چگونه در سفر راحت‌تر بخوابیم؟

خواب راحت در سفر

یکی از دغدغه‌های کسی که به سفر رفته، می‌تواند خوابیدن در سفر باشد. خواب راحت در سفر گاهی به حدی سخت می‌شود که ممکن است فرد در شبانه روز تنها 2 ساعت قادر به خوابیدن باشد. مخصوصا اگر مبدا و مقصد با هم اختلاف ساعت داشته باشند. اصولا فرد دچار جت لگ شده و به راحتی قادر به خوابیدن نیست. این مسائل می‌تواند باعث شود سلامت فرد به هم بریزد و از فعالیت‌های روزانه خود باز بماند. در این شرایط بغرنج لذت بردن از سفر کمی دشوار می‌شود! در نظر بگیرید که برای سفری که از قبل زمان خاصی را مد نظر گرفته‌اید و مقدار قابل توجهی هزینه کرده‌اید و در انتها اصلا نمی‌توانید بگویید که اوقات خوشی را در سفر خود سپری کرده‌اید! در این مقاله از وب‌سایت بالسا، قصد داریم تا راه‌هایی را معرفی کنیم که به خوابیدن در سفر کمک می‌کنند. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

چند نکته برای داشتن خواب راحت در سفر

اگر خوابیدن در سفر برای شما خیلی بغرنج شده و به نور و صدا خیلی حساس هستید، می‌توانید از لوازمی استفاده کنید که برای خوابیدن به شما کمک می‌کنند. برای مثال می‌توان از گوش گیر بهره گرفت که از ورود صدا به گوش جلوگیری می‌کند. اگر با وجود نور قادر به خوابیدن نیستید، می‌توان از چشم بند خواب استفاده کرد. همچنین بالش‌هایی وجود دارند که دور گردن را احاطه می‌کنند و برای سفر گزینه مناسبی هستند. اگر فضای کافی برای حمل بالش‌های پر شده را ندارید، می‌توانید از مدل‌هایی استفاده کنید که قابلیت باد شدن و خالی شدن را دارند. بهتر است سعی کنید در طول مسیر سفر هم با استفاده از این ملزومات بخوابید تا هنگام رسیدن به مقصد سرحال‌تر باشید. فراموش نکنید که در مسیر سفر لباس راحت به تن داشته باشید. چرا که پوشیدن لباسی که در آن احساس راحتی ندارید می‌تواند باعث شود نتوانید خوابی آسوده را در مسیر تجربه کنید.

خواب در سفر

تاثیر رژیم غذایی مناسب در خواب

داشتن یک رژیم غذایی مناسب همیشه می‌تواند کمک خوبی برای داشتن زندگی سالم باشد. رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای خوابیدن در سفر هم می‌تواند کمک کننده باشد. برای داشتن خواب راحت در سفر می‌توانید از لبنیات مثل شیر، ماست و یا دوغ قبل از خواب استفاده کنید. همچنین هنگام صبح می‌توانید از نوشیدنی‌‍‌هایی مثل قهوه و چای و مشتقات آن‌ها بهره بگیرید. فراموش نکنید که خوردن مواد کافئین دار بعد از ساعت 6 بعد از ظهر باعث ایجاد اختلال در خواب شب می‌شود.

تاثیرگذاری بالش در راحتی خواب

یکی از مهم‌ترین ملزومات خواب بالش مناسب است. بالش طبی مناسب ارتفاعی مناسب دارد و هنگام گذاشتن سر بر روی آن به مقدار یادی فرو می‌رود. جنس مواد بالش می‌تواند مواد مختلفی باشد که از مقاله بهترین الیاف برای داخل بالش چیست می‌توانید متریال مورد نظر خود را انتخاب کنید. برای داشتن خواب راحت در سفر می‌توانید در صورت داشتن جای اضافی بالش شخصی خود را به همراه داشته باشید. اگر قرار است در طول مدت سفر در هتل بمانید، می‌توانید از مسئول هتل درخواست کنید بالش طبی برای شما قرار دهد.

جت لگ چیست؟

جت لگ معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که مبدا و مقصد اختلاف ساعت زیادی داشته باشند. زمانی که با اختلاف ساعت مواجه می‌شوید، دچار جت لگ شده و برای خوابیدن در سفر با مشکل مواجه می‌شوید حتی اگر بهترین سرویس خواب را در محل اقامت خود داشته باشید. چرا که ساعات روز و شب شما به تداخل می‌خورد و روتین خواب شما به کلی به هم می‌ریزد. این حالت باعث کرختی، بی حالی و گیجی می‌شود. اما جای نگرانی خاصی نیست. این حالت معمولا پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود. بهتر است برای رفع شدن زودتر جت لگ اقداماتی را از پیش انجام دهید که به آن‌ها می‌پردازیم.

مطلب پیشنهادی: فواید و معایب بالش طبی چیست؟

خواب در هتل

علائم جت لگ چه چیزهاییست؟

مواجهه با جت لگ می‌تواند علائم مختلفی را به همراه داشته باشد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تداخل در خواب به طوری که به خواب رفتن یا بیدار شدن به موقع با چالش روبرو شود.
  • خستگی و کرختی در طول روز
  • از بین رفتن یا کاهش تمرکز
  • ایجاد مشکلات گوارشی از جمله اسهال یا یبوست
  • تغییرات خلق و خو

وسایل خواب در سفر

چگونه جت لگ را به کمترین حالت برسانیم؟

برای برطرف شدن جت لگ می‌توان اقداماتی را انجام داد که این حالت در زمان رسیدن به مقصد زودتر برطرف شده و ما را دچار آزار و اذیت نکند. زمانی که تصمیم می‌گیرید به کشوری با اختلاف ساعت بیش از 3 ساعت نسبت به مبدا سفر کنید، سعی کنید چند روز پیش از سفر ساعت خواب خود را به ساعت خواب مقصد نزدیک کنید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از ورود نور و خوابیدن بهتر در سفر و یا قبل از سفر با استفاده از پرده‌هایی با آستری‌های تیره شب را شبیه سازی کنید. این کار به شما کمک می‌کند خواب راحت‌تری را در سفر تجربه کنید و کمتر دچار بی خوابی شوید. اگر اختلاف ساعت بیش از 9 ساعت است و یا دقیقا 12 ساعت اختلاف ساعت را تجربه می‌کنید، با تجویز پزشک می‌توانید از ملاتونین استفاده کنید. همچنین غیر از تخت خواب برای داشتن خوابی راحت حتما به تشک و روتختی خود نیز دقت کنید.

مطلب پیشنهادی: بهترین بالش برای دیسک گردن و کمر

سخن پایانی

خواب مناسب و راحت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه شود. چرا که کیفیت خواب به طور مستقیم روی عملکرد ما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در خلق و خوی ما نیز دخیل باشد. خوابیدن در سفر نیز بسیار مهم است. چرا که برای لذت بردن از سفر و داشتن انرژی نیاز داریم که به قدر کافی خوابیده باشیم. گرچه که خوابیدن بیش از حد می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد و ما را بیشتر دچار کرختی کند. پس لازم است که میزان خواب خود را بر اساس نیاز بدنمان تنظیم کنیم. البته ناگفته نماند که غیر از خواب در مسیر، خواب در اقامتگاه و هتل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بسیاری از هتل های لاکچری دارای کالای خواب و سرویس خواب دو نفره و یک نفره مناسب هستند، که می‌توانید این موضوع را از قبل چک کنید. برای داشتن خواب راحت در سفر نکاتی را ذکر کردیم که امیدواریم بتوانند به شما در طول سفر کمک کنند. شما برای خوابیدن بهتر در سفر رعایت چه نکاتی را پیشنهاد می‌کنید؟

  • 1

    آیا استفاده از قرص خواب برای بدن مضر است؟

    اگر به توصیه و تجویز پزشک باشد مصرف آن مشکلی ندارد.
  • 2

    برای جلوگیری از تهوع در مسیر سفر چه اقداماتی انجام بدهیم؟

    بهتر است قبل از سفر از خوردن غذاهایی که سنگین هستند اجتناب کنید. همچنین بهتر است اگر معده حساسی دارید از داروهای ضد تهوع بهره بگیرید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید