طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن و گردن درد

طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن

آیا می‌دانستید سرویس خواب مناسب، بالش و تشک طبی می‌تواند علاوه بر کاهش گردن درد، کیفیت و عمق خواب شما را افزایش دهد؟ گردن درد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل به خواب رفتن و بیدار شدن با خستگی و کلافگی شود. نزدیک به 10 درصد مردم گردن درد دارند و تقریباً 70 درصد از افراد مبتلا به گردن درد مزمن، خواب بی کیفیتی را تجربه می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که حالت‌های خاصی از خوابیدن می‌تواند باعث درد گردن شود و به کاهش کیفیت خواب منجر شود. اگر از دسته افرادی هستید که از گردن درد رنج می‌برید و طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن را نمی‌دانید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

خوابیدن به پهلو، بهترین روش خوابیدن برای گردن درد

مطالعات نشان می‌دهند بیشتر بزرگسالان خوابیدن به پهلو در تخت خواب  را ترجیح می‌دهند. خوابیدن به پهلو می‌تواند ریسک ابتلا به گردن درد و کمر درد را کاهش دهد و طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن باشد. این روش خوابیدن همچنین می‌تواند برای جلوگیری از خر و پف و رفلاکس معده مناسب باشد. در ادامه به نحوه خوابیدن بیماران دارای مشکلات دیسک گردن اشاره می‌کنیم.
برای جلوگیری از گرفتگی عضلات گردن بهتر است هنگام خوابیدن به پهلو سر و گردن با بدن در یک راستا باشند. برای اینکه بتوانید سر و گردن را در یک حالت مناسب قرار بدهید، می‌توانید از بالش‌های طبی استفاده کنید که فضای خالی گردن را پر کنند. بالش‌های طبی از فرو رفتن بیش از حد سر داخل بالش و تشک جلوگیری می‌کنند و بهترین حالت خوابیدن برای گردن درد را فراهم می‌آورند. حتی اگر به گردن درد مزمن دچار هستید خوابیدن بر روی بالش طبی می‌تواند نقش شایانی در بهبود شما داشته باشد.

بهترین حالت خوابیدن برای گردن درد و دیسک

خوابیدن به پشت، حالت خوابی رایج

خوابیدن به پشت در حالتی که کمر روی سطح تشک باشد دومین حالت خواب رایج در میان بزرگسالان است و اغلب برای افراد مبتلا به درد ستون فقرات توصیه می‌شود. خوابیدن به پشت با تنظیم مناسب سر و گردن می‌تواند به کاهش گردن درد کمک کند. نحوه خوابیدن بیماران دارای مشکلات دیسک گردن و گردن درد به حالتی است که باید یک بالش کوچک را در زیر گردن قرار بدهند تا سر با بدن در یک راستا قرار بگیرد. علاوه بر آن، بهتر است یک بالش دیگر زیر زانوها قرار بدهند تا عضلات ستون فقرات را صاف نگه داشته و عضلات گردن در حالت استراحت قرار بگیرند.
مورد دیگری که باید هنگام خوابیدن به پشت مورد توجه قرار بگیرد، نحوه قرارگیری دست‌ها هنگام خواب است. تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از حالت‌های قرار دادن دست‌ها می‌توانند ماهیچه‌های قسمت بالایی کمر و گردن را در حالت انقباض قرار بدهند، سپس بدن چرخیده و ستون فقرات از حالت مناسب خارج می‌شود. حالت دست‌ها در خوابیدن به پشت باید به گونه‌ای باشد که دست‌ها به پهلو یا روی سینه باشند.

 بدترین حالت خوابیدن برای گردن درد

طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن را بیان کردیم اما بدترین حالت خوابیدن برای گردن درد چیست؟ خوابیدن به شکم در حالی که سر به سمتی متمایل شده یکی از بدترین حالات خوابیدن برای دیسک گردن است. خوابیدن روی شکم ممکن است وزن روی گردن را افزایش دهد و بهبودی گردن درد را به تعویق بیندازد. نسبت به افرادی که به پهلو یا به پشت می‌خوابند این افراد معمولاً گردن دردهای بیشتر و شدیدتری را تجربه می‌کنند. این مدل خوابیدن در سنین جوانی بسیار شایع است، برای همین پیشنهاد ما استفاده از بالش و تشک مناسب در کنار سرویس خواب نوجوان عزیز شماست.
برای جلوگیری از خوابیدن به شکم و عادت کردن به طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن، بهتر است بالش‌هایی را در اطراف بدن قرار بدهید تا از چرخش بدن به سمت شکم جلوگیری کنید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید تشک

علل گردن درد در هنگام خواب

عادات نادرست خواب و فعالیت‌های روزانه می‌تواند باعث ایجاد فشار یا کشش در عضلات گردن شوند که در ادامه گردن درد را به دنبال دارد. در ادامه به برخی از این عوامل اشاره می‌کنیم:

حالت خواب

برخی از حالت‌های خوابیدن مانند خوابیدن به شکم که به آن اشاره کردیم می‌توانند موجب گردن درد شوند.

حالت نشستن نامناسب

نگاه کردن طولانی به صفحه گوشی، نشستن طولانی پشت میز کار و کامپیوتر، حمل کیف سنگین یا جابه‌جایی لوازم سنگین به صورت مداوم همگی می‌توانند از عواملی باشند که موجب گردن درد می‌شوند.

استرس، عاملی پنهان

استرس و فشار روانی یکی از عوامل مخرب حتی در ایجاد گردن درد هستند. استرس همچنین می‌تواند بهبودی پس از درد را با کندی مواجه کند.

اصلاح عادات نادرست برای جلوگیری از گردن درد

برای رسیدن به بهترین حالت خوابیدن و طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن، باید اقدامات مختلفی انجام بدهیم. این اقدامات شامل عادات خواب ما و فعالیت‌های روزانه ما می‌شوند. در ادامه به بررسی برخی از این روش‌ها می‌پردازیم:

تشک و بالش قدیمی‌تان را عوض کنید

از موارد مهم دخیل در ایجاد گردن درد می‌توان به تشک و بالش فرد اشاره کرد. گاهی تمامی مشکلات گردن درد با تعویض این دو مورد به راحتی برطرف می‌شوند. تشک استانداردی که برای کمر مناسب باشد و بالش طبی که فضای خالی گردن را پر کند، می‌توانند از بروز گردن درد به راحتی جلوگیری کنند. بالسا برای حل این مشکل تشک و بالش طبی تولید کرده که می‌توانید برای رفع گردن درد از آنها بهره بگیرید.

مطلب پیشنهادی: بهترین بالش برای دیسک گردن

تغییر حالت خوابیدن و نشستن

قوز کردن پشت میز کار، نشستن به مدت طولانی و در نهایت خوابیدن به شیوه نادرست باعث ایجاد گردن درد می‌شوند. صاف نشستن و حفظ حالت استاندارد بدن در طول روز و خوابیدن به پهلو باید رعایت شوند تا از بروز گردن درد جلوگیری شود.

انجام نرمش‌های روزانه

سعی کنید هر ساعت یک بار گردنتان را نرمش دهید. کشش گردن و چرخاندن سر به اطراف، چرخاندن شانه‌ها و سایر نرمش‌های ملایم می‌توانند برای رهایی شما از گردن درد مناسب باشند. اگر درد شما مزمن شده، بهتر است برای گرفتن نرمش به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از تمرین‌های صبحگاهی و عصرگاهی را می‌توان حتی با استفاده از تخت و سرویس خواب یک نفره و سایز کوچک به سادگی انجام داد.

نرمش و ورزش در تخت خواب

کاهش استرس محیطی

مدیتیشن و تنفس عمیق می‌توانند به شما کمک کنند استرس کمتری تجربه کنید و در نهایت به گردن درد مبتلا نشوید. انجام یک ورزش ملایم مثل یوگا هم می‌تواند برای شما مؤثر باشد. بهتر است اگر از استرس مزمن و گرفتگی عضلانی در ناحیه گردن رنج می‌برید، به یک روانپزشک یا روان‌شناس مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: فواید و معایب بالش طبی چیست؟

آیا برای گردن درد باید به پزشک مراجعه کنیم؟

گردن درد یک مشکل نسبتاً شایع است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. در موارد معمول فرد پس از انجام راه‌حل‌های مناسب درمان شده و خطر جدی او را تهدید نمی‌کند. اگرچه که اگر گردن درد با علائم خاصی ظاهر شده، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برخی از این علائم عبارتند از:

  • تب
  • سردرد
  • ضعف در پاها
  • تعرق زیاد
  • تنگی نفس
  • تهوع
  • احساس درد در ناحیه دست
  • سفتی گردن

به عادات خواب و کیفیت کالای خوابتان اهمیت بدهید

بهترین نحوه خوابیدن بیماران دارای مشکلات دیسک گردن خوابیدن به پهلو است اما عامل دیگری مانند کیفیت تشک و بالش فرد هم در سلامت گردن نقش کلیدی ایفا می‌کنند.  اگر امروز شما با گردن دست و پنجه نرم می‌کنید با خرید وسایل مناسب خواب مشکلتان رفع می‌شود. اگر در خانه سرویس خواب دونفره یا تخت 2 نفره دارید پیشنهاد میکنیم اقلام مورد نظرتان را برای عزیزتان نیز تهیه کنید تا از هرگونه درد گردن پیش‌بینی نشده‌ای در آینده در امان بماند. برای دریافت مشاوره خرید کالای خواب مناسب بدنتان می‌توانید با کارشناسان بالسا در ارتباط باشید

  • 1

    آیا خوابیدن بر روی زمین باعث بروز گردن درد می‌شود؟

    خوابیدن بر روی زمین مشکلات زیادی را به دنبال دارد که گردن درد یکی از آنهاست.
  • 2

    آیا تعویض بالش ما می‌تواند گردن درد را درمان کند؟

    اگر عامل گردن درد شما کیفیت بالشتان باشد، استفاده از یک بالش طبی مناسب می‌تواند به بهبود شما کمک کند. اما اگر درد شما مزمن شده و عوامل دیگری در آن دخیل هستند بهتر است به پزشک نیز مراجعه کنید.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «طرز صحیح خوابیدن برای دیسک گردن و گردن درد;

دیدگاهتان را بنویسید