بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه از نظر کارشناسان طراحی داخلی

بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه جوان

اتاق خواب فضایی است که باید هنگام حضور در آن احساس آرامش و نشاط کنیم. تجربه نشان داده است که دکوراسیون اتاق خواب دختران به‌دلیل احساسات ویژه و وجود لطیف آن‌ها کمی دشوارتر از چیدمان اتاق پسران است. خیلی‎ از افراد و حتی اکثر والدین فکر می‎کنند که رنگ اتاق خواب دخترانه باید صورتی باشد، اما همه دختران علاقمند نیستند که رنگ اتاق خواب خود را صورتی کنند، و یا حتی اصلا به رنگ صورتی علاقه ای ندارند.  در این میان یکی از نکات قابل توجه، طیف رنگی اتاق خواب دخترانه است که واقعا ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. اگرچه اغلب دختران علاقه به استفاده از دو رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی و یاسی و دیگر رنگ‌های شاد دارند. علاقه دارند، اما این مساله باعث نمی‌شود که نتوانید از رنگ‌های خنثی مانند سفید، آبی، خاکستری یا کرم استفاده کنید. در واقع برای انتخاب بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه ابتدا باید با ویژگی‌های اخلاقی و روحیات فرزند خود آشنا باشید و در مرحله بعد بدانید که هر رنگی مناسب چه بخشی از فضای اتاق است. توجه داشته باشید که در زمان خرید سرویس خواب چه سرویس خواب یک نفره و چه سرویس خواب دو نفره و دیگر وسایل اتاق خواب باید رنگی را انتخاب کنید تا بتوانید فضای کلی اتاق را دل‌نشین تر کنید.

اصولا باید رنگ غالب اتاق با ترکیب رنگی کلی و سبک اصلی اتاق هماهنگ باشد. در ادامه این مطلب به جزئیات بیشتری از انواع رنگ اتاق خواب دخترانه و نحوه ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر اشاره خواهیم کرد.

5 رنگ اتاق خواب دخترانه شیک

در این قسمت به بررسی مهم‌ترین و شیک‌ترین رنگ‌های اتاق خواب دختران می‌پردازیم تا بتوانید در صورت نیاز از آنها برای هرچه زیباتر کردن وسایل اتاق خواب خود استفاده نمایید.

رنگ سفید برای اتاق دخترانه

نمی‌توان انکار کرد که سفید یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای رنگ اتاق خواب دخترانه است. زیرا به‌عنوان یک رنگ خنثی با رنگ‌های دیگری مانند صورتی، زرد، بنفش، قرمز و آبی به‌خوبی ترکیب می‌شود. از طرفی به دلیل ماهیت آرام آن، به حفظ آرامش فضای اتاق نیز کمک می‌کند. اگر تمایلی به استفاده از رنگ سفید برای دیوارها یا پرده ندارید، می‌توانید تخت خواب یا کمدها را به این رنگ انتخاب کنید. تجربه نشان داده است که استفاده از رنگ سفید برای سطوح در معرض دید که قابل تمیز کردن نیستند، فکر عاقلانه‌ای نیست.

رنگ صورتی

از گذشته رنگ صورتی به‌عنوان یک رنگ دخترانه در نظر گرفته می‌شده است. به همین دلیل، استفاده از آن برای رنگ اتاق خواب دخترانه خیلی عجیب نیست. طبق روانشناسی رنگ صورتی، بهتر است این رنگ به همراه سایر رنگ‌ها مانند سفید، بنفش یا خاکستری استفاده شود تا خیلی فضای اتاق آرام و خسته‌کننده جلوه نکند. گاهی دختران بزرگسال به دلیل احساس نیاز به قوی بودن و مقاومت در برابر احساسات عاطفی، تمایل دارند که به‌جای رنگ صورتی از رنگ‌های تندتر و قوی‌تری مانند بنفش یا طلایی استفاده کنند. این مسئله هیچ ایرادی ندارد.


رنگ آبی

برخلاف باور عموم مردم، آبی صرفا یک رنگ پسرانه نیست. در واقع به دلیل ماهیت هوشمندانه، گیرا و خاص خود می‌تواند برای رنگ اتاق خواب دخترانه جوان نیز استفاده شود. از طرفی، تجربه نشان داده است که رنگ آبی به اندازه رنگ‌های تندی مانند قرمز و نارنجی، باعث بروز احساس هیجان بیش از حد در کودک یا نوجوان نمی‌شود. بهتر است بدانید که طبق اصول دکوراسیون و طراحی داخلی، هرچه تناژ رنگ آبی کمرنگ‌تر باشد، ماهیت آن به حس و حال و ویژگی‌های خاص دختران نزدیک‌تر می‌شود.

رنگ آبی در مقایسه با رنگ‌های دیگر، بیشترین تاثیر مثبت را بر ذهن دارد و می‌توانید روی مزایای آن بر افزایش آرامش، تسکین، اعتماد، ارتباط، منطق و انعکاس فرد حساب باز کنید. رنگ بنفش و آبی از یک خانواده هستند. به همین دلیل، استفاده بیش از حد از رنگ آبی به‌عنوان رنگ اتاق خواب دخترانه می‌تواند باعث کسل شدن و کاهش بار احساسات شود. ترکیب رنگ سفید در کنار آبی در ممانعت از بروز چنین مشکلاتی موثر است.

رنگ بنفش

بنفش یک رنگ هوشمندانه، جذاب، شاهانه و در عین حال لطیف است که می‌تواند جلوه متفاوتی به رنگ اتاق خواب دخترانه بدهد. معمولا دختران جوان و باهوش به‌جای رنگ صورتی به سراغ رنگ بنفش به‌خصوص بنفش ملایم می‌روند. طبق اصول روانشناسی رنگ‌ها، استفاده بیش‌ از حد از رنگ بنفش در دکوراسیون اتاق خواب می‌تواند باعث پریشانی و تشویش ذهن شود. پس اگر فرزند شما ساعات زیادی را در اتاق خود می‌گذراند، از رنگ بنفش به اندازه و فقط در بخش‌های مشخصی مانند دیوارهای کناری محل مطالعه یا روتختی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ بنفش برای اتاق خواب

بدین شکل، علاوه بر افزایش تمرکز به حفظ آرامش فرزند خود نیز کمک می‌کنید. تجربه نشان داده است که دکوراسیون اتاق خواب دخترانه به رنگ بنفش، محدوده سنی خاصی ندارد و دختران کم سن و سال تا بزرگسال می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. درصورتی‌که رنگ گیرای بنفش با رنگ‌های دیگری مانند سفید، زرد، صورتی یا خاکستری ترکیب شود، مطمئناً قدرت اثرگذاری آن بیشتر خواهد شد.

رنگ زرد

استفاده از این رنگ برای دکوراسیون اتاق خواب، نیاز به تخصص و شناخت خوبی از روانشناسی رنگ‌ها دارد. زیرا همان‌طور که تأثیرات مثبت قوی دارد، تاثیرات منفی آن نیز قابل چشم‌پوشی نیستند. پس باید با دقت عمل ویژه‌ای برای رنگ اتاق خواب دخترانه در هر سنی استفاده شود. به عنوان مثال، رنگ زرد روی تشدید احساسات موثر است و می‌تواند برای دختر خانمی که اعتماد به نفس بالایی دارد، نوعی محرک ذهنی محسوب شود. در مقابل اگر فرزند شما ذاتا ضعف روحی داشته باشد، ممکن است در صورت مشاهده مدام این رنگ دچار شرایط عاطفی شکننده شود.
به طور کلی، می‌توانید روی اثرات مفید رنگ زرد بر برون‌گرایی، بهبود خلاقیت و خوش‌بینی افراد حساب باز کنید. پس بهتر است از این گزینه ویژه رنگ اتاق خواب دخترانه در فضای مطالعه یا محل بازی کودک یا فرزند جوان خود استفاده کنید. ترکیب رنگ زرد با رنگ‌های آرامی مانند کرم، سفید و خاکستری یا رنگ‌های شادی مانند بنفش و قرمز عالی به نظر می‌رسد.

سبز نعنایی

رنگ سبز نعنایی از آن جمله رنگ‌های با طراوتی هست که به سادگی با دیگر رنگ‎های پاستیلی ست می‎شود. این رنگ بخصوص برای رنگ اتاق خواب دخترانه بزرگسال، بسیار مناسب و شیک است. رنگ سبز نعنایی، رنگی خنک آرام بخش و خنثی است. با وجود رنگ سبز نعنایی محیط شاداب و البته زیبایی خواهید داشت.

فیروزه‎ای و سفید

می‌توان گفت که ترکیب دو رنگ آبی فیروزه‎ای و سفید ترکیبی جادویی برای رنگ اتاق دخترانه ایجاد می‎کند. رنگ آبی فیروزه‎ای برخلاف دیگر رنگ‌های موجود در طیف آبی که عموما سرد هستند، تا حدود زیادی گرم است و می‌توان گفت که این مورد نقطه قوتی است که این رنگ را مناسب رنگ اتاق خواب دخترانه کرده است.

بیشتر بخوانید: روانشناسی رنگ زرد برای اتاق خواب

رنگ‌های نامناسب برای انتخاب رنگ اتاق خواب دخترانه

توصیه می‌کنیم که از رنگ‌های زیر به‌تنهایی برای دکوراسیون اتاق و سرویس خواب نوجوان دختر خانم خود استفاده نکنید:

  • رنگ قرمز. ازآنجایی‌که این رنگ می‌تواند شور و هیجان بیش‌ازحد القا کند، ممکن است باعث اختلال در خواب آسوده کودک شود. پس بهتر است به‌عنوان مکمل یا در موارد بسیار محدود از آن استفاده کنید. به‌خصوص اگر فرزند شما بیش‌فعال یا مبتلا به طیفی از اوتیسم است.
  • رنگ قهوه‌ای. از نظر روانشناسان، قهوه‌ای نماد افسردگی، غم و غصه است و به جرئت بدترین انتخاب ممکن برای رنگ اتاق خواب دخترانه محسوب می‌شود. با این وجود، این رنگ سرد و تیره‌ اگر با رنگ جذابی چون سبز ترکیب شود، مطمئنا جلوه بهتری پیدا خواهد کرد.
  • رنگ مشکی. اگرچه مشکی رنگ مورد علاقه دختران بزرگسال است، اما گزینه مطلوبی برای رنگ اتاق خواب دخترانه نیست. چراکه مانند رنگ قهوه‌ای حس غم و اندوه القا می‌کند و می‌تواند به مرور اثرات بدی روی ذهن ایجاد کند. البته در صورت ترکیب شدن مشکی با رنگ‌های شاد یا جذابی مانند نقره‌ای، سفید یا قرمز، استفاده از آن ایرادی ندارد.

بیشتر بخوانید: رنگ مناسب برای اتاق خواب

رنگ اتاق خواب دخترانه بزرگسال

رنگ اتاق خواب نماینده‌ای از شخصیت و سلیقه یک خانم جوان است. بنابراین، نحوه انتخاب آن می‌تواند کمی زمان‌بر و دشوار باشد. یک دختر خانم بزرگسال دیگر از حال و هوای کودکی خود فاصله گرفته است و تمایل دارد که به محیط اطراف خود با دید یک فرد بزرگسال نگاه کند. پس نمی‌توان خیلی راحت ترکیب رنگ‌های خیلی شاد یا خیلی آرام را برای دکوراسیون اتاق او پیشنهاد داد. طبق تجربه، از پرطرفدارترین و رایج‌ترین رنگ‌های اتاق خواب دخترانه بزرگسال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگ بنفش یاسی. این رنگ آرامش‌بخش می‌تواند بعد از یک روز سخت، حس خوبی در دختران جوان القا کند. به‌خصوص اگر در قالب کاغذدیواری، روتختی یا پرده استفاده شود.
  • رنگ سبز پسته‌ای. این رنگ خاص در کنار رنگ‌هایی مانند زرد، می‌تواند جلوه هنرمندانه‌ای به اتاق دختر جوان و پرشور شما بدهد. به ویژه اگر فرزند شما اهل هنر است و یک ساز موسیقی می‌نوازد یا به‌صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشد. البته تناژهای دیگری از رنگ سبز مانند سبز نعنایی و سبز زیتونی نیز گزینه‌های جالبی هستند.
  • رنگ آبی کلاسیک. دنیای شجاعانه و پر از اعتماد‌به‌نفس دختران بزرگسال می‌تواند با حضور چنین رنگی تقویت شود. پس در انتخاب آن برای رنگ اتاق خواب دخترانه بزرگسال شک نکنید.
  • رنگ مرجانی. اگرچه استفاده از چنین رنگی برای تزیین اتاق خواب دختران کوچک مطلوب نیست اما می‌تواند به اتاق دختران بزرگسال سرزندگی و نشاط را القا کند. چراکه در اصل ترکیبی از رنگ صورتی و رنگ نارنجی محسوب می‌شود.

کلام پایانی …
در نهایت دکوراسیون اتاق خواب دخترانه خیلی ساده نیست و نحوه انتخاب رنگ آن وابسته به اصول ویژه‌ای است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی و خرید وسایل اتاق مانند: میز تحریر یا کامپیوتر، تخت خواب، کمد لباس، میز آرایش و غیره حتما با یک طراح داخلی حرفه‌ای مشورت کنید تا خریدی هوشمندانه را تجربه کنید.

سوالات متداول

  1. آیا قرمز مناسب رنگ اتاق خواب دخترانه جوان است؟
    به صورت کلی رنگ قرمز برای اتاق خواب دختران مناسب نیست! چراکه این رنگ باعث افزایش ضربان قلب و حتی تصمیمات سریع می‌شود.
  2. بهترین رنگ‎های خنثی و آرام‎بخش برای رنگ اتاق کدام هستند؟
    رنگ‌های عاجی، استخوانی، خاکستری ساده و یا خاکستری مایل به قهوه‌ای، رنگ‎های دلربا برای اتاق خواب دختران هستند.

 

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

2 دیدگاه دربارهٔ «بهترین رنگ اتاق خواب دخترانه از نظر کارشناسان طراحی داخلی;

دیدگاهتان را بنویسید