بهترین و مناسب ترین رنگ اتاق خواب کودک از نظر روانشناسی

رنگ‌ها تأثیر فراوانی بر روح و روان افراد دارند. برای انتخاب رنگ اتاق کودک علاوه بر زیبایی باید به روانشناسی رنگ مورد نظر و تاثیر آن بر روحیه و رفتار کودکان نیز دقت نمود. رنگ‌های گرم و سرد هر کدام تأثیر مختلفی بر رفتار و شخصیت افراد می‌گذارد، بنابراین خلق‌وخو کودکان و احساسی که منتقل می‌کنند، با توجه به رنگ اتاق خوابشان کاملا متفاوت است.
در این مقاله به انواع رنگ اتاق کودک از نظر روانشناسی و تأثیر آن‌ها صحبت می‌کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند به روانشناسی رنگ اتاق کودک هستید در این متن با ما همراه شوید.

مناسب‌ترین رنگ اتاق خواب کودک

کودکان باید در اتاق خود احساس آرامش، امنیت و خوشبختی داشته باشند بنابراین لازم است که با انتخاب متناسب رنگ، احساس بهتری را برای فرزندان فراهم نماییم. موضوعی که در روانشناسی رنگ اتاق کودک باید به آن توجه خاصی نمود، استفاده از ترکیب رنگ‌ها است. استفاده کردن از یک رنگ خاص، تأثیر آن رنگ را بر روی کودک زیاد خواهد نمود که به همین دلیل توصیه می‌شود که از رنگ‌هایی که می‌توانند در کنار یکدیگر حس بهتری را برای کودک ایجاد نماید، استفاده کرد.
هارمونی سرویس خواب و اتاق خواب نیز بسیار حائز اهمیت است. در دکوراسیون اتاق نوزاد یا کودک با توجه به رنگ مناسب سرویس خواب کودک در کنار رنگ دیگر آیتم‌های موجود می‌توانید اتاق کودک خود را به بهترین نحو طراحی کنید. در ادامه به برخی از بهترین رنگ‌ها برای اتاق کودک خواهیم پرداخت.

مقاله پیشنهادی: سرویس خواب نوزاد شامل چیست؟

رنگ آبی

رنگ آبی در دسته رنگ‌های سرد قرار دارد. این رنگ تمرکز را افزایش می‌دهد و برای اتاق مطالعه کودکان بسیار مناسب است. این رنگ باعث کاهش تنش، ضربان قلب و فشار خون می‌شود و اگر کودکانی آشفته و پرتحرک دارید این رنگ برای اتاقشان بسیار مناسب است.
همان طور که گفته شد رنگ آبی رنگی سرد است و باید این نکته را در نظر بگیرید استفاده زیاد از این رنگ باعث افسردگی می‌شود، در نتیجه حتماً از ترکیب این رنگ با رنگ‌های گرم استفاده کنید، تا با ایجاد تعادل حس بهتری را ایجاد نماییم. رنگ آبی بیش‌تر برای اتاق پسر بچه‌ها استفاده می‌شود ولی شما می‌توانید برای دختران زیبایتان هم از این رنگ استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ زرد

در روانشناسی رنگ اتاق کودک رنگ زرد احساس شادی را به کودکان القا می‌کند و افسردگی را از بین می‌برد. به دلیل انرژی بالایی که این رنگ دارد برای اتاق کودکانی که شب دیر می‌خوابند و صبح زود بیدار می‌شوند توصیه نمی‌شود. استفاده زیاد از این رنگ باعث لجاجت و بیش از حد فعال بودن در کودکان می‌شود. از این رنگ در کنار رنگ‌های خاکستری، آبی و سبز باید استفاده کرد تا مکمل هم باشند و تأثیرات مخرب یکدیگر را خنثی کنند.

بیشتر بخوانید : روانشناسی رنگ اتاق خواب

رنگ سبز

رنگ سبز رنگی از دل طبیعت است و احساس بسیار خوبی به کودکان می‌دهد. در روانشناسی رنگ اتاق کودک این رنگ آرامش بخش است و باعث افزایش تمرکز و توانایی خواندن در کودکان می‌شود و درک بچه‌ها را بالا می‌برد. استفاده از این رنگ برای اتاق مطالعه کودکان بسیار توصیه می‌شود. رنگ سبز رنگی سرد است و باید در کنار آن از رنگ‌های گرم استفاده کرد. تا موجب افسردگی نشود.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ صورتی

رنگ صورتی ملایم رنگی آرامش بخش است و رفتارهای عصبی کودکان را بهبود می‌بخشد. این رنگ معمولاً رنگی دخترانه شناخته می‌شود و با احساس لطیف دخترانه بسیار هماهنگ است. رنگ صورتی آرامش بخش است ولی استفاده بیش از اندازه از آن در محیط باعث اضطراب و نگرانی می‌شود. در کنار این رنگ باید از رنگ‌های دیگر نیز استفاده کرد تا اتاق کودک زیبا و آرامش بخش باشد.

رنگ خاکستری

در مجموعه رنگ‌ها، رنگ خاکستری خنثی است و از آن می‌توان در کنار رنگ‌های دیگر به راحتی استفاده کرد. ترکیب رنگ خاکستری با زرد و سرخابی و آبی بسیار زیبا می‌شود. استفاده از رنگ خاکستری در بسیاری از اتاق‌ها مشاهده می‌شود که اتاق بزرگسالان یا نوجوان نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد. پس با ترکیب رنگ خاکستری و ایجاد هارمونی مناسب احساس بهتری را در اتاق خواب ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ نارنجی در کودکان

رنگ سفید

رنگ سفید یکی از رنگ‌های پر تکرار برای انتخاب سرویس خواب نوزاد است. رنگ سفید احساس آرامش و در کنار آن کمی احساس نا امنی را به کودکان منتقل می‌کند در نتیجه باید آن را با رنگ‌های دیگر مانند قهوه‌ای کم رنگ ترکیب نمود. رنگ سفید از جهت روشن بودن برای نوزادان که تمیز بودن وسایلشان بسیار مهم است انتخاب مناسبی است.

کلام آخر
کودکان خلق‌وخو و رفتار متفاوتی دارند، بعضی‌ها پرجنب‌وجوش و پرتحرک، بعضی دیگر آرام و گوشه گیر. با توجه به ویژگی‌ها و رفتار کودکان، و نکاتی که در ارتباط با رنگ‌های مختلف گفته شده است، به راحتی می‌توان بهترین رنگ برای اتاق کودک را از نظر روانشناسی انتخاب کنید به صورتی که کودک دلبندتان احساس آرامش و راحتی داشته باشد. برای انتخاب رنگ مناسب همچنین می‌توانید با تیم طراحی بالسا مشورت کنید تا بتوانید بهترین را برای عزیزتان انتخاب کنید، برای انتخاب رنگ پیشنهادی می‌شود رنگی را انتحاب کنید که با رنگ تخت خواب، روتختی، میز تعویض و … هماهنگی داشته باشد.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «بهترین و مناسب ترین رنگ اتاق خواب کودک از نظر روانشناسی;

دیدگاهتان را بنویسید