سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی برای کسانی که به دکوراسیون علاقه مند هستند، اسم نام آشنایی محسوب می‌شود. البته بعضی از سبک‌های دکوراسیون طرفداران خاصی دارند و مورد استقبال عموم مردم قرار نگرفته اند. سبک اسکاندیناوی هم یکی از سبک‌هایی است که از بخش شمالی اروپا نشأت گرفته است. این سبک یادآور سرما، برف و کوهستان بوده اما آرامش خاصی را به همراه دارد. توجه بعضی از افراد به این سبک دکوراسیون باعث شده که این مقاله را به بررسی سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی اختصاص دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی چیست؟

شاید اکنون این سؤال برای شما هم مطرح شود که سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی چیست؟ برای اینکه پاسخ دقیقی به این سؤال بدهیم، باید بگوییم که سبک اسکاندیناوی یکی از انواع سبک دکوراسیون داخلی است که در اوایل قرن 20 میلادی به وجود آمد.

سادگی و کاربردی بودن دو ویژگی اصلی سبک اسکاندیناوی به حساب می‌آیند که باعث محبوبیت آن در کشورهایی مانند دانمارک، فنلاند، نروژ، سوئد و ایسلند شده‌اند. اما اوج شکوفایی سبک اسکاندیناوی در دهه 1950 بود و تأثیرگذاری آن بعد از جنگ جهانی دوم در دکوراسیون داخلی خانه‌ها دیده شده است.

بیشتر بدانید : انواع سبک طراحی داخلی

نگاهی عمیق به تاریخچه سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر به سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی بیندازیم، باید بگوییم که در سال 1914 یک طراح دانمارکی مجله‌ای را با عنوان «سبک هنری واقعی» تأسیس کرد. این مجله فرصتی را برای طراحان دکوراسیون و سایر هنرمندان به وجود آورد که بتوانند برای ارتقای هنرهای دستی در دانمارک گام سازنده‌ای بردارند. در نهایت سبکی جدید در دکوراسیون بنا نهاده شد که «اسکاندیناوی» نام گرفت.

از اوایل 1930، سایر هنرمندان و طراحان به تکمیل این سبک پرداختند. طراحی میز و صندلی، کتابخانه، تخت خواب نوجوانان، کودکان و بزرگسالان تغییراتی کرد. به نحوی که همه لوازم خانه متناسب با این سبک شکل جدیدی به خود گرفتند.
رشد این سبک به حدی بود که در 1954، در کشور آمریکا نمایشگاهی برگزار شد که سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی به خوبی معرفی شود. این سبک به عنوان سبکی شناخته شده است که باعث لطافت روح انسان می‌شود و ویژگی‌های کاربردی تر از حد تصور ارائه می‌دهد.

چند اصل از سبک اسکاندیناوی

سبک اسکاندیناوی، سبکی مدرن است و از سبک‌های سنتی فاصله زیادی دارد. نگاه متفاوتی که این سبک به زیبایی و سادگی خانه، نظم لوازم دکوراسیون و عملگرایی هر کدام از این لوازم دارد، باعث شده که محبوبیت زیادی میان مردم به دست آورد. این سبک شامل اصولی است که عبارتند از:

  • کفپوش چوبی
  • مبلمان ساده
  • لوازم تزئینی ساده
  • فضای منظم و مرتب
  • نور طبیعی زیاد
  • گل و گیاه
  • پارچه‌های زمستانی
  • رنگ‌های خنثی

در این راستا، سعی داریم که شما را با چند اصل اساسی از سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون آشنا کنیم.

زمین چوبی

سبک اسکاندیناوی به روشنایی و آرامش توجه بسیاری دارد. بنابراین استفاده از کفپوش‌های چوبی با رنگ روشن که از چوب درخت بلوط یا درخت گنجشک تهیه شده اند، یکی از مهم ترین اصول دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناوی است که زیبایی چشم نوازی به فضا می‌دهد.

مبلمان ساده، کتابخانه یا میز کامپیوتر

مبلمان بخش بزرگی از دکوراسیون داخلی را تشکیل می‌دهد و می‌تواند به خوبی سبک دکورسیوان را به نمایش بگذارد. سبک اسکاندیناوی از مبلمان مدرن، ساده، زیبا و براق استفاده می‌کند. درست حدس زدید. برای مبلمان هم باید از موادی با رنگ روشن و براق استفاده کنید که زیبایی و سادگی دکوراسیون به خوبی به چشم بیاید.

از طرفی وجود تجهیزاتی مانند کتابخانه چوبی و میز کامپیوتر به رنگ روشن به این زیبایی کمک بسیاری می‌کند. به این ترتیب، همانطور که در تصویر بالا هم می‌بینید یک انسجام و هماهنگی میان رنگ روشن کفپوش، لوازم چوبی و رنگ مبلمان به چشم می‌خورد.

نور طبیعی زیاد

یکی از ویژگی‌های مهم سبک اسکاندیناوی، وجود نور طبیعی است. این نور به درخشش و سادگی بیشتر دکوراسیون منجر خواهد شد. علاوه بر این، مقدار بسیار زیاد نور طبیعی و انعکاس آن به خاطر رنگ روشن لوازم منزل باعث می‌شوند که منزل بزرگ تر به نظر برسد.

گل و گیاه

اگرچه از نظر برخی از طراحان، وجود گل و گیاه جلوه چشم گیر و مدرنی ندارد اما باید بگوییم که سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی به گل و گیاه اهمیت زیادی می‌دهد. در واقع انواع گل و گیاه به فضای منزل طراوت، تازگی و حیات می‌بخشند و فضا را از سادگی مطلق دور می‌کنند.

رنگ‌های خنثی برای اتاق خواب

رنگ‌های خنثی باعث می‌شوند که سادگی سبک اسکاندیناوی بیشتر به چشم بیاید. برای همین با انتخاب این سبک از دکوراسیون، رنگ‌های خنثی مانند سفید، خاکستری، مشکی و قهوه ‌ای را می‌توان در اتاق خواب استفاده نمود. حال می‌توانید استفاده از رنگ‌های خنثی را در بخش‌های اصلی اتاق خواب همچون سرویس خواب نوجوان در نظر بگیرید یا در بخش‌های کوچک‌تری از اتاق همچون کتابخانه یا دراور به کار گرفته، تا ظاهری آرام و ملائم برای زندگی به وجود آید.

تفاوت سبک مینیمال و سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون داخلی

سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون که اثر تقلید یا شبیه سازی نیز نامیده می‌شود، از سبک مینیمال و شاخه‌های دیگر دکوراسیون نشأت گرفته شده است. سبک اسکاندیناوی و سبک مینیمال در طراحی داخلی شباهت‌هایی دارند اما از چند جنبه نیز تفاوت‌هایی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

بیشتر بدانید : چیدمان منزل به سبک مینیمال

حس
مورد دیگری که باعث متمایز شدن سبک مینیمال و اسکاندیناوی خواهد شد، عامل «حس» است. اگرچه در سبک اسکاندیناوی وسایل تزئینی کمی استفاده می‌‌شوند، اما چینش آنها به گونه ای خواهد بود که فرد در منزل احساس خلأ نمی‌کند. بر خلاف سبک اسکاندیناوی، انواع سبک‌های مینیمال در استفاده از لوازم تزئینی محدودیت دارند و حس کافی به افراد القاء نمی‌کنند.

فلسفه وجودی
سبک اسکاندیناوی یکی از انواع سبک مینیمال در طراحی داخلی به حساب می‌آید. بنابراین شباهتی در فلسفه وجودی آن دو وجود دارد. سبک وجودی دکوراسیون مینیمال استفاده از کمترین لوازم تزئینی و ساده سازی محیط است. اما سبک اسکاندیناوی به این دلیل شکل گرفت که خلأها و نقاط غیر قابل دسترس سبک مینیمال را پوشش دهد. به این ترتیب، عموماً سبک اسکاندیناوی در دکوراسیون برای کاربران رضایت بخش تر است.

کلام پایانی …
با توجه به اینکه در دکوراسیون داخلی از وسایل، طرح و رنگ‌هایی استفاده می‌شود که آرامش بخش هستند، سبک اسکاندیناوی توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند. نور طبیعی زیاد، کفپوش چوبی، گل و گیاه، پارچه‌های گرم و زمستانی و لوازم تزئینی کم و پراکنده از شاخصه‌های اصلی این سبک کوراسیون داخلی هستند که عامل متمایز ساختن آن از سایر سبک‌های مینیمال به حساب می‌آیند. این سبک برای اتاق زن و شوهر در کنار یک سرویس خواب دونفره بسیار مناسب است. برای خرید سرویس خواب در انواع مختلف می‌توانید به شعب بالسا مراجعه کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید