چگونه ساعت خواب کودک و نوزادمان را تنظیم کنیم؟

یکی از مهم‌ترین نیازهای هر نوزاد خواب مناسب و کافی است. هر نوزادی الگوی خواب خاص خودش را دارد و با نوزاد دیگری تفاوت دارد و لازم است که این تفاوت در نظر گرفته شود. معمولاً نوزادان به خواب بیشتری در شبانه روز احتیاج دارند که این موضوع باعث می‌شود خواب شما با فرزندتان هماهنگ نباشد. به همین دلیل، تنظیم خواب نوزاد اهمیت دارد تا بتوانید خواب کودکتان را تا حد ممکن به ساعت خواب خودتان نزدیک کنید. عدم تنظیم خواب کودک می‌تواند موجب برهم زدن میزان خواب مفید شما شود که عواقبی مانند تغییرات خلق و خو، خستگی مفرط و عدم تمرکز در فعالیت‌های روزانه را به دنبال خواهد داشت. اگر به تازگی مادر شده‌اید و از بی‌خوابی رنج می‌برید، برای دانستن راه‌های تنظیم خواب نوزاد با ما همراه باشید.

چگونه کودک را با تفاوت شب و روز آشنا کنیم؟

اولین اقدام در جهت تنظیم خواب نوزاد و کودکان آموزش تفاوت روز و شب به آنهاست. در طول روز سعی کنید پرده‌ها را کنار بکشید تا نور به داخل بتابد. همچنین می‌توانید با کودکتان بازی کنید تا متوجه شود روز مخصوص انجام فعالیت‌های این چنینی است. برای آموزش ماهیت شب به کودکتان موارد زیر را انجام دهید:

  • نورها را کم کنید و کم کم خاموش کنید.
  • سعی کنید سروصدای کمتری تولید کنید و به آرامی صحبت کنید.
  • کودکتان را پس از خوردن غذا و تعویض در محل خوابش قرار بدهید.
  • قبل از خواب از بازی کردن با کودکتان خودداری کنید.

با انجام کارهایی از این قبیل کودک شما به مرور ماهیت شب را متوجه شده و آموزش می‌بیند که در چه زمانی از شبانه روز باید چه کارهایی انجام بدهد.

تنظیم خواب کودک

بهترین جا برای خواب کودک کجاست؟

روان‌شناسان و متخصصین کودک و نوزاد توصیه می‌کنند تا قبل از 6 ماهگی کودک در اتاق پدر و مادر بخوابد. این امر لازم است هم در زمان روز و هم شب رعایت شود تا ریسک سندروم مرگ ناگهانی نوزاد را کاهش دهد. در ماه‌های اولیه تولد معمولا نوزادان به طور طبیعی در آغوش شما به خواب می‌روند. بهتر است برای عادت دادن کودک به خوابیدن در جای مخصوص خود، بدون کمک شما، تلاش کنید تا بتوانند به مرور به تنهایی به خواب بروند. برای آموزش این مورد می‌توانید قبل از اینکه نوزاد به خواب برود او را در جای خواب مخصوص به خودش قرار بدهید. آموزش جای خواب مخصوص به کودک از سنین کم، یکی از راه‌های تنظیم خواب نوزاد به شمار می‌رود که نقش مهمی را در تربیت کودک نیز ایفا می‌کند.

مطلب پیشنهادی: علائم سندروم مرگ ناگهانی نوزاد

ایجاد روتین خواب برای کودک

کم کم با گذر زمان و بیشتر شدن سن نوزاد، می‌توانید یک روتین خواب برای او تعریف کنید. به مرور زمان نیاز کودک به خواب کمتر شده و تنظیم کردن این روتین برای او ممکن می‌شود. بهترین زمان شروع تنظیم خواب کودک در سن سه ماهگی است. ایجاد یک روتین خواب برای نوزاد علاوه بر تنظیم خواب نوزاد به شما کمک می‌کند از دوران نوزادی کودک خود لذت بیشتری ببرید و به استراحت و فعالیت‌های شخصیتان رسیدگی کنید. این روتین می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • می‌توانید برای شروع روتین کودک را حمام کنید.
  • لباس‌های کودک را به لباس خواب راحت تغییر دهید.
  • کودک را در تخت خوابش قرار بدهید.
  • برای کودک کتاب بخوانید یا داستان تعریف کنید. این کار به خلاقیت کودک در سنین بالاتر نیز کمک شایانی می‌کند.
  • نور اتاق را به حداقل برسانید تا آرامش بیشتری برای کودکتان فراهم شود.
  • کودکتان را در آغوش بگیرید و او را ببوسید تا از حمایت و حضور شما اطمینان پیدا کند.

هرچه کودک شما بزرگ‌تر می‌شود این روتین بسته به سن و شخصیت او می‌تواند تغییر کند.

تخت نوزاد و کودک

مطلب پیشنهادی: بهترین حالت خوابیدن نوزاد

سنجش میزان نیاز کودکان و نوزادان به خواب

کودکان و نوزادان مثل بزرگسالان به میزان خواب متفاوتی احتیاج دارند. این نیاز از همان بدو تولد مشخص می‌شود. در جدول زیر میانگین میزان خوابی که هر کودک در بازه‌های سنی متفاوت احتیاج دارد آورده شده است. برای تنظیم خواب نوزاد در 24 ساعت شبانه روز هم در طول شب و هم خواب ظهر او به این جدول توجه کنید

 

بازه سنی کودک میزان خواب مورد نیاز
صفر تا سه ماهگی 16 تا 18 ساعت در طول 24 ساعت
سه تا شش ماهگی 8 تا 10 ساعت خواب شبانه – 2 تا 4 ساعت در طول روز
شش تا دوازده ماهگی بیش از 12 ساعت خواب شبانه
دوازده تا 24 ماهگی 12 تا 15 ساعت در طول شبانه روز
دو سالگی (24 ماهگی) 11-12 ساعت خواب شبانه و چرت روزانه کوتاه
سه تا چهار سالگی بین 8 تا 14 ساعت متغیر است( معمولا 12 ساعت خواب شبانه)

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید تخت نوزاد

خواب کودک

در نهایت، خود را با تغییر الگوی خواب کودکتان وفق بدهید

الگوی خواب نوزادان به طور پیوسته در حال تغییر است. به طوری که زمانی که فکر می‌کنید تنظیم خواب نوزاد خود را به اتمام رسانده‌اید و انتظار دارید از این به بعد خواب خوبی داشته باشید، شب بعد ممکن است هر 2 ساعت یکبار بیدار شوید. بهتر است با رشد کودک و وارد شدن به مراحل مختلف، آمادگی تغییر روتین را داشته باشید. همچنین فراموش نکنید که رشد کودک، دندان درآوردن و بیماری‌های مختلف همگی می‌توانند میزان خواب کودک شما را تحت تأثیر قرار بدهند. اگر کودک شما مشکل خواب دارد یا به توصیه‌های بیشتری در مورد وارد شدن به یک برنامه روتین نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین پیشنهاد میکنیم سرویس خواب کودک خود را به درستی و طبق استاندارد خریداری کنید و علاوه بر زیبایی به سلامتی کودک نیز دقت کنید؛ خرید سرویس خواب تقلبی می‌تواند باعث بروز یا تشدید برخی آلرژی ها در کودک شود. این امر بدون شک باعث اختلال در خواب فرزند عزیزتان خواهد شد. برای انتخاب بهترین سرویس خواب با ما تماس بگیرید یا پیام دهید.

  • 1

    چگونه می‌توان بیدار شدن نوزاد در طول شب را کمتر کرد؟

    نوزادان در ماه‌های اولیه زندگی به خوردن شیر در طول شب نیاز حیاتی دارند و بیدار شدن آنها از کنترل شما خارج است. بهتر است از همسرتان برای مشارکت در این مورد کمک بگیرید. فراموش نکنید که از قبل شیر کودک را آماده کرده و در جای خنک قرار بدهید.
  • 2

    با نوزادی که نمی‌خوابد و مدام گریه می‌کند چگونه برخورد کنیم؟

    از سلامت نوزادتان اطمینان حاصل کنید. ممکن است نوزاد شما معده حساسی داشته و دل‌دردهای مزمن و حاد را تجربه کند. برای بررسی این مورد حتماً با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

2 دیدگاه دربارهٔ «چگونه ساعت خواب کودک و نوزادمان را تنظیم کنیم؟;

  1. مطلب عااااالی بود مخصوصا برای یکی مثل من که تازه مادر شدم و نمی دونستم ساعت طبیعی خواب نوزاد چقدر هست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید