ده گیاه مناسب اتاق خواب که باید بشناسید

شما زمان زیادی را در اتاق خواب خود می‌گذرانید، بنابراین مهم است که فضا تا حد امکان آرام باشد. اگرچه با تهیه انواع وسایل مانند یک سرویس خواب راحت می‌توان چنین شرایطی را فراهم کرد، اما تجربه نشان داده است که الهام گرفتن از طبیعت و افزودن گیاهان واقعی اثرگذاری بیشتری دارد. چراکه تنوع بالایی گیاه مناسب اتاق خواب وجود دارد که علاوه‌بر زیبایی خاص خود می‌توانند سموم هوا را از بین برده و کیفیت کلی هوا را بهبود بخشند. چنین ویژگی در تسکین استرس و تقویت خلاقیت ذهن بسیار موثر است.

اگر اتاق خواب شما دارای تعداد زیادی پنجره برای ورود نور طبیعی خورشید نیست، می‌توانید گیاه آپارتمانی مقاومی را انتخاب کنید که بتواند در شرایط کم‌نور زنده بماند. اگر احساس می‌کنید فضای کافی برای نمایش گیاهان سبز خود ندارید، به فکر آویزان کردن گیاه در بالای سرتان باشید. یادتان باشد که هیچ مانعی برای قرار دادن چند گلدان مناسب در اتاق خواب شما وجود ندارد!

معرفی گیاهان و گل‌های مخصوص اتاق خواب

در حال حاضر انواع مختلفی از گیاهان مناسب اتاق خواب شناسایی شده است. کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر به‌دنبال گیاهی هستید که فضای اتاق خواب شما را شاداب‌تر کند، گیاه سانسوریا را انتخاب کنید و اگر می‌خواهید رایحه بد اتاق را از بین ببرید، به‌سراغ پوتوس طلایی بروید. در این بخش قصد داریم به چندین نمونه از گیاه مناسب اتاق خواب اشاره کنیم تا با توجه به نیاز و سلیقه خود دست به انتخاب بزنید.

1. سانسوریا، انتخابی بهینه برای اتاق خواب

این گیاه که با ‌عنوان زبان مادرشوهر نیز شناخته می‌شود، انتخابی بهینه برای اتاق خواب است زیرا نه تنها در فهرست 10 گیاه برتر تصفیه‌کننده هوا از نظر موسسه ناسا جای دارد، بلکه یکی از معدود گیاهان آپارتمانی است که دی‌اکسید کربن را در شب به اکسیژن تبدیل می‌کند (کاری‌که بهترین گیاهان آپارتمانی فقط در روز انجام می‌دهند). معمولا برای نگهداری نیاز به نور غیرمستقیم و آبیاری اندک دارد.

2. فیلودندرون برگ قلبی، گیاهی با طول عمر بالا مناسب برای اتاق خواب

این گیاه مناسب اتاق خواب عمر طولانی دارند و روند نگهداری از آن خیلی دشوار نیست. فقط کافی است که فضایی با نور متوسط و آبیاری اندک برای آن فراهم کنید. برگ‌های قلبی‌شکل آن زیبایی بصری خاصی دارند و در جذب فرمالدئید هوا موثر هستند. بهتر است فیلودندرون را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان نگهداری کنید، زیرا برگ‎های آن سمی است و خوردن آن توصیه نمی‌شود.

3. پیچک انگلیسی، گیاهی مناسب بای اتاق با نور کم

مانند فیلودندرون برگ قلبی، یک گیاه رونده یا دنباله‌دار است که در جذب فرمالدئید، بنزن، زایلن و تولوئن هوا بسیار موثر است. پیچک انگلیسی نه تنها به تصفیه هوا از سموم کمک می‌کند، بلکه تحقیقات نشان می‌دهند که ممکن است بتواند هوا را از ذرات کپک و مدفوع حیوانات نیز پاک کند و همچنین علائم آلرژی را بهبود بخشد. آن را در فضایی با نور متوسط قرار داده و به طور منظم آب دهید.

4. پوتوس طلایی، گیاه مناسب اتاق خواب بدون نور

اگرچه از نظر زیبایی و رونده بودن مانند فیلودندرون برگ قلبی است، اما برگ‌هایی به رنگ زرد طلایی دارد. این گیاه مناسب اتاق خواب در فیلتر کردن فرمالدئید، مونوکسید کربن و بنزن هوا بسیار موثر است و مراقبت از آن بسیار آسان است. به‌دلیل تحمل‌پذیری بالا به آن گیاه اطاقک نیز گفته می‌شود. ازآنجایی‌که برای رشد نیاز به نور اندکی دارد، از گیاهان بدون نیاز به نور محسوب می‌شود.

5. گیاه گندمی یا عنکبوتی، بهترین گیاه مناسب اتاق خواب

گیاه گندمی برگ‌های کشیده‌ای دارد و بهتر است در یک گلدان آویزان نگهداری شود. این گیاه مناسب اتاق خواب در مبارزه با انواع آلاینده‌های هوا مانند بنزن، فرمالدئید، مونوکسید ‌کربن و زایلن بسیار موثر است. آن را در معرض نور متوسط و غیرمستقیم خورشید قرار دهید و در طول رشد اولیه گاهی اوقات به آن آب دهید. بعد از گذشت یک سال می‌توانید دفعات آبیاری را افزایش دهید.

6. فیکوس الاستیکا، گیاه مناسب اتاق خواب با برگ‌های سبز جنگلی

این گیاه مناسب اتاق خواب با برگ‌های سبز جنگلی خیره‌کننده‌اش یک دفع‌کننده قوی سموم و تصفیه‌کننده هوا است. برگ‌های فراوان آن مقادیر زیادی از آلاینده‌های هوا را جذب می‌کنند. مدام به آن آب ندهید، بلکه اجازه بدهید که خاک آن کاملا بین دو آبیاری خشک شود. فیکوس الاستیکا باید در فضایی با نور متوسط تا کم نگهداری شود.

7. گاردنیا، گیاه گلدار همیشه سبز

اگرچه روند نگهداری از گاردنیا کمی پیچیده‌تر از گیاهان ذکرشده است، اما مراقبت بیشتر از آن قطعا ارزش دارد. این گیاه در فصل بهار شکوفه‌های معطر زیبایی را ایجاد می‌کند و به‌همین‌دلیل انتخابی محبوب برای اتاق خواب است. مطالعات نشان داده‌اند که وجود گاردنیا ممکن است در تسکین اضطراب و رسیدن به خوابی با کیفیت بهتر موثر باشد. مطمئن شوید که این گیاه مناسب اتاق خواب در معرض نور غیرمستقیم خورشید نگهداری می‌شود و خاک آن را به طور مداوم مرطوب کنید.

8. اسپاتی فیلوم، گیاه آپارتمانی گلدار

اسپاتی فیلوم گل‌های سفیدرنگ زیبایی را شکوفا می‌کند که در زیباتر کردن طراحی اتاق خواب شما بسیار موثر است. اگر به پاکسازی هوای اتاق خود از فرمالدئید، بنزن، استون، الکل‌ها و تری‌کلرواتیلن اهمیت می‌دهید، خرید این گیاه مناسب اتاق خواب را به تعویق نیاندازید.
ازآنجایی‌که یک گیاه سمی است، مطمئن شوید که در جایی دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد. برای مراقبت بهتر، خاک اسپاتی فیلوم را مرطوب نگهدارید و آن را در منطقه‌ای از خانه قرار دهید که نور متوسط و غیرمستقیم خورشید را دارد.

مطلب پیشنهادی: تزیین بالای تخت خواب دو نفره

9. نخل آرکا، بهترین گیاه برای حذف دی‌اکسید کربن در اتاق

نخل آرکا یک گیاه استوایی و سرسبز است که زیبایی خاصی را به هر محیط داخلی می‌‎بخشد. امروزه این گیاه مناسب اتاق خواب به خاطر توانایی‌هایش در تصفیه هوا و دفع سموم مضری مانند بنزن، فرمالدئید و تری‌کلرواتیلن، بسیار معروف شده است. نتایج یک مطالعه نشان داده است که نخل آرکا یکی از بهترین گیاهان برای حذف دی‌اکسید کربن از هوا است. این نخل در نور غیرمستقیم خورشید و در محیطی با رطوبت مناسب بهترین رشد را دارد.

10. آلوئه‌ورا، برترین گیاه تصفیه‌کننده هوا در اتاق

گیاه دیگری که در فهرست برترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا قرار دارد، آلوئه‌ورا است که در شب اکسیژن زیادی آزاد می‌کند و برای محیط خواب شما عالی است. هم‌چنین یکی از ساده‌ترین گیاهان برای مراقبت است، به این معنی که می‌توانید سه هفته بدون آبیاری آن را بگذرانید و مشکلی ندارد. این گیاه به‌دلیل فواید دارویی خود شناخته شده است. ژل موجود در برگ‌های آن را می‌توان به‌صورت موضعی برای بهبود خراش‌ها و سوختگی‌ها استفاده کرد. با وجود چنین مزایایی توصیه می‌کنیم که تهیه این گیاه مناسب اتاق خواب را به تعویق نیاندازید.


اغلب گیاهان ذکرشده به‌دلیل فیزیولوژی ویژه خود و قابلیت رشد در نور متوسط و غیرمستقیم خورشید، به‌نوعی گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شوند. می‌توانید با وجود آ‌ن‌ها تغییرات زیادی در دکوراسیون اتاق خواب خود ایجاد کنید. حال این انتخاب شما است که با توجهه به سلیقه، مزایا و دکوراسیون نسبت به انتخاب گیاهان مناسب اتاق خواب اقدام کنید.

فواید و مزایای تهیه گیاه مناسب اتاق خواب

اغلب ما در دنیای پرمشغله امروزی فراموش کرده‌ایم که استنشاق هوای تازه چقدر مهم است. نگهداری چندین گیاه مناسب اتاق خواب می‌تواند به شما کمک کند تا از شر گازهای سمی خلاص شوید، زیرا آن‌ها هوا را به طور کامل فیلتر می‌کنند. از نظر برخی از افراد، گیاهان در شب گاز دی‌اکسید‌ کربن زیادی تولید می‌کنند و استنشاق این گاز ممکن است در هنگام خواب خطرناک باشد. اما تحقیقات نشان داده‌اند که میزان گاز متصاعدشده توسط گیاهان به مراتب کمتر از گاز تولیدشده توسط انسان و حیوانات است. در ادامه به چند مورد از مهمترین مزایای تهیه گیاه مناسب اتاق خواب اشاره خواهیم کرد.
1. میزان رطوبت هوا را تنظیم می‌کند : برخی از افراد اغلب با گلودرد یا خشکی گلو از خواب بیدار می‌شوند، درحالی‌که گیاهان می‌توانند رطوبت اتاق خواب را براساس نیاز بدن تنظیم و از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری کنند. خشکی هوای داخل خانه عامل بسیاری از بیماری‌ها مانند گلودرد، سرماخوردگی و حتی بروز جوش‌ها است.
2. هوا را تصفیه می‌کند : گیاهان با تولید یون‌های منفی همان کار تصفیه‌کننده هوا را انجام می‌دهند. بدین‌شکل هرگونه ذرات گرد و غبار، هاگ‌های کپک، باکتری و آلرژن‌ها دفع می‌شوند.
3. میزان گازهای مضر هوا را کاهش می‌دهد : بسیاری از گیاهان به شما کمک می‌کنند تا از شر گازهای مضر مانند دی‌اکسید کربن، فرمالدئید، بنزن، زایلن، تولوئن و غیره خلاص شوید.

دکوراسیون اتاق خواب با گل و گیاه

از مهمترین موارد برای دکوراسیون اتاق با استفاده از گل و گیاه، انتخاب گلدان مناسب است. بهتر است؛ از گلدان‌هایی استفاده شود که با نوع دکوراسیون و رنگ دکور اتاق هماهنگی داشته باشد.

در حالت کلی استفاده از گلدان‌های بزرگ باعث زیبایی و شیکی بیشتر اتاق خواب شما می‌شود؛ اما می‌توانید گیاه مناسب اتاق خواب مانند آلوئه ورا را با گلدان زیبا و شیک بر روی پاتختی و یا کمد لباس اتاق خواب خود قرار دهید.  می‌دانید این گیاه تثبیت تصفیه کننده هوا است و می‌توانید خوابی راحت و با آرامش را داشته باشید.

کلام پایانی …
بنابراین بزرگترین مزایای نگهداری انواع گیاه مناسب اتاق خواب، توانایی آن‌ها در بهبود کیفیت هوا و آرام‌بخشی به فضا است. برخی از گیاهان آپارتمانی در کنترل کیفیت هوا قدمی فراتر می‌گذارند و به طور طبیعی آلاینده‌های هوای داخل خانه مانند فرمالدئید، تری‌کلرواتیلن، زایلن، تولوئن و بنزن را فیلتر می‌کنند. از این فرصت عالی بهره‌مند شوید!

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «ده گیاه مناسب اتاق خواب که باید بشناسید;

دیدگاهتان را بنویسید