عوارض خوابیدن در اتاق گرم چیست؟ راهکارهایی برای خوابیدن در هوای گرم

عوارض خوابیدن در اتاق گرم

یکی از مشکلاتی که به خصوص در تابستان با آن مواجه می‌شویم خوابیدن در محیط گرم است. دانشمندان دریافتند که به علت افزایش گرمای زمین، میانگین دمای هوا بیشتر شده و این افزایش دما می‌تواند خطرات و آسیب‌های جانی به همراه داشته باشد. این خطرات می‌تواند در هنگام خواب بالاتر نیز برود، چرا که آگاهی ما روی تغییرات ناگهانی بدن کمتر است. عوارض خوابیدن در اتاق گرم جوانب زیادی دارد که در این مقاله از وب‌سایت بالسا سعی داریم تا ضمن بررسی این مضرات، راهکارهایی برای پایین آوردن محیط اتاق خواب بیان کنیم. اگر با خوابیدن در گرما به چالش برخورده‌اید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

عوارض خوابیدن در اتاق گرم

تاثیر گرما بر خواب چیست؟ خوابیدن در اتاق خواب گرم در سرویس خواب یک نفره و چه دو نفره می‌تواند خواب را از ما یا عزیزمانمان بگیرد.. این گرما می‌تواند در اثر گرمای تابستان یا وجود یک وسیله گرمایشی در اتاق ما در فصل زمستان باشد. ممکن است در گرما حتی برای به خواب رفتن هم دچار مشکل شویم و نتوانیم به راحتی بخوابیم. این تأخیر در به خواب رفتن و کلافگی خود باعث عوارض زیادی می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

کاهش کیفیت خواب

بدن به طور طبیعی شب‌ها با دور کردن گرما از مرکز بدن، زمان خواب را به ما یادآوری می‌کند. در صورت گرمای محیط اتاق، ممکن است این فرایند به تعویق بیفتد و شما را دچار خستگی، برقراری و کلافگی کند. همچنین خوابیدن در اتاق گرم می‌تواند مدت و کیفیت خواب را دچار تغییر کند. این امر موجب کاهش سطح انرژی شما برای روز بعد می‌شود.

خوابیدن در گرمای تابستان

کاهش تمرکز

یکی از عوارض خوابیدن در اتاق گرم کاهش تمرکز است. این کاهش تمرکز معمولاً به دنبال خواب ناکافی ناشی از گرمای محیط به وجود می‌آید. کاهش تمرکز بر یادگیری و عملکرد ما تأثیر می‌گذارد و می‌تواند فعالیت‌های ما را دچار اختلال کند.

مطلب پیشنهادی: بهترین حالت خوابیدن نوزاد در طول شبانه روز

خشکی پوست

خشکی پوست یکی از مضرات خوابیدن در اتاق گرم است. این مشکل به علت تعرق زیاد و همچنین کاهش سطح رطوبت اتاق بروز می‌کند. خوابیدن در اتاق گرم برای افرادی که دچار اگزما و حساسیت پوستی هستند می‌تواند آنها را دچار خشکی بیشتر پوست و در نتیجه خارش کند.

کاهش آب بدن

حدود سه چهارم بدن ما را آب تشکیل می‌دهد و از این رو مقدار آب بدن باید کنترل شود. طبیعتاً هنگامی که با گرما مواجه می‌شویم تعریق در ما بالاتر می‌رود. هنگامی که در خواب هستیم بدن برای خنک کردن پوست و تعدیل گرما، تعریق زیادی را متحمل می‌شود. این تعریق زیاد باعث کاهش آب بدن شده و اصطلاحاً بدن را دهیدراته می‌سازد. کاهش آب بدن فشار مغز را زیاد می‌کند و سردردهای شدید را به دنبال دارد. همچنین بی آبی بدن خشکی دهان، خشکی چشم، بی حالی و سرگیجه را در پی دارد که همگی می‌توانند در اثر تعریق زیادی به وجود بیایند که هنگام خواب در اتاق گرم تجربه می‌کنیم.

کاهش سطح هوشیاری

یکی از خطرناک‌ترین عوارض خوابیدن در اتاق گرم کاهش سطح هوشیاری است. اگر بدن به مقدار زیاد دهیدراته شود، تعریق متوقف می‌شود، در این حین مغز دچار اشکال در عملکرد شده و فرد با کاهش سطح هوشیاری و بیهوشی مواجه می‌شود.

موارد ذکر شده همگی می‌توانند به دنبال هم اتفاق بیفتند و فرد را با مشکل جدی روبرو سازند. از این رو لازم است تا با انجام اقداماتی بروز این احتمالات را به حداقل برسانیم.

مطلب پیشنهادی: چگونه در سفر راحت‌تر بخوابیم؟

تاثیر گرما بر خواب

چگونه در گرما راحت بخوابیم؟

برای جلوگیری از ایجاد عوارض ناشی از خوابیدن در اتاق گرم لازم است تا اقداماتی را انجام بدهیم تا کمترین آسیب را در هوای گرم ببینیم. در ادامه چندین راه مؤثر را برای جلوگیری از گرمازدگی ناشی از خوابیدن در اتاق گرم بیان می‌کنیم:

  • پرده‌ها را قبل از خواب بکشید تا نور و گرمای کمتری وارد اتاق شود.
  • در طول روز مایعات خنک و آب زیادی بنوشید تا بدنتان هیدراته شود.
  • هنگام خواب از لباس‌های نخی و سبک بهره بگیرید.
  • توجه داشته باشید که کالای خوابی تهیه کنید که هوا در آن جریان داشته باشد.
  • قبل از خواب از ورزش سنگین که باعث افزایش دمای بدن می‌شود دوری کنید.
  • می‌توانید روی زمین بخوابید؛ این مورد می‌تواند ایده بهتری نسبت به خوابیدن روی یک سطح بلندتر مثل تخت باشد چرا که هوای گرم سبک‌تر است و هرچه سطح تخت ما بالاتر باشد گرمای بیشتری را حس خواهیم کرد.
  • استفاده از تشک طبی مناسب، که باعث می‌شود دمان تخت خواب در زمان خواب مناسب تر شود.
  • استفاده از روتختی و بالش مناسب خواب در گرما
  • از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و غذاهای تند قبل از خواب اجتناب کنید چرا که موجب افزایش دمای بدن می‌شوند و خوابیدن در اتاق گرم را دشوارتر از پیش می‌کنند.
  • می‌توانید ساعاتی قبل از خواب میوه، سبزی و سالاد میل کنید تا هم ویتامین‌های لازم را دریافت کنید و هم با خوردن وعده‌ای سبک مقداری از آب لازم بدنتان را با خوردن آنها تأمین کنید.

خوابی نوزاد در گرما

مطلب پیشنهادی: آیا تخت خوابیدن در بارداری خطر دارد؟

در نهایت، به نیاز بدنتان اهمیت بدهید!

بدن ما سرمایه ماست و لازم است تا از آن مراقبت کنیم. با رعایت نکات گفته شده سعی کنید از عوارض خوابیدن در اتاق گرم دوری کنید تا از خطراتی مثل دهیدراته شدن، گرمازدگی و ضعف و غش ناگهانی در امان بمانید. یکی از مهم‌ترین نیازهای بدن ما آب است که ما را از بسیاری از خطرات احتمالی دور می‌سازد و از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده بدن ماست. با مصرف آب می‌توان بسیاری از این خطرات را تا حد زیادی کنترل کرد. گرمای محیط به خصوص در تابستان از کنترل ما خارج است اما با در دست گرفتن وضعیت بدنمان می‌توانیم بر آن غلبه کنیم.

بالسا با ارائه بهترین سرویس خواب و کالای خواب می‌تواند در خواب با کیفیت شما در هر دمایی به شما کمک کند. برای خرید سرویس خواب و وسایل اتاق خواب می‌توانید از صفحات دسته بندی محصولات دیدن کنید و یا به به زنگ بزنید یا پیام بدهید. به جزییات دقت کن!

  • 1

    بهترین دمای اتاق برای خواب چیست؟

    بهترین دمای اتاق خواب برای بزرگسالان بین 19 تا 21 درجه سانتی‌گراد است.
  • 2

    خوابیدن در محیط سرد بهتر است یا گرم؟

    خوابیدن در محیط سرد نه‌ تنها برای سلامتی بد نیست که می‌تواند مفید نیز باشد؛ چرا که موجب بهبود سوخت و ساز، تسریع روند به خواب رفتن و تنظیم سیستم هورمونی می‌شود.

خودمونی بالسا

از آخرین ها ، اولین نفر مطلع شو

1 دیدگاه دربارهٔ «عوارض خوابیدن در اتاق گرم چیست؟ راهکارهایی برای خوابیدن در هوای گرم;

دیدگاهتان را بنویسید