بهترین روش مرتب کردن کمد لباس کدام است؟

کمد لباس را باید یکی از لوازمی دانست که هر فردی به آن نیاز دارد. زیبایی و جذابیت وسایل اتاق خواب با مرتب سازی کمد لباس، تخت خواب و نظم دادن به اتاق خواب بسیار بیشتر می‌شود.  افراد از کمد لباس برای نگهداری لباس‌ها به صورت مرتب و منظم استفاده می‌کنند. اما در برخی مواقع هر کاری هم کرده باشند در نهایت کمد لباس آن‌ها نامرتب است.
این افراد باید نکاتی ساده را رعایت کنند تا بتوانند کمدی منظم داشته باشند. کمد مرتب باعث می‌شود که بتوانند به لباس‌های مورد نیاز خود به راحتی دسترسی داشته باشند. در این مطلب از بالسا قصد داریم نکاتی در خصوص مرتب کردن کمد لباس بیان کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

برای مرتب کردن کمد لباس از کجا شروع کنیم؟

اگر به سراغ کمد لباستان رفته‌اید و نمی‏‎دانید که باز از کجای کمد شروع کنید، اصلا نگران نشوید. کافیست قدم به قدم مراحل زیر را همراه ما بیایید.

  • کمد لباس را خالی کند: در اولین قدم از مرتب کردن کمد لباس بهتر است که تک تک وسایل داخل کمد را خالی کند و در گوشه اتاق به صورت مرتب قرار دهید. حال می‌توانید کف کمد و طبقات، همچنین دیوارهای کمد را جارو برقی کرده و با مواد ضدعفونی آنها را ضدعفونی کنید.
  • دور ریختن لباس های قدیمی: حال نوبت دور ریختن لباس‎های قدیمی است. وقت آن شده که از لباس‌های قدیمی که مخصوصا در این یکی و دو سال اخیر هیچ استفاده‌ای از آنها نکردید، خداحافظی کنید. مطمئن باشید اگر در این دو سال اخیر اصلا سمت آنها نرفتید از این پس نیز دیگر نخواهید رفت. می‎توانید لباس‌های کهنه خود را تبدیل به دستمال گردگیری نیز بکنید.
  • جداکردن لباس تابستانه از زمستانه: یکی از مهم‎ترین بخش‌های مرتب کردن کمد لباس، جدا کردن لباس‌های زمستانه از تابستانه می‎باشد. این کار باعث می‌شود فضای بسیار خوبی را در کمد لباس داشته باشد. برای جدا کردن لباس‌های زمستانه از تابستانه، به غیر از لباس‌ها، کیف‌ها و کفش‌ها را نیز جدا کنید.
  • مرتب کردن لباس‌ها: حال که تمامی لباس‌های زمستانه و تابستانه را از هم جدا کرده‌اید، می‎توانیم برویم سراغ مرتب کردن لباس‌ها. اما چگونه کمد لباس را مرتب کنیم؟ کافیست که هر مدلی از لباس‌ها را در دسته خودش و بر اساس اولویت نیاز خود بچینید. در ادامه بیشتر راجع به مرتب سازی کمد لباس صحبت کرده‎ایم.

 

چگونه کمد لباس را مرتب کنیم؟

مرتب کردن کمد لباس آن‌قدرها که فکر می‌کنید پیچیده و عجیب نیست. برای این کار باید به چند نکته توجه داشت. این نکات عبارتند از :

جدا کردن لباس‌های متفاوت

بهتر است در کمد خود بخش‌های متفاوتی برای لباس‌های متفاوت داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا زمانی که به هر کدام از آن‌ها نیاز داشتید، بتوانید به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم که لباس‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم و در کمد قرار دهید.

1- شلوارها : شلوارها را بهتر است با توجه به جنس و رنگ در کنار هم قرار دهید. یکی از کارهایی که می‌تواند در مرتب کردن قسمت شلوارها به شما کمک کند، تا یا آویزان کردن مناسب آن‌هاست. توجه داشته باشید که روش تا کردن شلوارهای جین و پارچه‌ای با یکدیگر متفاوت است و باید هر کدام را به شکلی متفاوت تا کنید.
2- پیراهن‌ها : مرتب کردن پیراهن‌ها به شکلی که به راحتی بتوانید انواع پیراهن‌های خود را مشاهده و مورد مناسب را انتخاب کنید یکی از کارهایی است که علاوه بر مرتب ماندن کمد لباس در تصمیم‌ گیری مناسب برای انتخاب پیراهن نیز نقش دارد. در صورتی که قصد دارید پیراهن‌ها را آویزان کنید حتماً از گیره لباس مناسب استفاده کنید.

3- تیشرت‌ها : تیشرت‌ها یکی دیگر از بخش‌هایی است که باید در داخل کمد لباس یا دراور فضایی مخصوص به خود داشته باشند. تیشرت‌ها را نیز مانند پیراهن‌ها به خوبی تا کنید تا چروک نشوند و آن‌ها را به گونه‌ای بچینید که بتوانید تمام آن‌ها را مشاهده کنید. همان طور که گفتیم این کار علاوه بر مرتب ماندن لباس‌ها در انتخاب بهتر آن‌ها نیز نقش دارد.
4- اکسسوری‌ها : همه ما از اکسسوری‌های متفاوتی مانند دستبند، گردنبند، ساعت، کراوات و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کنیم. اما عدم توجه مناسب به این اکسسوری‌ها هم از عمر آن‌ها می‌کاهد و همچنین باعث می‌شود تا در زمان نیاز نتوانیم آن‌ها را به راحتی پیدا کنیم. به همین دلیل بهتر است در کمد لباس بخش‌هایی مجزا برای هر کدام از این اکسسوری‌ها و اکسسوری‌های دیگری که از آن استفاده می‌کنید داشته باشید.

5- روسری‌ها و شال‌ها : چیدمان روسری در کمد برای خانم‌ها بسیار مهم است. هیچ کدام از بانوان دوست ندارند که روسری یا شال مورد نظر خود را پیدا نکنند یا آن را به صورت چروک سر کنند. به همین دلیل باید شال و روسری را به درستی تا کرد و به گونه‌ای در کمد لباس قرار داد که بتوان تمام آن‌ها را مشاهده کرد.

سبد و باکس‌های نظم‌دهنده

برای نظم بخشیدن به اکسسوری‌ها و زیورآلات که در هر کمد لباسی پیدا می‌شود، باید جای مشخصی تعیین کرد. مثلاً می‌توانید باکس‌های نظم‌دهنده‌ی آماده‎ای در اندازه‌های مختلف خریداری کنید. یا می‌توانید کشوهای پلاستیکی کوچک، جعبه‌قطعات یا دراورهای پلاستیکی کوچک خریداری کنید. اما اگر قصد ندارید خیلی هزینه کنید، می‌توانید از جعبه‌های کفش یا هر جعبه‌ی ضخیم و محکمی که در خانه دارید، برای این منظور استفاده کنید. یا حتی می توانید سبدهای پلاستیکی آشپزخانه که قیمت چندانی ندارند، خریداری کنید. فقط کافی‌ است که مدل‌های چهارگوش در رنگ‌های دلخواه بخرید و خرده‌ریزه‌های خود را با نظم درون آنها بچینید.

مرتب کردن کمد لباس

کیسه‌های پارچه‌ای و بقچه‌های زیپ‌دار برای نظم دهی

کیسه های پارچه ‎ای بزرگ و ضخیم، برای جداسازی لباس‎های کثیفی که باید شسته و یا به خشکشویی فرستاده شوند، بهترین انتخاب است. البته شما می‎توانید حتی از سبدهای بزرگ یا سطل‌های پلاستیکی بزرگی که روکش پارچه‌ای زیبا دارند، نیز استفاده کنید. به یاد داشته باشید که اگر از کیسه استفاده می‌کنید، می‌توانید در پشت درب یا گوشه‌ای از اتاق که دید بدی ندارد، یک آویز سفت و محکمی را نصب، کیسه را از آن آویزان کنید و هر بار، هر لباس یا وسیله‌ای که به شست‌وشو نیاز دارد را درون آن قرار دهید.

ارگانایزر کشو و کمد

از دیگر وسایلی که بسیار خوب است که برای مرتب کردن کمد لباس تهیه کنیم، شامل:  چوب‌رختی، ارگانایزر، آویز جاکفشی، استندهای پلاستیکی و نظم‌دهنده‌های کوچک و بزرگ است. این نظم‌دهنده‌ها به شکل‌های مختلفی و قیمت‌های مناسب و مختلفی در بازار موجود هستند.

طبقه بندی کمد با وسایل ساده

یکی از روش‌هایی که برای مرتب كردن كمد لباس کوچک یا بزرگ می‌توانید از آن بهره‌مند شوید، استفاده از برخی وسایل ساده برای این کار است. به عنوان مثال می‌توانید از چند کارتن مقوایی مناسب برای قرار دادن انگشترها در آن استفاده کنید. همچنین با یک چوب ساده و تمیز می‌توانید کشوی خود را به دو قسمت تقسیم کنید. وسایلی که به آن‌ها اشاره کردیم و بسیاری وسایل دیگر که در دسترس همه است و می‌توانید از آن‌ها با توجه به نیاز و خلاقیت خود استفاده کنید، باعث می‌شود تا کمد شما مرتب و منظم‌تر از گذشته باشد.

تزیین کمد لباس

تزیین کمد لباس عروس و داماد یکی از مواردی است که تازه عروسان توجه بسیاری به آن دارند. باید این کار را با توجه به اندازه و شکل کمد، رنگ کمد، رنگ اتاق و سایر لوازم موجود در آن انجام دهید. اگر کمدی عادی دارید، می‌توانید روی آن قاب عکس، آینه، عطر و ادکلن و چند وسیله جذاب دیگر قرار دهید. کمدهای دیواری هم نیاز به تزیین خاصی ندارند و تنها لازم است که درون آن بسیار مرتب و منظم باشد.

مطلب پیشنهادی: نحوه ست کردن تخت و کمد

لباس‌های کهنه و قدیمی را اهدا کنید

در ابتدایی‌ترین روش مرتب کردن کمد لباس، بایستی که لباس‎هایی که مورد نیاز شما نیست و یا قدیمی و کهنه شده‌اند را به افراد نیازمند اهدا کنید. بهتر است که پس از خالی کردن تمامی وسایل و لباس‎های کمد خود، آنها رو به 4 دسته‎: دور ریختی، دیوار مهربانی، زمستانی و تابستانی تقسیم کنید. این دسته‌بندی بسیار زیاد به شما در مرتب کردن کمد لباس‌هایتان کمک می‎کند.

تا کردن لباس‎

اگر می‌خواهید فضای بیشتری را در کمد لباس خود داشته باشید، تا زدن درست لباس‌ها به شما در این زمینه کمک می‎کند. شما می‎توانید لباس‌های خود را بر اساس مدل و یا رنگ داخل کمد بچینید، این عمل حتی برای تزیین کمد لباس نیز مناسب است. تا زدن لباس به بهترین شکل، به شما کمک بسیاری می‌کند تا فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید.

منظم کردن اکسسوری‌ها

بهتر است که برای منظم کردن اکسسوری اتاق خواب و خانه همچون انگشتر، کمربند و ساعت از جدا کننده‌ها استفاده کنید. اگر تمایلی به استفاده جدا جدا کننده‌ها ندارید، می‎توانید خودتان تنها با چند تکه مقوا کشو و کمد را تقسیم کنید.

منظم کردن کیف‌ها

برای نظم دادن کیف‌های داخل کمد، می‌توانید از آویزهای مخصوص کیف استفاده کنید. اگر کمد لباس شما به گونه‌ای است است که در قسمت بالایی آویز دارد و در قسمت پایینی کشو، از قسمت بالایی آن برای آویزان کردن کیف‌ها استفاده کنید.

تکنیک داخل و بیرون

پس از آن که مرتب کردن کمد لباس شما به صورت کامل تمام شد و فضا را بهینه سازی کردید، برای داشتن یک کمد همیشه مرتب بهتر است که از قانون یکی داخل یکی بیرون استفاده کنید. این قانون می‌گوید زمانی که شما لباسی را می‌خرید بایستی یکی از لباس‌های قدیمی خود را از کمد خارج و فضای آن را به لباس جدید هدیه کنید.

کمد لباس من هنوز هم جا ندارد!

اگر هنوز هم با توجه و رعایت کردن نکات گفته شده در بالا، کمد لباستان فضای کافی را ندارد، بهتر است که به سراغ صندوقچه‌های قدیمی بزرگ و یا خرید یک دراور بروید. این دو وسیله به شما کمک می‎کند تا بهترین استفاده را از فضای اتاق برای چیدمان لباس‌های خود داشته باشید.

اگر کمد لباس نداشتیم، چه کنیم؟

اگر خانه شما کمدی ندارد و یا به هر دلیلی قصد خرید دراور را ندارید ولی می‌خواهید با ترفندی، مرتب سازی اتاق خواب خود را انجام دهید، می‌توانید از کیسه‌های پارچه‎ای، بقچه زیپ‎دار، سبد و باکس نظم دهنده و البته کیسه وکیوم برای مرتب کردن بخش لباس‌‌های اتاق خواب خود استفاده کنید. با استفاده از این وسایل شما می‌توانید برای خود کمد کوچکی داشته باشید یا لباس‎های خود را به راحتی در کشو و یا زیر تخت قرار دهید.

کلام پایانی …
مرتب کردن کمد لباس کاری سخت و پیچیده نیست و تنها نیاز است که به برخی نکات توجه کنید. طبقه‌بندی و قسمت بندی مناسب کمد به همراه در کنار هم قرار دادن لباس‌های مشابه از مهم‌ترین روش‌هایی است که برای مرتب کمد لباس می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین با اشیا ساده‌ای مانند کارتن‌های مقوایی و چوب‌های تمیز، می‌توانید بخش‌های بیشتری در کمد خود ایجاد کرده تا لباس‌های بیشتری در آن‌ها قرار دهید.

سوالات متداول

  • نظم دهنده‎های کمد لباس چه کالاهایی هستند؟

کیسه‌های پارچه‌ای و بقچه‌های زیپ‌دار، سبد و باکس‌های نظم‌دهنده.

  • کیسه وکیوم چیست؟

کیسه‌های پلاستیکی از جنس PVC هستند که با کمک آن‌ها و به وسیله‎ی مکش جاروبرقی، می‌توانیم حجم لباس‌ها را تا 70 درصد کاهش دهیم.

  • چگونه از فضای عمودی کمدها بیشتر استفاده کنیم؟

برای اینکه از فضای عمدی داخل کمد لباس‎ها استفاده مفید کنیم، کافی است جاکفشی، جالباسی یا طبقه‌های پارچه‌ای کم‌جا را از پشتِ در یا روی دیوار کمد آویزان کنیم و وسایل را درون آن‌ها بچینیم. به این ترتیب از تمامی فضاهای پِرت کمد نیز استفاده کرده‌ایم.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید