روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

توجه به روانشناسی رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون بسیار اهمیت دارد. زیرا هر رنگی بر خلق‌وخو و احساسات برانگیخته از فضای داخلی تأثیر ویژه‌ای می‌گذارد. در بین تمامی رنگ‎ها، خیلی از افراد معتقدند که رنگ آبی بهترین رنگ است. شاید یکی از دلایل این انتخاب به دلیل احساساتی باشد که درون هر شخص ایجاد می‎کند. احساساتی مانند صلح، آرامش و امنیت که تمام این موارد مربوط به روانشاسی در این رنگ می‎شود. در ضمن آبی یکی از رنگ‌های اصلی است. این مساله به این معنی است که رنگ‌های زیادی را می‌توان به‌راحتی با آن ساخت. پس نباید انعکاس‌های ذهنی ناشی از آن را نادیده گرفت.

رنگ ابی در دکوراسیون

از نظر بسیاری از طراحان داخلی، آبی ساده‌ترین و ایمن‌ترین رنگ برای انتخاب دکوراسیون داخلی است. به‌خصوص اگر برای اتاق خواب و حمام استفاده شود. انتخاب بهترین رنگ برای اتاق خواب باید با خصوصیات فکری و احساسات اعضای آن مطابقت داشته باشد. پس اگر قصد انتخاب رنگ اتاق خواب پسرانه یا حتی دخترانه خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله در زمینه روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون را از دست ندهید.

شخصیت‌شناسی و روانشناسی رنگ آبی

اغلب از رنگ آبی به‌عنوان یک رنگ صلح‌آمیز، آرام، امن و باثبات یاد می‌شود. به‌همین‌دلیل، کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در ذهن مشتریان خود امنیت خاطر ایجاد کنند، از رنگ آبی در تبلیغات و تلاش‌های بازاریابی خود بسیار استفاده می‌کنند.

معمولا از رنگ آبی برای دیوارها، کنار میز کامپیوتر و کتابخانه استفاده می‌شود زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که افراد در اتاق‌های آبی بهره‌وری بیشتری دارند. مشاهده رنگ آبی همچنین می‌تواند فشار خون، ضربان قلب و دمای بدن را در افراد همیشه مضطرب کاهش دهد.

از نظر بسیاری از روانشناسان، استفاده بیش‌ازحد از رنگ آبی می‌تواند احساس غم و اندوه، افسردگی یا هجران را در مغز القا کند. پس بهتر است حتما در زمینه روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون با یک طراح داخلی حرفه‌ای مشورت کنید.

دکوراسیون داخلی منزل با رنگ آبی

آبی یکی از رنگ‌های مورد مطالعه در روان‌شناسی رنگ‌ها است که آن هم به‌دلیل تأثیر قوی آن بر احساسات است. تجربه نیز نشان داده که رنگ آبی ایده‌آلی برای تزئین مناطق پذیرایی منزل است زیرا تناژی رسمی، محافظه‌کارانه و متعادل دارد.

طبق روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی، حتما لازم نیست که از این رنگ برای رنگ‌آمیزی دیوارها استفاده کنید. اجازه بدهید که دیوارها به رنگ سفید باقی بمانند و آبی را برای رنگ روکش مبلمان، فرش یا پرده به کار بگیرید. اگر دوست دارید ماهیت منزل شما خیلی لوکس به نظر برسد، بهتر است به سراغ تناژهای تیره و جذاب آبی بروید و اگر حفظ آرامش فضا برای شما اهمیت بیشتری دارد، مطمئنا آبی ارغوانی یا فیروزه‌ای روشن بهترین گزینه ممکن است.

اگرچه آبی یکی از پرطرفدارترین رنگ‌هاست، اما یکی از کم‌اشتهاآورترین رنگ‌ها نیز محسوب می‌شود. به‌همین‌دلیل بهتر است طبق آخرین دستورالعمل روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی، برای طراحی اتاق غذاخوری منزل یا فضای رستوران‌ها از این رنگ استفاده نشود.

دکوراسیون اتاق خواب با رنگ آبی

احساس صلح‌آمیز و آرامی که با تماشای امواج اقیانوس در ذهن ما القا می‌شود، با اثرات آرام‌بخش رنگ آبی مرتبط است. در واقع دیدن رنگ آبی با احساس امنیت و بی‌طرفی همراه است. بنابراین اگر از این رنگ برای طراحی حمام یا اتاق خواب استفاده شود، حس بهشتی به شما می‌دهد. معمولا رنگ‌های عمیق‌تر مانند آبی تیره، حس مردانه‌تری را ایجاد می‌کنند، درحالی‌که رنگ‌های روشن‌تر مانند آبی آسمانی یا فیروزه‌ای به زنانگی اشاره دارند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم که با توجه به جنسیت، روحیات خود و روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون داخلی، از تناژهای مختلف آن بهره‌مند شوید.

رنگ آبی هم برای مجردان و دیوار اتاق و اطراف سرویس خواب یک نفره مناسب است و هم برای زوجین و اتاق خواب دونفره؛ رنگ ابی بخاطر سردی که در خود دارد باعث کاهش فشار خون و در نهایت خوابی آسوده می‌شود. اگر سرویس خواب دونفره دارید پیشنهاد می‌شود رنگ ابی برای اتمسفر و دیوار اطراف خود را از یاد نبرید.

پس می‌توان نتیجه گرفت که برخلاف باور عموم مردم، آبی صرفا یک رنگ پسرانه نیست. بلکه می‌توان از آن برای طراحی اتاق خواب دختران نیز استفاده کرد. توصیه می‌کنیم پیش از طراحی رنگ اتاق خواب پسرانه یا دخترانه، حتما با فرزند خود مشورت کنید. شاید با وجود آرامش‌بخشی، زیبایی و هوشمندی بالای رنگ آبی، رنگ مورد علاقه فرزند شما نباشد و وی تمایل داشته باشد که از مشتقات آن یعنی رنگ‌های سبز یا بنفش استفاده شود.

یکی از ایده‌های جالب برای دکوراسیون اتاق خواب با رنگ آبی این است که سقف اتاق برای تداعی فضای آسمان به رنگ آبی روشن رنگ‌آمیزی شود و دیوارهای مجاور کاملا سفید بمانند. پرده‌ها رنگ‌های روشن و بهاری مانند زرد یا سبز را داشته باشند و سرویس خواب به رنگ کرم یا قهوه‌ای روشن انتخاب شود. چنین فضایی طبق روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون، مطمانا می‌تواند جان خسته بسیاری از افراد پرمشغله را برای یک خواب آرام آماده کند.

نحوه ترکیب رنگ آبی با رنگ‌های دیگر برای طراحی دکوراسیون داخلی

طبق اصول روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون، ترکیب رنگ آبی و زرد برای اتاق نوزاد، آبی و سبز نعنایی برای اتاق کودکان نوپا، آبی و نارنجی برای اتاق کودکان خردسال، آبی و سفید برای اتاق بچه‌های دبستانی، آبی و قرمز برای اتاق شخصی بچه‌های نوجوان و آبی و کرم برای جوانان واقعا فکر عاقلانه‌ای است. رنگ آبی در کنار رنگ‌های گرم برای اتاق خواب کودک خصوصا پسر می‌تواند انرژی مثبت و خوبی را تولید کند، در کنار یک سرویس خواب کودک خوش رنگ و شیک.

برای ترکیب رنگ آبی با رنگ‌های مناسب دیگر حتما لازم نیست که مثلا سرویس خواب نوجوان خود را دو رنگ انتخاب کنید. بلکه می‌توانید سرویس خواب را به رنگ سفید یخی و روتختی یا فرش مجاور آن را به رنگ آبی انتخاب کنید. در نهایت همه‌چیز بستگی به نوع سلیقه و نگاه شما و فرزندتان دارد.

رنگ آبی در اتاق

با توجه به اینکه استفاده زیاد از رنگ آبی می‌تواند باعث القای حس خمودی شود، برای حفظ هوشیاری فضای اتاق خواب بهتر است به میزان استاندارد (تقریبا یک چهارم کل فضا) از این رنگ استفاده کنید.

کلام پایانی …
بنابراین، روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون به ما نشان داد که رنگ‌آمیزی یا طراحی بخش قابل توجهی از منزل به رنگ آبی نه تنها هیچ ایرادی ندارد بلکه یک فکر بسیار عاقلانه است که می‌تواند پاسخ خوبی برای احساسات و ذهن افراد در سنین مختلف باشد. با این وجود، پیشنهاد می‌کنیم که پیش از هرگونه اقدامی با یک طراح داخلی یا معمار حرفه‌ای مشورت کنید.

سوالات متداول

  1. در چه مکان‌هایی میشه از رنگ آبی استفاده کرد؟
    در مطب‎های به دلیل آرامش آن، در ادارات به دلیل افزایش تمرکز و در محیط‎های شلوغ به دلیل رفع خستگی بسیار زیاد استفاده می‎شود.
  2. رنگ آبی در دکوراسیون داخلی با چه رنگ‎هایی ست می‌شوند؟
    ترکیب آبی و سفید، آبی و نارنجی، آبی و طوسی از جمله ترکیب رنگ‎های چشم‌‎نواز هستند.

 

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید