آیا تخت خوابیدن در بارداری خطر دارد؟ روش‎‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

آیا تخت خوابیدن در بارداری خطر دارد؟

شما خانم بارداری هستید که عادت شدید خوابیدن به پشت را دارید؟ باید بگویم که بهتر است آرام آرام این عادت را ترک کنید. اگر برایتان سوال شده است که آیا تخت خوابیدن در بارداری خطر دارد؟ جواب سوال بله است. متخصصین می‎‌گویند خوابیدن به پشت در سه ماه اول و سه ماه دوم برای مادر و جنین مشکلی ایجاد نمی‎‌کند. اما به پشت خوابیدن  روی سرویس خواب یا تخت یا زمین در سه ماهه سوم بارداری می‎‌تواند منجر به مرده‎‌زایی و حتی خطرات دیگری شود. با ما همراه باشید تا روش‎‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری را بررسی کنیم.

عوارض و خطرات خوابیدن به پشت در سه ماهه سوم بارداری

خوابیدن به پشت در دوران بارداری مخصوصا در طول سه ماهه سوم، به دلیل اینکه اکسیژن کمی به کودک می‌رساند ممکن است پیش آمدهای خطرناکی را ایجاد کند.

به دلیل اینکه پیدا کردن طرز خوابیدن در دوران بارداری، مخصوصا در هفته های آخر بارداری بسیار دشوار است، خیلی از مادران عزیز دچار بی‌خوابی شدید می‌شوند. محققان می‌گویند که مادران در هفته‌های پایانی بایستی محتاط‌تر باشند و تا جای ممکن به پشت نخوابندن. علت این امر آن است که خوابیدن به پشت با کاهش گردش خون میان مادر و جنین می تواند منجر به تهدید جانی جنین شود.

خوابیدن به پشت در دوران بارداری

مادران باردار در دوران بارداری تا هفته چندم می‌توانند طاق باز بخوابند؟

برخی از افراد می‌گویند که تنها در روزهای اول بارداری، مادر می‎‌تواند به صورت طاق باز بخوابد. آن هم به شرطی که حوله‌‎ای و یا متکایی به صورت رول شده در زیر زانوهای خود قرار دهند. اما برخی از پزشکان و متخصصین این باور را ندارند! و البته می‌‎گویند که اگر مادر در این حالت خوابیدن احساس راحتی می‌‎کند، هیچ مانعی برای اینگونه خوابیدن نیست. اگر شما در دوران بارداری هستید و طاق باز می‎‌خوابید، بهتر است که همانطور که در قسمت بالا گفته شد، پارچه با حوله‌‎ای را رول کرده و در زیر زانوهای خود قرار دهید و یا زانوهایتان را تا جایی که می‌‎توانید از هم باز و دور و یکی از آنها را را خم کنید. اگر در هنگام طاق باز خوابیدن، احساس سرگیجه و یا حالت تهوع دارید، به دلیل وضعیت جنین است. در این حالت جنین در حال فشار آوردن بر روی رگی که در پشت شما قرار دارد و عمل خون‎‌رسانی به قلب را انجام می‌‏دهد، است و باعث ایجاد همچین حالتی در وجود شما می‎‌شود.

روش‎‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

همانطور که بالاتر گفتیم، خوابیدن به پشت، پس از هفته بیست و هشتم بارداری و سه ماهه سوم بارداری کار ایمنی نیست، با این حال روش‌های خوابیدن دیگری هستند که شما می‎‌توانید با خیال راحت یکی از آنها را انتخاب کنید. این وضعیت‌‌ها عبارتند از:

خوابیدن روی شکم

خوابیدن روی شکم از جمله نحوه خوابیدن در بارداری است که، به هیچ کدام از رگ‎‌های خونی اصلی شما یک ذره هم فشار نمی‌‎آورد و کاملا برای جنین شما بی‎‌خطر است. در این وضعیت خوابیدن، استفاده از بالشی گرد و تو خالی به شما کمک می‌‎کند تا راحت‌‎تر بخوابید.

خوابیدن به طرفین مایل به پشت

اگر خوابیدن به پشت برایتان عادت شده است و خوابیدن در وضعیت‌‎های دیگر برایتان به امری سخت تبدیل شده ، می‌‎توانید در سه ماهه سوم بارداری خود، به حالت مایل به پشت بخوابید. در واقع در این وضعیت شما به پهلو می‎‌خوابید اما مایل هستید به کمر.

مقاله پیشنهادی: 12 راهکار درمان بی خوابی در بارداری

خوابیدن به سمت چپ

پس از گذشت هفته بیست و هشتم بارداری، خوابیدن به پهلوی راست ممکن است امری خطرناک هم برای مادر و هم برای جنین باشد. می‎‌توانیم بگوییم که خوابیدن به پهلوی راست در این زمان دقیقا همان خطرات خوابیدن به پشت را دارد.  در این بازه زمانی حساس، خوابیدن به پهلوی چپ از جمله نحوه خوابیدن در بارداری هست، که کاملا راحت و بی‌خطر است.

طرز خوابیدن در دوران بارداری

 روش‌‎های مناسب خوابیدن در دوران بارداری، سه ماهه اول بارداری

همانطور که گفته شد در زمان سه ماه ابتدایی دوران بارداری، خوابیدن مادر در هر حالتی که در آن احساس کاملا راحتی دارد، حتی اگر خوابیدن به پشت در دوران بارداری اول باشد نیز، بی‌خطر است.

نحوه خوابیدن در بارداری، سه ماهه دوم و سوم بارداری

پس از گذر سه ماه اول بارداری و رسیدن به سه ماه سوم و حتی دوم، طرز خوابیدن در دوران بارداری تغییر می‎‌کند. در این دوران، خوابیدن به سمت دنده چپ بدن نرمال‌ترین وضعیت برای خوابیدن مادر باردار است. خوابیدن در این وضعیت باعث می‎‌شود که خون بیشتری هم به قلب شما و هم به جنین برسد. علاوه‌‎بر اینها خوابیدن به پهلوی چپ فشار بسیار کمتری را به کبد و کلیه‎‌های شما وارد می‎‌کند و این امر باعث می‌‎شود تا در دوران بارداری ورم کم‎تری بخصوص در ناحیه‎‌ی دست، صورت و پا داشته باشید. اگر در دوران بارداری دچار درد در ناحیه لگن و یا کمر شده‌‎اید می‌‎توانید این دردها را با گذاشتن بالشی در بین دو زانوی خود و یا خم کردن زانو در هنگام خوابیدن، کاهش دهید. از دیگر وضعیت‎‌هایی که در دوران بارداری هنگام خوابیدن، می‎‌توانند برخی از مشکلات رایج میان خانم‌‎های باردار را بهتر کنند، عبارتند از:

  • اگر به رفلاکس معده دچار هستید و یا در سر دل شما سوزشی وجود دارد، می‌‎توانید با بالا نگه ‎داشتن بخشی از پشت بدن خود به وسیله متکا و یا حتی پشتی، این مشکل را رفع کنید.
  • اگر در ساق پای خود دچار تورم و یا درد شدیدی شده‌‎اید در هنگام خوابیدن و یا حتی نشستن، پاهای خود را بالا نگه دارید.

مقاله پیشنهادی: بهترین حالت خوابیدن نوزاد در طول شبانه روز

نحوه خوابیدن مادر زمانی که جفت پایین باشد

ممکن است که پایین بودن جفت برای خیلی از مادران باردار پیش بیاید. اما متاسفانه وضعیتی برای خوابیدن که منجر به بالا رفتن جفت شود، وجود ندارد. اما برای جلوگیری و یا بهتر شدن پایین بودن جفت، حتما نکات و وضعیت‎‌های درست گفته شده در قسمت‎‌های بالا را رعایت کنید.

روش های مناسب خوابیدن در دوران بارداری

نکات مهم برای داشتن خواب راحت در طی دوران بارداری

در دوران بارداری به دلیل اینکه بدن در وضعیت جدیدی قرار گرفته است، ممکن است به راحتی نتوانید به خواب بروید و احساس ناراحتی داشته باشید. اما خیالتان راحت باشد، پس از گذشت مدت کوتاهی، به این وضعیت نیز عادت می‎‌کنید. به شما توصیه می‎‌کنیم که در هنگام خوابیدن در دوران بارداری، به نکات زیر توجه کنید تا خواب راحت‌‎تر و آرام‎‌تری داشته باشید.

  • در هنگام خوابیدن از چند بالشی که با آنها احساس راحتی دارید استفاده کنید. برای مثال می‌‎توانید یک بالش را بر پشت خود قرار دهید، دیگر بالش را بین دو پا و دیگری را نیز بغل کنید. شما می‌‎توانید با استفاده از بالش‌‎های متعدد وضعیت درست و راحتی برای خود ایجاد کنید.
  • بهتر است که از ابتدای دوران بارداری، یک بالش بارداری برای خود تهیه کنید. استفاده از بالش بارداری در هنگام خوابیدن، به خواب آرام شما بسیار بسیار کمک می‎‌کند.
  • اگر احساس می‎‌کنید که روی تخت خواب و با استفاده از بالش‎‌ نیز احساس راحتی نمی‌‎کنید، می‌‎توانید روی صندلی و یا بر روی زمین در حالت نیمه راست و یا نیمه نشسته بخوابید.
  • قبل از رفتن به سرویس خواب دو نفره خود مواد کافئین‌دار مانند شکلات، چای و قهوه استفاده نکنید.
  • وعده غذایی سنگین نخورید.
  • شام خود را ۳ ساعت قبل از خواب میل نمایید
  • از داروهای خواب بدون نسخه و حتی داروهای گیاهی استفاده نفرمایید زیرا برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود
  • قبل از خواب مایعات بیش از اندازه ننوشید تا رفت و آمد زیاد در طول شب به سرویس بهداشتی نداشته باشید

تخت خواب مناسب بارداری

تخت خواب برای دوران بارداری باید اندازه و ابعاد استاندارد و بزرگ داشته باشد تا در هنگام خواب و استراحت راحت باشید. اگر تخت خواب دارای قابلیت تنظیم ارتفاع باشد، راحتی بیشتری در دوران بارداری خواهید داشت. در کنار آن، تشک مناسب و باکیفیت خریداری کنید تا دچار دردهای عضلانی و بدن درد نگردید.

برای خرید تخت خواب مناسب و استاندارد به همراه کمد لباس و میز آرایش هماهنگ با آن، از فروشگاه های معتبر و شناخته شده اقدام نمایید.

سوالات متداول

  1. آیا اگر در دوران بارداری به پشت بیدار شوید، باید نگران باشید؟
    اگر وقتی بیدار شدید در وضعیت به پشت خوابیدن بودید اصلا جای نگرانی نیست. چرا که این حالت به صورت ناآگاهانه برای شما پیش آمده است و مدت زمان کمی بر این وضعیت بوده‌‎اید.
  2. آیا خوابیدن به پشت در دوران بارداری، خطر سقط جنین را افزایش می‎‌دهد؟
    جواب این سوال خیر است. با اینکه عده‌‎ای بر این باورند که خوابیدن در این وضعیت هنگام بارداری بسیار خطر آفرین است، اما در تحقیقات و مطالعات آمده است که خوابیدن به پشت در دوران بارداری، باعث سقط جنین نمی‎‌شود.
  3. تا چه مدتی می‎‌توانید در دوران بارداری به پشت بخوابید؟
    پزشکان و متخصصین معتقدند که تا زمانی که احساس راحتی می کنید، می‎توانید خوابیدن به پشت در دوران بارداری را در دوران بارداری خود تجربه کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «آیا تخت خوابیدن در بارداری خطر دارد؟ روش‎‌های مناسب خوابیدن در دوران بارداری;

دیدگاهتان را بنویسید