مهمترین موارد در چیدمان اتاق خواب یک نفره

چیدمان اتاق برای یک نفر

اتاق خواب هر فرد، مهمترین بخش خانه برای او خواهد بود. فضایی که در آن، بیشترین ساعات روز را می‌گذراند یا خلوت خود را پر می‌کند. به همین خاطر، چیدمان این بخش از خانه خیلی اهمیت دارد. در چیدمان اتاق یک نفره برای خود یا فرزندتان، لازم است که سلیقه، خلق و خو، ویژگی‌های شخصیتی، رنگ مورد علاقه، متریال مورد نظر، سن و همینطور جنسیت را در نظر بگیرید تا چیدمان اتاق به بهترین نحو صورت بگیرد. در این مطلب از مجله بالسا با ما باشید تا توضیحات مهمی در خصوص  نکات قابل توجه در چیدمان اتاق خواب یک نفره با شما در میان بگذاریم.

موارد قابل توجه موقع طراحی اتاق خواب یک نفره

  • سن و جنسیت فرد
  • متراژ اتاق و فضای در دسترس
  • نورپردازی
  • بودجه

سن و جنسیت؛ ۲ فاکتور مهم در چیدمان اتاق خواب یک نفره

اگر می‌خواهید اتاق خواب برای کسی طراحی و دکور کنید، باید حتما سن فرد و جنسیت او را در نظر داشته باشید.

اگر اتاقی برای نوزاد طراحی می‌کنید، خوب است بدانید که رنگ‌های روشن مانند آبی روشن، کرمی، خاکستری یا رنگ‌های خنثی برای آن‌ها بهترین خواهد بود.  اگر چیدمان اتاق خواب یک نفره برای کودک تدارک می‌بینید، بهتر است توجه کنید که چه رنگ‌هایی دوست دارد، چه شخصیت کارتونی را علاقه‌مند است یا از چه حیوانی خوشش می‌آید. بدین ترتیب کار شما راحت تر خواهد بود. سلیقه او را، موقع انتخاب سرویس خواب، کمد، پرده و دیگر لوازم هم در نظر داشته باشید. سعی کنید فضایی برای بازی کردن کودک نیز خالی بگذارید.

طراحی اتاق خواب یک نفره

اگر چیدمان اتاق خواب را برای نوجوان انجام می‌دهید، توجه داشته باشید که حتما با او مشورت کنید و سلیقه شخصی‌اش را در کار دخیل نمایید تا حس بهتری به اتاقش پیدا کند. توجه داشته باشید که اتاق محل درس خواندن او نیز هست. پس حتما خرید میز تحریر هم باید جز برنامه‌ها و اولویت‌هایتان باشد.

در طراحی اتاق خواب یک نفره برای فرد بزرگسال نیز، باز لازم به ذکر است که سلیقه او را در نظر داشته باشید. افراد بزرگسال اغلب تمایلی به رنگ‌های تند برای دیوارها و المان های اصلی اتاق ندارند. برای این افراد، به‌خصوص آقایان، بیشتر سراغ رنگ‌های خنثی بروید.

متراژ اتاق و فضای در دسترس برای دکوراسیون داخلی

اگر اتاق در دسترس کوچک است، احتمالا برای چیدمان کمی چالش داشته باشید. توجه داشته باشید که اتاق خواب فضای امن افراد است و احتمالا خیلی از افراد در آن کارهای شخصی و برخی فعالیت‌های حرفه‌ای خود را پیش می‌برند. در اتاق خواب کوچک، باید از قفسه‌ها و محفظه‌های مختلف کمک بگیرید تا چیزی روی زمین نماند و اتاق شلخته به نظر نرسد. اگر هم فضای بزرگی در دسترس دارید، توجه داشته باشید که نیاز نیست کلیه فضا را پوشش دهید. اهمیت فضای خالی را در نظر بگیرید و بخش‌هایی از اتاق را خالی بگذارید تا انرژی بهتر در اتاق جریان داشته باشد.

افرادی که اهل مطالعه هستند، در اتاقشان به یک کتابخانه نیز نیاز دارند. پس خرید کتابخانه متناسب با فضا و جای دادن آن در داخل اتاق اهمیت دارد. برای کسانی که گیمر هستند،  جایی به منظور قرار دادن سیستم گیمینگ خود و بازی را هم باید در نظر بگیرید. جایی که رو به تخت خواب یک نفره نباشد و پشت به محل خواب چیده شده باشد. برای کودکان نوپا و کم سن که با اسباب بازی وقت زیادی می‌گذارند، حتما اتاق را طوری دیزاین کنید که فضای کافی برای بازیگوشی و پخش کردن اسباب بازی‌ها داشته باشند.

نورپردازی؛‌ از فاکتورهای مهم در چیدمان اتاق خواب یک نفره

در چیدمان اتاق خواب برای یک نفر، اهمیت نور را دست کم نگیرید. نور در روحیه و خلق و خوب افراد خیلی اهمیت دارد؛ به‌خصوص اگر از گیاهان در اتاق خود نگهداری می‌کنید.

چیدمان اتاق خواب یک نفره

اگر اتاق پنجره دارد، پرده‌ی خیلی ضخیم استفاده نکنید که بتوانید بخشی از روز از نور طبیعیِ جاری در اتاق بهره ببرید. نور برای اتاق کودکان نیز بسیار مهم است و در رشد آن‌ها تاثیرات زیادی دارد. همچنین مانع تاریک شدن اتاق و گرفتگی آن می‌شود. چنانچه اتاق مذکور نور طبیعی را به خوبی دریافت نمی‌کند، خوب است بدانید که این روزها استفاده از لامپ‌های ریسه‌ای بسیار باب شده و به‌خصوص دختر خانم‌های نوجوان، از طرفداران این چراغ‌ها هستند.

در چیدمان اتاق دختر نوجوان و دیزاین اتاق دخترانه، می‌توانید از ریسه‌های رنگی یا تک رنگ در بخش های مختلف استفاده کنید. برای مثال، اگر در فکر خرید آینه قدی هستید، می‌توانید اطراف آینه را با ریسه تزئین کرده و با این کار، حتی فضایی برای عکاسی نیز برای شخص ایجاد می‌کنید.

بودجه؛ موردی بسیار مهم

قطعا بودجه مهمترین تعیین کننده در طراحی  و چیدمان  خواهد بود. بودجه ‌ای که در دست دارید موردی است که باید ابتدای کار به آن توجه داشته باشید تا بتوانید خرید لوازم مختلف اتاق خواب را برنامه ریزی کنید. برای مثال، برای خرید سرویس خواب یک نفره، خرید دراور، خرید آینه، و …. تنها با مشخص کردن بودجه می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

انواع دیزاین اتاق خواب

حال که موارد مهم را شناختید، بد نیست نگاهی به انواع دیزاین و روش‌های چیدمان اتاق خواب یک نفره نیز نگاهی بیندازیم.

چیدمان اتاق خواب یک نفره به سبک بوهمی

چیدمان اتاق خواب به سبک بوهمی

سبک بوهمی از اصول خاصی پیروی نمی‌کند؛ بنابراین احتمالا توجه نوجوانان و جوانان را خیلی جلب کند. این سبک سال‌هاست که مد است و مواردی مانند مینیمالیسم و ساده‌گرایی، رنگ‌های روشن، فضای خلوت و استفاده از چوب، از نکات برجسته این سبک چیدمان هستند.

چیدمان اتاق خواب به سبک لوکس

لوکس یا لاکچری پسندان کم نیستند؛ بدین ترتیب در دکوراسیون اتاق باید به این سبک توجه داشته باشید.

در طراحی اتاق لوکس، بودجه بالا حرف اول را می‌زند.  اتاق خواب‌های لوکس اتاق‌خواب‌هایی با رنگ‌های خنثی هستند. در این سبک چیدمان توجه داشته باشید که نباید اتاق را شلوغ کنید و باید فضای تنفس نیز وجود داشته باشد. معمولا در اتاق‌های لوکس، لوازم چوبی یا روکش مخملی زیاد دیده می‌شود.

چیدمان اتاق خواب یک نفره ساده و مینیمال

این مدل چیدمان شاید از همه سخت‌تر باشد؛ چرا که از هرگونه شلوغی پرهیز دارد. معمولا افرادی که سمت این سبک چیدمان می‌روند نمی‌خواهند لوازم داخل اتاق زیاد باشند و کلیه لوازم را نیز، از سرویس خواب گرفته تا کمد، سبک مینیمال انتخاب می‌کنند. رنگ مورد علاقه این سلیقه سفید، خاکستری یا کرم بوده و نورپردازی طبیعی نیز برایشان اهمیت والایی دارد.

مطلب پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون

جمع بندی

در این مطلب از مجله بالسا نگاهی انداختیم به موارد مهمی که موقع چیدمان اتاق خواب برای یک شخص باید بهشان توجه کنید. این موارد در عین ساده بودن، می‌توانند بسیار چالش برانگیز باشند و دقت زیادی بطلبند. با کمک مواردی که عنوان شد، شما قادر خواهید بود قدم به قدم در این پروسه جلو بروید و به بهترین نحو اتاق را با توجه به سلیقه، بودجه، فضا و المان‌های مهم بچینید. همچنین برای خرید کلیه لوازمی که برای اتاق خواب احتیاج است، مانند خرید سرویس خواب نوجوان، خرید آینه، خرید کتابخانه و کمد لباس و … می‌توانید روی فروشگاه بالسا، حساب باز کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید