علت نفس کشیدن با صدای بلند چیست؟

به نظر شما علت نفس کشیدن با صدای بلند چیست؟ همه ما هر زمانی که از پله‌ها یا یک ارتفاع مثل کوه بالا می‌رویم یا در شرایط مشابهی قرار می‌گیریم که ضربان قلبمان بالا می‌رود، متوجه شدید شدن نفس‌های خود می‌شویم. در چنین حالت‌هایی ما کمی سخت نفس می‌کشیم، چون بدن ما به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد. اما در دیگر مواقع و زمانی که حرکت نمی‌کنیم، تنفس پر سر و صدا و سنگین می‌تواند نشانه شرایط خاصی مثل یک بیماری باشد. پیشنهاد ما این است در اولین قدم وسایل اتاق خواب خود مانند سرویس خواب را بررسی و نقض‌های آن را برطرف کنید. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه با شما به اشتراک بگذاریم.

آیا نفس کشیدن با صدای بلند نشانه بیماری است؟

تنفس یک فعالیت ریتمی و هماهنگ است که بین سه عضو درگیر بدن یعنی ریه، بینی و دهان در جریان است. زمانی که در حال نفس کشیدن هستید، هوا از طریق دم به دهان و بینی شما راه پیدا می‌کند و از آنجا به سمت ریه‌های شما خواهد رفت. سپس اکسیژن وارد کیسه‌های هوایی مشهور به آلوئول شده و سپس به جریان خون وارد می‌شود تا به قسمت‌های مختلف بدن منتقل شود.

حال اگر در یکی از مراحل اول دچار مشکل شوید، نفس کشیدن سخت و سنگین خواهد شد. در ادامه به معرفی علل این مسئله می‌پردازیم. عللی که هم می‌تواند نشانه یک اختلال و بیماری باشد، هم با تغییر سبک زندگی به صورت خیلی ساده برطرف خواهد شد.

علل نفس کشیدن با صدای بلند

بسیاری از اختلالات پزشکی هستند که می‌توانند علت نفس کشیدن با صدای بلند و تنفس سنگین محسوب شوند. در ادامه به معرفی تعدادی از این عوامل می‌پردازیم:

آلرژی : یکی از مشکلات شایع در تنفس سنگین، بروز آلرژی است. آلرژی تنفسی ممکن است به علت هر چیزی باشد. برای مثال شوره حیوانات خانگی، گرده گل و گیاهان و یا گرد و خاک موجود در هوا همگی می‌توانند عواملی برای بروز آلرژی باشند.
از جمله علائم آلرژی می‌توانیم به کهیر، عطسه، آبریزش از چشم و بینی و حالت تهوع اشاره کنیم. برای جلوگیری از بروز چنین اختلالی از قرار گرفتن در معرض موقعیت‌های آلرژی زا دوری کنید.
آسم : آسم علت دیگر نفس کشیدن با صدای بلند محسوب می‌شود، زیرا این بیماری مزمن راه‌های هوایی در ریه را ملتهب می‌کند و باعث سنگینی تنفس می‌شود. از علائم آسم می‌توانیم خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و احساس سنگینی در سینه را نام ببریم. آسم درمان خانگی ندارد و برای بهبود علائم آن باید از متخصص کمک گرفت.
مشکلات سینوسی : یکی از عواملی که باعث تنفس سنگین و به طبع آن نفس کشیدن با صدای بلند می‌شود، ورود ویروس‌ها و باکتری‌ها به مجرای بینی است که باعث مسدود کردن آن می‌شود. همین عامل رسیدن اکسیژن کافی به مجاری هوایی را دچار مشکل می‌کند.
عفونت سینوسی می‌تواند به علت سرماخوردگی یا علل دیگر رخ دهد و با التهاب سینوس‌ها باعث بروز مشکل شود. از علل سرماخوردگی که عامل مهمی در عفونت سیسنوس‌هاست، می‌توانیم به مواردی همچون ترشحات بینی، درد گلو، عطسه، سرفه، سردرد یا تب اشاره کنیم. برای درمان عفونت سینوس‌ها باید از آنتی ‌بیوتیک کمک بگیرید.
چاقی : همه ما بارها افراد چاقی را مشاهده کرده‌ ایم که حتی با یک راه رفتن عادی هم دچار تنگی نفس می‌شوند. پس چاقی نیز می‌تواند علت نفس کشیدن با صدای بلند باشد. چاقی همچنین علت مهمی برای بروز آپنه در خواب است که می‌تواند منجر به بروز مشکلات جانبی دیگری نیز شود. تنها راه حل رفع این مشکل، کم کردن وزن خواهد بود.

