بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر

مدل خوابیدن برای گودی کمر

گودی کمر، به دلیل فرم طبیعی و Sشکل ستون فقرات ایجاد می‌شود. این گودی در حالت عادی، برای حفظ تعادل بدن ضروری است؛ اما اگر زاویه آن از حد طبیعی بیشتر باشد، باعث بروز درد کمر و گردن می‌شود. در این شرایط، پزشکان می‌گویند فرد به مشکل گودی کمر (لوردوز) مبتلا شده است. انتخاب یک روش صحیح خوابیدن برای گودی کمر بسیار مهم است. علاوه‌بر رعایت مناسب‌ترین مدل خوابیدن برای گودی کمر، رعایت وضعیت خواب صحیح، انتخاب تشک و بالش مناسب طبی و انجام تمرینات ورزشی، به درمان این مشکل کمک می‌کند.

در این مطلب به بررسی بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر می‌پردازیم. همچنین چند نرمش مناسب درمان گودی کمر را نیز به شما معرفی می‌کنیم. در انتها، به بررسی خصوصیات تشک و بالش مناسب گودی کمر نیز می‌پردازیم.

بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر چیست؟

رعایت روش صحیح خوابیدن برای گودی کمر، از بروز درد و گرفتگی کمر حین خواب یا بعد از بیدارشدن، جلوگیری می‌کند. بهترین مدل خوابیدن برای گودی کمر عبارت‌اند از:

خوابیدن صاف روی کمر

این حالت، کمر را در شبیه‌ترین حالت به وضعیت طبیعی ستون فقرات قرار می‌دهد. همچنین در این وضعیت، وزن بدن به‌طور مساوی در سراسر آن پخش می‌شود. دقت کنید که در این حالت، سر باید توسط یک بالش مناسب حمایت شود. اگر گودی کمر دارید، بهتر است در این حالت یک بالش زیر زانوهایتان قرار دهید تا فشار از روی عضلات پایین کمر برداشته شود.

خوابیدن صاف روی کمر

خوابیدن به پهلو

بعد از خوابیدن روی کمر، بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر، خوابیدن به پهلو است. البته دقت کنید که در این وضعیت، حتما باید پاها کشیده باشند تا وضعیت طبیعی ستون فقرات حفظ شود.

یکی از عوارض خوابیدن در این حالت، گردن‌درد است. برای جلوگیری از بروز گردن‌درد، از یک بالش طبی مناسب برای حمایت از مهره‌های گردن کمک بگیرید.

خوابیدن روی پهلو برای گودی کمر

بدترین روش خوابیدن برای گودی کمر

برای جلوگیری ازدرد ناشی از گودی کمر، از خوابیدن در موقعیت‌های زیر پرهیز کنید:

خوابیدن جنینی

محبوب‌ترین شیوه خوابیدن در جهان، خوابیدن جنینی است. اگرچه این روش، برای انسان احساس راحتی زیادی به همراه دارد، اما چندان روش درستی برای خوابیدن نیست. پیچش زیاد ستون فقرات حین خواب، می‌تواند منجر به خشکی و درد استخوان‌ها شود. این اتفاق، به‌خصوص با افزایش سن و کاهش انعطاف عضلات و تاندون‌ها، بیشتر رخ می‌دهد.

خوابیدن روی شکم

این موقعیت، بدترین شیوه خوابیدن برای افراد مبتلا به گودی کمر است؛ زیرا در این وضعیت خواب، بیشترین فشار بدن روی نواحی شکم و پایین کمر وارد می‌شود. این وضعیت نه‌تنها برای گودی کمر، بلکه برای افراد مبتلا به کمردردهای مزمن، درد سیاتیک و مشکلات مشابه نیز، بسیار مضر است. (اگر به کمردرد مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم درباره روش‌های صحیح خوابیدن بیشتر مطالعه کنیم. در مقاله بهترین حالت خوابیدن برای کمر درد، درباره این روش‌ها توضیح داده‌ایم.)

در این وضعیت، مهره‌های گردن در تمام طول شب پیچ خورده‌اند و این مسئله باعث بروز گردن‌درد و گرفتگی عضلات حین بیدارشدن از خواب می‌شود. خروج مهره‌های گردن از حالت طبیعی‌شان و چرخش سر، روی شانه‌ها و کمر هم اثر می‌گذارد.

خوابیدن روی شکم، به مفاصل زانو هم فشار می‌آورد و پاها را از وضعیت طبیعی‌شان خارج می‌کند. به همین دلیل افرادی که عادت به خوابیدن روی شکم دارند، معمولا بعد از بیدارشدن دچار پادرد، کمردرد و حتی احساس بی‌حسی و گزگز می‌شوند.

مناسب‌ترین وسایل خواب برای حمایت از گودی کمر

موقعیت خواب در جلوگیری از گودی کمر مهم است؛ اما از آن مهم‌تر، انتخاب وسایل خواب استاندارد است.

بهترین تشک برای گودی کمر

تشک مناسب گودی کمر، تشکی است که بتواند شکل طبیعی ستون فقرات را حفظ کند. همچنین تشک نباید خیلی سفت یا خیلی نرم باشد؛ تشک‌هایی که سفتی متوسطی دارند، برای گودی کمر مناسب هستند.

تشک‌های غیراستاندارد، فشار وزن را به‌خوبی در کل بدن پخش نمی‌کنند؛ به همین دلیل باعث بروز دردهای مفصلی و کمردرد می‌شوند. تشک‌های طبی یا طبی‌فنری، برای افرادی که گودی کمر و کمردرد دارند، استاندارد و مناسب هستند.

برای خرید انواع تشک طبی، می‌توانید به صفحه خرید تشک خوشخواب مراجعه کنید. همچنین اگر به دیسک کمر، گودی کمر یا سایر مشکلات مربوط به ستون فقرات مبتلا هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید، نگاهی به مقاله بهترین تشک طبی برای دیسک کمر هم بیندازید.

تشک مناسب گودی کمر

بالش مناسب

بالش زیر سر، باید به‌گونه‌ای از گردن حمایت کند که آن را در راستای قفسه سینه و کمر نگه دارد. درست مثل تشک، بالش هم باید سفتی استانداردی داشته باشد. بالش‌های طبی مختلفی در بازار وجود دارند که از جنس فوم یا لاتکس بوده و برای درمان کمردرد، عالی هستند. طراحی این بالش‌ها نیز به‌گونه‌ای انجام شده است که گردن را در وضعیت طبیعی خود، ثابت نگه می‌دارد. (برای خرید انواع بالش طبی، به صفحه بالش طبی در سایت بالسا سر بزنید.)

وسایل کمکی خواب

بسته به نحوه خوابیدن، وسایل کمکی زیادی برای کاهش فشار روی مفاصل تولید شده‌اند. از جمله این وسایل می‌توان به بالش‌های مخصوص بین زانویی و زیر زانویی و پشتی‌های طبی مخصوص کمردرد اشاره کرد.

اگر رو به کمر می‌خوابید، بهتر است برای حفظ زاویه طبیعی کمر، از یک بالش مخصوص برای زیر زانوهایتان هم کمک بگیرید. اگر رو به پهلو می‌خوابید، حتما یک بالش بین زانوهایتان قرار دهید تا ستون فقراتتان شکل طبیعی خود را حین خواب از دست ندهد.

گودی کمر

اثرات وضعیت نادرست خواب بر گودی کمر

وضعیت خواب اشتباه، می‌تواند باعث تشدید کمردرد و بروز مشکلات ستون فقرات شود. به‌طور کلی، ستون فقرات یک وضعیت طبیعی دارد که در آن، بدن بیشترین حالت تعادل و راحتی را دارد. در این وضعیت، چانه رو به بالا، شانه‌ها افتاده، کمر صاف، زانوها رها و ران‌ها به‌موازات شانه‌ها هستند.

وضعیت طبیعی ستون فقرات، از گرفتگی عضلات هم جلوگیری می‌کند. همچنین حفظ تقارن آن، به ایجاد تعادل در بدن نیز کمک می‌کند. اگر هر عاملی، باعث خارج‌شدن ستون فقرات از این حالت طبیعی و عدم تقارن آن شود، درد و احساس ناراحتی به وجود می‌آید.

خوابیدن اشتباه، یکی از عوامل ایجاد فشار و خارج‌شدن ستون فقرات از وضعیت طبیعی S شکل آن است. برای مثال، برخی افراد عادت دارند روی شکم بخوابند؛ این وضعیت خواب، فشار زیادی را روی ناحیه پایینی ستون مهره‌ها وارد می‌کند و باعث ایجاد انحنای بیشتر در آن و گودی کمر می‌شود.

عوارض گودی کمر

گودی کمر روی ستون فقرات فشار زیادی وارد می‌کند و باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌شود. همچنین در موارد شدید و درمان‌نشده، روی توانایی حرکت فرد هم اثر می‌گذارد

درمان گودی کمر با انتخاب درست!

در این مطلب به بررسی روش صحیح خوابیدن برای گودی کمر پرداختیم. بهترین روش خوابیدن برای گودی کم، حالت طاق باز و رو به پهلو است. البته انتخاب مدل خوابیدن برای گودی کمر کافی نیست، بلکه علاوه بر وضعیت خواب، باید به انتخاب تشک و بالش طبی مناسب هم توجه کنید. همچنین انجام تمرینات ورزشی مناسب نیز به درمان گودی کمر (لوردوز) و اصلاح فرم ستون فقرات کمک می‌کند.

برای خرید بهترین وسایل اتاق خواب، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه خرید سرویس خواب مراجعه کنید. همچنین اگر قصد خرید تخت دونفره یا خرید سرویس خواب دو نفره دارید می‌توانید از طریق پت آنلاین، تلفنی و حضوری اقدام نمایید.

  • 1

    درمان گودی کمر چقدر طول میکشد؟

    درمان‌های مخصوص گودی کمر، روی پیشگیری از درد متمرکز هستند. با انجام تمرین‌های ورزشی، کاهش وزن، فیزیوتراپی و بهبود موقعیت خواب، علائم گودی کمر خیلی زود درمان می‌شوند.
  • 2

    بهترین روش خوابیدن برای گودی کمر چیست؟

    بهترین وضعیت خواب برای افراد مبتلا به گودی کمر، خوابیدن طاق باز یا رو به پهلو، همراه با یک بالش بین زانوها یا زیر آن‌هاست. این روش به حفظ انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند.
  • 3

    تشک مناسب گودی کمر چه ویژگی‌هایی دارد؟

    تشک استاندارد، تشکی است که انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ کند. تشک‌هایی که سفتی متوسطی دارند، برای گودی کمر مناسب هستند.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید