تاثیر خواب روی لاغری و کاهش وزن

تاثیر خواب روی لاغری

شاید تابه‌حال شنیده باشید که خواب بر لاغری تاثیر دارد، اما این ادعا چقدر درست است؟ حقیقت این است که خواب بر متابولیسم اثرات زیادی دارد. در نتیجه کم‌خوابی بر وزن تاثیر می‌گذارد. ممکن است فکر کنید بیدار ماندن با یک فنجان قهوه منطقی به نظر می‌رسد، اما در واقع با این کمبود خواب متابولیسم بدن شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آمار نشان می‌دهد بیش از یک سوم افراد جامعه از خواب کافی برخوردار نیستند. در این مقاله سعی داریم تا تاثیر خواب روی لاغری و کاهش وزن را با هم بررسی کنیم. تاثیر ورزش روی خواب افراد بر کسی پوشیده نیست، با خواب منظم، ورزش مناسب و رژیم قطعا به وزن مورد نظر خواهید رسید، البته با صبر؛ اگر در رژیم غذایی و کاهش وزن دچار مشکل شده‌اید تا پایان این مطلب با ما باشید.

تاثیر خواب در رژیم لاغری

بررسی تاثیر خواب بر لاغری

تجربه نشان داده افراد هنگام بی‌خوابی تصمیمات اشتباهی می‌گیرند. این موضوع به لوب پیشانی مغز برمی‌گردد که مرکز تصمیم‌گیری و کنترل رفتار است. بی‌خوابی به گونه‌ای اتفاق می‌افتد که انگار فرد نوشیدنی الکلی مصرف کرده و قادر به تصمیم گیری درست نیست! به علاوه، زمانی که فرد کم‌خواب و خسته است، مرکز پاداش مغز فعال شده و به دنبال تجربه حس خوب می‌گردد! بنابراین، زمانی که رژیم لاغری دارید ممکن است مغز شما فرمان میل به غذاهای چرب و شیرین بدهد. مطالعات نشان می‌دهند زمانی که افراد با کم‌خوابی مواجه می‌شوند، ریزه‌خواری، غذا خوردن شبانه، میل به غذاهای چرب و کربوهیدرات افزایش پیدا می‌کند.
طبق تحقیقی که به تازگی در دانشگاه شیکاگو انجام شده، افراد کم خواب نسبت به افرادی که حداقل 8 ساعت می‌خوابند خوراکی‌هایی دو برابر چرب‌تر مصرف می‌کنند. تحقیق دیگری نشان می‌دهد کم خوابی باعث افزایش میزان غذای افراد در هر وعده می‌شود که در نهایت افزایش وزن را به دنبال دارد. تاثیر خواب روی لاغری همچنین به گونه‌ای است که کمبود خواب منجر به افزایش تمایل فرد به فست‌فود و کربوهیدرات‌ و قندهایی مثل کیک و شیرینی می‌شود.
در مجموع می‌توان گفت یک فرد کم خواب تمایل شدیدی به غذاهای مضر دارد و همچنین در تصمیم گیری درست و نه گفتن به خوردن غذاهای مضر دچار مشکل می‌شود.  حتی در برخی اوقات دیده شده که افراد زمان استراحت روی سرویس خواب دو نفره خود، به دلیل مشکل خواب به خورد تنقلات و خوراکی مضر مشغول می‌شوند

مطلب پیشنهادی: تاثیر خواب روی افسردگی

تاثیر خواب بر کاهش وزن و متابولیسم

خواب تغذیه مغز به شمار می‌رود. معمولا افراد بزرگسال به 7 تا 9 ساعت خواب شبانه نیاز دارند. کمبود خواب موجب افزایش سطح هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون استرس، به بدن فرد سیگنال می‌دهد که سطح انرژی خود را برای سوخت ساعات بیداری ذخیره کند. معنی این اتفاق افزایش ذخیره چربی توسط بدن است. محققان دریافتند زمانی که افراد دارای رژیم لاغری خوابشان را در یک دوره 14 روزه کاهش دادند، میزان چربی‌ای که از دست دادند تا 55% کاهش یافت. این اتفاق در حالی بود که کالری اضافه‌تری هم مصرف نکرده بودند. این افراد بعد از غذا احساس سیری کمتری تجربه کردند و دچار کاهش سطح انرژی شدند؛ بنابراین، دیگر تاثیر خواب بر کاهش وزن برهم خوردن متابولیسم طبیعی بدن می‌شود. محققان دانشگاه شیکاگو دریافتند تنها در عرض 4 روز کسر خواب، توانایی بدن در تولید انسولین و در نتیجه تبدیل قندها به انرژی دچار اختلال می‌شود. همچنین محققان دریافتند حساسیت انسولین و کارایی این هورمون تا 30% کاهش می‌یابد.
شاید بپرسید نقش خواب در کاهش وزن در این زمینه چگونه است؟ زمانی که کارایی انسولین و تولید آن کاهش می‌یابد، بدن در دریافت ذرات چربی از جریان خون به مشکل برمی‌خورد. به دنبال بروز این مشکل، بدن این چربی را در نقاط مختلف بدن ذخیره می‌کند که تاثیر خواب بر کاهش وزن را نشان می‌دهد. این بدان معنی نیست که اگر خوب بخوابید کاهش وزن را تجربه کنید، بلکه به این معناست که کمبود خواب متابولیسم را دچار اختلال می‌کند که افزایش وزن را به دنبال دارد.

تاثیر خواب بر کاهش وزن

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی بی‌خوابی

راهکارهای داشتن خواب شبانه بهتر

بنا بر تاثیر خواب روی لاغری و کاهش وزن بهتر است یک برنامه خواب منظم و مفید داشته باشیم. به خصوص در دنیای حال حاضر که وابستگی ما به گوشی موبایل و کامپیوتر شاید گاهی باعث شود شب‌ها بخواهیم مقداری بیشتر بیدار بمانیم! در ادامه به چندین راهکار جهت داشتن خواب شبانه بهتر اشاره می‌کنیم:

  • کامپیوتر، گوشی موبایل و تلویزیون را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید.
  • یک روتین قبل از خواب برای خودتان بچینید. می‌توانید یک دوش گرم بگیرید، مدیتیشن کنید، کتاب بخوانید یا روتین پوستی انجام بدهید.
  • حتی در روزهای آخر هفته به یک ساعت بیداری و خواب منظم پایبند باشید و مقدار ثابتی بخوابید.
  • دقت کنید که چه زمانی و چه چیزی برای خوردن انتخاب می‌کنید. از خوردن غذاهای سنگین در ساعات نزدیک به خواب دوری کنید چرا که خوابیدن را سخت می‌کند.
  • فضای اتاق خواب، سرویس خواب و دیگر وسایل اتاق مانند آینه قدی یا تخت خواب یا همینطور کتابخانه را منظم تمیز نگه دارید.
  • بعد از ساعت 2 بعد از ظهر، از خوردن نوشابه، چای، قهوه و شکلات دوری کنید. کافئین می‌تواند بین 5 تا 6 ساعت در بدن باقی بماند و خوابیدن را دچار مشکل کند.
  • چراغ‌ها را خاموش کنید. محیط تاریک باعث ترشح هورمون ملاتونین در بدن می‌شود که هورمون خواب است. این هورمون خواب بدن را تنظیم می‌کند و در روشنایی تولید آن سرکوب می‌شود.

نقش خواب در کاهش وزن

مطلب پیشنهادی: بی خوابی در بارداری

در نهایت، از تاثیر خواب بر سلامت بدن غافل نشوید

تاثیر خواب روی لاغری و کاهش وزن به صورت مستقیم و غیرمستقیم قابل چشم‌پوشی نیست، اما خواب بر تمام جنبه‌های سلامت ما تاثیر گذار است. بهتر است برای داشتن لایف‌استایل سالم، فکر سالم و بدن سالم در ابتدا به بهداشت خوابمان اهمیت بدهیم. خواب غذای مغز و ذهن ماست و مغز ما در صورتی بهتر کار می‌کند و تصمیم می‌گیرد که تغذیه مناسب و کافی داشته باشد. اگر تابه‌حال برنامه خواب مناسبی نداشته‌اید، بهتر است هرچه سریع‌تر برای آن اقدام کنید.

  • 1

    آیا خواب مناسب منجر به کاهش وزن می‌شود؟

    همان‌طور که اشاره کردیم خواب مناسب به تنهایی برای کاهش وزن کافی نیست و یک رژیم غذایی لاغری اصولی باید در کنار خواب مناسب وجود داشته باشد.
  • 2

    چگونه از تاثیر خواب بر لاغری مطمئن شویم؟

    با خوابیدن کافی و کامل، قطعا انرژی بیشتری خواهید داشت و به دنبال آن نیاز کمتری به دریافت غذا و انرژی پیدا می‌کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید