تاثیر مدیتیشن بر خواب و انواع آن

تاثیر مدیتیشن برای خواب

این روزها بیشتر مردم علی‌رغم فراهم بودن آسایش و رفاه، از فقدان آرامش روحی و فکری رنج می‌برند چرا که دنیا همگام با سرعت گرفتن پیشرفت تکنولوژی، به سمتی حرکت می‌کند که هر روز با اخبار منفی و نگرانی‌های کوچک و بزرگ احاطه می‌شویم. اگرچه که با اینترنت بسیاری از کارها سریعتر و حتی کسب درآمد راحت تر شده است، اما وسایل ارتباط جمعی و شبکه‌های اجتماعی با سیلی از اطلاعات غیر ضروری و اخبار ناگوار، بلای روح و روان انسان شده است. طبیعی ست که در چنین شرایطی، داشتن خواب باکیفیت تبدیل به یک چالش عمومی شود.

خواب شبانه ساعاتی نه تنها برای استراحت جسم، بلکه زمانی برای ترمیم روح و فاصله گرفتن از تنش‌ها و تروماهای گذشته تا اکنون است، بنابراین نقشی حیاتی در زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند. اهمیت خواب در حدی است که می‌توان گفت انسان شاید با غذای کم بتواند به زندگی ادامه دهد، اما بر اساس مطالعات علمی بی‌خوابی و کمبود خواب عمیق و مناسب نه تنها باعث بروز انواع امراض جسمی از جمله افزایش فشار خون، دیابت، ناراحتی قلبی و گرفتی عروق می‌شود، بلکه ریسک سکته را بالا می‌برد.

متاسفانه مشکلات اختلال خواب در سال‌های اخیر افزایش یافته و بسیاری از مردم برای حل این مشکل بزرگ به مصرف انواع داروهای شیمیایی و روشهای پزشکی روی آورده‌اند. غافل از آنکه ریشه و علت بیخوابی باید توسط متخصص پیدا شده و به درمان بپردازند. چه بسا کمبود بعضی از املاح و ویتامین‌ها و یا اختلالات هورمونی به مشکلات اختلال خواب دامن بزند. اما آنچه که مسلم است در صورت آرامش روان، کیفیت خواب بهبود می‌یابد.

در این مطلب از بالسا چوب به بررسی تاثیر مدیتیشن بر درمان بی‌خوابی خواهیم پرداخت و با استناد به تحقیقات علمی، به این سوال پاسخ خواهیم داد که چگونه مدیتیشن قبل از خواب می‌تواند کمک کند تا شب‌هایی آرام‌تر و خوابی عمیق‌تر داشته باشید.

مهمترین تاثیرات مدیتیشن برای خواب بهتر

مدیتیشن خواب چیست؟

تصور کنید در دل یک جنگل سبز و ساکت قدم می‌زنید. نسیم ملایمی می‌وزد و صدای پرندگان، موسیقی دلنشینی می‌نوازد. با هر نفسی که می‌کشید تنش‌های روزمره از وجودتان دور می‌شوند و احساس می‌کنید به آرامی وارد خلسه‌ای همراه با آرامش مطلق می‌شوید. بعد از چند لحظه، در فضایی بی زمان و بی مکان، بدون فکر و دغدغه، احساس راحتی و رهایی می‌کنید.

این همان حسی است که مدیتیشن به شما هدیه می‌دهد. مدیتیشن سفری است به درون خود، جایی که می‌توانیم افکار مزاحم را کنار بگذاریم و به صدای درونی خود گوش فرا دهیم. با تمرین مداوم مدیتیشن می‌توانیم ذهن آگاهی خود را افزایش دهیم و یاد بگیریم که در لحظه زندگی کنیم، بدون مرور اندوه گذشته و نگرانی از آینده. دستیابی به این توانایی، کلید اصلی برای داشتن خوابی آرام و عمیق است.

مکانیسم مدیتیشن برای تنظیم خواب

تحقیقات نشان می‌دهند که مدیتیشن از طریق چند مکانیسم‌ مختلف، بر روی خواب تاثیر می‌گذارد. از مهم‌ترین این مکانیسم‌ها که باعث برطرف شدن اختلال خواب و ایجاد خوابی عمیق و باکیفیت می‌شوند عبارتند از:

کاهش اضطراب و پایین آمدن سطح هورمون کورتیزول

آهسته‌تر شدن ضربان قلب در طی انجام فرآیند مدیتیشن قبل از خواب، باعث کاهش سطح هورمون کورتیزول می‌شود. کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود و می‌تواند باعث اختلال در خواب شود. بنابراین مدیتیشن با پایین آوردن و کنترل سطح کورتیزول باعث آرامش سیستم عصبی، کاهش استرس و تنظیم فشار خون می‌شود. همین تغییر، شرایط را برای خواب بهتر فراهم می‌کند.

رفع تنش عضلانی بدن

مدیتیشن به تقویت ارتباط بین ذهن و بدن کمک می‌کند. با تمرینات مدیتیشن یاد می‌گیرید که بر روی تنفس خود تمرکز کنید و احساسات جسمی و روحی خود را شناسایی کنید. این آگاهی بدنی به ما کمک می‌کند تا تنش‌های عضلانی را تشخیص داده و آن‌ها را آزاد کنیم. لازم است بدانید که تنش عضلانی یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند باعث بی‌خوابی شود.

میدیتشن قبل خواب

بهبود عملکرد مغز

مدیتیشن به بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که مدیتیشن می‌تواند باعث افزایش ضخامت قشر مغز در قسمت جلوی پیشانی شود. این ناحیه از مغز مسئول تنظیم احساسات، تصمیم‌گیری و توجه است. تقویت این ناحیه از مغز می‌تواند به کاهش اضطراب و افسردگی کمک کند که هر دو از عوامل مهم اختلال در خواب و انواع بیخوابی هستند.

تنظیم هورمون‌های ملاتونین و سروتونین

لازم است بدانید خواب تحت تأثیر تغییرات بعضی از هورمون‌ها قرار دارد. از جمله ملاتونین که به عنوان هورمون خواب نیز شناخته می‌شود و سروتونین که برای ساخته شدن ملاتونین مورد نیاز است. با مدیتیشن شبانه، میزان این هورمون‌ها در بدن تنظیم شده و در نتیجه علاوه بر رفع مشکلات اختلال خواب، کیفیت خواب نیز بهبود پیدا می‌کند. بنابراین یکی دیگر از مکانیسم های تاثیر مدیتیشن بر خواب، تنظیم هورمون‌هاست.

اثرات مدیتیشن بر کیفیت خواب

مدیتیشن به اشکال مختلفی بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. دانستن این موارد به شما کمک می‌کند تا تکنیک مناسب را برای رفع اختلاف خواب و بهبود کیفیت آن انتخاب کنید. زیرا آگاهی از اینکه از مدیتیشن چه انتظاری دارید کمک می‌کند تا بهتر نتیجه بگیرید. اثرات مدیتیشن بر کیفیت خواب عبارتند از:

  • کاهش زمان لازم برای به خواب رفتن: بسیاری از افراد مبتلا به بی‌خوابی، ساعت‌ها برای به خواب رفتن تلاش می‌کنند. مدیتیشن قبل از خواب با آرام کردن ذهن و کاهش استرس، به کاهش زمان لازم برای به خواب رفتن کمک می‌کند.
  • افزایش مدت زمان خواب: مدیتیشن باعث می‌شود که خواب عمیق‌تر و طولانی‌تر شود. خواب عمیق برای ترمیم بدن و ذهن بسیار مهم است.
  • کاهش تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب: بسیاری از افراد در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند. مدیتیشن با کاهش اضطراب و افزایش آرامش، به کاهش تعداد دفعات بیدار شدن در طول شب کمک می‌کند.
  • بهبود کیفیت خواب REM: خواب REM مرحله‌ای از خواب است که در آن رویا می‌بینیم. این مرحله برای یادگیری و تقویت حافظه بسیار مهم است. مدیتیشن به بهبود کیفیت خواب REM کمک می‌کند.

انواع مدیتیشن برای خواب بهتر

برای انجام مدیتیشن تکنیک‌های متنوعی وجود دارند که در عین سادگی، می‌توانند بر بهبود کیفیت خواب تاثیر قابل توجهی بگذارند. بعضی از متداول‌ترین و در عین حال محبوب‌ترین این روش‌ها برای داشتن خواب بهتر عبارتند از:

  • مدیتیشن آگاهی از تنفس: در این روش بر روی تنفس خود تمرکز می‌کنید به طوری که با هر دم و بازدم، توجه خود را به جریان هوا در بدن خود معطوف می‌کنید. این تکنیک کمک می‌کند تا با تمرکز بر روی تنفس، به آهستگی به آرامش درونی برسید. با تنفس عمیق و آرام، فشارهای روزمره کاهش می‌یابد و به‌راحتی می‌توانید به خواب عمیق بروید.
  • مدیتیشن بدن‌نگری: در این روش توجه خود را به قسمت‌های مختلف بدن خود معطوف و با انجام تکنیک‌های ویژه، هرگونه تنش را شناسایی و آزاد می‌کنید.
  • مدیتیشن متمرکز: در این تکنیک بر روی یک نقطه خاص یا نورانی مانند شعله یک شمع تمرکز می‌کنید، یا یک مانترا که در واقع به انواع ذکر در مدیتیشن گفته می‌شود را تکرار می‌کنید. با این روش ذهن شما به آرامی از تنش‌ها و افکار روزمره رها شده، به فضای خلسه و سکون روحی وارد می‌شوید و راحت تر به خواب می‌روید.
  • تمرینات تنفسی یوگا: جلسات یوگا که متمرکز بر حرکات آرام و تمرینات تنفسی هستند، به شما می‌کند تا بدن و ذهن را آماده کنید و به راحتی به خواب بروید.
  • موسیقی و صداهای آرامش بخش: استفاده از موسیقی یا صداهای آرامش بخش می‌تواند به آرامش ذهنی کمک کند. آوای طبیعت یا موسیقی آرام و بدون کلام می‌تواند ذهن را آرام کند و منجر به خوابی بهتر شود.
  • تمرینات استمراری مرتبط با حس: تمریناتی که بر روی حس حرکت و تعادل تأکید دارند مانند راه رفتن آرام و پیوسته می‌توانند به نرم شدن عضلات، کاهش استرس و آرامش شدن ذهن کمک کنند تا خواب بهتری را تجربه کنید.

لازم به ذکر است برای بهره‌مندی بیشتر از فواید مدیتیشن برای خواب، با انجام یک یا ترکیبی از این تکنیک‌ها، می‌توانید یک برنامه شخصی داشته باشید تا به مرور اختلالات بیخوابی را کاهش داده و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

مدیتیشن برای خواب

راهنمای شروع مدیتیشن برای بهبود کیفیت خواب

برای شروع مدیتیشن با هدف کاهش اختلالات خواب، می‌توانید از این برنامه استفاده کنید تا به مرور انجام مدیتیشن را به یک روتین روزمره در زندگی خود تبدیل کنید:

  1. شروع با جلسات کوتاه مدیتیشن: بهتر است ابتدا مدیتیشن را با جلسات کوتاه و صرف مدت زمان کمتر شروع کنید. ممکن است برای شروع فقط چند دقیقه را به مدیتیشن اختصاص دهید و به مرور این زمان را به دلخواه بیشتر کنید.
  2. استفاده از راهنما و اپلیکیشن: اگر تاکنون مدیتیشن انجام نداده‌اید یا برای انجام آن نمی‌توانید به راحتی تمرکز کنید، از راهنمایی یک مربی و یا نرم‌افزارهای مدیتیشن استفاده کنید. این منابع می‌توانند به شما در انجام مدیتیشن با تکنیک‌های متنوع کمک کنند.

نتیجه‌گیری

خواب در حقیقت تیمارگاه روح و روان انسان است و به ما انرژی می‌بخشد تا دوباره به زندگی روزمره بازگردیم. از طرفی مدیتیشن به عنوان یکی از روش‌های درمان بیخوابی، شناخته می‌شود. با تمرین مداوم مدیتیشن می‌توانیم به آرامش ذهنی و جسمی دست پیدا کنیم و شب‌هایی آرام‌تر و خوابی عمیق‌تر داشته باشیم. همچنین داشتن یک برنامه روتین قبل از خواب به بهانه مدیتیشن، می‌تواند بسیار کمک‌ کننده باشد. تحقیقات ثابت کرده‌اند داشتن ساعت خواب منظم در کاهش استرس روزانه موثر است. زمانی‌که ساعت خواب شما منظم است و قبل از خواب مدیتیشن انجام می‌دهید؛ بدن و ذهن آماده خواب در ساعت خاصی می‌شوند و راحت‌تر به خواب می‌روید.

لازم است بدانید که مدیتیشن یک راه حل سریع برای بی‌خوابی نیست و ممکن است برای دیدن نتایج قابل توجه، به زمان نیاز داشته باشید. با این حال‌ با کمی صبر و تمرین‌ می‌توانید از فواید مدیتیشن برای خواب جهت بهبود کیفیت زندگی خود بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات درباره قیمت و مدل انواع سرویس خواب، سرویس خواب نوجوان، سرویس خواب دونفره و مدل‌های متنوع و بی‌نظیر تخت‌خواب، با راه‌های ارتباطی بالسا چوب تماس حاصل نمایید.

 

پرسش های متداول

۱. چگونه می‌توان الگوی خواب را اصلاح کرد؟

الگوی خواب منظم با رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان‌های مشخص ایجاد می‌شود. همچنین استفاده از روش‌های درمان بیخوابی از جمله مدیتیشن یا مطالعه کتاب و مقالات مثبت می‌تواند مفید باشد.

۲. چند ساعت خواب در شبانه روز کافی است؟

ساعت خواب کافی بسته به سن و شرایط افراد متفاوت است. بزرگسالان معمولاً بین ۷ تا ۹ ساعت به خواب شبانه نیاز دارند.

۳. چگونه می‌توانیم استرس و اضطراب را کاهش دهیم تا خواب بهتری داشته باشیم؟

انجام مدیتیشن، تمرینات تنفسی، ورزش‌های آرامش‌بخش مثل یوگا، انجام روتین تکنیک‌های آرامش ذهنی.

 

۴. آیا می‌توان با استفاده از خوراکی خاصی، کیفیت خواب را بهبود بخشید؟

بله، مصرف موادی مانند موز و مواد غذایی حاوی منیزیم و ملاتونین می‌توانند به بهبود خواب کمک کنند. می‌توانید برای داشتن رژیم غذایی مناسب، آگاهی از تاثیر خواب روی لاغری و بهبود کیفیت خواب خود از متخصصین تغذیه و ورزش نیز مشاوره بگیرید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید