سبک مینیمالیسم چیست؟ | آشنایی با سبک مینیمال

چیدمان منزل و سبک آن برای تمامی افراد اهمیت بسیاری دارد. در واقع سبک منزل و چیدمان تجلی روحیات و خلق و خوی افراد است. سبک‌های دکوراسیون داخلی بسیار متنوع بوده و هر کدام بر اساس فلسفه و دیدگاهی خاص بنا شده‌اند. از جمله محبوب‌ترین سبک‌ها می‌توان به مدرن، پست مدرن، کلاسیک و سبک مینیمالیسم در معماری داخلی اشاره کرد. این روزها مینیمالیسم به یکی از اصطلاحات رایج در سبک زندگی مدرن تبدیل شده است. چیدمان منزل به سبک مینیمال و پاکسازی و ساده کردن فضای زندگی به ما کمک می‌کند تا با دنیای شلوغ و گیج‌کننده اطرافمان راحت‌تر کنار بیاییم. در این مطلب می‌خواهیم به معرفی سبک مینیمال و ویژگی‌های آن بپردازیم پس با ما همراه باشید.

سبک مینیمالیسم چیست و چه جذابیت‌های بصری در طراحی دکوراسیون داخلی دارد؟

طی سال‌های اخیر سلیقه عمومی مردم در زمینه طراحی داخلی منزل و چیدمان تغییرات زیادی کرده است. برخلاف گذشته که چیدمان منازل همراه با تجملات بود و در اکثر خانه‌ها حجمی از وسایل گران، بزرگ و پر زرق و برق در رنگ‌های کلیشه‌ای کرم، قهوه‌ای و … دیده می‌شد امروزه با توجه به روی‌آوردن به زندگی ماشینی و آپارتمانی خیلی از افراد به خصوص جوان‌ها به دنبال داشتن خانه با چیدمان منزل به سبک مینیمال و در عین حال شیک هستند.

از این رو از میان انواع سبک دکوراسیون داخلی استقبال از سبک مینیمالیسم بیش از گذشته رونق گرفته است. اگر با این سبک آشنایی ندارید اکنون حتما با این سوال مواجه می‌شوید که اصلا منظور از مینیمالیسم چیست؟ باید بگوییم که منظور از سبک مینیمالیسم روی‌آوردن به ساده‌گرایی و دوری از پیچیدگی و استفاده از وسایل غیرکاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی است.

بیشتر بدانید : انواع سبک های دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی به سبک مینیمال یکی از معروف‌ترین سبک‌ها در طراحی داخلی است که در آن همه چیز در عین سادگی جذابیت بصری دلنشینی دارد، چرا که مبنا بر استفاده حداقلی از اجزا و وسایل است به گونه‌ای که در کمال هارمونی و نظم (چه در رنگ‌آمیزی و چه در طراحی و شکل) کنار هم چیده می‌شوند و به نوعی کامل‌کننده هم هستند.

در حقیقت طراح در این سبک تمام تلاش خود را می‌کند تا از فضا نهایت استفاده را ببرد و هیچ فضایی را هدر ندهد. حال که پاسخ سوال مینیمالیسم چیست را دریافتید در ادامه مطلب به بررسی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

سبک مینیمالیسم با شعار «زیبایی در سادگی است» دارای ویژگی‌های خاصی است.

سبک مینیمال در خانه

سبک مینیمال در خانه

باید به یاد داشته باشیم که سبک مینیمال فقط به معنای وجود وسایل کمتر در خانه نیست؛ بلکه مفهومی عمیق‌تر و گسترده‌تر دارد. مینیمالیسم، نوعی سبک زندگی است که بر انتخاب آگاهانه تزیینات و وسایل دکوری خانه متکی است. در این سبک باید خانه را با وسایل مورد علاقه‌تان تزیین کنید که به آن‎ها نیاز دارید و وسایل اضافی را دور بریزید. اگر می‌خواهید خانه‌ای به سبک مینیمال داشته باشید، در ابتدا به این فکر کنید که چرا می‌خواهید خانه‌ای به این سبک داشته باشید و دوست دارید خانه شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد. وقتی چشم‌انداز روشنی از سبک خانه خود ترسیم کرده و ارزش‌های اصلیتان را پیدا می‌کنید، متوجه می‌شوید که چه وسایلی را باید نگه دارید و کدام را باید دور بریزید. مینیمالیسم به معنای زندگی با حداقل‌ها است، بنابراین سادگی و بی‌آلایش بودن یکی از اصول مهم این سبک است. اگر وسیله‌ای دارید که سال‌ها است از آن استفاده نکرده‌اید، آن را دور ریخته یا به دیگران بدهید. تمام وسایل خانه باید از نظر احساسی، زیبایی‌شناسی یا عملکرد، هدف خاصی را دنبال کنند.

استفاده از مبل در سلک مینیمال

استفاده از مبلمان و وسایل به سبک مینیمال در طراحی داخلی: در طراحی و زندگی به سبک مینیمال استفاده از مبلمان‌هایی با ظاهر پر از نقش و نگار و یا تجملاتی پذیرفته نیست. در واقع در این نوع طراحی داخلی همه وسایل بر اساس کارایی، نیاز و سادگی‌شان انتخاب می‌شوند. نتیجه اینکه نیاز نیست که محیط را با انواع و اقسام چیزها شلوغ کرد چرا که چیدمان درست و فضاهای خالی سبک مینیمالیسم خود باعث جذابیت دیداری در نمای کلی محیط یا منزل خواهد شد.

رنگ‌های خنثی، رنگ‌های حاکم بر سبک مینیمال: مهم‌ترین ویژگی این سبک استفاده از رنگ‌های خنثی مانند کرم، بژ، سفید، خاکستری و … به عنوان رنگ‌های غالب یا ثانویه در طراحی داخلی به سبک مینیمال است. در حقیقت رنگ، تاثیر مستقیمی در القای سادگی و جذابیت این سبک دارد. در این نوع از طراحی ظرافت در ساختار و ترکیب رنگ‌ها باید بیشتر از لوازم جانبی مورد توجه و دقت قرار بگیرد زیرا ادراک حسی مخاطب از طریق همین رنگ‌ها تقویت می‌شود تا در نهایت حالتی از آرامش و راحتی را دریافت نماید. برای رسیدن به این مهم هرچه تعداد رنگ‌ها محدودتر باشد نتیجه مطلوب‌تر خواهد شد.

اهمیت نور خورشید در سبک مینیمالیسم: هدف از اجرای سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی القای حس آرامش به مخاطب است از این رو نور فراوان آفتاب در انعکاس بیشتر رنگ‌های خنثی اهمیت فراوانی دارد. به همین دلیل وجود پنجره‌های بزرگ در کنار استفاده از پرده‌های نازک و سبک از دیگر ویژگی‌های سبک مینیمال در طراحی داخلی است. در واقع کوچک‌ترین نورها اعمم از نور طبیعی و یا نور غیر طبیعی می‌تواند نتایج چشم‌گیری در دید کلی مخاطب داشته باشد.

مینیمالیست چه کسی است؟

تبدیل شدن به یک مینیمالیست روند زندگی عادی را کمی کندتر می کند، شما را از عجله بی مورد می رهاند، از خرید لوازم پرزرق و برق بی مصرف منصرف می کند و مدام به شما یادآوری خواهد کرد که به دنبال چیزهایی باشید که واقعا به آن ها برای زندگی روزمره احتیاج دارید. رها شدن از دام زندگی مدرن ساخته ی رسانه ها، چک کردن هر روزه صفحات اینستاگرام سلبریتی ها و تقلید از سبک زندگی اکثرا سطحی آن ها به شما کمک خواهد کرد که به اصل خود بازگردید و رسالت خود در زندگی را بهتر درک کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب به سبک مینیمالیسم چیست؟

اگر شما نیز از طرفداران این سبک چشم‌نواز و مدرن هستید، اکنون این سوال برای شما پیش می‌آید که نحوه طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب به سبک مینیمالیسم چیست؟ ما در ادامه مطلب به پاسخ این سوال خواهیم پرداخت. قطعا اولین اصل در دکوراسیون مینیمال اتاق خواب، رنگ دیوارها است. رنگ سفید در اولویت است که در کنار آن می‌توانید از رنگ‌هایی مانند کرم، خاکستری، بژ، صورتی ملایم و یا هر رنگ خنثی و ملایم دیگری استفاده کنید.

نکته مهم دیگر عدم استفاده از کاغذ دیواری یا رنگ‌های طرح‌دار و پر از الگو است زیرا در سبک مینیمالیسم در دکوراسیون داخلی هر چه دیوارها ساده‌تر باشند جذابیت بیشتری خواهند داشت. نکته بعدی استفاده از پرده‌های ساده با رنگ‌های ملایم به خصوص پرده‌های تور است گام مهم بعدی استفاده از سرویس خواب مناسب است. در انتخاب سرویس خواب تک نفره یا سرویس خواب دو نفره، سرویس خواب نوزاد، میز آرایش و … حتما توجه داشته باشید که المان‌های مینیمالیستی در ساخت و طراحی آن‌ها رعایت شده باشد مثلا دارای خطوط منظم و شکسته باشند، رنگ آن‌ها با سایر وسایل تضاد نداشته باشد، روتختی و بالش‌ها ساده باشند.

دیگر نکته جالب توجه درباره دکوراسیون مینیمال اتاق خواب عدم استفاده از لوستر در چیدمان است به همین علت استفاده از نورهای نقطه‌ای مانند هالوژن‌ها و چراغ‌های تزیینی خاص به شدت توصیه می‌شود. خرید یک میز چوبی کنار تختی ساده و قدیمی، داشتن یک گنجه یا کمد لباس چوبی قدیمی روستایی زیبا، صندلی‌های آنتیک و سنتی، مجسمه‌های مفهومی و ساده و حتی دراور لباس ام دی اف و چوبی یا میز تحریر سنتی نیز می‌تواند گزینه‌های تکمیل‌کننده اتاق خوابی ساده و شیک به سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی باشد.

حال که پاسخ به این سوال که مینیمالیسم چیست و چگونه می‌توان اتاق خوابی به این سبک داشت؟ را گرفتید، حتما به این دریافت رسیده‌اید که به طور کلی اساس کار در سبک مینیمال استفاده از فضاهای خالی در کنار به کار بردن رنگ‌های مناسب و اکسسوری‌های ساده اما گیرا است به گونه‌ای که تعادل و هارمونی‌ای بی‌نظیر در نمای کلی محیط ایجاد شود.

کلام پایانی …
در این مطلب به معرفی سبک مینیمال در طراحی داخلی و ویژگی‌های آن پرداختیم. همان‌طور که گفتیم اساس و پایه این سبک سادگی و دوری از شلوغی دکوراسیون داخلی است. این سبک تلاش می‌کند تا بهترین استفاده را از فضای منزل داشته باشد. در این مطلب به مهم‌ترین اجزای این سبک و نحوه چیدمان منزل به سبک مینیمال نیز پرداختیم. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

سوالات متداول

  • سبک مینیمالیسم چه فایده‎ای دارد؟
    مینیمالیسم کمک می‌کند تا بتوانید: روی سلامت خود تمرکز کنید؛ آرزوها و اهداف خود را دنبال کنید؛ از شر وسایل اضافه خلاص شوید؛ بیشتر خلق کنید و کمتر مصرف کنید.
  • آیا سبک مینیمالیستی کسل کننده است؟
    برخلاف آنچه تصور می‌شود، سبک زندگی مینیمالیستی کسل‌کننده نیست. این سبک، فعالیت‌های بیهودۀ زندگی را حذف می‌کند و زمان بیشتری به شما می‌دهد تا با عزیزان خود بگذرانید و کارهایی که واقعا دوست دارید انجام دهید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

2 دیدگاه دربارهٔ «سبک مینیمالیسم چیست؟ | آشنایی با سبک مینیمال;

دیدگاهتان را بنویسید