علت نفس کشیدن با صدای بلند در خواب

خروپف یا نفس کشیدن بلند در خواب مشکلی است که بیش از هر چیز برای سایر اطرافیان آزار دهنده خواهد بود. به گفته متخصصان، هر چه میزان صدای افراد در خواب بلندتر باشد، نشانه تنگ تر بودن مجرای تنفسی است. تنفس پر سر و صدا در افراد چاق، کودکان و کسانی که دچار گرفتگی بینی هستند، بیش از سایرین ایجاد خواهد شد. به این مشکل آپنه انسدادی می‌گویند که خود به انواع گوناگونی تقسیم بندی می‌شود. از علائم و نشانه‌های این مشکل می‌توانیم به خواب آلودگی مفرط در طول روز، مشکل در تمرکز روزانه، سردرد صبحگاهی، بیدار شدن با دهان خشک یا گلو درد، فشار خون بالا، بیدار شدن ناگهانی همراه با خفگی و خروپف با صدای بلند اشاره کنیم. برای درمان این بیماری روش‌های متعددی وجود دارند که با توجه به نظر پزشک باید از آن‌ها استفاده کنید.

تأثیر بالش و تشک بر نفس کشیدن حین خواب

علاوه بر تمامی موارد بالا، یکی از گزینه‌هایی که ممکن است بر کیفیت تنفس و به طبع آن خواب شما اثرگذار باشد، نوع بالش یا تشکی است که از آن استفاده می‌کنید. چه یک بیمار تنفسی باشید، چه یک فرد سالم، استفاده از تشک تخت خواب مناسب و بالش استاندارد می‌تواند در داشتن خوابی آرام و لذت بخش کمک کننده باشد. داشتن یک خواب راحت اثرات مثبت خود را نیز در طول روز بر شما خواهد داشت. برای تهیه بهترین تشک، بالش طبی و روتختی دارید حتما مقاله راهنمای خرید کالای خواب را بخوانید.

هنگام خواب باید تا حدودی سرتان رو به بالا باشد تا تنفس آرام تر شود. این حالت به کمک حرکت فک فرد به سمت جلو اتفاق خواهد افتاد و در کاهش خروپف بسیار مفید است. بالش‌ها اگرچه اختراع ساده ای به نظر می‌رسند، اما راحتی را در طول خواب برای ما به ارمغان می‌آورند. در مقابل یک تشک با کیفیت می‌تواند تا سال‌ها منجر به داشتن خوابی آسوده شود. بهترین گزینه برای افرادی که به هر دلیلی دچار آپنه تنفسی هستند یا در طول روز با صدای بلند نفس می‌کشند، استفاده از بالش طبی است. یک بالش استاندارد علاوه بر بهبود کیفیت خواب برای افراد دارای دیسک کمر یا گردن هم مناسب است، زیرا وضعیت سر را نسبت به بدن در هنگام خواب بهبود می‌دهد.

کلام پایانی …
در این مطلب به چندین علت نفس کشیدن با صدای بلند پرداختیم. علاوه بر مشکلات جسمی و روانی، عدم استفاده از تشک و بالش مناسب هم می‌تواند علل عمده ای در بروز مشکلات تنفسی در خواب باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود ضمن پیگیری مشکل خود و درمان آن، از بالش طبی و تشک مخصوص و استاندارد استفاده کنید تا خوابی لذت بخش را تجربه کنید.
برای خرید با کیفیت ترین محصولات بازار می‌توانید سفارش خود را به صورت مستقیم و آنلاین در سایت بالسا ثبت و در منزل تحویل بگیرید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید