بهترین و جذاب‌ترین ایده‌ها برای نورپردازی اتاق خواب

نور اتاق

یکی از موثرترین راه‌ها برای طراحی اتاق خواب، نورپردازی است. نورپردازی اتاق خواب اگر به روش اصولی انجام شود می‌تواند به کلی فضای اتاق خواب را تغییر دهد. این کار می‌تواند در بزرگ نشان دادن اتاق خواب کوچک موثر باشد. همچنین می‌تواند جلوه لوکس و شیکی را به فضا بدهد. وجود نور از دیدگاه روانشناسی تاثیر مثبتی در خلق و خوی ما دارد و به همین دلیل این نوع دیزاین به شدت برای اتاق خواب توصیه می‌شود. در این مقاله از وب‌سایت بالسا چوب، سعی داریم تا روش نورپردازی اتاق خواب‌های مختلف را با هم بررسی کنیم و راه‌هایی را برای نورپردازی درست و اصولی ارائه دهیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

اصول نورپردازی اتاق خواب

برخی به اشتباه تصور می‌کنند تنها داشتن روشنایی در اتاق خواب کافی است. اما این تصور اشتباه به شمار می‌رود. چرا که مسائلی از قبیل میزان نور، رنگ نور، جهت نور، محل قرارگیری منبع نور و همچنین شدت نور در حس و حال ما به خصوص در جایی مثل اتاق خواب تاثیر زیادی دارد. نورپردازی اتاق خواب از جاهایی است که خیلی اهمیت دارد. چون نیاز داریم که در این محل استراحت کنیم و آرامش بگیریم. در کل دو نوع نورپردازی وجود دارد: نورپردازی مستقیم، نورپردازی غیرمستقیم
در ادامه به تعریف و تفاوت این دو می‌پردازیم.

نور اتاق خواب

تفاوت نورپردازی مستقیم و غیر مستقیم

نورپردازی مستقیم به نوعی از نورپردازی تلقی می‌شود که منبع نور به طور مستقیم به اطراف تابیده شود. مثل انواع لوستر اتاق خواب سقفی و دیواری، لامپ‌های مختلف و آباژورها که نور را برای یک ناحیه به طور مستقیم فراهم می‌کنند.
این در حالی است که در نورپردازی غیر مستقیم، نور به سمت بالا هدایت شده و بر روی سطحی منعکس می‌شود. برای مثال، سقف کاذب با نور LED، نورپردازی سرتخت یا زیر تخت می‎‌توانند مثال خوبی از این مدل نورپردازی باشند.
نکته مهم در انتخاب نوع نورپردازی اتاق خواب، ابعاد اتاق خواب یا هرجای دیگری است که مورد نظر شماست. چرا که باید مدلی را انتخاب کنید که بتواند تمام زوایای اتاق را پوشش دهد.

آموزش نورپردازی اتاق خواب با ریسه

یکی از روش‌های نورپردازی اتاق خواب که در سال‌های اخیر خیلی پرطرفدار شده، استفاده از ریسه نوری است. ریسه نوری با هزینه کم، می‌تواند فضای اتاق خواب شما را با نورپردازی شیک و رمانتیک کند. ریسه‌های نوری مدل‌ها و رنگ‌های گوناگونی دارند که برحسب سلیقه خود می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. محل‌هایی که برای نصب ریسه مناسب هستند می‌توانند موارد زیر باشند:

  • نصب بر روی دیوار
  • گوشه سقف
  • پرده اتاق خواب
  • دور و اطراف سرتخت
  • اطراف پرده تخت
  • روی سقف

آشنایی با انواع لوستر

لوستر یکی از اکسسوری‌هایی است که برای فضای اتاق خواب لازم و ضروری است. نوع و میزان نور لوستر اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد که اولا قابلیت تنظیم داشته باشد، دوما از نور مناسب بهره گرفته باشد. نوری که برای اتاق خواب استفاده می‌شود باید ملایم باشد؛ اما چون معمولا افراد در اتاق خواب خود، میز کار و تحریر را هم قرار می‌دهند، قابلیت تنظیم میزان نور تابشی یکی از مواردی است که باید هنگام خرید لوستر اتاق خواب به آن توجه شود. به خصوص اگر تنها منبع نور اتاق خواب، لوستر سقفی باشد. لوسترها با سبک‌های گوناگونی در بازار وجود دارند که بسته به نوع دکوراسیون و سلیقه فرد می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به انواع لوستر اشاره می‌کنیم:

  • لوستر کلاسیک
  • لوستر چوبی
  • لوستر فانتزی
  • لوستر حبابی
  • لوستر مدرن
  • لوستر سنتی
  • لوستر کریستالی
  • لوستر فلزی

برای نورپردازی اتاق خواب با لوستر، بسته به نوع سرویس خواب و سبک و سلیقه خود می‌توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید.

نورپردازی اتاق خواب

بهترین روش نورپردازی اتاق خواب دو نفره

اتاق خواب دونفره باید امکان این را داشته باشد که به فضایی رمانتیک تبدیل شود. نورپردازی اتاق خواب یکی از بهترین روش‌ها برای این کار است. به طور کلی، نور تاثیر خیلی زیادی روی ما دارد و استفاده از نورهای مخفی، حالتی ماجراجویانه به فضا می‌دهند. به همین دلیل استفاده از نورهای مخفی می‌تواند انتخاب خوبی برای اتاق خواب باشد. برخی افراد از نورهای رنگی برای نورپردازی اتاق خواب دونفره بهره می‌گیرند. پیشنهاد می‌شود اگر به استفاده از نورهای رنگی علاقه دارید، از آن‌ها در قالب نور مخفی یا لامپ و ریسه‌های جدا از منبع نور اصلی استفاده کنید. از نورهای مخفی می‌توان در حاشیه سقف، سقف کاذب یا اطراف اتاق و سرویس خواب دو نفره استفاده کرد.

نورپردازی اتاق خواب کودک

برای نورپردازی اتاق خواب کودک یا سرویس خواب نوزاد، می‌توان از لوسترهای دیواری یا سقفی فانتزی استفاده کرد. از نورپردازی مخفی نیز می‌توانید بهره بگیرید. ریسه‌های نوری هم انتخاب خوبی هستند و به زیبایی اتاق خواب نوزاد می‌افزایند. توجه کنید که ریسه نوری به طوری نصب شود که در دسترس نوزاد یا کودک خردسال قرار نگیرد. چرا که ممکن است برایش خطرساز باشد. سعی کنید یک آباژور یا چراغ مطالعه یا چیزی شبیه به این دو را در دسترس کودک خود قرار دهید تا هنگامی که نیاز داشت بتواند بدون برخاستن از تخت آن را روشن نماید. با این کار حس امنیت زیادی را به کودک خود منتقل کرده و او را به ماندن در اتاق خوابش تشویق می‌نمایید.

اتاق گیمینگ را چگونه نورپردازی کنیم؟

یکی از اتاق‌‌هایی که به نورپردازی اساسی نیاز دارد اتاق گیمینگ است. برای نورپردازی اتاق گیمینگ می‌توان از المان‌های نوری زیادی استفاده کرد. حتی در انتخاب رنگ هم آزاد هستیم و می‌توانیم از رنگ‌های شاد و نئونی استفاده کنیم. ریسه‌های رنگی، نورهای LED، چراغ‌های نئونی و نورپردازی غیر مستقیم همگی می‌توانند انتخاب خوبی برای اتاق گیمینگ باشند. برای دکوراسیون اتاق گیمینگ به مقاله چگونه اتاق گیمینگ طراحی کنیم؟ مراجعه کنید.

چگونه اتاق خواب کوچک را نورپردازی کنیم؟

برای نورپردازی اتاق خواب، نکته مهم این است که تابش نور به سمتی باشد که تمام زوایای اتاق را پوشش دهد. اتاق خواب کوچک در صورتی که نور کمی داشته باشد، کوچک‌تر به نظر می‌رسد. پس نکته مهم این است که برای این نوع اتاق خواب‌ها، سعی کنید از نورپردازی اصولی و خوبی بهره بگیرید تا فضای اتاق دلبازتر به نظر برسد. می‌توانید از هالوژن‌ها در یک سمت اتاق استفاده کنید. همچنین ریسه نوری هم برای اتاق خواب کوچک انتخاب خوبی است. سعی کنید از لوستر سقفی متناسب با ابعاد اتاق و تخت و سرویس خواب یک نفره استفاده کنید. چرا که لوسترهای بزرگ برای اتاق کوچک اصلا جلوه جالبی پدید نمی‌آورد.

نرپردازی اتاق خواب

کلام پایانی

یکی از روش‌های مناسب برای زیباسازی فضای داخلی خانه و اتاق خواب، بهره گیری از نورپردازی است. این کار علاوه بر اینکه به فضا انرژی خاصی می‌بخشد، به شما کمک می‌کند تا برحسب نیازتان در لحظه میزان نور را تنظیم کنید. اگر به فضای آرامش‌بخش و یا رمانتیک نیاز دارید می‌توانید نور را کم کرده و اگر به فضایی برای مطالعه یا انجام کارهای ظریف نیاز دارید، می‌توانید نور را افزایش دهید. نورپردازی اتاق خواب یکی از کارهایی است که به اتاق خواب آرامش زیادی می‌بخشد و باعث می‌شود تا بتوانیم ساعت‌ها از بودن در اتاق خوابمان لذت ببریم. شما برای نوپردازی محیط خود از چه روشی استفاده کرده‌اید؟

  • 1

    بهترین رنگ لامپ برای اتاق خواب چیست؟

    برای نورپردازی اتاق خواب بهتر است از رنگ‌های آرامش‌بخش مثل سفید یا زرد یا هر دو بهره بگیرید
  • 2

    برای نوپردازی اتاق کودک و نوزاد از چه چراغی کمک بگیریم؟

    چراغ‌هایی که تایمر دارند یا قابلیت تغییر میزان تابش نور دارند برای اتاق خردسالان و نوزادان و کودکان انتخاب خوبی به شمار می‌روند.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین و جذاب‌ترین ایده‌ها برای نورپردازی اتاق خواب;

دیدگاهتان را بنویسید