تشک طبی بهتر است یا فنری؟ بررسی و مقایسه ویژگی‌ها

بررسی تشک فنری

خیلی از خریداران هنگام خرید تشک، می‌خواهند بدانند که تفاوت تشک طبی و فنری چیست؟ با خرید بهترین تشک طبی، می‌توانید مطمئن باشید که از دردهای مفصلی و کمردرد در امان خواهید بود؛ اما این تشک‌ها هم معایبی دارند که باعث برتری تشک‌های فنری یا طبی فنری نسبت به آن‌ها می‌شود.

مقایسه و تفاوت های تشک طبی و فنری

واقعیت این است که حتی بهترین تشک بازار هم، ممکن است معایبی داشته باشد که باعث صرف‌نظر شما از خرید آن شود. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم به بررسی انواع تشک طبی یا فنری و همچنین فرق تشک فنری با طبی فنری بپردازیم و مزایا و معایب هر کدام را بررسی کنیم.

تشک طبی، مناسب برای جلوگیری از کمردرد

در ساخت تشک‌های طبی به‌جای فنر، از فوم استفاده شده است. این فوم‌ها از مواد صنعتی مختلفی مثل:

  • پلی فوم (پلی‌اورتان فوم)
  • مموری فوم
  • لاتکس فوم
  • ژل فوم (تشک‌های ژل‌دار)

ساخته شده‌اند. این مواد، هوا را به‌گونه‌ای داخل لایه‌های مختلف تشک محبوس می‌کنند که فشار به‌درستی در تمام سطح آن پخش شود. این نوع تشک‌ها به تشک طبی مخصوص دیسک کمر هم معروف هستند؛ زیرا ساختار آن‌ها به‌گونه‌ای است که فشار اضافی را از مهره‌های کمر برمی‌دارد و به قرارگیری صحیح کمر روی تشک کمک می‌کند.

ما در مقاله دیگری با عنوان بهترین تشک طبی برای دیسک کمر، این تشک‌ها را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد خرید تشک خواب طبی دارید، ابتدا این مقاله را بخوانید.

تفاوت های تشک طبی و فنری

مزایا و معایب تشک طبی چیست؟

مزایا و معایب تشک‌های طبی را می‌توانید در جدول زیر بخوانید. اگر قصد خرید تشک طبی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه خرید تشک خوشخواب در سایت بالسا سر بزنید. تشک‌های طبی بالسا از بهترین متریال ساخته شده‌اند و می‌توانند در عین ایجاد راحتی، به حفظ سلامت جسم شما هم کمک کنند.

 

مزایا معایب
شکل‌دهی به کمر متناسب با فرم بدن وزن بالا
کاهش فشار روی مهره‌ها و کمک به تسکین دردهای مفصلی قیمت بالاتر نسبت به تشک‌های فنری
گرفتن لرزش ناشی از حرکت (به‌خصوص در تخت‌های دونفره) مشکل گرم‌شدن تشک در برخی مدل‌های ارزان‌تر
پشتیبانی مناسب از تمام اعضای بدن (از نوک انگشت پا تا سر) بوی بد تشک نو (در برخی مدل‌ها)
نرمی قابل‌قبول تشک در عین یکپارچگی ساختار انعطاف و جهش کم تشک
صدای خیلی کم سفتی بیشتر تشک در مناطق سردسیر و نرمی بیشتر آن در مناطق گرمسیر
کمک به بهبود تنفس حین خواب (مناسب برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی)

 

بررسی انواع تشک فنری

اصلی‌ترین تفاوت تشک طبی و فنری، در ساختار آن‌هاست. در ساخت تشک‌های فنری از صدها فنر همراه با لایه‌های نرم اضافی استفاده شده است که به پشتیبانی از بدن هنگام خواب و ایجاد راحتی کمک می‌کنند. برخی افراد تشک‌های فنری را به دلیل احساس راحتی بیشتر ترجیح می‌دهند. این تشک‌ها به‌خصوص برای افرادی که وزن بیشتری دارند، نسبت به تشک‌های فومی راحت‌تر هستند.

بررسی تشک طبی و فنری

تعداد فنرها در ایجاد راحتی بیشتر توسط تشک موثر است. بهترین تشک‌های فنری دونفره بازار، حدود ۴۰۰ عدد فنر دارند. بااینحال تعداد فنرها تنها عامل موثر در افزایش کیفیت تشک نیست. برای مثال در برخی مدل‌های فنری، از لایه‌های فوم برای پوشاندن فنرها و یک لایه اضافی فوم روی تشک استفاده شده است؛ کیفیت این فوم‌ها، ضخامت و جنس مواد صنعتی آن‌ها، روی کیفیت نهایی تشک موثر است. علاوه‌براین، ضخامت فنرها، نوع و میزان انعطاف آن‌ها هم روی سفتی یا نرمی تشک تاثیر می‌گذارد.

انواع تشک‌های فنری بازار عبارت‌اند از:

  • تشک فنری متصل: در این تشک‌ها فقط از یک فنر استفاده شده که داخل بافت تشک، به‌صورت مارپیچی پیچیده شده است.
  • تشک فنری منفصل (پاکتی): در این تشک‌ها فنرها به‌صورت جداگانه داخل پاکت‌هایی قرار گرفته‌اند.
  • تشک فنری آفست: این تشک‌ها شبیه تشک‌های فنری پاکتی هستند، اما فنرهای آن‌ها با سیم به هم وصل شده است.
  • تشک طبی فنری

فرق تشک فنری با طبی فنری چیست؟

تشک‌های طبی فنری، از چند لایه مختلف تشکیل شده‌اند. در این تشک‌ها معمولا یک لایه فشرده به‌عنوان پایه تشک و از جنس فوم وجود دارد. بعد از این لایه، فنرها قرار گرفته‌اند که معمولا با لایه‌هایی از فوم پوشانده شده‌اند. این تشک‌ها هم مزیت انعطاف‌پذیری بالای تشک‌های فنری و هم مزیت راحتی زیاد تشک‌های طبی را در خود دارند.

مزایا و معایب تشک فنری

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب تشک‌های فنری را بخوانید. فراموش نکنید که این تشک‌ها، نسبت به تشک‌های طبی، پشتیبانی کمتری از ستون مهره‌ها دارند. به همین دلیل اگر قصد خرید تشک فنری دارید، بهتر است حداقل از یک بالش طبی برای حفظ سلامت گردن و کمر خود کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این نوع بالش‌ها، صفحه خرید بالش طبی در سایت بالسا را ببینید.

 

مزایا معایب
قیمت کمتر انتقال لرزش بیشتر
انعطاف و جهش بیشتر صدای بیشتر به دلیل وجود فنر
گردش هوای عالی و ایجاد خنکی احتمال فرورفتن با گذشت زمان (به‌خصوص در مدل‌های ارزان‌تر)
مناسب برای افراد سنگین‌وزن نیاز به پشت‌ورو کردن تشک برای جلوگیری از فرورفتگی
پشتیبانی مناسب از کمر و ستون مهره‌ها

 

تشک طبی بهتر است یا فنری؟

به‌طور کلی، تشک‌های طبی برای افرادی که مشکل کمر یا گردن دارند و تشک‌های فنری و طبی فنری، برای افرادی که وزن بیشتری دارند، مناسب‌تر هستند. البته انتخاب یک تشک طبی، به‌تنهایی برای بهبود کمردرد کافی نیست؛ بلکه نوع بالش و از همه مهم‌تر، نحوه خوابیدن هم روی کاهش دردها موثر است. (اگر کمردرد یا مشکل سیاتیک دارید، حتما مقاله دیگر ما را با عنوان نحوه خوابیدن برای درد سیاتیک بخوانید.)

در جدول زیر، می‌توانید به‌صورت خلاصه مقایسه‌ای را بین ویژگی‌های تشک طبی و فنری انجام دهید.

 

عامل اثرگذار تشک طبی تشک فنری
دما و تنفس‌پذیری انتقال بیشتر گرما

گردش هوای کمتر

خنک‌تر

گردش هوای بیشتر

گرفتن لرزش عالی متوسط
جهش تشک کم زیاد
میزان فرورفتن تشک هنگام خوابیدن یا نشستن متوسط کم
پشتیبانی از فرم طبیعی بدن عالی

پشتیبانی متعادل از کل بدن

ناهمگون
دوام زیاد (۸ تا ۱۲ سال) متوسط (۵ تا ۸ سال)
کاهش فشار روی مهره‌ها عالی کم
قیمت زیاد کم
کاهش کمردرد عالی متوسط (مدل‌‌های پاکتی و آفست مناسب‌تر هستند.)
نحوه خوابیدن فرد مناسب‌تر برای افرادی که به پهلو يا روی شکم می‌خوابند. مناسب‌تر برای افرادی که روی کمر می‌خوابند.
تحمل وزن بالا متوسط عالی
وزن تشک زیاد متوسط
نیاز به پشت‌ورو کردن تشک ندارد دارد (هر ۳ تا ۶ ماه)

 

انتخاب تشک طبی یا فنری، در نهایت به ترجیحات شخصی شما و هدفتان از خرید بستگی دارد. همچنین بودجه شما هم نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب نوع تشک دارد. هر کدام از این تشک‌ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ ولی در نهایت، تولیدکننده‌ها تلاش می‌کنند بهترین تشک طبی، فنری یا طبی فنری را تولید و به بازار عرضه کنند.

برای کودک تشک طبی بهتر است یا طبی فنری؟

یکی از سوالات پرتکرار والدین درباره تفاوت تشک طب و فنری، این است که برای کودک تشک طبی بهتره یا طبی فنری. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که برای انتخاب تشک نوجوان در سن رشد، کودک و نوزاد، بهتر است سراغ تشک‌های طبی نروید؛ زیرا ستون مهره‌ها و استخوان‌بندی کودکان و نوجوانان در سن رشد، هنوز کامل نشده است. به همین دلیل تشک طبی، نمی‌تواند به‌خوبی از فرم بدن آن‌ها محافظت کند. علاوه‌براین، تشک‌های طبی دارای فوم‌هایی هستند که ممکن است در کودکان و نوزادان، ایجاد حساسیت کنند.

فواید تشک طبی برای بدن

خرید بهترین مارک تشک طبی، فنری و طبی فنری

در این مطلب به بررسی تفاوت تشک طبی و فنری پرداختیم و تلاش کردیم به سوال پرتکرار «تشک طبی بهتر است یا فنری» پاسخ دهیم. تفاوت تشک طبی و فنری، در مواد تشکیل‌دهنده و نوع ساختار آن‌هاست. تشک‌های طبی از فوم و تشک‌های فنری از فنرهای پیچیده ساخته شده‌اند. همچنین فرق تشک فنری با طبی فنری، این است که تشک‌های طبی فنری هم از فوم و هم از فنر ساخته شده‌اند.

برای انتخاب بهترین مارک تشک، باید به نیاز، وضعیت سلامتی و همچنین بودجه خود توجه کنید. برای خرید بهترین تشک طبی، لازم است هزینه زیادی صرف کنید؛ ولی اگر دچار دردهای مفصلی یا کمردرد هستید، این تشک‌ها انتخاب بهتری هستند.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین تشک و سرویس‌خواب‌های بازار به صفحه خرید سرویس خواب یک نفره و خرید سرویس خواب دو نفره در سایت بالسا سر بزنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید