آشنایی با دکوراسیون به سبک روستیک

این روزها زندگی مدرن به قدری در سبک زندگی افراد تاثیر گذاشته که بسیاری از نوستالژی‌ها را عملاً محو کرده است. با این حال هنوز هم افراد زیادی وجود دارند که به سبک‌های قدیمی و نوستالژی علاقه دارند. آیا تابه‌حال اسم سبک روستیک به گوشتان خورده؟ یکی از سبک‌های دکوراسیون که به گذشته اشاره دارد و می‌توان آن را به نوعی پلی میان امروز و گذشته دانست، سبک روستیک است. روستیک طیف گسترده‌ای از متنوع‌‎ترین سبک‌ها و عناصر را در بر می‌گیرد و نمی‌توان آن را مختص یک سبک دانست. مثلا سبک روستیک ترکیبی از ویژگی‌هایی نظیر: سبک آجرکاری، سبک کانتری و سقف‌های چوبی به سبک اسکاندیناوی است. در این مطلب از بالسا قصد داریم تا شما را با سبک دکوراسیون روستیک آشنا کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

دکوراسیون به سبک روستیک چیست؟

دکوراسیون به سبک روستیک چیست؟ شاید بسیاری هنگام شنیدن نام این نوع دکوراسیون با این سؤال مواجه شوند. کلمه روستیک (Rustic) در حقیقت ریشه‌ای لاتین دارد و معنی آن روستاست. شاید همین امر بتواند ذهن شما را برای آشنایی با این سبک آماده کند. باید بدانید که در سبک روستیک استفاده از وسایل طبیعی و مخصوصاً وسایل دست ساز طبیعی بسیار رایج است.

این سبک قدمتی در حدود 200 سال دارد و در اوایل قرن نوزدهم میلادی بود که در آمریکا رواج پیدا کرد. وسایل و مبلمان مورد استفاده در این سبک از مواد طبیعی ساخته می‌شوند و معمولاً سنگین و با دوام هستند. این وسایل که ساخت آن‌ها از طبیعت الهام گرفته شده است، یکی از کمبودهای زندگی امروزی است. به همین دلیل در چند سال گذشته، سبک روستیک دوباره مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است.

دکوراسیون سبک روستیک یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی است که با دوری از تجملات و با الهام گیری از طبیعت دکوراسیونی ساده اما جذاب را برای خانه‌ها به ارمغان آورده است. باید بدانید که سبک روستیک را می‌توان با توجه به سبک مینیمال نیز در خانه اجرا کرد. در حقیقت در سبک مینیمال بسیاری از لوازم غیر ضروری وجود ندارد و سبک روستیک نیز از این نکته به نفع خود برای افزایش سادگی و زیبایی استفاده می‌کند. با توجه به سادگی روستیک، پیشنهاد می‌شود در صورت نیاز به سرویس خواب دو نفره یا سرویس خواب یک نفره، متریال چوب را انتخاب کنید، چرا که برای سبک روستیک بسیار مناسب‌تر از سایر جنس ها مانند MDF است.

منشا سبک روستیک از کجا است؟

در اواخر قرن نوزدهم، سبک روستیک بیشتر در آپارتمان و خانه‌های مسکونی رواج پیدا کرده بود. در آن زمان رواج بود که مردم فرانسوی خانه‌هایشان  را با مبل‌های سنگین و دکورها و ظروفی خشن دیزاین می‎کردند.

بیشتر بدانید : انواع سبک دکوراسیون داخلی

ویژگی‌های سبک روستیک چیست؟

    1. باید بدانید که مهم‌ترین ویژگی سبک روستیک، حفظ حالت طبیعی وسایل مورد استفاده در طراحی دکور خانه، اتاق خواب و سایر بخش‌های خانه است. بسیاری از لوازمی که در سبک روستیک استفاده می‌شوند از تنه درختان ساخته شده و چوب آن‌ها هنوز حالت طبیعی خود را حفظ کرده‌اند.
    2. دکوراسیون‌هایی که با سادگی بیشتری طراحی و چیده می‌شوند دیرتر افراد را خسته می‌کنند و جذابیت خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند. این مورد را می‌توان دومین ویژگی مهم سبک روستیک دانست. خرید کتابخانه به این سبک می‌تواند زیبایی بیشتر به اتاق خواب شما ببخشد.
    3. ویژگی سوم این سبک، رنگ‌های مورد استفاده در آن است. همان‌طور که گفتیم این سبک از طبیعت الهام گرفته است و به همین دلیل رنگ‌هایی که در این نوع دکوراسیون مشاهده می‌کنید، همان رنگ‌هایی هستند که در طبیعت وجود دارند. معمولاً مهم‌ترین و اصلی‌ترین رنگ‌های مورد استفاده در سبک روستیک، طیف‌های متفاوت رنگ قهوه‌ای، سبز، خاکستری و طلایی است.

دکوراسیون به سبک روستیک مدرن چیست؟

این روزها نوع دیگری از سبک روستیک مورد توجه افراد مختلف قرار گرفته و آن هم دکوراسیون روستیک مدرن است. دکوراسیون روستیک مدرن را باید سبکی الهام گرفته شده از سبک روستیک دانست که با سبک امروزی زندگی و برخی تکنولوژی‌ها تلفیق پیدا کرده است. در این سبک وسایل به سبک قدیمی اما با ایجاد تغییراتی ساخته می‌شوند تا در عین زیبایی و سادگی، کارایی و کیفیت بسیار بالایی داشته باشند. همین امر باعث شده تا اتاق خواب به سبک روستیک بسیار مورد توجه افراد مختلف قرار گیرد. همچنین سرویس خواب نوجوان و سرویس خواب کودک نیز از جمله مواردی است که می‌توان آن را با توجه به سبک روستیک تهیه کرد.

بیشتر بدانید : سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی

چه مکان‌هایی را می‌توان با استفاده از سبک روستیک ساخت؟

باید بدانید که هیچ محدودیتی در خصوص استفاده از سبک روستیک وجود ندارد اما معمولاً از این سبک برای ویلاها، کلبه‌ها و خانه‌های خارج از شهر استفاده می‌کنند. همچنین می‌توان تنها بخشی از خانه مانند اتاق خواب یا نشیمن را با توجه به این سبک ساخت تا فضایی برای آرامش و راحتی بیشتر برای خود داشته باشید. این فضا به دلیل این که با استفاده از عناصر طبیعی ساخته شده می‌تواند در زندگی شلوغ، پرمشغله و پر استرس امروزی ساعات آرامش بخشی را برای افراد خانه فراهم آورد.

تصویر کلی از سبک روستیک

اگر بخواهیم برای سبک روستیک یک تصویر ذهنی و کلی ایجاد کنیم، می‌توانیم آن را در عبارات زیر خلاصه کنیم:

  • استفاده از متریال‌ طبیعی چون: چوب، سنگ، پارچه‎های بافت‎دار و غیره در دکوراسیون خانه.
  • ماهیت سبک روستیک بسیار نزدیک به سبک روستایی است. ماهیتی سرچشمه گرفته شده از سادگی، طبیعت و البته استحکام.
  • در سبک روستیک از سازه‌های مدرنی چون: فلز، پلاستیک و پارچه‎های مصنوعی استفاده نمی‎شود و یا کمتر استفاده می‎شود.
  • رنگ‎های طبیعی همچون قهوه‌ای، سبز، طلایی و خاکستری در این دکوراسیون سبک روستیک بسیار پر مصرف است.
  • هنگام حضور در دکوراسیون به سبک روستیک، حسی دست‎سازه شده و طبیعی به وجود فرد القا می‎شود.

سبک روستیک در فضاهای مختلف

می‎توانیم بگوییم که سبک روستیک از آن دسته سبک‌هایی است که محدودیتی بر اجرای آن وجود ندارد و تقریبا باعث زیبایی هر فضایی می‌شود. این سبک در حال حاضر در ویلا، کلبه‌های جنگلی و یا حتی آپارتمان‌ها و خانه‌های شهری بسیار پرطرفدار است. اگر شما هم خود را فردی جسور و البته خوش سلیقه می‎دانید، سبک روستیک انتخابی مناسب برای شما است.

کلام پایانی
سبک روستیک، سبکی از طراحی است که در آن به نوستالژی‌های زندگی روستایی و طبیعت اشاره بسیاری شده است. این سبک با استفاده از وسایل دست ساز و با استفاده از ماده‌ها و رنگ‌هایی که در طبیعت دیده می‌شوند، ساخته می‌شود.
باید بدانید که تمام عناصر موجود در سبک روستیک به دلیل متفاوتی وجود دارند و حضور آن‌ها در کنار هم می‌تواند آرامش و زیبایی بیشتری را به همراه داشته باشد. همان‌طور که گفتیم، سبک روستیک را باید سبکی مینیمال دانست که بسیاری از وسایل غیر ضروری در آن وجود ندارد.

سوالات متداول

  1. المان‎های اصلی سبک روستیک چیست؟
    گیاهان، سنگ و چوب از جمله 3 المان اصلی سبک روستیک هستند.
  2. برای استفاده از سبک روستیک می‎توانم چه بخش‎هایی را تغییر دهم؟
    می‎توانید با تغییر کابینت‌ها، دیوارها، رنگ، قفسه، ظروف آشپزخانه و یا حتی نورپردازی دکوراسیونی به سبک روستیک در آشپزخانه خود داشته باشید.

 

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید