمان مخصوص به خود را دارند. اما در ابتدا بهتر است که بیشتر با علت صدای تخت آشنا شویم. در ادامه‎‌ی این مطالب جواب سوال، چرا تخت خواب صدا می‌‎دهد؟ را پیدا خواهیم کرد و به بررسی علت صدای تخت می‌‎پردازیم.

علت صدای تخت

خیلی از ما فکر می‎‌کنیم که تنها دلیل اصلی صدای جیر جیر تخت خواب، به علت کیفیت بد تخت خواب است. اما بهتر است بدانید که صدا در تخت خواب‎‌های با کیفیت نیز امکان ایجاد شدن دارد. به همین دلیل است که ما نمی‌‎توانیم بگوییم که صدای جیر جیر تخت خواب رابطه مستقیمی با کیفیت تخت خواب دارد. همان طور که در قسمت بالا گفتیم: علت صدای تخت خواب به عوامل بسیار گوناگونی مرتبط می‎‌شود. مهم‌ترین علت صدای تخت و یا جیر جیر کردن تخت خواب عبارتند از:

تشک‌های فنری

اولین علت صدای تخت که آن را باهم بررسی می‎‌کنیم، تشک‎‌های فنری هستند. تشک‌‎های معمولی فنری و یا حتی تشک‎‌های طبی فنردار، یک طول عمر مشخصی دارند. که پس از گذر از زمان طول عمر، تشک‌‎ها شروع به فرسوده شدن می‎‌کنند و فنرهای آنها به هم ساییده می‎‌شود. پس بدانید که صدای خارج شده از تشک به علت فنرهای داخل آن است. نوع دیگری از تشک‎‌ها که به آن تشک‎‌های فنردار متصل می‎‌گویند، پس از اینکه به سر و صدا بیفتند دیگر قابل استفاده نیستند! چراکه به دلیل نزدکی فنرها به یکدیگر، این سر و صدای ایجاد شده بسیار زیاد است، به نحوی که باعث بر هم زدن خواب و آرامش شما می‎‌شود. اما نوع دیگری از تشک‎‌ها که به آن تشک‎‌های فنردار منفصل می‌‎گویند، زمانیکه به سر و صدا می‎‌افتند به علت اینکه فاصله بین فنرهایشان کم است، سر و صدای کمتری را نسبت به تشک‌‎های متصل ایجاد می‎‌کنند.

مقاله پیشنهادی: تخت خواب چوبی بهتر است یا فلزی؟

علت صدای تخت

تنظیم نبودن مکان تشک نسبت به قاب تخت

دومین علت صدای تخت خواب دو نفره یا تک نفره می‎‌تواند قاب درونی تخت خواب باشد. هنگام نصب تشک بر روی قاب تخت، حتما توجه داشته باشید که تشک دقیقا در مرکز قاب تخت قرار گیرد به نحوی که فاصله‎‌های تشک از چهارچوب تشک به یک اندازه باشد. در غیر این صورت و حتی با چند درجه انحرافی تشک شما شروع به سر و صدا کردن می‌‎کند.

تراز نبودن وضعیت تخت نسبت به زمین

در هنگام نصب تخت خواب، حتما به یاد داشته باشید که بهتر است سطحی را انتخاب کنید که به صورت ایده‌‎آل بدون شیب و یا با کمترین شیب و ناهمواری‌ها است. چرا که نصب شدن تخت خواب در سطحی که شیب‌دار و یا دارای ناهمواری‎‌های متعددی است، علاوه‌بر اینکه باعث ایجاد سر و صدا در تخت می‌‎شود، به مرور زمان چهارچوب و نقطه‎‌های اتصال تخت را فرسوده می‌‎کند.

مقاله پیشنهادی: سرویس خواب سفید یا قهوه‌ای؟

استحکام پیچ‌ها و اتصالات تخت خواب

یکی دیگر از علت صدای تخت خواب، پیچ‎‌ها و اتصالات موجود در تخت هست. بهتر هست که هر چند وقت یکبار پیچ‌‎ها و اتصالات تخت را بررسی کنید تا متوجه شل شدن و یا هرز شدن آن بشوید. چراکه شل شدن و هرز شدن پیچ‎‌های تخت خواب باعث ایجاد سر و صدای بیش از اندازه در هنگام خوابیدن بر روی تخت می‎‌شود.

قاب تخت خواب

اگر تخت خواب شما چوبی است و سر و صدای زیادی می‌‎کند، بهتر است در اولین قدم از سلامت قاب تخت خواب خود مطمئن شوید. چراکه علل اصلی سر و صدا در تخت خواب‎‌های چوبی قاب آن می‎‌باشد.

 تخت خواب بی‎‌کیفیت و ارزان

در تخت خواب‎‌های چوبی، کیفیت ساخت و نوع چوب تخت خواب، رابطه تاثیرگذاری بر روی صدای تخت خواب دارد. بهتر است که در هنگام خرید تخت خواب‎‌ یک نفره و خصوصا دو نفره چوبی از فروشنده راجع به کیفیت تخته‎‌های موجود در تخت خواب چوبی مدنظر خود اطلاعات دریافت کنید.

رفع سر و صدای تخت خواب

فرسودگی تخت خواب

در بیشتر اوقات بخصوص اگر تخت خواب شما از جنس چوب باشد، ممکن است که علت جیر جیر کردن تخت به دلیل فرسودگی تخت باشد. البته طبیعی است که پس از استفاده مداوم و گذشت چندین سال، تخت خواب دیگر سلامت روزهای اول خود را نداشته باشد و دچار فرسودگی شود.

آکبند و نو بودن تخت خواب

اگر شما به تازگی یک تخت خواب جدید خریداری کرده‌‎اید و سر و صدایی با خود به همراه دارد، نگران نباشید. چرا که آکبند بودن تخت خواب، به دلیل وجود اتصالات نو و تازه باعث ایجاد سر و صدا می‎‌شود. اما خیالتان راحت، به مرور زمان این مهره‌‎ها به اصطلاح جا می‌‎افتند و صدای جیر جیر تخت قطع می‎‌شود.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید تخت خواب

راه حل‎‌های رفع سر و صدای تخت خواب

حال که دلایل مختلف صدای جیر جیر تخت خواب را با یکدیگر بررسی کردیم، می‎‌رویم به سراغ راه حل‎‌های رفع سر و صدای تخت خواب:

بررسی تمام اجزای تخت

سر و صدا و یا جیر جیر تخت خواب ممکن است ناشی از شکستگی و خرابی بخشی از تخت خواب باشد. چک کردن و بازرسی اجزا مختلف تخت خواب، این امکان را به شما می‌‎دهد که به راحتی بتوانید منشا این صداها را بیابید و در نهایت اقدام به رفع سر و صدای تخت خواب کنید.

تشک‌های فنری

مورد بعدی تشک است. همان طور که در قسمت‎‌های بالاتر گفتیم: تشک‌‎های فنردار به دلایل گفته شده ممکن است باعث ایجاد سر و صدا شوند. شما می‌‎توانید این سر و صداهای به وجود آمده را با روغن کاری و یا تعوض و تعمیر فنرها از بین ببرید.

استفاده از کالای خواب متناسب با شما

اگر شما درشت اندام هستید و یا وزن بالایی دارید بهتر است که به سمت تشک‎‌های فنری نروید، چراکه اینگونه تشک‎‌ها به سرعت باعث ایجاد سر و صدا برای شما می‌‎شوند.

صدای جیر جیر تخت خواب

تنظیم مکان قرارگیری تشک

همان طور که در قسمت‌‎های بالا به آن اشاره کردیم، چفت کردن تشک در مرکز تخت خواب بسیار اهمیت دارد. چرا که با تنظیم کردن تشک در مرکز تخته‌‎ی تخت خواب، علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از ایجاد سر و صدا می‎شود، باعث افزایش طول عمر تشک نیز می‎‌شوند.

تغییر مکان و نصب استاندارد تخت

اگر تخت خواب یا سرویس حواب یک نفره یا دونفره شما در مکانی ناهموار، شیب‌دار و غیر مسطح است، بایستی که تخت خواب خود را به محیط دیگری انتقال دهید تا سر و صدا و جیر جیر ایجاد شده در تخت رفع شود.

محکم کردن اتصالات

شل شدن و یا هرز شدن اتصالات و پیچ‎‌های موجود در تخت و چهارچوب آن، یک عامل مهم در ایجاد صدای جیر جیر تخت خواب است. پیچ‎‌ها پس از مدتی استفاده مدام از تخت به سرعت شل می‎‌شوند. برای رفع سر و صدای ناشی از آن می‎‌توانید آن را اندکی روغن کاری کنید و یا پیچ‎‌ها را مجدد سفت کنید. این کار باعث رفع سر و صدای تخت خواب می‎‌شود.

کلام آخر

وجود خوابی با کیفیت و کامل علاوه‌بر بهبود کیفیت زندگی، بر روی سلامتی جسم و روح نیز تاثیر مستقیمی دارد. به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می‌‎کنیم که اگر صدای جیر جیر تخت باعث برهم زدن خواب و آرامش شبانه شما می‌‎شود، هر چه سریع‌تر برای رفع سر و صدای تخت خواب خود اقدام بفرمایید. آرامش و خوابی خوش رو برایتان آرزومندیم.

سوالات متداول

  • تخت های فلزی هم ممکن است که سر و صدا ایجاد کنند؟

بله. در تخت خواب‎‌های فلزی بیشترین علت ایجاد سر و صدا یا جیر جیر تخت خواب، پیچ و مهره‌‎های فلزی آن هست که می‎‌توانید آن را با اندکی روغن کاری رفع کنید.

  • چرا تخت خواب‎‌های نوجوانان زودتر از دیگر تخت خواب‎‌ها به سر و صدا می‎‌افتند؟

به دلیل انرژی فراوان و بیشتری که افراد در سنین نوجوانی دارند قطعا فعالیت و تحرک آنها بیشتر نیز است، این می‌‎تواند یکی از اصلی‎‌ترین دلایل این اتفاق باشد.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید