ام دی اف چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

ام دی اف چیست؟

در واقع اصطلاح ام دی اف (MDF) مخفف عبارت Medium Density Fibreboard به معنای «تخته فیبر با چگالی متوسط» است. نوعی فرآورده چوبی که ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاصی در مقایسه با چوب طبیعی دارد. به طور کلی، 3 نوع تخته فیبر وجود دارد که برای تولید انواع آن‌ها لازم است که تکه‌های ریز چوب نرم و سخت با مقداری رزین و موم مخلوط شده و سپس به کمک گرما و فشار پرس شوند. اگر محصول نهایی چگالی یا تراکم پایینی داشته باشد، نئوپان نام دارد که انتظار مقاومت و استحکام بالایی از آن نیست.

درصورتی‌که چگالی محصول بالا باشد، محصول نهایی اچ دی اف (HDF) یا «تخته فیبر با چگالی بالا» نام می‌گیرد. از ام دی اف نیز باید انتظار چگالی و مقاومت متوسط را داشت. در ادامه به جزئیات بیشتری از آن اشاره خواهیم کرد.

نحوه تشخیص ام دی اف اصل یا اورجینال

آیا می‌دانید که خصوصیات ورق‌ اصل ام دی اف چیست؟ اگرچه بیشتر ورق‌های ام ‌دی‌ اف‌ موجود در بازار وارداتی‌ و از کیفیت خوبی برخوردار هستند، اما لازم است که پیش از خرید از اصل بودن آن مطمئن شوید. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه به نکات زیر توجه کنید:

  • سطح تخته ام دی اف باید صاف و یکنواخت باشد و اثری از گره مشاهده نشود.
  • در ظاهر آن اثری از پستی و بلندی مشاهده نشود.
  • ساختار آن محکم و فشرده باشد و به‌سادگی خم نشود.
  • رنگ آن مرده و بدون جلوه نباشد.

در صنایع مختلف کاربرد mdf چیست؟

ازآنجایی‌که می‌توان انواع روکش چوبی و غیرچوبی با رنگ و طرح‌های مختلف را روی ورق‌ ام دی اف نصب کرد و ورق ام دی اف در ابعاد، تراکم و ضخامت‌های مختلفی ارائه می‌شود. امروزه انواع ام دی اف برای ساخت کابینت آشپزخانه، میز نهارخوری،سرویس خواب و وسایل آن مانند تخت خواب، میز آرایش، کمد لباس ام دی اف، کتابخانه و انواع پارتیشن کارایی دارند.

معمولا برای ساخت صفحه کابینت، مبلمان، صندلی، میز نهار خوری و تخت خواب از ورق‌هایی با ضخامت بیشتر (به قطر ۳۰ تا ۴۵ و ۴۵ تا ۶۰ میلی‌متر) و برای تولید مواردی مانند انواع پارتیشن از ورق‌هایی با ضخامت کمتر (با قطر ۸/۱، ۵/۲، ۴ تا ۶ میلی‌متر) استفاده می‌شود.

بیشتر بدانید : ام دی اف بهتر است یا چوب

کاربرد، مزایا و معایب استفاده از ام دی اف در ساخت سرویس تخت خواب

چوب‌های طبیعی گردو، افرا، راش و غیره از بهترین چوب‌های استفاده شده برای ساخت سرویس خواب است، اما در شرایطی که نمی‌توان هزینه زیادی برای خرید محصولات چوبی اختصاص داد و ظاهر محصول نیز برای ما مهم است، ام دی اف گزینه مطلوبی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه ورق‌های جدید ام دی اف از ضخامت و مقاومت خوبی در برابر رطوبت برخوردار هستند.
به طور کلی، از مزایای استفاده از ام دی اف برای ساخت سرویس خواب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ام دی اف یک فرآورده چوبی یا متریال مصنوعی است و به‌همین‌دلیل در مقایسه با چوب گزینه مقرون‌به صرفه‌ای محسوب می‌شود. روند تولید آن نسبتا ارزان‌قیمت است و تخت خواب ساخته شده از ام دی اف در مقایسه با تخت خواب چوبی، محصول اقتصادی به حساب می‌آید.
  • اصولا یک تخت خواب ساخته شده با ام دی اف در برابر گرما و سرما مقاومت بالایی دارد و ممکن است به‌ندرت در برابر رطوبت ساختار آن تغییر کند.
  • در مقایسه با محصولات چوبی، تخت خواب‌های ام دی اف از تنوع ظاهری و رنگ بیشتری برخوردار هستند. چراکه روکش‌های چوبی و غیرچوبی زیادی برای پوشش آن‌ها وجود دارد.

بیشتر بدانید : بهترین چوب مناسب برای ساخت تخت خواب کدام است

چند مورد از معایب استفاده از ام دی اف برای ساخت انواع سرویس خواب عبارتند از:

    • اگرچه میزان مقاومت تخت خواب ام دی اف نسبتا زیاد است، اما تجربه نشان داده است که طول عمر و استحکام آن به اندازه تخت خواب چوبی نیست. از طرفی، اگر به هر دلیلی ترک بخورد یا آسیب ببیند، روند چسباندن و ترمیم آن دشوارتر است.
    • ورق‌های ام دی اف دارای روکش هستند و به‌همین‌دلیل نمی‌توان برای ساخت تخت خواب‌هایی با سبک کلاسیک روی آن‌ها حکاکی کرد. صرفا می‌توان از این فرآورده چوبی برای ساخت تخت خواب‌های سبک مدرن و مینیمال که ظاهر ساده‌ای دارند، استفاده کرد.
    • ام دی اف بدلیل داشتن گرد و غبار، میتواند برای همگی خصوصا کودکان و نوجوانان مضر باشد و باعث بیماری های مختلفی مانند تنگی نفس، عفونت، آلرژی و … شود به همین علت پیشنهاد می‌شود برای سرویس خواب نوزاد و همچنین سرویس خواب نوجوان متریال چوب را انتخاب کنید تا هرگونه خطری از بچه‌ها در سنین حساس دور شود.

امیدواریم با دریافت پاسخ مناسبی برای سوالات مزایا و معایب ام دی اف این بار با دقت بیشتری برای خرید انواع محصولات چوبی و غیرچوبی به‌خصوص سرویس تخت خواب اقدام کنید.

کلام پایانی …
اگرچه در این مطلب سعی کردیم تا به پاسخ کاملی برای سوال mdf چیست؟ اشاره کنیم، اما مشورت با یک کارشناس می‌تواند تجارب بیشتری در اختیار شما بگذارد. به هر حال، ام دی اف یکی از مصنوعات چوبی و چوب یک نعمت طبیعی است. سعی کنید پیش از خرید، طبق هزینه و سلیقه خود دست به انتخاب بزنید. اما پیشنهاد ما چه برای سرویس خواب یک نفره و چه برای سرویس خواب دو نفره چوب است.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید