هر آنچه در طراحی اتاق خواب کلاسیک باید بدانید

یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها برای چیدمان اتاق خواب به شکلی مجلل، سبک کلاسیک است. چراکه جذابیت بصری منحصربه‌فردی دارد و به‌واسطه المان‌های ویژه نگاه افراد زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. می‌توان از سبک کلاسیک به‌عنوان سبک مادر بسیاری از سبک‌های امروزی یاد کرد. البته با این تفاوت که انعطاف‌پذیری و سازگاری معماری مدرن را ندارد. در ابتدا به تعریفی از سبک کلاسیک خواهیم پرداخت.

سبک کلاسیک چیست ؟

سبک کلاسیک در واقع مجموعه‌ای از مفاهیم و قواعد برگرفته از اصول هنر و معماری رم و یونان باستان است. ازآنجایی‌که عناصر سنتی و بااصالت سبک کلاسیک، یادآور مهربانی و صمیمت خانه‌های اشرافی قدیم و کاخ‌های باشکوه تاریخی هستند، می‌توان به‌خوبی از آن‌ها برای طراحی دکوراسیون داخلی فضاهای ایرانی به‌خصوص اتاق خواب استفاده کرد. با وجود معرفی سبک‌های ساده‌گرایی مانند مینیمال، هنوز هم بسیاری از افراد استفاده از سبک کلاسیک را نوعی برگ برنده می‌دانند. چرا که هوشمندی، دقت و ظرافت ویژه‌ای در اصول طراحی آن موج می‌زند.

بیشتر بدانید : سبک کلاسیک در طراحی داخلی

توجه ویژه به تقارن در چینش وسایل، به‌کارگیری نقطه کانونی مانند شومینه در مرکز، استفاده از رنگ‌ها و متریال‌های طبیعی، به‌کارگیری ستون‌های عظیم، فراوانی آینه، استفاده از پرده‌های سرتاسری، استفاده از تزیینات متعدد و شلوغ در فضا مانند مجسمه‌های برنزی، نقره‌ای یا طلایی و به‌کارگیری پارچه‌ در رنگ‌ها و سبک‌های متفاوت، ویژگی بارز سبک کلاسیک است. بنابراین، در هنگام طراحی اتاق خواب کلاسیک نیز باید به این نکات توجه کنید.

ویژگی‌های بارز دکوراسیون کلاسیک اتاق خواب

معمولا برای دکوراسیون اتاق خواب کلاسیک از اکسسوری‌هایی مانند آینه‌‌های بزرگ و منبت‌کاری شده، چراغ خواب یا آباژورهایی به سبک کلاسیک، شمع‌های بزرگ و کوچک با جاشمعی‌‌های خاص، کوسن‌‌های بزرگ و پاف در کنار سرویس خواب کلاسیک استفاده می‌شود. روتختی یا پرده نیز دارای پارچه‌های چین‌دار و شلوغ به رنگ کرم، طلایی، نقره‌ای یا قهوه‌ای هستند. اگر از آن دسته افراد هستید که باشکوه و شاهانه بودن فضا برای شما اهمیت ویژه‌ای دارد، نحوه طراحی اتاق خواب کلاسیک را از دست ندهید. در ادامه به جزئیات بیشتری در این زمینه اشاره خواهیم کرد. اگر عاشق سبک لوکس و مجلل کلاسیک هستید، توصیه می‌کنیم که پیش از طراحی اتاق خواب کلاسیک به دستورالعمل زیر توجه کنید.

رنگ اتاق خواب کلاسیک

رنگ‌های سفید، خاکستری، کرم، نقره‌ای، طلایی، زیتونی و خردلی از پرکاربردترین رنگ‌ها برای طراحی اتاق خواب کلاسیک هستند. گاهی نیز از طیف رنگی زرد، آبی، سبز و قهوه‌ای برای ایجاد تغییراتی در رنگ پایه اتاق استفاده می‌شود. قابل ذکر است که استفاده از رنگ سفید باید با دقت نظر خاصی باشد، چراکه در مواردی باعث نزدیک شدن سبک اتاق به سبک‌های نئوکلاسیک و مدرن می‌شود. شما همیشه مجبور نیستید که از این رنگ‌های پرکاربرد برای تزئین دیوارها استفاده کنید. در واقع این رنگ‌ها برای طراحی سرویس خواب یک نفره، پرده‌ها، فرش و سایر اجزای اتاق خواب نیز کارایی دارند.

تخت خواب اتاق خواب کلاسیک

اغلب سرویس خواب‌های کلاسیک دارای نقوش منبت‌کاری شده روی فلز یا چوب هستند و توسط پارچه‌های چرم یا مخمل پوشیده شده‌اند. برخلاف سرویس خواب‌های مدرن سایر بزرگی دارند و به‌همین‌دلیل خیلی مجلل و لوکس جلوه می‌کنند. جالب است بدانید که اغلب وجود پاتختی و پاف برای سرویس خواب دونفره ضروری است.

فرش اتاق خواب کلاسیک

برای طراحی فرش‌های کلاسیک اغلب از نقش‌های الهام‌گرفته از طبیعت استفاده ‌شود. رنگ بارز آن‌ها ترکیبی از کرم و سرمه‌ای یا قرمز و سفید است و باید با رنگبندی روتختی و پرده هماهنگ باشد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید فرش برای طراحی اتاق خواب کلاسیک، حتما با یک طراحی داخلی مشورت کنید. چراکه هرگونه بی‎دقتی می‎تواند باعث القای سبک نئوکلاسیک در فضا شود.

بیشتر بدانید : سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی

روشنایی اتاق خواب کلاسیک

اگرچه در طراحی سبک کلاسیک از پنجره‌های بزرگ استفاده می‌شود و می‌توان به کمک نور خورشید فضای اتاق را روشن نگه‌داشت، اما وجود اکسسوری‌هایی مانند انواع لوستر، آباژور، چراغ خواب، دیوارکوب و شمع نیز ضرورت دارد. چراکه به مجلل بودن فضا کمک می‌کند. پس برای طراحی اتاق خواب کلاسیک خود ابتدا به فکر خرید یک لوستر بزرگ و نورانی باشید. این لوستر می‌تواند از جنس شیشه یا سنگ باشد. در مرحله بعد برای خرید دیوارکوب و آباژور هماهنگ با آن اقدام کنید.

سایر اکسسوری‌های مورد استفاده در طراحی اتاق خواب کلاسیک

سبک کلاسیک در طراحی داخلی بدون وجود اکسسوری‌هایی مانند آینه‌های بزرگ و منبت‌کاری شده (به‌خصوص آینه قدی کلاسیک)، تابلو فرش یا تابلوهای نقاشی لوکس، مجسمه‌های فلزی یا چوبی، مبلمان کلاسیک و کوسن‌های بزرگ و کوچک واقعا بی‌معنی است. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا برای خرید کمد لباس کلاسیک، میز کلاسیک، تخت خواب کلاسیک و … اقدام کنید و سپس براساس نوع طراحی آن‌ها برای خرید اکسسوری‌ها به‌خصوص مبلمان تک یا دو نفره اقدام کنید. توجه به این مساله در حفظ هماهنگی چینش اتاق خواب اهمیت دارد.

کلام پایانی …
با توجه به نکات ذکر شده در این مطلب، می‌توان ادعا کرد که سبک کلاسیک به سلیقه ایرانیان نزدیک است. اگرچه باید برای طراحی اتاق خواب کلاسیک از وسایل مجلل و شاهانه بسیاری استفاده کرد اما مساله قابل توجه این است که اصول سبک کلاسیک یعنی تقارن، نظم و بهره‌وری از نقطه کانونی فراموش نشوند. اگر فضای اتاق خواب شما به اندازه کافی بزرگ است و از نظر متراژ محدودیت ندارید، توصیه می‌کنیم که پس از مشورت با طراحان حرفه‌ای، از سبک کلاسیک برای باشکوه جلوه دادن آن استفاده کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید