برای خواب با کیفیت فعالیت بدنی داشته باشید

فعالیت بدنی و‌ خواب

مطالعات نشان می‌دهند که فعالیت بدنی کافی و مناسب می‌تواند مشکلات خواب را کم کند و به شما کمک کند راحت‌تر بخوابید. تحقیقات اخیر همچنین نشان می‌دهند که خواب ناکافی و بی‌کیفیت می‌تواند بر میزان فعالیت روزانه تأثیرگذار باشد؛ بنابراین، متخصصان باور دارند فعالیت بدنی و خواب ارتباط مستقیمی با یک دیگر دارند.  تنظیم فعالیت بدنی برای خواب شبانه می‌تواند مفید باشد و همچنین داشتن خواب کافی کمک می‌کند بتوانید در طول روز فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتباط ورزش و خواب تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فعالیت بدنی چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟

فعالیت بدنی منظم فواید زیادی برای بدن دارد؛ از جمله فواید ورزش، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و سرطان است. همچنین ورزش مداوم قدرت بدنی را بالا می‌برد و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد. ارتباط ورزش و خواب بدین گونه است که داشتن فعالیت بدنی می‌تواند به بهبود خواب کمک کند. فعالیت بدنی مداوم و منظم می‌تواند کیفیت خواب را بالا ببرد و زمان به خواب رفتن را کوتاه‌تر کند. تنظیم فعالیت بدنی برای خواب شبانه، به کاهش حس خواب‌آلودگی در طول روز نیز کمک می‌کند.
فعالیت بدنی همچنین می‌تواند به طور غیرمستقیم نیز کیفیت خواب را بهبود ببخشد. برای مثال، فعالیت بدنی منظم می‌تواند به کاهش استرس کمک کند. به‌علاوه، ورزش و فعالیت بدنی از افزایش وزن که یکی از عوامل استرس‌زاست  جلوگیری می‌کند. کاهش استرس بالقوه می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند که ارتباط غیرمستقیم فعالیت بدنی و خواب را نشان می‌دهد.

ورزش های مناسب خواب و کاهش استرس

تاثیر فعالیت بدنی قبل از خواب

این سوال که آیا ورزش قبل از خواب بر کاهش کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد یا خیر مورد بررسی قرار گرفته است. مطالعات نشان می‌دهند ورزش سنگین قبل از خواب، می‌تواند به طور منفی بر خواب اثرگذار باشد. چرا که ضربان قلب، دمای بدن و سطح آدرنالین را افزایش می‌دهد که می‌توانند کیفیت خواب را کاهش دهند؛ اما این موضوع می‌تواند در برخی افراد صادق نباشد و حتی تأثیر مثبت داشته باشد. در ادامه به بهترین زمان برای انجام ورزش اشاره می‌کنیم تا بتوانید با تنظیم فعالیت بدنی برای خواب شبانه بهتر حاضر شوید.

برخی ورزش‌ها مانند یوگا، تمرینات کششی و تنفسی را می‌توان قبل از خواب نیز انجام داد؛ اما بسته به تاثیر ورزش بر خواب شما، ورزش‌های سنگین‌تر را می‌توانید در ساعات دیگری انجام بدهید. جدول زیر مطالعات بر دو گروه افراد است که در ساعته‌ای مشخص شده ورزش می‌کنند:

ساعت انجام ورزش مدت‌زمان به خواب رفتن میزان خواب عمیق
ساعت 8 شب به بعد کوتاه مناسب و کافی
بین ساعت 4 عصر تا 8 شب کوتاه خوب و کامل

جدول فوق نشان می‌دهد که هر دو گروه خواب مناسبی را تجربه کرده‌اند؛ پس می‌توان این‌گونه برداشت کرد که بر اساس ترجیحتان می‌توانید ساعت مشخصی را برای ورزش انتخاب کنید. با این حال محققان توصیه می‌کنند به علت افزایش دمای بدن در هنگام ورزش، بهتر است ورزش‌های سنگین را قبل از خواب انجام ندهید؛ چرا که می‌تواند بر زمان خواب و کیفیت آن تاثیر بگذارد. فعالیت بدنی و خواب ارتباط زیادی دارند اما می‌توانید با شناخت بدنتان ساعت ورزشتان را شخصی سازی کنید.

ورزش های ساده در خانه

مطلب پیشنهادی: طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن

خواب چگونه بر ورزش تاثیر می‌گذارد؟

نقش خواب بر فعالیت بدنی هنوز کامل مورد مطالعه قرار نگرفته و بیشتر تحقیقات متمرکز بر تفاوت فعالیت بدنی افرادی است که دچار اختلالات خواب هستند و افرادی که خواب سالمی دارند. طبق این مطالعات، کسانی که با مشکلات خواب روبه رو هستند، نسبت به افرادی که خواب سالم و کافی دارند فعالیت بدنی کمتری دارند. ارتباط ورزش و خواب در اینجا به گونه‌ای است که هرچه مشکلات خواب بیشتر می‌شود، فعالیت بدنی افراد کمتر می‌شود. افراد بزرگسالی که با مشکل بی‌خوابی مواجه هستند نسبت به افراد دیگر فعالیت بدنی و ورزش کمتری انجام می‌دهند.
همچنین لایف‌استایل افراد و ترجیح آنها در ساعت بیدار شدن می‌تواند در انجام فعالیت بدنی موثر باشد. معمولا افراد سحرخیز علاقه بیشتری به انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش نشان می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهند فعالیت بدنی می‌تواند در مدت طولانی بر سایر فعالیت‌های روزانه افراد تأثیر بگذارد و آنها را دستخوش تغییر کند.
گرچه بسیاری از مطالعات تا به امروز ارتباط ورزش و خواب را تأیید کرده‌اند، اما هنوز به طور قطعی مشخص نیست که خواب بهتر منجر به افزایش فعالیت بدنی می‌شود یا خیر. اما به طور کلی متخصصان معتقدند که خواب خوب می‌تواند باعث افزایش سطح انرژی شود و انگیزه فرد را برای ورزش در روز بعد بیشتر کند. با این حال شاید خواب کافی و سالم برای افزایش سطح فعالیت بدنی به تنهایی کافی نباشد. در هر سنی که هستید وجود کالای خواب مناسب و همچنین سرویس خواب یک‌نفره یا سرویس خواب نوجوان و همچنین اگر متاهل هستید وجود سرویس خواب دونفره به خواب شما کمک خواهد کرد.

تنظیم فعالیت بدنی برای خواب شبانه

مطلب پیشنهادی: تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

در نهایت، تنظیم فعالیت بدنی برای خواب شبانه مؤثر است

ارتباط فعالیت بدنی و خواب شبانه به گونه‌ای است که می‌توانند یک دیگر را بهبود ببخشند. می‌توانید با بهبود یکی بر دیگری نیز اثر مثبت بگذارید. داشتن خواب مناسب می‌تواند سطح انرژی را در طول روز بالا ببرد و در نتیجه انگیزه و انرژی کافی را برای انجام فعالیت بدنی فراهم می‌کند. همچنین داشتن یک برنامه منظم ورزش روزانه می‌تواند خوابیدن راحت‌تر و بهتر را سبب شود. توصیه می‌شود از داشتن روتین ورزشی به خواب بهتر برسید تا بهتر بتوانید در یک چرخه سالم قرار بگیرید. از مهم ترین عوامی که قطعا در داشتن خواب مناسب به شما کمک می‌کند می‌توان به تخت خواب و همچنین سرویس خواب مناسب و استاندارد اشاره کرد.

  • 1

    آیا می‌توان برای داشتن خواب بهتر هر روز ورزش کرد؟

    آیا می‌توان برای داشتن خواب بهتر هر روز ورزش کرد؟ ورزش به تمام جنبه‌های زندگی و همچنین خواب کمک می‌کند. بسته به میزان توانایی بدنتان می‌توانید نوع و مدت زمان ورزشتان را انتخاب کنید و در ساعتی مشخص از روز به فعالیت بپردازید.
  • 2

    خواب عصر چه تاثیری بر فعالیت بدنی دارد؟

    عصر زمان خوبی برای ورزش به شمار می‌رود و ممکن است با خوابیدن در این زمان انگیزه ورزش را از دست بدهید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید