تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی

خواب باکیفیت و کافی  فواید زیادی برای سلامتی دارد. یک شب خواب کافی و استراحت می‌تواند تاثیر مثبتی بر خلق و خوی افراد داشته باشد. یکی از مزایای دیگر خواب تاثیر بر زیبایی و سلامت پوست است به طوری که از گذشته اصطلاح زیبای خفته زیاد به گوشمان خورده است! شواهد علمی زیادی وجود دارند که که خواب باکیفیت بر سلامت پوست و زیبایی تاثیر مستقیم دارد و پایین بودن کیفیت خواب، تاثیرات منفی زیادی برای پوست به همراه دارد. ایجاد لک، جوش و تیرگی پوست می‌توانند از تاثیرات منفی خواب ناکافی بر پوست باشند. در این مقاله سعی داریم تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی را بیان کنیم. اگر به سلامت پوست خود اهمیت می‌دهید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

تاثیر خواب بر ظاهر پوست

کاهش کیفیت خواب می‌تواند بر سلامت و ظاهر ما تاثیرگذار باشد. متخصصین توصیه می‌کنند بزرگسالان بین 7 تا 9 ساعت خواب شبانه داشته باشند اما آمار نشان می‌دهد اکثر افراد جامعه خوابی کمتر از حد توصیه شده را تجربه می‌کنند. خواب ناکافی شبانه تاثیرات منفی زیادی بر ظاهر و سلامت پوست، چشم‌ها و حتی سلامت دهان دارد. تاثیر خواب بر سلامت پوست به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود که به شرح زیر است:

  • پیری زودرس
  • افتادگی پلک‌ها
  • افتادگی پوست اطراف دهان
  • رنگ پریدگی و بی حالی پوست
  • به وجود آمدن سیاهی دور چشم‌ها
  • ایجاد چین و چروک روی پوست به خصوص اطراف لب‌ها

نکته جالب این است که محققان متوجه شده‌اند بی‌خوابی بر فعالیت‌های اجتماعی ما نیز تاثیر می‌گذارد. ظاهر افراد کم خواب ممکن است غمگین‌تر از افراد معمولی باشد. گاهی حتی ممکن است تاثیر بی‌خوابی بر چهره شدیدتر باشد و چهره را خشن‌تر نشان بدهد.

افتادگی پلک بر اثر بی خوابی

فواید خواب برای پوست

در طول خواب، بدن چندین فرایند ترمیم را طی میکند. برخی از این فرایندها بر ظاهر فیزیکی افراد از جمله پوست و مو تاثیر می‌گذارند. خواب کافی می‌تواند به بهبود ظاهر پوست کمک شایانی کند. برخی از این تاثیرات مواردی هستند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

کاهش چین و چروک

یکی از فواید خواب می‌تواند کاهش چین و چروک پوست باشد که تاثیر خواب بر سلامت پوست را نشان می‌دهد. پوست از چندین ساختار پروتئینی مانند کلاژن و الاستین تشکیل شده که باعث انعطاف پذیری پوست می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که بدون خواب کافی، سیستم ایمنی ضعیف می‌شود که می‌تواند بر کیفیت و کارایی کلاژن تولید شده تاثیر بگذارد. در نتیجه، سلامت پوست کاهش می‌یابد و به مرور باعث به وجود آمدن چین و چروک می‌شود. پس خواب کافی برای سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس لازم است.

تقویت پوست صورت

خواب باکیفیت و منظم در حفظ شفافیت پوست نیز تاثیر بسزایی دارد. با تنظیم ساعت خواب نه تنها ساعت داخلی بدن تنظیم می‌شود و زمان خواب را به بدن اطلاع می‌دهد، بلکه عملکرد اندام‌های بدن از جمله رفتار پوست را نیز تنظیم می‌کند.
در شب پوست بالاترین میزان جریان خون را دارد که باعث افزایش دمای بدن می‌شود. این فرایند به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می‌کند. محققان همچنین دریافته‌اند که اوج زمان بدن برای ترمیم سلول‌های پوستی آسیب دیده در اثر یووی خورشید (UV)در اوایل صبح است.
خواب ناکافی و دیر خوابیدن تغییر رنگ پوست را نیز به دنبال دارد. عارضه پوسته‌پوسته شدن پوست، دهیدراته شدن پوست و همچنین برق افتادن پوست در افراد کم خواب دیده شده است. دیر خوابیدن همچنین با کاهش رطوبت پوست همراه است. از دست رفتن آب پوست افزایش تولید و ترشح چربی را به همراه دارد که می‌تواند منجر به ایجاد برخی از انواع آکنه شود.

بی خوابی

مطلب پیشنهادی: علل و انواع بی ‌خوابی

کاهش تیرگی دور چشم

وجود تیرگی دور چشم معمولا به علت کمبود خواب و خستگی است. موارد دیگری نیز در ایجاد تیرگی دور چشم، که به صورت علمی هایپر کرومی دور چشم نامیده می‌شود، دخیل هستند. در افراد با پوست تیره‌تر و افراد با زمینه ژنتیکی تیرگی دور چشم این عارضه دیده می‌شود. گاهی ممکن است فردی به طور طبیعی پوست دور چشم نازک‌تری داشته باشد که این عامل هم تیرگی دور چشم را بیشتر نشان می‌دهد. اما اگر این عارضه مدتی است برای شما به وجود آمده، به احتمال زیاد از کم خوابی به وجود آمده است. تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی کم نیست و بهتر است که برنامه خواب خود را تنظیم کنید.

مطلب پیشنهادی: درمان خانگی بی خوابی

راه‌های داشتن خواب بهتر

بهداشت خواب مجموعه‌ای از عادات و رفتارهایی است که می‌تواند خواب را بهبود ببخشد. برای بهبود تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی، رعایت بهداشت خواب بسیار مهم است. تعدادی از رفتارهای مفید در بهداشت خواب و افزایش فواید خواب برای پوست به شرح زیر است:

  • برنامه خوابتان را منظم کنید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • می‌توانید شب‌ها قبل از خواب مطالعه کنید.
  • قبل از خواب از لوازم الکترونیکی‌تان مثل گوشی یا لپ‌تاپ استفاده نکنید.
  • بقیه ساعات روز را در تخت خواب سپری نکنید.
  • یک محیط خواب باکیفیت و آرامش بخش داشته باشید.
  • کالای خواب استاندارد؛ مانند تشک و بالش طبی
  • تخت خواب و سرویس خواب مناسب

مطلب پیشنهادی: سرویس خواب شامل چه چیزهایی است؟

تاثیر خواب بر سلامت و زیبایی پوست

داشتن یک اتاق خواب زیبا و آرامش‌بخش می‌تواند شما را به خوابیدن ترغیب کند. به خصوص داشتن کالای خواب و سرویس خواب مناسب که برای خوابی راحت ضروری به شمار می‌روند. داشتن یک بالش و تشک طبی، تخت خوابی راحت و زیبا و فضایی دلنشین در اتاق خواب می‌تواند آرامش شما را بیشتر کند تا بتوانید برای خوابی باکیفیت آماده شوید.

مطلب پیشنهادی: ارتباط خواب و افسردگی

در نهایت، زیبای خفته بودن بهتر است!

زیبای خفته بودن بهتر از بیدار بودن با وجود خستگی، بی‌حالی پوست و خلق و خویی نامناسب است! این جمله به این معناست که تاثیر خواب بر سلامت پوست و زیبایی به حدی است که گاهی بهتر است خواب را به انجام فعالیت‌هایتان با وجود خستگی ترجیح بدهید. برای داشتن خوابی بهتر و دیدن فواید خواب برای پوست، بهتر است هرچه سریع‌تر بهداشت خوابتان را بهبود ببخشید و فضایی مناسب برای خوابتان فراهم کنید.

  • 1

    آیا داشتن روتین پوستی به بهداشت خواب کمک می‌کند؟

    داشتن یک روتین پوستی شبانه قبل از خواب نه تنها به خواب راحت‌تر ما کمک می‌کند؛ بلکه تاثیر خواب کافی را بر پوست ما تثبیت می‌کند. سعی کنید داشتن یک روتین پوستی را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید.
  • 2

    آیا می‌توانیم برای داشتن پوستی هیدراته و شفاف قبل از خواب آب بنوشیم؟

    مصرف آب به طور مرتب برای سلامت کلی بدن و همچنین پوست لازم است. می‌توانید قبل از خواب یک لیوان بزرگ آب در کنارتان قرار بدهید تا قبل از خواب آب بنوشید. این کار به خواب عمیق کمک می‌کند و از بیدار شدن مکرر جلوگیری می‌کند و در سلامت پوست هم تاثیر زیادی دارد.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

دیدگاهتان را بنویسید