از روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب چه می‌دانید؟

یکی از مهمترین نکاتی که باید برای طراحی فضاهای مختلف خانه به‌خصوص اتاق خواب و در زمان خرید کالای خواب مورد توجه قرار بگیرد، روانشناسی رنگ‌ها است. این مسئله می‌تواند اثرات قدرتمندی بر حالات احساسی و حتی واکنش‌های فیزیکی افراد ساکن منزل داشته باشد. رنگ بنفش از آن دسته رنگ‌هایی است که طبع هنری ویژه‌ای دارد و علاوه‌بر تقویت آرامش روح، در افزایش تمرکز نیز موثر است.

از طرفی، تجربه نشان داده است که استفاده از رنگ بنفش می‌تواند ظاهر فضا را سلطنتی و لوکس جلوه دهد. بنابراین این رنگ خاص و شگفت‌انگیز گزینه خوبی برای تغییر فضای دکوراسیون اتاق خواب شما است. در ادامه این مطلب شما را با ویژگی‌های بیشتری از روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب و نحوه ترکیب آن با رنگ‌های دیگر آشنا خواهیم کرد.

شخصیت‌شناسی رنگ بنفش از نظر روانشناسان

از نظر روانشناسان، بنفش رنگ محرکی برای القای خلاقیت و تفکر ویژه است. از نظر فرهنگی نیز ارتباط عجیب و غریبی با ثروت و سلطنت دارد. چراکه پس از بروز تخیلات فعال، افکار عمیق و ایده‌های عالی، مطمئنا میزان ثروت افزایش پیدا خواهد کرد.

ازآنجایی‌که رنگ بنفش در انتهای طیف آبی قرار دارد، احتمالا از مشاهده هر دو این رنگ‎‎ها احساسات مشابهی خواهید کرد. البته تجربه نشان داده است که رنگ بنفش قدرت آرامش‌بخشی بیشتری دارد و شاید به‌همین‌دلیل برای دکوراسیون اتاق خواب، رنگ بنفش گزینه بهتری است. طبق روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب، این رنگ ارتباط ویژه‌ای با ذهنیت‌ها و انگیزه‌های معنوی دارد و باعث افزایش انگیزه به زندگی می‌شود. بنابراین، قابلیت آن را دارد که به روح افسرده بسیاری از ما جلوه‌ای دیگر بدهد. به‌خصوص در مورد خانم‌ها که ظرافت روحی بیشتری دارند.

در انتخاب رنگ بنفش برای اتاق خواب، بهتر است المان‌های موجود در اتاق خواب را مانند تخت خواب، میز آرایش، میز تحریر و … را به رنگ سفید، نقره‌‎ای، کرم یا قهوه‌ای روشن انتخاب کنید و از بنفش برای طراحی دیوارها، روتختی، پرده یا فرش استفاده کنید.

روانشناسی رنگ بنفش در کودکان

از نظر کودکان، خانه امن‌ترین جای دنیا است. بنابراین باید اتاق کودک را به‌گونه‌ای تجهیز و رنگ‌آمیزی کنید که این حس مدام تقویت شود. اصول روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب ثابت کرده‌ است که بنفش طیفی از رنگ‌های خاکستری، آبی، قرمز و صورتی را در وجود خود دارد و به‌همین‌دلیل رنگ بی‌نظیری برای تداعی آرامش روان، القای حس تفکر، تقویت خلاقیت و بهبود قدرت تمرکز محسوب می‌شود. به‌خصوص در مورد کودکان که به‌دلیل سن کم خود مدام تمایل به بازی کردن دارند و این مسئله ممکن است مانع از یادگیری و آموزش صحیح آن‌ها شود.

اگر نوزاد یا کودک شما مدام با بی‌خوابی و کابوس‌های شبانه دست و پنجه نرم می‌کند و هراس خاصی به محیط اطراف خود دارد، توصیه می‌کنیم سرویس خواب نوزاد یا کودک را به رنگ بنفش انتخاب کنید. درصورتی‌که تمایلی به یکدست شدن فضای اتاق ندارید، ترکیب بنفش یا رنگ‌هایی مانند زرد، سفید یا آبی فکر عاقلانه‌ای است.

مکمل رنگ بنفش در دکوراسیون منزل

طبق اصول فنگ‌شویی و روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب، به‌کارگیری رنگ‌های مکمل در کنار رنگ بنفش ضروری است. از این رنگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ سفید: سفید یک رنگ خوش‌ترکیب است که به‌راحتی می‌تواند ارتعاشات قوی رنگ بنفش را خنثی کند و باعث شود که اتاق خواب شما از حالت مرموز خارج شود. اگر تمایلی به رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق با رنگ سفید ندارید، می‌توانید بخش‌های دیگری از دکوراسیون اتاق خواب بنفش و سفید خود مثلا سرویس خواب را به رنگ سفید انتخاب کنید.
  • رنگ سبز: ازآنجایی‌که رنگ سبز الهام‌بخش طبیعت است، رنگ بنفش در کنار آن می‌تواند نقش گل‌های بهاری را برای شما ایفا کند. بنابراین اگر عاشق فضاهای سبز هستید، ترکیب این دو رنگ، دکوراسیون اتاق خواب شما را بی‌نظیر می‌کند.

چه طیفی از رنگ بنفش برای طراحی اتاق خواب مناسب‌تر است؟

طبق اصول روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب، بهتر است از بنفش تیره استفاده نشود و رنگ‌های روشنی مانند بنفش یاسی مناسب‌تر هستند. واقعا نمی‌توان معجزه رنگ یاسی در دکوراسیون داخلی منزل را دست کم گرفت. رنگی که طیفی میان رنگ ارغوانی و صورتی دارد و اثراتی از رنگ‌های آبی و قرمز در آن دیده می‌شود. رنگ بنفش برای سرویس خواب دو نفره بسیار توصیه می‌شود چرا که می‌تواند باعث افزایش حس عاشقانه و همزمان آرامش گردد.

از نظر بسیاری از افراد، بنفش یاسی یک رنگ لطیف است که مشاهده آن می‌تواند باعث کاهش استرس و شروع یک خواب آرام شود. به‌خصوص اگر در کنار رنگ‌هایی مانند سفید یا زرد قرار بگیرد. طبق علم روانشناسی، رنگ مناسب برای اتاق خواب رنگی است که به‌راحتی وقار، اصالت و عزت‌نفس را به افراد القا نماید. پس با اعمال این رنگ در بخش‌های قابل توجه‌ای از اتاق، خوابی آرام و در عین حال شروع یک روز متفاوت را تجربه کنید.

کلام پایانی …
رنگ بنفش قابلیت آن را دارد که حالات تخیلی و معنوی شما را به شیوه‌ای ظریف، تحریک کند و آرامش خاصی به جان و روان شما القا کند. از این امکان استفاده کنید و رنگ‌آمیزی بخشی از دکوراسیون اتاق خواب خود را به رنگ بنفش بسپارید!

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید